تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۴۹۳۱۹۵
کبنا گزارش میدهد:
بی تدبیری آموزش و پرورش دهدشت پیرامون مدرسه ای در یک روستا/ معلمان بدون ابلاغ ، مدارس بدون معلم / لگد مال شدن روح عدالت آموزشی در آموزش و پرورش دهدشت
۱
کبنا ؛یافته های تحقیقات نشان میدهد که ۲۵/۱۶ درصد خانوارهای روستایی دچار فقر آموزشی در شاخص کلی پوشش تحصیلی واقعی هستند. از این مورد می توان استنباط کرد که فقر آموزشی در قالب لایه سطحی آن، حدود یک چهارم خانوارهای روستایی را در بر گرفته است. این خانوارها حداقل در یکی از سه سطح آموزش ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دچار فقر آموزشی واقعی هستند. همچنین یافته ها نشان داد که به طور متوسط ۱۵/۵۳ درصد افراد لازم التعلیم خانوارهای روستایی در عمل نمی توانند از امکانات آموزشی رسمی در سطوح مختلف تحصیلی بهره مند شوند.
طبق تحقیقات متعدد دانش آموزان مدارس روستایی به نسبت مدارس تک پایه نمرات پیشرفت تحصیلی پایین تری کسب می کنند و کیفیت آموزش در این مدارس خیلی پایین تر است. همچنین یافته های مطالعاتی که به مقایسه کارایی درونی مدارس چند پایه روستایی و مدارس تک پایه (شهری) پرداخته است نشان داد که در شاخص های کارایی درونی مدارس چند پایه در سه شاخص -نرخ ماندگاری،ترک تحصیل و نرخ تکمیل تحصیلات- نسبت به کلاسهای تک پایه ضعف بیشتری دارند.
به گزارش کبنا نیوز، شهرستان کهگیلویه علی رغم تلاش های مسولان آموزش و پرورش با توجه به گستردگی جغرافیایی و روستاهای متعدد ، مدارس بالایی را در خود جای داده است که بخشی از این مدارس همچنان با کلاس های چند پایه اداره میشود.
به گزارش کبنا نیوز، شهرستان کهگیلویه علی رغم تلاش های مسولان آموزش و پرورش با توجه به گستردگی جغرافیایی و روستاهای متعدد ، مدارس بالایی را در خود جای داده است که بخشی از این مدارس همچنان با کلاس های چند پایه اداره میشود.
مدرسه ابتدایی قاضی طباطبایی روستایی کوشک ابول از مدارس چندپایه آموزش و پرورش دهدشت است. مدرسه ای با ۶۱ دانش آموز که مدیر آموزگار به همراه سه آموزگار دیگر مسولیت آموزش در این مدرسه را برعهده دارند.
با توجه به قوانین موجود پیرامون مدیریت و تعداد معلمان مدارس، تعداد دانش آموزان نقش تعیین کننده ای در اختصاص معلمان به یک مدرسه دارد.
بنا بر اطلاعات رسیده به پایگاه خبری کبنا نیوز، در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۴۰۳ در سومین ماه از سال تحصیلی، ابلاغ یکی از معلمان این مدرسه لغو شد و به مدیر مدرسه اعلام شد که باید پایه های چهارم و پنجم که تا کنون به صورت تک پایه با معلم اختصاصی آموزش داده میشد باهم ادغام و توسط یک معلم به آموزش و پرورش آنها پرداخته شود. با توجه به گفتگوی خبرنگار کبنا نیوز با مدیر آموزش و پرورش دهدشت در آغاز سال تحصیلی ، نیروی مازاد در این اداره بالا بود و برخی از معلمین بخاطر مازاد بودن به نقاطی دیگر منتقل شدند. حال باید پرسید آموزگار لغو ابلاغ شده در میانه سال چه تکلیفی پیدا خواهد کرد ؟ آیا ابلاغ جدیدی دریافت میکند یا بدون ابلاغ خواهد ماند ؟ اگر هنوز در آموزش ابتدایی ،مدارس بدون معلم وجود دارد ادعای مازاد بودن نیرو در آغاز سال تحصیلی چه بود؟
شائبه نقل و انتقالات خارج از ضابطه در تمام نقاط استان وجود داشت که دهدشت نیز از این شائبه ها بی بهره نیست.
علت کاهش یکی از آموزگاران این مدرسه ، از نصاب افتادن جمعیت دانش آموزان است.
