سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد؛
پس از وقفه مالی، عملیات ساخت تونلهای یاسوج - سی سخت از سر گرفته شد
9 بهمن 1403 ساعت 0:16
علی پارسایی، سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، اعلام کرد که پروژه تونل دوم سی سخت به طول 750 متر با هدف گرهگشایی از نقاط حادثهخیز و تسهیل تردد گردشگران، در حال اجراست و با تزریق 300 میلیارد ریال اعتبار، به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از تزریق 300 میلیارد ریال اعتبار به دو تونل شماره 1 و 2 محور ارتباطی یاسوج – سی سخت خبر داد.
به گزارش کبنانیوز، علی پارسایی در این خصوص گفت: «پروژه تونل دوم سی سخت به طول 750 متر در راستای توسعه محورهای ارتباطی استان و گرهگشایی از نقاط حادثهخیز محور یاسوج - سی سخت به ویژه به دلیل گردشگر بودن منطقه و کاهش بار ترافیکی در دستور کار قرار گرفته است. انتظار میرود با بهرهبرداری از این تونل، ایمنی در مسیر برقرار شود.»
وی افزود: «تزریق مالی برای هر دو تونل در دستور کار قرار گرفته و جمعاً مبلغ 300 میلیارد ریال در حال پرداخت است.»
سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محور یاسوج – سی سخت یکی از محورهای اصلی استان به ویژه برای منطقه گردشپذیر شهر سی سخت است، مشخصات فنی تونلهای شماره 1 و 2 واقع در این محور را تشریح کرد. وی گفت: «طول پروژه بهسازی و احداث راه اصلی مسیر محور یاسوج – سی سخت 35 کیلومتر بوده و به صورت چهارخطه طراحی شده است. عرض مسیر در دو باند 10.50 متری جمعاً 21 متر در محلهای جدا شده و 23 متر در محلهای جدانشده با احتساب رفوژ میانی است.»
پارسایی همچنین به جزئیات پلهای بزرگ بتنی در این مسیر اشاره کرد و گفت: «در طول مسیر یاسوج – سی سخت دو دستگاه پل بزرگ بتنی در دو خط رفت و برگشت به طول هر کدام 328 متر و عرض 12.4 متر و ارتفاع 75 متر با شیب زیاد در محدوده دره پرخطر پل کلو فعلی و همچنین دو دستگاه تونل در دو خط رفت و برگشت به طول 750 و 790 متر و عرض 12.40 متر با هدف حذف قوسهای متعدد و با شیب زیاد در محدوده پرخطر گردنه قیلونی در دستور کار است.»
وی با بیان اینکه تونل شماره 2 دارای پیشرفت 53 درصدی است، افزود: «در ابتدای شروع کار تعداد تونلها 3 دستگاه بوده که به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست، طرح هندسی تغییر و باعث حذف یکی از تونلها گردید و به 2 دستگاه تونل کاهش یافت.»
پارسایی تصریح کرد: «در طول مسیر یاسوج – سی سخت، به ویژه در ایام تعطیل، گردشگری و فصل بارندگی، شاهد حوادث رانندگی بودیم که این موضوع آزار و اذیت مردم را به همراه داشت. به طوری که شهروندان در فصل زمستان به دلیل سردسیر بودن منطقه و بارش برف، بیش از ۲ ساعت در این محور در ترافیک میماندند.»
وی با اشاره به فعال شدن عملیات اجرایی این دو تونل بعد از یک وقفه به دلیل کمبود اعتبار، گفت: «طرح احداث تونل دوم به طول 750 متر بوده که کامل حفاری شده است.»
در پایان، پارسایی خاطرنشان کرد: «در شرایط بحرانی زلزله سی سخت، این محور ارتباطی به دلیل بار ترافیکی زیاد به مدت 22 ساعت مسدود و امکان امدادرسانی به زلزلهزدگان وجود نداشت که این خود دلیل محکمی بر تسریع در روند اجرایی پروژه با تزریق اعتبار به موقع است.»
کد مطلب: 495184