تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۹۸۸۳۱
گزارش عملکرد یک ساله نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بخش دوم: حوزه راه
چانهزنی برای توسعه؛ از بودجه تا مناقصه، راههایی که ایستاده پیگیری شدند/ موحد: هرچقدر در حوزه راه ورود کنیم باز هم ناکافی است / توسعه سهم مردم بهمئی است نه امتیاز موقت / محصور ماندن شهر دهدشت، بزرگترین چالش مسکن شهرستان
۰
کبنا ؛
وقتی توسعه در بنبست بماند، امید هم در همان پیچهای خاکی گم میشود. اما گاهی ارادهای از دل محرومیت، جاده میسازد. گاهی صدای مردم، از دل جلسات بسته، راهی به سوی عمل باز میکند. و آنگاه که کلنگی بر زمین مینشیند، یعنی یک مطالبه قدیمی دارد به ثمر مینشیند.
به گزارش کبنا نیوز، نماینده شهرستان های چهارگانه کهگیویه ، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی در دومین بخش از گزارش عملکرد خود به موضوع راه و شهرسازی پرداخت. گزارش پیش رو، روایتی است از یک سال پیگیری، سفر، مذاکره، چانهزنی، کلنگزنی و افتتاح. سید محمد موحد، نماینده کهگیلویه بزرگ، با نگاه راهبردی به حوزه راه، زیرساخت را از خاک بیرون کشید و قدم به قدم آن را بر نقشه استان نشاند. از اتصال کهگیلویه به شاهراههای ملی گرفته تا آسفالت جادههای فراموششده در دل روستاها؛ از مناقصههای کلان تا اصلاح پیچهای مرگبار؛ این گزارش، داستان عبور از سکون است.
افتتاح محور دهدشت– پاتاوه؛ پایان انتظار برای اتصال کهگیلویه به مرکز کشور
یکی از مهمترین رویدادهای عمرانی در سال های اخیر ، بهرهبرداری از پروژه بزرگ دهدشت–پاتاوه بود؛ مسیری حیاتی که کهگیلویه را به مرکز کشور متصل میکند و با حضور رئیسجمهور فقید شهید رئیسی افتتاح شد.
سید محمد موحد در اینباره گفت:
«این مسیر، شریان حیاتی کهگیلویه است. سالها مطالبه شد، بارها متوقف ماند، و هر بار مردم با ناامیدی به عقب برگشتند. اما ما ایستادیم، پیگیری کردیم و پروژه را از پروندههای خاکخورده بیرون کشیدیم. امروز این جاده فقط یک راه نیست؛ یک پل است میان منطقه ما و توسعه ملی. اگرچه هنوز ایراداتی در این مسیر وجود دارد و ما پیگیر حل آنها هستیم. این مسیر کهگیلویه مرکزی، چاروسا و دشموک و لنده را از بن بست خارج کرد.
وی افزود: با اعتباری که برای پروژه زیرنا- دم عباس به جاده ترانزیتی پاتاوه دهدشت در نظر گرفته شد چاروسا و دیشموک در بهترین حالت ارتباطی با مرکز استان و اقتصاد ترانزیتی قرار خواهند گرفت . مصمم هستیم این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد .
پروژه تراب–لنده–پاتاوه؛ آغاز حلقه اتصال لنده به شریانهای منطقهای
سید محمد موحد با اشاره به اینکه لنده نباید جدا از نقشه توسعه بماند گفت:
این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی، حلقهای استراتژیک است و باید به شریانهای اصلی کشور متصل شود. ما این پروژه را نقطه شروع تغییرات بزرگی در لنده میدانیم. در شهرستان لنده، پروژه اتصال به محور پاتاوه با سه فاز در حال اجراست. فاز اول با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید، فاز دوم آغاز شده و فاز سوم نیز مناقصهاش برگزار شده است. همین طور پروژه لنده_تشان و اتصال به محور تراب و پاتاوه که در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده و از عتبارات متوازن ۲ (در اختیار نمایندگان) مبلغ ۴۰ میلیارد تومان گذاشته شد تا این محور نیز به خوزستان و محور اصلی وصل شود. پروژه پل وحدتآباد با ۹۰٪ پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است همچنین احداث پلهای دهانهدار جدید در نقاط مختلف از جمله: پل دهانه ۱۶ متری در محور مال ملا به مونه با بودجه ۸ میلیارد تومان، پل دهانه ۱۰ متری در بنه علیاری با اعتبار ۵ میلیارد تومان.
