تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۴۹۲۹۲۸
یادداشت؛

تحلیل جامعه‌شناختی یک قتل

۴
۰
تحلیل جامعه‌شناختی یک قتل
کبنا ؛صادق پناهی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه یاسوج، قتل را می‌توان یکی از جدی‌ترین جرایم خشونت دانست که خسارات جبران‌ناپذیری را بر قاتل، خانواده قربانی و اعضای اجتماع محلی وارد می‌کند و در راستای آن احساس امنیت اجتماعی را خدشه‌دار می‌سازد.
روزانه ده‌ها قتل در انواع مختلف را در جامعه شاهد هستیم، از قتل‌های ناموسی، قتل‌های مالی و.... هر کدام از این قتل‌ها در بستر اجتماعی خود تولید و بازتولید می‌شوند، آیا می‌توان منطقه‌ای که قتل در آن اتفاق افتاده است را مورد هجوم قرار داد و رفتار یک فرد (قاتل) را به فرهنگ یک جامعه نسبت داد؟ اگر فرهنگ و مردم جامعه با قاتل همراهی کنند بی‌شک قابل تسری است؛ اما هرچند قاتل در این بستر فرهنگی اجتماعی رشد کرده است؛ اما این رفتار از نگاه فرهنگ غالب یک رفتار ضدفرهنگ و نفی‌کننده خرده‌فرهنگ حاکم بر این جامعه است (حجم تقابل با این رفتار دور از انسانیت در بدنه جامعه، بدنه نخبگی و مراسم باشکوه تشیع پیکر مرحوم دکتر مسعود داوودی منش خود گواه این موضوع است) که از قضا در همین فرهنگ قبیله‌ای مهمان‌نوازی و حرمت مهمان در ردیف دو شاخص اصلی آن است (ناموس‌پرستی و مهمان‌نوازی از شاخص‌های اصلی فرهنگ قبیله‌ای هستند).
حال چگونه می‌توان با قتل یک مهمان قتل این فرهنگ را هم اعلام کرد در حالی که اساس این بستر بر ضدیت با چنین رفتارهای دور از انسانیت و اخلاق‌مدارانه‌ای است. فرهنگ استان من در طی چند روز چنان مورد هجمه قرار گرفت که گویی این فرهنگ فقط قاتل تربیت می‌کند، این فرهنگ ملک‌حسینی‌ها، نیک اقبال‌ها و هزاران پزشک حاذق دیگر تربیت کرد که امروز نجات‌دهنده هستند. چگونه می‌شود که فرهنگ ما را تنها از عینک یک قاتل به دیگران معرفی می‌کنند؟
بخش اعظم آن به خودباختگی ما و عدم تکیه بر سرمایه‌های نمادین و فرهنگ‌ساز استان برمی‌گردد. ذات و ماهیت فرهنگ ما چنین رفتارهایی را با مهمان خود ترویج نمی‌دهد و شمایی که با چهارتا حرف و بالا و پایین کردن کلمات مدعای تبیین حقیقت داری، در ابتدا ماهیت و شاخص‌های حاکم بر یک فرهنگ را خوب بشناس بعد در مورد آن قضاوت و داوری کن. ما همان‌گونه که قاتل را طرد می‌کنیم و بر این باوریم که در هر جامعه‌ای و در هر بستری افرادی خارج از چارچوب و قاعده آن زیست می‌کنند و بر خلاف آن ساختار فرهنگی به‌عنوان کنشگران اخلال‌گر دست به رفتارهای شنیع می‌زنند، از فرهنگ خود دفاع می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که با چنین رفتارهایی فرهنگ ما نیز به قتل برسد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
وقتی دو ماشین تصادف میکنن در یاسوج ؛ خاصه اگه یکی از طرفین غیر بومی و طرف دیگر بومی باشه ؛ طرف بومی مقصر باشه ؛ بی شک از ماشین پیاده میشه و صدالبته با یک چماق و یا سلاح دیگری...میگه راهتو بگیر برو شهر مال خودمه....اینو میخوای چکارش کنی استاد دانشگاه....خیلیا این رو شاهد بودن
انصاف
Iran, Islamic Republic of
ای درودبه شرفت که حرف راست گفتی
پرستار
Iran, Islamic Republic of
