تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب : ۴۹۲۸۲۸
دومین اجلاسیه علمی جهان فکری و سلوک حضرت آیتالله سید کرامتالله ملکحسینی (ره) مطرح شد؛
هدایتخواه: آیت الله ملک حسینی (ره) از خلوص اندیشه دینی دفاع میکردند / یکی از بحثهایی که آیت الله ملک حسینی (ره) نسبت به آن حساسیت داشتند، اندیشه اسلام منهای روحانیت بود که دکتر شریعتی آن را مطرح کرد / اگر اسلام آنگونه که هست خالص ارائه شود همه فطرتهای پاک خواهند پذیرفت / آیت الله ملک حسینی (ره) طرفدار حفظ خلوص اندیشه دینی بود
۰
کبنا ؛
دومین اجلاسیه علمی جهان فکری و سلوک حضرت آیتالله سید کرامتالله ملکحسینی (ره) در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، شامگاه (چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳) دومین اجلاسیه علمی جهان فکری و سلوک حضرت آیتالله سید کرامتالله ملکحسینی (ره) در سالن ادارهکل کتابخانههای عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
به گزارش کبنا از یاسوج، شامگاه (چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳) دومین اجلاسیه علمی جهان فکری و سلوک حضرت آیتالله سید کرامتالله ملکحسینی (ره) در سالن ادارهکل کتابخانههای عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
ستار هدایتخواه دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این آئین به غیرت دینی آیتالله ملکحسینی(ره) پرداخت و گفت: آیتالله ملکحسینی (ره) همواره در مقابل انحرافات دینیایستادگی میکرد.
هدایتخواه در ابتدای بیان خود گفت: بهمن ۱۳۵۷ نوجوان ۱۶ سالهای بودم، چند روز پس از انقلاب حدوداً ۲۵ بهمن ماه در شهر سی سخت درس میخواندم، آیت الله ملک حسینی به عنوان تفکر انقلابی و نماینده امام خمینی به سی سخت عزیمت فرمودند، استقبال باشکوهی ازایشان کردند. مرحوم سید عبدالخالق رضایی در این استقبال گفتند «بارها در این مکان از شخصیتهای سیاسی و غیرسیاسی استقبال به عمل آمده ولی برای اولین بار از دین استقبال به عمل میآید. » وایشان سخنرانی کردند.
وی افزود: اولین بار بود که پای صحبت این عالم انقلابی نشستم، هنوز طنین صدایایشان در گوش بنده است. سال ۵۹ انقلاب فرهنگی شد، سال ۶۰ وارد تربیت معلم شدیم و برای تدریس به باشت رفتم و سال ۶۶ به مشهد رفتم و سال ۷۲ برگشتم به استان. مجموعهای تحت عنوان بهاری با قرآن تشکیل شد و بعد موسوم شد به هیئت جوانان حسینی یاسوج، به همت آقای دکتر هاشمی و آقای دکتر احمدی و برخی طلاب دیگر. پایگاه اصلی این هیئت در دفتر آیت الله ملک حسینی بود. شاید این هیئت اولین هیئت جوانانه استان بود و هیئت با برکتی هم بود، خیلی از افرادی که الان در مناصب مختلفی در استان حضور دارند، بچههای همان هیئت هستند.
هدایتخواه اظهار کرد: بعد از اینکه برگشتم، یک تابستان صبحها قبل از طلوع آفتاب جلسه در دفتر آیت الله ملک حسینی تشکیل میشد و کتابهای عالمان برجسته علامه مصباح تدریس میشد. در مشهد سلسله مقالاتی را در بررسی و نقد شخصیت و افکار دکتر شریعتی ارائه کردیم که تبدیل به جزوه شد. در همان زمان نیز سخنان دکتر عبدالکریم سروش در محافل دانشگاهی مطرح بود، سخنرانی کرده بودند تحت عنوان «تحقیق و تقلید در سلوک دانشجویی» در این سخنرانی گفته بودند اسلام قبل از انقلاب روشنفکرانه و محقق پرور، و اسلام بعد از انقلاب اسلام فقاهتی و مقلدپرور است. که بنده نیز این سخنان را نقد کردم.
وی افزود: در مقالات خود اظهارنظرات و منابع موافق و مخالف درخصوص دکتر شریعتی را آوردم، نظر آیت الله ملک حسینی در رابطه بااندیشه دکتر شریعتی نیز در این مقالات آورده بودم، و بعد که به یاسوج برگشتیم، بعضی دوستان خبر نوشتار بنده را در نقد دکتر شریعتی و دکتر سروش بهایشان گفته بودند، و ما را مورد تفقد قرار دادند.