پروژههای گسترده بهسازی، آسفالت و اصلاح راهها
در یکسال گذشته، بیش از دهها پروژه بهسازی، روکش آسفالت، تعریض و اصلاح مسیر در چهار شهرستان اجرا یا آغاز شده است. برخی از مهمترین آنها عبارتاند از:
افتتاح پل رود سمه در دیشموک با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال
روکش آسفالت محور دهدشت–خیرآباد با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال
لکهگیری، ایمنسازی و اصلاح مسیرهای چاروسا، سوق، دیشموک، سرفاریاب، چرام و مناطق حاشیهای
حذف نقاط حادثهخیز در محورهای لنده–لیکک و دیشموک–باغملک
موحد درباره این اقدامات گفت:
«ما تلاش کردیم به جای تمرکز بر یک شهر یا محور، کل منطقه را در نگاه توسعه ببینیم. هر روستایی که راهش آسفالت شد، به ما امید بیشتری داد برای ادامه مسیر.»
اقدامات زیربنایی در بهمئی؛ از سرآسیاب تا پلهای روستایی
نماینده مردم بهمئی در مجلس شورای اسلامی گفت: بهمئی، محرومترین نبود، ولی فراموششدهترین بود. ما این روند را متوقف کردیم. امروز از ممبی تا لیکک پروژه ها در جریان است. مردم بهمئی باید بدانند که توسعه سهم آنهاست، نه امتیازی موقت.»
در حوزه زیرساختی شهرستان بهمئی، اقدامات عمرانی گستردهای در راستای توسعه راهها و ارتقاء سطح ارتباطات جادهای انجام شده است که مهمترین آنها عبارتاند از:
تعریض و اصلاح محور لنده به لیکک و رفع نقاط حادثهخیز این مسیر با هدف افزایش ایمنی و تسهیل تردد بین شهرستانی.
اصلاح نقاط حادثهخیز در محور لیکک – ماغر و سایر مسیرهای روستایی پرخطر، با اجرای عملیات مهندسی و ایمنسازی.
تعمیر و مرمت پلهای ارتباطی در مناطق پشت تاوه لیکک، کفکنان و ایلیآباد برای حفظ دسترسیهای حیاتی روستایی.
اجرای پروژه آسفالت و لکهگیری راههای روستایی شامل محورهای شلال دون، کت، برم الوان، امیری، آبسل، شمشاد و سایر مناطق حومهای بهمئی.
نصب روشنایی و علائم ایمنی در محورهای پررفتوآمد شهرستان با اجرای پروژهای به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال جهت افزایش ایمنی شبانه.
اجرای پروژههای روکش آسفالت در چندین محور از جمله: محور کت – لیکک (۸ کیلومتر)، محور مامازینب (۱۰ کیلومتر) ، محور کچلون_سیاهشیر (۲.۵ کیلومتر) و دیگر مسیرهای مواصلاتی.
اجرای پروژههای خاص راهسازی مانند: ،احداث جاده لیکک – جایزان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال ، پیگیری احداث راه پهنوک به بنه پیر ، بهسازی جاده سهراهی ممبی به الهی آباد با پیشرفت ۷۵ درصدی ، اجرای لایههای زیرسازی و خاکبرداری در جادههای در قالب پروژههای متعدد با مجموع چندین کیلومتر طول اجرایی.
چرام؛ اتصال به استانهای همجوار، بازگشایی گرههای قدیمی
شهرستان چرام در سالهای گذشته با چالشهای متعددی در حوزه راه و زیرساخت مواجه بود. موقعیت جغرافیایی این شهرستان، اگرچه ظرفیت اتصال به محورهای استراتژیک استانهای فارس و خوزستان را داراست، اما نبود زیرساخت مناسب، آن را به حاشیه برده بود. در گزارش عملکرد عمرانی سید محمد موحد، اقدامات قابلتوجهی برای خروج چرام از انزوای ارتباطی دیده میشود.
از مهمترین پروژههای اجرا شده یا در حال انجام در چرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افتتاح فاز اول جاده لیهاب به طول ۵ کیلومتر با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان که بخشی از پروژه کلان اتصال چرام به پاتاوه محسوب میشود.
آغاز فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با هدف تسهیل تردد روستاهای مرتفع و سختگذر به مرکز شهرستان.
اتصال میانتنگان به امامزاده علی (ع) و از آنجا به جاده پاتاوه، بهعنوان یک حلقه ارتباطی کلیدی که ضمن کاهش مسیر، دسترسی به مرکز استان را تسهیل میکند.
