تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۴۲۳۱۷۵
یادداشت؛
مهدی روشنفکر و چرایی عدم شفافیت رای در موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون
رضا جهانبین
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛شفافیت واژهای شیک، که سالهاست به گمشدهای در میان حکومتداران به ویژه نهادها و شوراهای تصمیمگیر تبدیل شده است. این روزها شفافیت به یکی از مطالبات بزرگ ملت ایران از ارکان مختلف حکومت تبدیل شده است.
مهمترین موضوعی که شفافیت در شوراها و نهادهای قانونگذار و تصمیمگیر همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و خبرگان رهبری را لازم و ضروری نشانمیدهد، بالا رفتن شدت و غلظت آگاهی و اجبار به تحقیق و مطالعه توسط افراد تصمیمگیر برای انتخاب اصولی و توجیه علمی و منطقی آرای خویش و مصوبات گوناگون میباشد.
در مجلس شورای اسلامی شفافیت آراء همانگونه که گفته شد به اهرمی تبدیل خواهد شد تا به حکم جبر، نمایندگان خانه ملت را به تحقیق، تفحص و مطالعه پیرامون تایید یا رد کوچکترین موضوعات در طرحها و لوایح وادار کند و اینگونه نه تنها یکی از گذرگاههای فساد مسدود خواهد شد، بلکه موکلان ملت با دفاع مستدل و علمیِ خویش از آرای مثبت و منفی و توجیه مناسب آنها، باعث افزایش اعتماد و اُمید در جامعه خواهند گردید و اینگونه با بالارفتن اعتماد در جامعه، از عریضتر شدن شکاف و فاصله میان مردم با نظام جمهوری اسلامی و حتی اسلام جلوگیری خواهد شد و قطعاً شاهد مجلسی کارآمدتر خواهیم بود.
به فرمودهی رهبر فرزانه انقلاب: "هیچ چیزی از قانون بالاتر و عزیزتر نیست. در دنیا معروف است، میگویند قانون بد هم از بیقانونی بهتر است. بعید نیست آدم این را قبول داشته باشد؛ چون بیقانونی، هرج و مرج است؛ قانون بد لااقل یک ضابطهای است؛ خب، انسان اصلاحش میکند".
بنابراین، قانون با تمام عیوبش برتری ویژهای بر بیقانونی دارد و اصلاح قوانین معیوب، یک حرکت تدریجی و بلند مدت با توجه به مقتضیات گوناگون میباشد. نمیتوان به بهانه فلان ایراد یا خلل در قانون و جلب رضایت مردم، با یک برداشت و تفسیر شخصی آن را زیر پا گذاشت تا کم کم شاهد له شدن تمام قوانین یک کشور و صدها نوع هرج و مرج و آشفتگی در همهی امور باشیم.
موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به عنوان یکی از شخصیتهای شایسته و محبوب کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد باعث گردید دو دسته از فعالان سیاسی به دلیل حمایت دکتر مهدی روشنفکر از طرح شفافیت آرا و امضای آن طرح در مجلس، خواستار شفافیت رای جناب روشنفکر نماینده شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون نسبت به اعتبارنامه جناب تاجگردون شدند. یک دسته نیت خیرخواهانه داشته و هدفی جز گسترش شفافیت و صداقت نمایندگان با مردم را دنبال نمیکردند و دسته دوم که تمام تمرکز و هدفشان انتقامجویی و ضربه زدن به وجه اجتماعی و سیاسی جناب روشنفکر میباشد.
طرح شفافیت آرا به جز در موارد خاصی(همچون موضوعات امنیتی و شاید برخی موضوعات خاص) اگرچه مطالبه ملت میباشد اما تا زمانی که شفافیت آرا در مجلس به یک قانون تبدیل نشده باشد، نمیتوان به بهانه حمایت از شفافیت، برخی آرا را با تحمیل فشار(خصوصاً فشار رسانهای) شفافسازی کرد.
اما در ادامه ذکر چند نکته:
۱_اگر قرار بود اینگونه و با فشار رسانهای و البته با چاشنی حُب و بغضهای سیاسی و منطقهای آرا مشخص گردند و مردم در جریان قرار گیرند پس هدف از قانون رای مخفی چه بود؟ چرا حتی رایگیری بصورت الکترونیکی صورت نگرفت؟
۲_ به فرض قانونی شدن طرح شفافیت آرا، آیا موکلان میتوانند در همهی موضوعات شفافسازی کنند یا ممکن است شفافیت در برخی موضوعات خسارت و اسیب جدی به نمایندگان و مردم وارد نماید؟ و اینکه آیا گاهاً شفافیت در اعلام آرا در پارهای از موضوعات نمیتواند آسیب دوچندان به پیکرهی جامعه وارد نماید؟ اگر چنین نیست قطعاً شرط و شروطی برای برخی موارد و موضوعات در طرح شفافیت در نظر گرفته خواهد شد.
