تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب : ۴۲۷۱۵۳
یادداشت ارسالی؛

پزشکی بدون کنکور؟ رؤیا یا واقعیت؟

محسن زاهد
۳
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پزشکی بدون کنکور؟ رؤیا یا واقعیت؟
کبنا ؛شاید شنیده باشید که در رشته پزشکی می‌توان به صورت بدون کنکور تحصیل کرد و مدرک معتبر دریافت نمود. اما سؤال اینجاست که چگونه و آیا اصلاً این خبر صحت دارد یا خیر؟ آیا همه داوطلبان می‌توانند به صورت بدون کنکور وارد این رشته شوند یا تنها افراد دارای شرایط خاص؟ آیا امکان تحصیل در این رشته در ایران فراهم است؟
با توجه به سؤالات و جست و جو زیاد داوطلبان برای ورود بدون آزمون در رشته پزشکی، تصمیم گرفتیم دو راه میانبر برای رسیدن به این هدف را معرفی کنیم تا ابهامات داوطلبان پیرامون پذیرش بدون کنکور پزشکی برطرف شود.
یکی از راه‌های ورود به رشته پزشکی شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است البته این نوع از پذیرش نیز بدون آزمون نبوده و شرکت در آن مستلزم دارا بودن یک سری شروط است که شاید اکثر داوطلبان دارای این شرایط و ضوابط نباشند، بنابراین تفاوت این آزمون با کنکور سراسری، اولاً تعداد کم متقاضیان بوده دوما بسیاری از متقاضیان از وجود این آزمون بی اطلاع هستند. 
البته برای شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی، یک سری شروط گذاشته شده که از مهم‌ترین آن‌ها داشتن مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از رشته‌های گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و علوم ریاضی و فنی است.  شرط  دوم، شرط سنی بوده که حداکثر 25 سال در زمان ثبت نام در نظر گرفته شده و نکته دیگر معدل است که حتماً باید معدل افراد در دیپلم از 18 به بالا و معدل مقطع کارشناسی از 16 به بالا باشد. 
 نحوه پذیرش به این نحو است که همه متقاضیانی که واجد شرایط اولیه‌اند، در یک آزمون کتبی که مواد امتحانی آن طبق مصوبه وزارت بهداشت معین شده شرکت می‌کنند، در ادامه روند پذیرش، دو برابر ظرفیت دانشگاه، متقاضیان وارد مصاحبه می‌شوند که در این بخش علاوه بر توانایی در زبان انگلیسی، ویژگی‌های شخصیتی متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین برای پذیرش رشته پزشکی از طریق این آزمون دو فیلتر وجود دارد که یکی آزمون کتبی است و دیگری مصاحبه که هر کدام 50 درصد تأثیر دارند.
یکی از راه‌های ورود به رشته‌های رشته پزشکی بدون کنکور تحصیل در خارج از کشور است که شما می‌توانید تنها با داشتن دانش و مدرک زبان در قبال پرداخت شهریه برای ثبت نام در دانشگاه کشور دلخواهتان اقدام کنید و بعد از گذراندن واحد درسی مشخص شده و داشتن حد نصاب معدل می‌توانید برای برگشت به ایران و تحصیل در پردیس دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق درخواست به سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت اقدام کنید.
البته این قانون برای آن دسته از دانشجویان پزشکی که از ابتدای سال 2019 دانشجو خارج از کشور شده‌اند لغو شده و امکان انتقالی به این افراد داده نمی‌شود، اما ممکن است مجدداً امکان انتقالی دانشجوها به کشور فراهم شود.

محسن زاهد، مشاور و برنامه‌ریز تحصیلی و شغلی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1