تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۴۹۲۷۰۵
کبنا بررسی کرد

حرف‌های ضد و نقیض مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه راه‌‌آهن اقلید - یاسوج / رحمانی: سرمایه‌گذار خارجی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده / بهرامی: پروژه راه‌آهن اقلید - یاسوج منتفی شد / ماجرا چیست؟

۱
۲
حرف‌های ضد و نقیض مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه راه‌‌آهن اقلید - یاسوج / رحمانی: سرمایه‌گذار خارجی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده / بهرامی: پروژه راه‌آهن اقلید - یاسوج منتفی شد / ماجرا چیست؟
کبنا ؛پروژه اتصال استان کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ریلی کشور، خصوصاً از طریق راه‌آهن اقلید - یاسوج، یکی از طرح‌هایی است که سال‌ها با وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان همراه بوده است. کهگیلویه و بویراحمد تنها استان ایران است که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده و این کمبود در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، اقتصاد و رفاه مردم استان اثرات منفی داشته است.
به گزارش کبنا، با وجود اظهارات استانداران و نمایندگان مجلس درباره این پروژه، به نظر می‌رسد این طرح به دلیل نبود اعتبار مالی و کمبود سرمایه‌گذاری مشخص همچنان در حالت تعلیق باقی مانده است. سید علی احمدزاده، استاندار دولت سیزدهم، به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار چینی برای تأمین مالی پروژه و اجرای آن به شرط تهاتر نفت اشاره کرده بود، و اخیراً یدالله رحمانی نیز از احتمال سرمایه‌گذاری خبر داده است. اما نماینده حوزه بویراحمد، محمد بهرامی، از منتفی شدن این پروژه به دلیل کمبود اعتبار خبر داده که این اظهارات نوعی ضد و نقیض بودن در برنامه‌ریزی‌ها و عملکردهای مسئولان را نشان می‌دهد.
این وضعیت باعث نارضایتی و ناامیدی مردم استان شده و این حس را ایجاد کرده که وعده‌های مسئولان صرفاً در حد حرف و بدون برنامه‌ریزی و پیگیری جدی است. این پروژه و عدم پیشرفت آن، جلوه‌ای از مشکلات مدیریت پروژه‌ها و نبود یک استراتژی مشخص برای تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذار را نشان می‌دهد. در نتیجه، این عدم اعتماد عمومی به مسئولان می‌تواند اثرات منفی زیادی در همراهی و همدلی مردم با طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های آینده داشته باشد.
یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و درصورتی‌که این استان به راه‌آهن متصل شود می‌تواند نقطه میانی کریدور سرخس - اقلید - یاسوج - اهواز به بوشهر قرار گیرد؛ اما طبق اعلام نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی اتصال این استان به شبکه ارتباط ریلی با این محدودیت‌های اعتباری و قطره چکانی وقت مردم را تلف کردن است.
در سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای برای رفع چالش‌های کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب در زاگرس در حال انجام است.
احداث راه‌آهن یاسوج - اقلید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی در این منطقه، از جمله این تلاش‌ها است. این پروژه که در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد، می‌تواند نقش کلیدی در تحول اقتصادی و اجتماعی زاگرس ایفا کند.
برای تکمیل این پروژه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اتصال این استان به شبکه ریلی کشور، حمل‌ونقل کالا و مسافر را تسهیل و ارزان‌تر خواهد کرد و این امر می‌تواند به رونق کسب‌وکار و افزایش اشتغال در منطقه کمک کند. همچنین، دسترسی به شبکه ریلی می‌تواند به جذب گردشگر به این استان نیز کمک کند.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی دراین‌رابطه گفت: تا اطلاع بعدی به علت محدودیت‌های اعتباری و اولویت موضوع اتصال به سیستم ارتباط ریلی منتفی است.
محمد بهرامی ابراز کرد:  بین ساخت بزرگراه و اتصال به آزادراه شیراز اصفهان و موضوع اتصال به خط راه‌آهن بدون تردید پیگیر ساخت بزرگراه خواهیم بود و هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.
کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود؛ اما جزء آن دسته از استان‌های کشور است که به آزادراه دسترسی ندارد.
وی ادامه داد: جاده یاسوج - اقلید - سورمق، جاده حیاتی برای شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و بیش از ۳۷ کیلومتر از این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد است و هفت کیلومتر از آن چهارخطه است.
اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز در محور یاسوج اقلید به جهت شرایط
توپوگرافی یک ضرورت است که این مهم توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در حال جریان است و طرح پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.
اتصال این محور به بزرگراه شیراز اصفهان سورمق درخواست به حق مردم استان است و با تمام قوا و ظرفیت اجرایی با تغییر مشخصات این جاده و ارتقا به بزرگراه اهتمام ویژه خواهیم داشت.
بهرامی تصریح کرد: بخش‌هایی از معبر موجود توسط اداره کل راه و شهرسازی چهارخطه شده است که مردم در حال استفاده هستند و البته بخش‌هایی بدون دلیل غیرفعال و رها شده است.
یاسوج تنها مرکز استانی که به شبکه ریلی کشور متصل نیست
حرف‌های ضد و نقیض مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه راه‌‌آهن اقلید - یاسوج / رحمانی: سرمایه‌گذار خارجی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده / بهرامی: پروژه راه‌آهن اقلید - یاسوج منتفی شد / ماجرا چیست؟