۳_تصور نماییم در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون، ۱۰۲ نماینده موافق ایشان و افراد ممتنع، ارای خویش را شفافسازی میکردند و مشخص میشد چه افرادی به اعتبارنامه ایشان رای مخالف و منفی دادهاند؛ آیا این حرکت توسط قانونگذاران خانه ملت صحیح بود؟ و آیا این حرکت نوعی خسارت و صدمه به قانون و دیگر نمایندهها که به پشتوانه قدرت قانون و با هدف قانونمداری و اعتماد به دیگر وکلا نظر مخفی داده بودند، نبود؟ آیا چنین شفافیتی نقض اخلاق سیاسی و ایجاد بیاعتمادی در دیگر وکلا در چنین شرایطی در مجلس نبود؟
۴_ آیا نمایندهای که اینگونه جَو زده و هیجانی، در چنین موضوعاتی، این نوع شفافیت آرا را بر احترام به قوانین مصوبه همان مجلس، اعتماد و احترام دیگر وکلای خانه ملت و اخلاقمداری سیاسی ترجیح میدهد قادر است در بزنگاههای تاریخی مجلس بر شور و هیجانزدگی خویش غلبه کند و تصمیمات عقلانی و قانونی برای حمایت از ملت اتخاذ نماید؟
اگر واقعاً به عقیده فعالان آگاه، منصف و شجاع سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون، جناب روشنفکر در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون کوچکترین رفتار خلاف قانون یا اخلاق گریزی انجام دادهاند، طی یک نامه رسمی از ایشان بخواهیم از موکلان خویش عذرخواهی کنند.
و اگر خطایی صورت نگرفته و جناب روشنفکر با درایت و طبق قانون و شعار اخلاقمداری قدم برداشتهاند، کسانی که به قصد انتقامجویی و خسارت به شخصیت سیاسی و اجتماعی ایشان در روزهای گذشته، به وفور واژه پراکنی کردهاند یک عذرخواهی به ایشان بدهکارند.
........................
دکتررضا جهانبین
مهمترین موضوعی که شفافیت در شوراها و نهادهای قانونگذار و تصمیمگیر همچون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و خبرگان رهبری را لازم و ضروری نشانمیدهد، بالا رفتن شدت و غلظت آگاهی و اجبار به تحقیق و مطالعه توسط افراد تصمیمگیر برای انتخاب اصولی و توجیه علمی و منطقی آرای خویش و مصوبات گوناگون میباشد.
در مجلس شورای اسلامی شفافیت آراء همانگونه که گفته شد به اهرمی تبدیل خواهد شد تا به حکم جبر، نمایندگان خانه ملت را به تحقیق، تفحص و مطالعه پیرامون تایید یا رد کوچکترین موضوعات در طرحها و لوایح وادار کند و اینگونه نه تنها یکی از گذرگاههای فساد مسدود خواهد شد، بلکه موکلان ملت با دفاع مستدل و علمیِ خویش از آرای مثبت و منفی و توجیه مناسب آنها، باعث افزایش اعتماد و اُمید در جامعه خواهند گردید و اینگونه با بالارفتن اعتماد در جامعه، از عریضتر شدن شکاف و فاصله میان مردم با نظام جمهوری اسلامی و حتی اسلام جلوگیری خواهد شد و قطعاً شاهد مجلسی کارآمدتر خواهیم بود.
به فرمودهی رهبر فرزانه انقلاب: "هیچ چیزی از قانون بالاتر و عزیزتر نیست. در دنیا معروف است، میگویند قانون بد هم از بیقانونی بهتر است. بعید نیست آدم این را قبول داشته باشد؛ چون بیقانونی، هرج و مرج است؛ قانون بد لااقل یک ضابطهای است؛ خب، انسان اصلاحش میکند".
بنابراین، قانون با تمام عیوبش برتری ویژهای بر بیقانونی دارد و اصلاح قوانین معیوب، یک حرکت تدریجی و بلند مدت با توجه به مقتضیات گوناگون میباشد. نمیتوان به بهانه فلان ایراد یا خلل در قانون و جلب رضایت مردم، با یک برداشت و تفسیر شخصی آن را زیر پا گذاشت تا کم کم شاهد له شدن تمام قوانین یک کشور و صدها نوع هرج و مرج و آشفتگی در همهی امور باشیم.
موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به عنوان یکی از شخصیتهای شایسته و محبوب کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد باعث گردید دو دسته از فعالان سیاسی به دلیل حمایت دکتر مهدی روشنفکر از طرح شفافیت آرا و امضای آن طرح در مجلس، خواستار شفافیت رای جناب روشنفکر نماینده شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون نسبت به اعتبارنامه جناب تاجگردون شدند. یک دسته نیت خیرخواهانه داشته و هدفی جز گسترش شفافیت و صداقت نمایندگان با مردم را دنبال نمیکردند و دسته دوم که تمام تمرکز و هدفشان انتقامجویی و ضربه زدن به وجه اجتماعی و سیاسی جناب روشنفکر میباشد.
طرح شفافیت آرا به جز در موارد خاصی(همچون موضوعات امنیتی و شاید برخی موضوعات خاص) اگرچه مطالبه ملت میباشد اما تا زمانی که شفافیت آرا در مجلس به یک قانون تبدیل نشده باشد، نمیتوان به بهانه حمایت از شفافیت، برخی آرا را با تحمیل فشار(خصوصاً فشار رسانهای) شفافسازی کرد.
اما در ادامه ذکر چند نکته:
۱_اگر قرار بود اینگونه و با فشار رسانهای و البته با چاشنی حُب و بغضهای سیاسی و منطقهای آرا مشخص گردند و مردم در جریان قرار گیرند پس هدف از قانون رای مخفی چه بود؟ چرا حتی رایگیری بصورت الکترونیکی صورت نگرفت؟
۲_ به فرض قانونی شدن طرح شفافیت آرا، آیا موکلان میتوانند در همهی موضوعات شفافسازی کنند یا ممکن است شفافیت در برخی موضوعات خسارت و اسیب جدی به نمایندگان و مردم وارد نماید؟ و اینکه آیا گاهاً شفافیت در اعلام آرا در پارهای از موضوعات نمیتواند آسیب دوچندان به پیکرهی جامعه وارد نماید؟ اگر چنین نیست قطعاً شرط و شروطی برای برخی موارد و موضوعات در طرح شفافیت در نظر گرفته خواهد شد.
۳_تصور نماییم در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون، ۱۰۲ نماینده موافق ایشان و افراد ممتنع، ارای خویش را شفافسازی میکردند و مشخص میشد چه افرادی به اعتبارنامه ایشان رای مخالف و منفی دادهاند؛ آیا این حرکت توسط قانونگذاران خانه ملت صحیح بود؟ و آیا این حرکت نوعی خسارت و صدمه به قانون و دیگر نمایندهها که به پشتوانه قدرت قانون و با هدف قانونمداری و اعتماد به دیگر وکلا نظر مخفی داده بودند، نبود؟ آیا چنین شفافیتی نقض اخلاق سیاسی و ایجاد بیاعتمادی در دیگر وکلا در چنین شرایطی در مجلس نبود؟
۴_ آیا نمایندهای که اینگونه جَو زده و هیجانی، در چنین موضوعاتی، این نوع شفافیت آرا را بر احترام به قوانین مصوبه همان مجلس، اعتماد و احترام دیگر وکلای خانه ملت و اخلاقمداری سیاسی ترجیح میدهد قادر است در بزنگاههای تاریخی مجلس بر شور و هیجانزدگی خویش غلبه کند و تصمیمات عقلانی و قانونی برای حمایت از ملت اتخاذ نماید؟
اگر واقعاً به عقیده فعالان آگاه، منصف و شجاع سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون، جناب روشنفکر در موضوع اعتبارنامه جناب تاجگردون کوچکترین رفتار خلاف قانون یا اخلاق گریزی انجام دادهاند، طی یک نامه رسمی از ایشان بخواهیم از موکلان خویش عذرخواهی کنند.
و اگر خطایی صورت نگرفته و جناب روشنفکر با درایت و طبق قانون و شعار اخلاقمداری قدم برداشتهاند، کسانی که به قصد انتقامجویی و خسارت به شخصیت سیاسی و اجتماعی ایشان در روزهای گذشته، به وفور واژه پراکنی کردهاند یک عذرخواهی به ایشان بدهکارند.
........................
دکتررضا جهانبین
مثلا درقضیه سقوط هواپیما واستیضاح وزیرسابق راه یاهمین بحث اعتبارنامه آقای تاجگردون
رای بعضی ازنمایندگان استان مشخص نبود.
فراموش نکنیم که نجات ورستگاری انسانها درراستگویی وصداقت میباشد.