خیلی از کارشناسی ها بر اساس کتب علمی نمیتونن وضعیت فرهنگی و مسائل قومیتی مردم این استان را تحلیل کنن، چرا که مشاهده شده که جمعیت کثیری از همین مردم بعد از اعدام قاتلین یا کشته شدن و برخورد نیروهای نظامی با قاتلین و شروران و متجاوزین به عنف، به شکل احساسی واکنش هایی نشان می دهند که تنها با بررسی روانشناسانه می توان تحلیلی از آن، آن هم نه به شکل قوی، از این واکنش ثبت کرد. مثلا بارهای بار قاتلین و متجاوزین را پهلوان می دانند و این خود باعث ایجاد دوگانگی در افراد سنین نوجوانای و کودکان خواهد شد که همین موضوع باعث رواج و تمایل به خشنونت در سنینی می شود که هویت فرد شکل می گیرد. ( اگر قتل بد است پس چرا قاتل پهلوان است .) خلاصه علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و اگر خانواده ها دنبال هدایت فرزندان به اینده ای روشن هستند باید یکی از این کارها را انجام دهند 1- تغییر تفکر قومیتی نسبت به مسائل و برخورد منطقی با مسائل ( سختترین روش)
2- مهاجرت (روش اسانتر)
Iran, Islamic Republic of
استاد محترم میهمان نوازی زمانی از مظاهر فرهنگ ایلی ما بود طی این ده بیست سال چه بر سر میهمانان آوردیم ؟
سرباز بومی خودمان که در بندرعباس خدمت می کرد و برای تفربح به آبشار آمد با دستان خود میهمان نوازمان جلو چشم زن و بچه اش کشته نشد ؟
در پارک مهرورزی جوانان رشید خودمان از میهمانانی که چادر زدند و استراحت می کردند نفری چند میلیون تومان به بهانه های شهرداری و ...اخاذی نکردند ؟
با کوچکترین تصادفی فرد میهمان و غریبه ای را در انظار عمومی و کنار زن و بچه اش با چوب و چماق له ولورده نکردند ؟
کاش فقط قضیه این پزشک بود .
چرا واقعیت را نمی پذیریم و با حرفهای الکی میخواهیم آن را رفو کنیم .
شیراز و اهواز و اصفهان و هر جا کمی نظم و ادب و احترام داشت ما آنها را هم رفتیم و خراب کردیم .
چرا تعصبی و کور کورانه حرف می زنیم .
اصلا ما فرهنگ و ادب برخورد با هم نداریم .
چهار نفر دکتر ملک حسینی و نیک اقبال و تقی و نقی را تابلو کنیم و بگوییم ما اینها را داریم . مگر قرار است ده آدم سالم نداشته باشیم ؟!
همان یک نفر خراب برای استان کافی است که آبروی همه را ببرد . سعی کنید همان یک نفر هم نباشد نا اینکه تعریف و تمجیدها از نیاکان و ... کنیم .
استان و فرهنگ ما رو به قهقهرا می رود برای احیا آن تلاش کنیم والا از بد نامی در هیچ جای ایران نمی توانیم سرمان را بلند کنیم .
بیچاره چهار تا وزیر و مدیرانی که از استان به لطف دولت پزشکیان وارد دولت شدند . باید همیشه سرافکنده باشند از رفتار های مردم این دیار .
تعصب چشم همه ما را کور کرده و حتی در نوشتن هم تعصب به خرج می دهیم .
برخی ها می گویند همه جا از این اتفاقات هست . اگر همه جا هست پس خود را متمایز از دیگران ندانید بلکه بدتر از همه ایم .
جمعیت شیراز ده برابر یاسوج و جمعیت تهران صد برابر یاسوج . اما آیا تعداد جرم و جنایتهایشان تناسب دارد ؟
ماموریت سخت آقای دبیرکل؛ گروسی در تهران به دنبال چیست؟

ماموریت سخت آقای دبیرکل؛ گروسی در تهران به دنبال چیست؟

«رافائل گروسی مدتی قبل در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس به صراحت این نکته را مطرح کرد ...
خشونت خانگی؛ باید سکوت زنان شکسته شود

خشونت خانگی؛ باید سکوت زنان شکسته شود

خشونت علیه زنان مشکلی عمومی و فراگیر است. سکوت زنان و بردباری آنها در برابر خشونت نه ...
ترامپ و مسئله ایران

ترامپ و مسئله ایران

سابقه دولت ترامپ نشان‌دهنده رویکردی تهاجمی و حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل است؛ اما تحولات ...
1