سالهای اولیه انقلاب اسلامی بسیاری از جوانان متأثر از آرای دکتر شریعتی بودند، اظهار نظر صریح از دکتر شریعتی کار بسیار سختی بود. در آن شرایط آقای دکتر بازرگان و آقای شهید مطهری بیانیهای درخصوص افکار دکتر شریعتی دادند، که در آن گفته شده بودند آقای دکتر شریعتی در نیتهای فردی خود نیت سوئی نداشت؛ ولی در برداشتها دچار اشتباه شده، آنقدر فشار زیاد شد که آقای بازرگان امضای خود را پس گرفت و همین افرادی که فشار آوردند، تحت عنوان جریان فرقان، استاد مطهری را تهدید به قتل کردند و نهایتاً نیزایشان را شهید کردند.
وی افزود: تأکید بر خلوصاندیشه دینی و پرهیز از التقاط داشتند، یکی از بحثهایی که آیت الله ملک حسینی(ره) نسبت به آن حساسیت داشتند، اندیشه اسلام منهای روحانیت بود که دکتر شریعتی آن را مطرح کردند، ایشان میان فرهنگ و ایدئولوژی تفاوت قائل بودند، میگفت ایدئولوژی مجاهد پرورش میدهد و فرهنگ مجتهد. مثلاً میگفت فرهنگ ابوعلی سینا پرورش میدهد. نگاهش این بود که پاسداران فرهنگ که روحانیت هستند باید از صحنه خارج شوند تا بتوانیم انقلاب کنیم.
وی گفت: آخرین ایراد بنده در سال ۹۱ قبل از عزیمت به حج در بیمارستان خدمتایشان رسیدیم و حلالیت طلبیدیم، در مکه بودیم که خبر رحلتایشان را شنیدیم، به همت عزیزان مجلس عزایی برگزار کردیم و بنده نیز آنجا نسبت بهایشان ادای دین کردیم، خیلی از دوستان ما که در ان کاروان بودند نماز لیله الدفنایشان را در مسجدالحرام و در نزدیکی کعبه اقامه کردند، شاید دینی کهایشان بر گردن ما داشت، با این فرصت ادا کردیم. یکی از این دوستان فرمانده انتظامی استان سردار عادلی بود که خیلی به آیت الله ملک حسینی ارادت داشتند.
هدایتخواه بیان کرد: داشتن غیرت دینی و شجاعت اهمیت زیادی دارد، در روزگاری هستیم که شبهات و انحرافاتاندیشه دینی روزانه تولید میشود و دفاع ازاندیشه دینی بسیار ضروری است.
وی گفت: امام در پاسخ خیلی از جوانان دانشجو که درخواست داشتند بیانیهای به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی بدهند، پاسخ دادند که: اگر اسلام آنگونه که هست خالص ارائه شود همه فطرتهای پاک خواهند پذیرفت. ما امروز نیاز به این اسلام داریم، اسلامی با متد فقاهت و اجتهاد که میتوان اسلام را آنگونه که هست فهمید. نه اینکه مبنا را اندیشههای بیگانه قرار دهیم و بعد اسلام را به آن تطبیق دهیم. آیت الله ملک حسینی (ره) طرفدار حفظ خلوص اندیشه دینی بودند و به جد از این خلوص دفاع میکردند.
هدایتخواه در ابتدای بیان خود گفت: بهمن ۱۳۵۷ نوجوان ۱۶ سالهای بودم، چند روز پس از انقلاب حدوداً ۲۵ بهمن ماه در شهر سی سخت درس میخواندم، آیت الله ملک حسینی به عنوان تفکر انقلابی و نماینده امام خمینی به سی سخت عزیمت فرمودند، استقبال باشکوهی ازایشان کردند. مرحوم سید عبدالخالق رضایی در این استقبال گفتند «بارها در این مکان از شخصیتهای سیاسی و غیرسیاسی استقبال به عمل آمده ولی برای اولین بار از دین استقبال به عمل میآید. » وایشان سخنرانی کردند.
وی افزود: اولین بار بود که پای صحبت این عالم انقلابی نشستم، هنوز طنین صدایایشان در گوش بنده است. سال ۵۹ انقلاب فرهنگی شد، سال ۶۰ وارد تربیت معلم شدیم و برای تدریس به باشت رفتم و سال ۶۶ به مشهد رفتم و سال ۷۲ برگشتم به استان. مجموعهای تحت عنوان بهاری با قرآن تشکیل شد و بعد موسوم شد به هیئت جوانان حسینی یاسوج، به همت آقای دکتر هاشمی و آقای دکتر احمدی و برخی طلاب دیگر. پایگاه اصلی این هیئت در دفتر آیت الله ملک حسینی بود. شاید این هیئت اولین هیئت جوانانه استان بود و هیئت با برکتی هم بود، خیلی از افرادی که الان در مناصب مختلفی در استان حضور دارند، بچههای همان هیئت هستند.