بهسازی، تعریض و ایمنسازی جادههای روستایی در طسوج، چاسخار، قلعه رئیسی، چاروسا، باغملک، سرفاریاب و گره، که اغلب این مسیرها پیش از این فاقد روکش آسفالت یا دارای نقاط حادثهخیز جدی بودند.
تأمین اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محورهای راهبردی باغچه سادات، چرام–باشت و چرام–گچساران، با هدف اتصال مستقیم چرام به استانهای همجوار.
سید محمد موحد درباره تحولات زیرساختی چرام چنین گفت:
«چرام در موقعیتی قرار دارد که اگر به شبکه جادهای استانهای همسایه متصل شود، تحولی بزرگ در اقتصاد و خدمات اتفاق میافتد. ما با تعریف پروژههای هدفمند، تلاش کردیم چرام را از انزوا خارج کنیم. از جاده لیهاب گرفته تا محور میانتنگان، اینها صرفاً راه نیستند؛ اینها معبرهایی به سمت شکوفاییاند. پیگیری کردیم تا برای محور چرام–باشت و چرام–گچساران هم ردیف ملی در بودجه بگیریم. چرام باید بهعنوان یک نقطه اتصال، نه یک نقطه فراموششده، در نقشه توسعه دیده شود.»
این اقدامات نهتنها دسترسی روستاهای چرام به مرکز شهرستان و مرکز استان را تسهیل میکند، بلکه موجب اتصال بهتر بین شهرستانهای جنوبی و شمالی استان و نیز استانهای هممرز خواهد شد؛ تغییری که میتواند زیرساختهای رشد کشاورزی، گردشگری، خدمات و تجارت در این منطقه را بهشکل محسوسی ارتقا دهد.
از جلسات پشت درهای بسته تا گشایش درهای بستهشده، روایت تلاشهای ملی برای توسعهی محلی
در نقطهای که بسیاری از پروژهها سالها روی کاغذ مانده بودند، سید محمد موحد روش متفاوتی را در پیش گرفت. او فقط به پیگیریهای نامهنگاری بسنده نکرد، بلکه راهی جلسات و نشستهایی شد که تصمیمهای کلیدی در آنجا گرفته میشود؛ از وزارت راه و شهرسازی گرفته تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از قرارگاه خاتمالانبیا تا سازمان راهداری، از دفتر بودجه مجلس تا اتاق مدیران کل.
در یک سال گذشته، بیش از دهها دیدار رسمی و تخصصی برای تأمین اعتبار، دریافت مجوز مناقصه، تعیین پیمانکار، و اصلاح ردیف بودجه پروژههای حوزه انتخابیه برگزار شده است. این تلاشها به نتایج ملموسی منجر شده؛ از جمله:
تثبیت و افزایش اعتبارات راههای اولویتدار در بودجه ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴
دعوت از معاونان وزیر و مدیران ارشد وزارت راه برای بازدید میدانی
تسریع در صدور مجوز مناقصه و اجرای فازهای جدید پروژههای راهسازی
احیای پروژههایی که بهدلیل بیتوجهیهای قبلی در آستانه حذف بودند
سید محمد موحد درباره این مسیر گفت:
«ما اجازه ندادیم که پروژههای مردم به بایگانی سپرده شوند. راه افتادن یک پروژه، فقط کلنگزنی نیست؛ گاهی صد ساعت مذاکره پشت آن است.»
موحد در طول این مدت با وزرای دولت سیزدهم و چهاردهم، رؤسای سابق و فعلی سازمان راهداری، مدیران شرکت زیرساخت و مشاورین حوزه راه و شهرسازی جلساتی پیدرپی برگزار کرد. حتی برخی پروژهها را تا مرحله اصلاح اسناد مناقصه و عقد قرارداد نیز پیش برد تا از تأخیرهای معمول جلوگیری شود.
این سطح از پیگیری و چانهزنی، باعث شد پروژههایی مانند «فاز سوم لنده–پاتاوه»، «اتصال چرام به باشت و گچساران»، «باند دوم دهدشت–خیرآباد»، و «احداث پلهای روستایی در دیشموک و ممبی» وارد مرحله اجرایی یا جذب اعتبار شوند.
موحد تأکید کرد که هدف نهایی او از این جلسات، فقط شروع پروژهها نیست، بلکه تضمین ادامهدار بودن آنهاست:
«برای من مهم است که پروژهای که شروع میشود، در نیمهراه رها نشود. چون مردم دیگر طاقت توقف ندارند.»
