تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۹۰۶۴۱
عرصه فرهنگ را با اختلافات طایفه‌ای و کشورگشایی اشتباه نگیریم

لُرکه در عرصه فرهنگ

۲
لُرکه در عرصه فرهنگ
کبنا ؛یادداشت ارسالی - بعضی از اظهارات، رویدادها، تغییرات و برخوردهای سیاسی و اجتماعی در شهرستان بویراحمد را که می‌شنوم و می‌بینم، نگران می‌شوم. با خود فکر می‌کنم که این‌همه فتنه، کینه، بغض، قساوت و دشمنی از کجا و برای چه آمده است؟
گفتم به‌راستی در شهرستان بویراحمد کی قرار است، دیگر شاهد بعضی رفتارها نباشیم و روی خوش ببیند و به‌جای منطق طایفه‌گرایی، سهم‌خواهی و لُرکه، در مسیر توسعه و شایسته‌سالاری قرار گیرد؟
با خود چند روزی کلنجار می‌رفتم که گذشتگان ما چه در سر داشته‌اند که به جان هم می‌افتادند و در پی توسعه نبودند؟
اما به‌راستی این بویراحمد که در گفتار و نوشتار، در نگارش و نگرشِ اهالی مدعی‌اش بهتر از سایر نقاط جهان است که این‌گونه هم هست، چرا همچنان در سنه‌های اوایل ۳۰۰ و حتی ماقبل از آن مانده است؟ چرا اکثر ماها در پی منافع خود هستند و در اتاق فکرها جز قلع‌وقمع و سرکوب دیگران، سهم‌خواهی و تصمیمات خاله خور زویی، هیچ نگرش دیگری و به‌ویژه نگرش شایسته‌سالاری یافت نمی‌شود؟
در اتفاقی عجیب در آئین تودیع و معارفه رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بویراحمد برخی رسانه‌ها و فضای مجازی تیتر زده‌اند:
تودیع و معارفه با چاشنی «کِل و لُرکه».
اما در آن‌سوی آئین و در پراکنش کلمات از سوی مجری و سخنران چنان نمایان است که نماینده مردم این دیار در پی شایسته‌سالاری در آموزش‌وپرورش است؛ اما ایشان برخلاف ادعاها و اظهاراتش، تحت‌تأثیر برخی لیدرها و اعضای اتاق فکر؛ با تصمیمات غیرعقلایی در حال دمیدن بر آتش اختلافات طایفه‌ای و رفتارهای سنتی، سلیقه‌ای و مبتنی بر هیجان است!
فارغ از موضوع طایفه‌گرایی و سهم‌خواهی در نگاه نماینده و اتاق فکرِ ایشان، چنین تغییری در آستانه‌ی گشودن درب‌های مدارس بویراحمد که در کلام برخی مسئولان چون مخروبه‌ای هستند، چه توجیهی دارد؟!
درحالی‌که باید محمد بهرامی به‌عنوان نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون به یاری ستاد بازگشایی مدارس می‌آمد و مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بویراحمد را یاری می‌کرد، تغییر ناگهانی رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان مرکز استان با چاشنی لُرکه و روحیه‌ی تقابل، در این هنگامه نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند؛ بلکه بر انبوه مشکلات می‌افزاید و اندک آرامش را از آموزش و پرورش بویراحمد خواهد گرفت. در عرصه فرهنگ کسی دنبال فتح و کشورگشایی نیست که با تغییر مدیر «لُرکه و کِل» بزنیم. قرار است برادری و شایسته‌سالاری حاکم شود نه اینکه در پی تقویت سنگرها از مزدک تا آپ بویراحمد و درصدد پاک‌سازی نهادها و سازمان‌ها از رقبا باشیم. به‌هرحال فردایی و انتخاباتی هم هست و باید در چشم مردم نگاه کنیم و درخواست حمایت مجدد داشته باشیم؛ البته اگر رد صلاحیت نشویم!!
امیدواریم که «کِل و گاله‌ها و لُرکه‌ها» فردا روزی به «کَل کَل و گِلایه و ناله» مبدل نشود و در آینده شاهد همین شادی در مسیر آموزش‌وپرورش شهرستان بویراحمد باشیم!
امیدوارم فارغ از نگاه علیا و سفلی، صرفاً در پی خدمت به توده‌های مردم باشیم نه در پی خدمت به لیدرهای و اتاق فکر بی‌فکر باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1