تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۲
کد مطلب : ۴۰۵۰۷۴
یادداشت|

آسیب‌های فردی و اجتماعی زنان و دختران معلول کهگیلویه و بویراحمد

سیده صدیقه کشاورز
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آسیب‌های فردی و اجتماعی زنان و دختران معلول کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛طـى ۲ جـنـگ جـهـانـى اول و دوم، بـه نـام پيشرفت ارضى و توسعه اقلیم‌ها، سرنوشت انسان‌هایی كه در يک قلمرو سياسى، فرهنگى، اقتصادى و اجـتـمـاعى می‌زیستند، بازيچه قدرتمندان وقت قرار گرفت و به پديده معلوليت به‌شدت دامن زده شد تا آنجا كه اين عارضه به‌تدریج فرآيندهاى سـيـاسـى، فـرهـنـگـى، اقـتـصـادى و اجـتـمـاعـى مـوجـود در جـهـان را مـتـأثـر كـرد.
بـه هـمـيـن عـلت در ۳۷ مین اجـلاس مـجـمـع عـمـومـى سازمان مـلل مـتـحـد در سـال 1983، فـريـادهـاى مـعـلولان جـهـان شـنـيـده شـد و سـرانـجـام روز سـوم دسـامـبـر مـطـابـق بـا ۱۲ آذرماه از سـوى سـازمـان ملل به‌عنوان «روز جهانى معلولان » نام گرفت...
منبع: سایت معلولین ایران.
 
امروز ۱۲ آذرماه سال ۱۳۹۷ که روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است، ضمن تبریک این روز به جامعه معلولان کشور و استان کهگیلویه بویراحمد امسال این روز مصادف شده با ماه ربیع‌الاول و سفر سرکار خانم دکتر ابتکار معاونت محترمه ریس جمهور در امور زنان و خانواده کشور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که ما این مناسبت رو به فال نیک گرفته و حضور خانم دکتر ابتکار را نویدبخش بررسی و پیگیری حقوق تضعیف‌شده زنان و دختران معلول استان و رفع مشکلات آن‌ها میدانیم.
با توجه به اهداف تعیین‌شده در روز جهانی معلولین و همچنین قوانین جدید مصوب مجلس شورای اسلامی که تحت عنوان `قانون حمایت از حقوق معلولان`در فصل‌های ۱۰ گانه ذیل:
 
فصل اول:
کلیات.
 
فصل دوم:
مناسب‌سازی دسترسی‌پذیری و تردد و تحرک معلولان.
 
فصل سوم:
خدمات بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی.
 
فصل چهارم:
امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی.
 
فصل پنجم:
کارآفرینی و اشتغال.
 
فصل ششم:
مسکن.
 
فصل هفتم:
فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی.
 
فصل هشتم:
حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی.
 
فصل نهم:
معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی.
 
فصل دهم:
برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی.
تقسیم‌بندی شده‌اند که این فصول مشتمل بر ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره در جلسه علنی روز ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ به تائید شورای نگهبان رسیده است.
لذا با توجه به قوانین مصوب مجلس و وجود آسیب‌های اجتماعی خاص بانوان معلول استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به فرهنگ سنتی این استان این قشر از جامعه هم در خانواده هم در اجتماع دچار آسیب‌های جدی هستند.
چنانچه باوجود و فهمیدن معلولیت بانویی در خانواده گاها شاهد رفتارهایی مثل احساس گناه و تقصیر، انکار معلولیت از طرف خانواده به‌ویژه فزرندمعلول دختر، اضطراب خانواده و دختر نسبت به وضعیت موجود، گسستگی روابط خانوادگی، بزرگ نمایی درمحدودیت دختر...که این عوامل و سایر عوامل موجب آن شده که کیان خانواده‌های دارای فرزندمعلول بویژه (دختر) در معرض خطرجدی قراربگیرد و باعث بروزاختلال های رفتاری وعاطفی دردخترمعلول و خانواده وکاهش کارایی معلول دخترو حتی کل خانواده در زمینه‌های مختلف باشد.
در فرهنگ کلی استان نیزمشاهده می‌شود که بانوی معلول موردعدم پذیرش عمومی، بی توجهی نسبت به نیازهای آن، غفلت ازحقوق انسانی بانوی معلول، تزریق احساس غیره مفید بودن بانوی معلول درفعالیت های اجتماعی و...
واز طرف سازمان حمایتی بهزیستی حمایت‌های کلی وخوبی ازمددجویان انجام می‌شود ولی عدم تخصیص تسهیلات ویژه به معلولان دختر وعدم حمایت ازخانواده دختر معلول درامورمربوط به نگهداری فرزند دخترمعلول خود که این آسیب‌ها زمینه رابرای ناشناخته ماندن معلولان دختردرجامعه فراهم کرده است و اقدامات لازم برای برطرف کردن این آسیب هاومشکلات و معضلات درجامعه زنان معلول استان به صورت کم یا با تأخیراتفاق می افتدکه باعث منزوی شدن گروه زیادی از بانوان معلول استان شده است.
حال بنده بایادآوری قوانین مصوب مجلس وشرح حال کنونی بانوان معلول استان درخانواده و جامعه به‌عنوان عضوی ازجامعه بانوان استان از معاونت محترمه ریاست جمهوردراموربانوان وخانواده و استاندارمحترم استان ومدیرکل محترم سازمان بهزیستی استان تقاضامندم برای پیشگیری ازوقوع آسیب‌های اجتماعی و فردی اضافه بر معلولیت درخصوص بسترسازی فرهنگی درخانواده واجتماع و بسترسازی مناسب برای معلولان درشهر و اجرای قوانین مصوب مربوط به معلولان به‌ویژه معلولان (دختر) در زمینه‌های مختلف بویژه اشتغال (سهمیه ۳٪) همانند سایر امورات محوله به مسولان محترم نام برده پیگیری و مساعدت لازم را به این قشرآسیب پذیر رادردستورکارخودقراردهند.


================================
 
سیده صدیقه کشاورز
فعال اجتماعی و حوزه زنان استان
عضومجمع زنان روزنامه نگار (رزا) استان
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1