اقدامات موثر در حوزه مسکن؛ فاصله تا وضعیت مطلوب همچنان پابرجاست
سید محمد موحد با اذعان به اینکه در بخش مسکن با وضعیت مطلوب فاصله داریم افزود: در حوزه ساخت و تأمین مسکن طی یک سال گذشته اقدامات مهم و قابل تقدیری در سطح شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده انجام شده است. هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما روند حرکتی مثبت ارزیابی میشود.
موحد تشریح کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آنها تحویل شده، بخشی نیز در مرحله ساخت استو
همچنین در چارچوب سیاستهای حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود.
با این وجود، در برخی مناطق از چهار شهرستان، چه در اجرای نهضت ملی مسکن و چه در طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمانبندی عقب هستیم. برای جبران این عقبماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس میشود.
موحد گفت: عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهمترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است . دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است . ما در 1404 تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمین های تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند.
نماینده کهگیلویه با اشاره به اینکه گاهی یک صدایی از جایی بلند میشود و با نگاه محصور به محل زندگی خودش، با گلایه میگوید که مگر چند کیلومتر جاده چقدر هزینه میخواهد که مثلا کارهایش انجام نمیشود؟ بعد هم شروع میکنند به تاختن بر حقیقت و انصاف .موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم باز هم از وضع مطلوب عقبیم .
موحد تشریح کرد : اگرچه در بالا برخی از مطالبات را عنوان کردم اما من فقط بخشی از مطالبات مردم عزیز و مسولان خدوم چهار شهرستان را تیتر وارد می گویم تا متوجه شوید چه حجم عظیمی مطالبه وجود دارد که ما روز و شب در تلاشیم تا همه این درخواست ها را اجابت کرده و وضعیت راه ها را ارتقا دهیم.
بخشی از این مطالبات مردمی عبارت است از :
روکش باند دوم محور دهدشت - خیرآباد (اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان)، پیگیری زیرگذر و روگذر دهدشت - سوق، پیگیری افتتاح پل رودخانه سمه (دیشموک)، پیگیری بهرهبرداری جاده دهدشت - چرام، لکهگیری و روکش آسفالت دهدشت - خیرآباد، ایمنسازی محورهای دهدشت - چرام و دهدشت - سوق، پیگیری روشنایی تونلهای محور دهدشت - پاتاوه، ساماندهی ورودیهای دهدشت و سایر شهرهای کهگیلویه، آسفالت و بهسازی راههای روستایی دره سور، آب چندار، برفکون، لاکوره، دارگنجی، تنگ رودچک، بهسازی راههای روستایی نخودکاران، گوراب کلزیر، آبگاوان، قلعه جلو، احمدسالار، ده قاضی، لاوه پاتل، سردره، ده انار، دم رود، عمارت به شیخ هابیل، دره گلا، روکش آسفالت محورهای سرپری، چهارمه، امیرالمؤمنین، فیلگاه و سرماهور، پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه لاش به دلی مهتاب، تکمیل جاده فرعی دهدشت، قلعه دختر، قلعه رئیسی، بهسازی و آسفالت راههای دیشموک شامل مله خرسک، باغ کلک، مورخانی، بناری، لیراب، احداث و آسفالت راههای روستایی طولیان شامل چیر، دوبند سرمست، امامزاده پهلوان، شهید آران، دشت مازه، بهسازی راههای روستایی آجم رودریش، دژکوه، طریق الطیب، بهسازی و آسفالت جاورده شامل سرآسیاب، پارابنگشتان، پرویزک، دم عباس، قله بنی، رودشور، پیگیری احداث پلهای ارتباطی در مسیرهای دیشموک و سوق، پیگیری محور دیشموک - باغملک و تعمیر پل تنگ چویل،