آقای نریمان مدیر مدرسه ابتدایی قاضی طباطبایی کوشک ابول در گفتگو با کبنا نیوز، با اشاره به اینکه قانون میگوید برای اینکه یک مدرسه بتواند از چهار آموزگار بهره ببرد باید جمعیت دانش آموزانش 60 نفر به بالا باشد گفت: جمعیت مدرسه ابتدایی ما در حال حاضر 59 نفر است. ما تابع دستورات مدیران آموزش و پرورش دهدشت هستیم. متاسفانه چند روز است که یکی از ساکنین روستا تصمیم به مهاجرت گرفته است. این خانواده دو دانش آموزا ابتدایی دارد که با خروج این دو دانش آموز مدرسه ابتدایی ما از ۶۱ نفر به ۵۹ نفر کاهش یافته است. از اداره به ما گفتند که دو پایه با هم ادغام شود. یکی از همکاران نیز به همین خاطر ابلاغشان لغو شد و الان نمی دانم برایشان ابلاغ جدیدی صادر شده است یا خیر.
آقای نریمان مدیر مدرسه ابتدایی قاضی طباطبایی کوشک ابول در گفتگو با کبنا نیوز، با اشاره به اینکه قانون میگوید برای اینکه یک مدرسه بتواند از چهار آموزگار بهره ببرد باید جمعیت دانش آموزانش 60 نفر به بالا باشد گفت: جمعیت مدرسه ابتدایی ما در حال حاضر 59 نفر است. ما تابع دستورات مدیران آموزش و پرورش دهدشت هستیم. متاسفانه چند روز است که یکی از ساکنین روستا تصمیم به مهاجرت گرفته است. این خانواده دو دانش آموزا ابتدایی دارد که با خروج این دو دانش آموز مدرسه ابتدایی ما از ۶۱ نفر به ۵۹ نفر کاهش یافته است. از اداره به ما گفتند که دو پایه با هم ادغام شود. یکی از همکاران نیز به همین خاطر ابلاغشان لغو شد و الان نمی دانم برایشان ابلاغ جدیدی صادر شده است یا خیر.
پیگیری های کبنا نیوز نشان میدهد در آغاز سال تحصیلی نیز این مدرسه با مشکل عدم نصاب مواجه بود که با انتقال پرونده صوری چند دانش آموز به این مدرسه ، به لحاظ آماری مشکل حل شد تا سه معلم و یک مدیر آموزگار به این مدرسه اختصاص پیدا کند. اقدامی که علی رغم صوری بودن ثبت نام در این مدرسه جهت به حد نصاب رسیدن قابل تحسین است. چرا که اگر قرار است تخلفی نیز صورت بگیرد و پیگیری و برخوردی نیز به دنبال نداشته باشد چه بهتر است این تخلفات در راستای عدالت آموزشی باشد تا حداقل منفعت آن را حاشیه نشینان و روستا نشینان کم برخوردار برده باشند .
جای تعجب است که در ابتدای سال تحصیلی اداره آموزش و پرورش دهدشت تلاش میکند تا معلمان بیشتری به یک مدرسه اختصاص یابد ، در عین حال در وسط سال تحصیلی با خروج دو دانش آموز بدون اینکه تدبیری اندیشیده شود اقدام به کاستن از معلمین میکند.
اقداماتی که روح عدالت آموزشی را لگد مال میکند و تمام اسناد بالادستی را درهم ریخته و احساس عقب ماندگی را به روستا نشینان القا میکند.
جای سوال است مدیران میانی و استانی چگونه جسارت ابتکار و استفاده از قدرت مدیریتی خود را نادیده گرفته و در میانه سال به یاد قوانینی افتاده اند که به راحتی امکان انعطاف در آن را میتوان تدبیر نمود. قوانینی که عموماً در دهه های گذشته تدوین شده است، آنهم متناسب با جمعیت همان سال ها. ناگفته پیدا است کاهش نرخ زاد و ولد در کشور ، سبب کاهش دانش آموزان خواهد شد. برخی کاهش دانش آموزان را اگر چه تهدیدی قلمداد میکنند ،لکن تصویرشان بر این است که کاهش دانش آموزان در مدارس سبب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد که شواهد نشان میدهد با قوانین فعلی نمی توان همچنین انتظاری را داشت.
شایسته است مدیر آموزش و پرورش دهدشت در کنار مساعدت آموزش و پرورش استان در تصمیم نسنجیده و خشک خود تجدید نظر کرده و تدبیری بیندیشند تا شرایط به شکل گذشته برگردد و دانش آموزان از آسیب های کلاس های چند پایه در امان بمانند.
این نقد نافی خدمات آموزش و پرورش دهدشت نیست و تنها در جهت اصلاح عملکرد و افزایش رضایت مندی و بهره وری در آموزش و پرورش است. پایگاه خبری کبنا نیوز آمادگی دارد پاسخ مدیران مربوطه را منتشر نماید.