تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۴۳۳۴۲۷
یادداشت؛

اندر حکایت همسایه‌های ما و بازار آشفته مرغ در کهگیلویه و بویراحمد

سرافراز آوری
۱
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
اندر حکایت همسایه‌های ما و بازار آشفته مرغ در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد آخرین استان توسعه‌نیافته کشور به روایت آمار و مشاهدات سرزمینی است که در محاصره چندین استان برخوردار قرارگرفته به‌طوری‌که در بین استان‌های فارس بوشهر اصفهان خوزستان و چهارمحال بختیاری واقع گردیده است،
 علیرغم اینک کریدور شمال و جنوب، پایتخت طبیعت، بام نفتی، استان چهارفصل، و... نام‌گرفته اما در زمره توسعه‌نیافته‌ترین استان‌های کشور بوده و این درحالی است که بزرگ‌ترین چاه‌های نفت و گاز کشور در شهرستان گچساران قرار دارد که بااین‌وجود هنوز از جاده‌های دو بانده، چند بانده، اتوبان هم برخوردار نیست،
 هرگونه زیرساخت اساسی در درون استان نیز بی‌بهره بوده و نسبت به توسعه استان‌های کشور بشدت نیازمند توجه دولت می‌باشد.
 علیرغم توجهات جدی نظام به این منطقه و خدمات گسترده انجام‌شده به علت شدت فقر و محرومیت مانده از گذشته هنوز شکاف‌های عمیقی از مشکلات و موانع گریبان گیر این استان بوده که می‌طلبد استان‌های برخوردار همسایه نیز در توسعه این استان نیز در کنار اعتبارات دولت مشارکت نمایند تا این استان را از این وضعیت موجود برهانند که قطعاً پیشرفت استان به نفع همسایگان نیز خواهد بود.
 از طرف مسئولان کشوری استان‌های معینی برای کمک به مناطق محروم انتخاب‌شده‌اند تا در مواقعی به کمک آنان بشتابند ولی تحول خاصی در این خصوص به وجود نیامده و استان‌های معین نتوانستند یا نخواستند به توسعه این استان کمک نمایند که این خود باعث عقب‌ماندگی از قافله توسعه گردیده است وگرنه استانی که در وسط میدان توسعه جنوب به شمال کشور قرارگرفته و این‌همه در توسعه کشور تأثیرگذار است نباید این حال و روزگار را داشته باشد و می‌طلبید که همسایگان قدرتمند این استان هرکدام به نحوی این کریدور شمال به جنوب را برای سهولت تردد خود و به جهت ایمن‌سازی حداقل در بحث ساخت جاده‌ای و ابنیه حمایت و مساعدت می‌نمودند که تاکنون کار مثمر ثمری از همسایگان دیده نشده و اتفاق خاصی مشاهده نشده است.
آنچه در این نوشته قصد و موردنظر است در خصوص همسایه به مرز استان چسبیده ما استان فارس است که خارج از بحث کلی در جهت کمک به استان تعهدی است که در بخش اقتصادی به این استان داده است؛
مدت‌های مدیدی وضعیت تولید مرغ در کشور به یک معضل اساسی تبدیل گردیده که حالا چقدر دولت مقصر است و چقدر مدیران دستگاه‌های مربوطه و بخش‌های نظارتی از عهده این نوشته خارج است آنچه مطمع نظر است کم‌لطفی همسایه متعهد ماست که در صورت کمبود تولید مرغ در استان ما استان فارس به‌عنوان استان معین انتخاب گردیده تا نیاز استان را تأمین نماید.
در حال حاضر تولید مرغ در استان بشدت کاهش داشته و مرغ در بازار نایاب و بعضاً با قیمت نامتعارف به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.
در برنامه خبری شبکه خبر سیمای مرکز یاسوج با دعوت از مدیرکل صمت و مصاحبه با ایشان در مورخه ۴ اردیبهشت بخش خبر ساعت ۸ شب ایشان اظهار نمودند که درصورتی‌که تولید استان کاهش داشته باشد و استان نیازمند این کالای گوشتی قرار گیرد استان فارس که به‌عنوان استان معین ما انتخاب‌شده باید نیاز استان را تأمین نماید که تاکنون از این موضوع سرباززده و هیچ‌گونه همکاری در دادن مرغ به استان نداشته که همین موضوع باعث فشار به بازار داخلی این استان گردیده و نگرانی مردم را افزایش داده است.
این در حالی است که اکنون در ماه مبارک رمضان قرار داریم و مردم بشدت نیازمند مرغ گرم می‌باشند به نظر می‌رسد مسئولان استانی باید به جد از مسئولان استان فارس مطالبه نمایند که چرا به تعهد خود عمل ننموده‌اند؟
از اتوبان‌سازی و کمک به توسعه استان می‌گذریم، لااقل در اجرای تعهد خود در یک کالای مصرفی در این ماه مبارک رمضان مساعدت می‌نمودند؟
 اگر قرار باشد هر استانی تولید کالایش برای خودش باشد چرا ما نتوانیم کالای تولید خود را خودمان مصرف کنیم و به‌جای دیگری آن را صادر نکنیم؟
 آیا به‌طور مثال در حال حاضر سد تنگ سرخ در یاسوج که قرار است آبش دشت‌ها و مرغداری‌ها، و مزارع استان فارس را سیراب سازد، و استان در این زمینه تعهد دارد دستخوش معاملات بین استانی قرار گیرد و ما از تعهد خود سر باز زنیم؟
فلذا باید مسئولان فارس به تعهدات خود عمل می‌نمودند تا باعث درهم‌ریختگی بازار مصرف این استان نمی‌شدند؟
علی‌ای‌حال ما از این ده کیلو مرغ فارس هم می‌گذریم اما این نکته باید موردنظر مسئولان هر دو استان قرار گیرد و طوری از پیش برنامه‌ریزی نمایند تا دیگر شاهد این بی‌برنامگی که تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت نباشیم و همسایه باید قدر همسایه را بداند بالأخص که فارس از همه نعمت‌های کشوری برخوردار است و باید به همسایه کم برخوردار خود از منابع کشوری توجه خاصی را در برنامه‌های خود داشته باشد، امید است تا اقدامات مسئولان دو استان بتوانند با همگرای و همکاری و مساعدت زمینه رفع موانع در همه زمینه‌ها را به وجود آورد؟
 
 سرافراز آوری
 یاسوج
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آب که ی جا بمونه میگنده
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1