پیگیری اجرای پروژه اتصال لنده به محور پاتاوه (فاز اول، دوم و سوم پروژه تراب)، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه تراب - اتصال به محور پاتاوه، برگزاری مناقصه فاز سوم پروژه تراب، پیگیری پروژه جاده لنده - تشان و اتصال به محور پاتاوه (در بودجه ۱۴۰۴)، بهسازی و آسفالت جاده دوک به کل شور، احداث پل ارتباطی مونه بخش موگرمون، روکش آسفالت محور لنده - سوق، تعریض و رفع نقاط حادثهخیز محور لنده به لیکک، پیگیری تکمیل پل دهانه وحدتآباد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بهسازی و آسفالت محور کتج، دولآبزا، گرک، دم تنگ چاهن و پاتاوه، آسفالت محور قو به برهمل، احداث پل مال ملا به مونه با سقف مجوف، اصلاح نقطه حادثهخیز پل سرآسیاب، آسفالت قطعه اول مسیر تراب با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان، آسفالت راه روستایی گرده کلات، احداث پلهای کوچک در مسیرهای خاکبرداری شده لنده، بهسازی و آسفالت مسیر دیکوه اسپ، بازگشایی مسیر آبدره - گنجگه - روبروی تل،
احداث جاده لیککک به جایزان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، پیشرفت ۷۵ درصدی بهسازی جاده سهراهی سرآسیاب - ممبی، پیگیری احداث جاده پهنوک به بنه پیر، بهسازی و آسفالت راههای روستایی بلوط حصار، ابسل، چشمه امیری، نصب روشنایی و علائم ایمنی محور بهبهان با ۲ میلیارد ریال، روکش آسفالت محور کت - لیکک به طول ۸ کیلومتر، روکش آسفالت محور مامازینب به طول ۱۰ کیلومتر، روکش آسفالت محور کچلون به طول ۲.۵ کیلومتر، لکهگیری و روکش حومه محورهای شرق لیکک، اصلاح نقاط حادثه خیز محور ماغر - لیکک، تعمیر و مرمت پلهای پشت تاوه لیکک، کف کنان، ایلیآباد، پیگیری ساماندهی ورودی شهرهای شهرستان بهمئی، لکهگیری و آسفالت محورهای روستایی شلال دون و کت، آسفالت راههای روستایی برم الوان، امیری، آبسل، شمشاد،
نصب نیوجرسی در محور دهدشت - چرام به طول ۷ کیلومتر، پیشرفت پروژه آسفالت آب حیات چرام به شرفتیپ با ۶۵ درصد پیشرفت، پیشرفت پروژه راه ارتباطی قلعچاه چرام به سمت چرام با ۵۵ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی دلیاسیر- چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی بیدک - چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، بهسازی و آسفالت راه میان تنگان - دمه امامزاده علی (ع) با ۷۰ درصد پیشرفت (اتصال به جاده پاتاوه دهدشت)، بهسازی راه روستایی چاسخار - آرند - یاگره به سمت طسوج با ۷۰ درصد پیشرفت، افتتاح فاز اول جاده شیخ هابیل به طول ۵ کیلومتر، آغاز فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با ۳۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی تاوه سفید با ۵۰ درصد پیشرفت، احداث پل ارتباطی بیدانجیر با ۶۵ درصد پیشرفت، احداث و بهسازی مسیر پل بریم_چرام باغملک–دیشموک–چاروسا– با ۳۵ درصد پیشرفت، پیشبینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محور چرام - گچساران، پیشبینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محور چرام - باشت، بهسازی و آسفالت راه روستایی دلی خلیفه ای، روکش آسفالت محور سرفاریاب - یاسوج.
موحد تصریح کرد: شما نگاه کنید آیا این حجم از مطالبات کم است؟ آیا اقدامات انجام شده کم است و اهمالی وجود دارد؟ قطعا هر موجود منصفی با نگاه غیر سیاسی و واقع بینی و آگاهی از وضعیت کلان بودجه ملی نه تنها این اقدامات را کم نمی داند بلکه برعکس ، تحسین هم میکند؛ لکن ما به این اندازه قانع نیستیم و در سال جدید با تمام توان پیگیری بیش از پیشی برای اجابت و به سرانجام رساندن مطالبات مردم عزیز حوزه انتخابیه خواهم داشت.
PDF عملکرد نماینده کهگیلویه در حوزه راه و شهرسازی
موحد تصریح کرد: شما نگاه کنید آیا این حجم از مطالبات کم است؟ آیا اقدامات انجام شده کم است و اهمالی وجود دارد؟ قطعا هر موجود منصفی با نگاه غیر سیاسی و واقع بینی و آگاهی از وضعیت کلان بودجه ملی نه تنها این اقدامات را کم نمی داند بلکه برعکس ، تحسین هم میکند؛ لکن ما به این اندازه قانع نیستیم و در سال جدید با تمام توان پیگیری بیش از پیشی برای اجابت و به سرانجام رساندن مطالبات مردم عزیز حوزه انتخابیه خواهم داشت.
PDF عملکرد نماینده کهگیلویه در حوزه راه و شهرسازی