همچنین استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد که یاسوج تنها مرکز استانی است که به شبکه ریلی کشور متصل نیست و درصورتی‌که این استان به راه‌آهن متصل شود می‌تواند نقطه میانی کریدور سرخس - اقلید - یاسوج - اهواز به بوشهر قرار گیرد.
یدالله رحمانی افزود: توسعه شبکه ریلی و زیربناهای راه‌های اصلی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در استان از اهمیت زیادی برخوردار است البته دولت در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است می‌طلبد بستر جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
وی تأکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی برای حوزه راه‌آهن یاسوج اعلام آمادگی کرده و در این زمینه در مرکز کشور موضوع را پیگیری خواهم کرد که اعتبارات راه‌آهن یاسوج از منابع ملی به‌خصوص تهاتر نفت تأمین شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همچنین به موضوع تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه می‌پردازیم، تصریح کرد: نیاز است با ارائه گزارش‌ها، این مسائل را پیگیری کنیم تا اعتبارات این بخش‌ها تأمین شود.
رحمانی بیان کرد: درصورتی‌که این موارد به نتیجه برسد کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شود.
بنابراین گزارش، احداث راه‌آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۱۳۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد، اما به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن توجیه اقتصادی، اجرایی نشد. تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ‌زنی شد و از آن زمان تاکنون به‌صورت قطره چکانی به آن اعتبار تخصیص‌یافته است.
راه‌آهن اقلید - یاسوج به طول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل‌ونقل است. در صورت بهره‌برداری از آن، روند توسعه استان شتاب خواهد گرفت.
این راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند. این استان از جمله استان‌های محروم کشور است و تکمیل این پروژه می‌تواند به ایجاد اشتغال، رونق کسب‌وکار و افزایش درآمد مردم این استان کمک کند.
بر اساس اطلاعات و طراحی طرح راه‌آهن یاسوج - اقلید حدود ۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه‌آهن پیش‌بینی شده است.
تحلیل: ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌ها از جمله بخش‌های پیچیده و پرهزینه این پروژه است. این امر یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تکمیل این پروژه است.
در سال‌های اخیر، شاهد افزایش هزینه ساخت تونل در ایران بوده‌ایم. این امر به دلیل افزایش قیمت مصالح و دستمزد کارگران بوده است.
این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
کهگیلویه و بویراحمد تا آزادراه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است برای نخستین‌بار در طول تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه متصل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با شنیدن این حرف ها فقط به ریش تان می خندیم . از این جهت که خنده بر لب مردم می آید ، خوشحالیم .
شما کمربندی یاسوج را تا پلیس راه درست کنید ، قطار پیش کش .... بوووووق
ترامپ و مسئله ایران

ترامپ و مسئله ایران

سابقه دولت ترامپ نشان‌دهنده رویکردی تهاجمی و حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل است؛ اما تحولات ...
آیا بازگشت ترامپ به قدرت، آرزوی چین است یا کابوس آن؟

آیا بازگشت ترامپ به قدرت، آرزوی چین است یا کابوس آن؟

بازگشت افرادی همچون مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین که در یکی از سخنرانی‌هایش در کتابخانه ...
1