تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۴۱۳۱۳۱
تحلیلی بر انتخابات گچساران و باشت؛

ضلع سوم انتخابات در گچساران و باشت تکمیل شد/کدام زاویه این مثلث بزرگتر است؟

۴
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
ضلع سوم انتخابات در گچساران و باشت تکمیل شد/کدام زاویه این مثلث بزرگتر است؟
کبنا ؛ مطلب زیر در فضای مجازی منتشر شده و کبنا نیوز این یادداشت را نه رد  و نه تأیید می‌کند.
فضای انتخاباتی در گچساران و باشت شفاف نبوده و درصد بالایی از مردم بین سیاه و سفید، فعلاً خاکستری را انتخاب نموده‌اند. رفتار مناسب و یا سو رفتار از طرف هر سمت کاندیداهای احتمالی معادلات را به شدت تغییر می‌دهد.
 طبیعی است که با اعلام حضور اصولگرایان بیشتری نسبت به انتخابات ۹۴، ریزش آرا در پایگاه تاجگردون بیشتر می‌شود، اما آن چه کمی برای این پایگاه غیر طبیعی به نظر می‌رسد فاصله گرفتن افرادی است که تاجگردون از دل آن‌ها برخاسته بود. تیم رسانه‌ای تاجگردون و اطرافیانش بیش از همیشه ناهماهنگ به نظر می‌رسند و ضعف تاکتیکی در اردوگاهشان بسیار مشهود است.
اصولگرایان نیز که با محوریت بیعت اصل در ظاهر حرکت هماهنگ و خوبی را شروع نمودند، در ادامه دم خروس بیرون زده شد و عمق واقعیات مراودات بین آن‌ها مشخص شد؛ به گونه‌ای که تقریباً بر همگان هویدا گشت که آن چه از اصولگرایان دیده می‌شود صورت سرخی است که با سیلی چنین شده است. یدالله مرادی در آخرین جلسه هماهنگی اصولگرایان که نقش سخنگو را ایفا نمود، مصوباتی از جلسه مذکر ذکر کرد که بعید است عملیاتی شود. در ادامه روند انتخابات احتمال گرایش برخی اصولگرایان و به خصوص طیف زینل زاده و فولادی به نفع جریان مستقل، اصلاح طلبی و یا حتی تاجگردون وجود دارد.
ضلع سوم اما شرایط متفاوتی دارد. پورالحسینی در بدنه آموزش و پرورش و جامعه گچساران حامیان پر و پا قرصی دارد. کاریزمای عبدی پور برای اصلاح‌طلبان تکلیف را در خصوص انتخابات پیش رو راحت‌تر نموده و حجت را در برابر تعارف‌های موجود برخی اصلاح‌طلبان با تاجگردون تمام می‌کند. محمدپور نیز محبوبیت زیادی بین قشر جوان باشت و گچساران داشته و به خوبی توانسته جوانان زیادی را ساماندهی نماید. اگرچه فعالیت این ضلع مثلث انتخابات به طور رسمی شروع نشده است، اما به راحتی می‌توان تیم منظم رسانه‌ای و جوانان اهل قلم قدرتمندی را در دل این موج جدید مشاهده نمود.
 اما قشقایی‌ها که سال‌ها منتقد فضای موجود و توجه به مطالباتشان هستند، وضعیت جدیدی دارند. شاید قاطبه آن‌ها که در دور گذشته با این توجیه که به جای فرستادن نماینده قشقایی به سمت حمایت از تاجگردون رفتند، حال به این نتیجه رسیده باشند که تنها مسیر توجه واقعی به عزت کلاه دوگوشی، با پوشیدن نمادین این کلاه عملی نخواهد شد و وقت فرستادن یک نماینده قشقایی از این حوزه به مجلس رسیده است. ناراحتی این طیف تاثرگذار (ایل قشقایی) از تاجگردون سبب شده است تا احتمال گرایش به سمت ضلع اصولگرایان و ضلع جدید شکل گرفته بیشتر باشد. هر چند در چند روز گذشته برخی رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ائتلاف قشقایی با مثلث «پورها» (عبدی پور، محمدپور و پورالحسینی) را محتمل دانسته که با توجه به برخی قرائن این موضوع بعید به نظر نمی‌رسد.
 قطعاً گذر زمان وشفاف تر شدن فضا می‌تواند به دقیق‌تر نمودن تحلیل‌ها کمک نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ب حق حضرت عباس
قشقایی ها و پور ها میدرخشند
اندکی صبر
Iran, Islamic Republic of
با توجه ب رای ثابت و همیشگی اصلاحات گچساران
بنظرم حرفای زیادی برای گفتن دارن
حاج غلام زیاد ب خودش مینازه
نمیدونه ک برادر و خواهر چ با گچساران کردنه و چظور همه رو پشیمون کردنه از رایشون

پیروزی نزدیکه
خوشحال شدیم از اینکه شاید اصلاخاتی ها به میدون بیان
بدون کاندید اصلح و اصلاح طلب توی انتخابات شرکت نمیکنیم
نه قشقایی نه لر
Iran, Islamic Republic of
بعضی از بزرگان قشقاییها فریب تعارف را خوردند آقای تاجگردون هم زبانهای خود حتی در خارج از حوزه انتخابیه اش را به قشقاییهای همیشه همراه خودش در حوزه انتخابیه ترجیح میدهد و این در چینش مدیریتها و...اثبات شد آیا قشقاییها دیگه نمیخواهند بپذیرند که تاجگردون با آنها صادق نیست
گچساران
Iran, Islamic Republic of
من با تاجگردون مخالف بودم و تصمیم داشتم به مخالف تاجگردون رای بدم ولی مخالفای تاجگردون وقتی محمدپورو معرفی میکنن معلومه یا دستشون خیلی خالیه و چیزی بارشون نیست یا مردمو خیلی...فرض کردن!!!!
الان تصمیم گرفتم که دیگه اصلا رای ندم
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1