هدایتخواه اظهار کرد: بعد از اینکه برگشتم، یک تابستان صبحها قبل از طلوع آفتاب جلسه در دفتر آیت الله ملک حسینی تشکیل میشد و کتابهای عالمان برجسته علامه مصباح تدریس میشد. در مشهد سلسله مقالاتی را در بررسی و نقد شخصیت و افکار دکتر شریعتی ارائه کردیم که تبدیل به جزوه شد. در همان زمان نیز سخنان دکتر عبدالکریم سروش در محافل دانشگاهی مطرح بود، سخنرانی کرده بودند تحت عنوان «تحقیق و تقلید در سلوک دانشجویی» در این سخنرانی گفته بودند اسلام قبل از انقلاب روشنفکرانه و محقق پرور، و اسلام بعد از انقلاب اسلام فقاهتی و مقلدپرور است. که بنده نیز این سخنان را نقد کردم.
وی افزود: در مقالات خود اظهارنظرات و منابع موافق و مخالف درخصوص دکتر شریعتی را آوردم، نظر آیت الله ملک حسینی در رابطه بااندیشه دکتر شریعتی نیز در این مقالات آورده بودم، و بعد که به یاسوج برگشتیم، بعضی دوستان خبر نوشتار بنده را در نقد دکتر شریعتی و دکتر سروش بهایشان گفته بودند، و ما را مورد تفقد قرار دادند.
سالهای اولیه انقلاب اسلامی بسیاری از جوانان متأثر از آرای دکتر شریعتی بودند، اظهار نظر صریح از دکتر شریعتی کار بسیار سختی بود. در آن شرایط آقای دکتر بازرگان و آقای شهید مطهری بیانیهای درخصوص افکار دکتر شریعتی دادند، که در آن گفته شده بودند آقای دکتر شریعتی در نیتهای فردی خود نیت سوئی نداشت؛ ولی در برداشتها دچار اشتباه شده، آنقدر فشار زیاد شد که آقای بازرگان امضای خود را پس گرفت و همین افرادی که فشار آوردند، تحت عنوان جریان فرقان، استاد مطهری را تهدید به قتل کردند و نهایتاً نیزایشان را شهید کردند.
وی افزود: تأکید بر خلوصاندیشه دینی و پرهیز از التقاط داشتند، یکی از بحثهایی که آیت الله ملک حسینی(ره) نسبت به آن حساسیت داشتند، اندیشه اسلام منهای روحانیت بود که دکتر شریعتی آن را مطرح کردند، ایشان میان فرهنگ و ایدئولوژی تفاوت قائل بودند، میگفت ایدئولوژی مجاهد پرورش میدهد و فرهنگ مجتهد. مثلاً میگفت فرهنگ ابوعلی سینا پرورش میدهد. نگاهش این بود که پاسداران فرهنگ که روحانیت هستند باید از صحنه خارج شوند تا بتوانیم انقلاب کنیم.
وی گفت: آخرین ایراد بنده در سال ۹۱ قبل از عزیمت به حج در بیمارستان خدمتایشان رسیدیم و حلالیت طلبیدیم، در مکه بودیم که خبر رحلتایشان را شنیدیم، به همت عزیزان مجلس عزایی برگزار کردیم و بنده نیز آنجا نسبت بهایشان ادای دین کردیم، خیلی از دوستان ما که در ان کاروان بودند نماز لیله الدفنایشان را در مسجدالحرام و در نزدیکی کعبه اقامه کردند، شاید دینی کهایشان بر گردن ما داشت، با این فرصت ادا کردیم. یکی از این دوستان فرمانده انتظامی استان سردار عادلی بود که خیلی به آیت الله ملک حسینی ارادت داشتند.
هدایتخواه بیان کرد: داشتن غیرت دینی و شجاعت اهمیت زیادی دارد، در روزگاری هستیم که شبهات و انحرافاتاندیشه دینی روزانه تولید میشود و دفاع ازاندیشه دینی بسیار ضروری است.
وی گفت: امام در پاسخ خیلی از جوانان دانشجو که درخواست داشتند بیانیهای به مناسبت درگذشت دکتر شریعتی بدهند، پاسخ دادند که: اگر اسلام آنگونه که هست خالص ارائه شود همه فطرتهای پاک خواهند پذیرفت. ما امروز نیاز به این اسلام داریم، اسلامی با متد فقاهت و اجتهاد که میتوان اسلام را آنگونه که هست فهمید. نه اینکه مبنا را اندیشههای بیگانه قرار دهیم و بعد اسلام را به آن تطبیق دهیم. آیت الله ملک حسینی (ره) طرفدار حفظ خلوص اندیشه دینی بودند و به جد از این خلوص دفاع میکردند.