کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاس‌کاری مدیرکل راه و شهرسازی و ذیحساب؛

بلوکه‌شدن حساب راه و شهرسازی و سرگردانی و بی‌انگیزگی پیمانکاران/ پیمانکاران: ذیحساب طلب ما را پرداخت نمی‌کند و هشت روز مانده به پایان سال مالی مرخصی رفته/ آقای معاون عمرانی و دادستانی ورود کنید/ مدیرکل اقتصاد و دارایی: کم‌کاری از اداره کل راه و شهرسازی است/ راستا: صحبت‌های شریف‌پور خلاف واقعیت است/ اگر ذیحساب همراه بود همه اعتبارات جذب می‌شد/ سندها همه روی میز ذیحساب بادکرده

21 شهريور 1403 ساعت 17:53

به دلیل بسته شدن اکثر حساب‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، نه‌تنها مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده، بلکه بسیاری از پروژ‌ه‌ها نیز تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند. در این بین مشخص نیست بین مدیرکل راه و شهرسازی و ذی حساب چه می‌گذرد که هر دو طرف مشکل را از سر خود باز می‌کنند و آن را گردن دیگری می‌اندازند! 8 روز بیشتر تا پایان سال مالی نمانده و وضعیت جذب اعتبارات با ابهام روبرو است، از طرفی به نظر می رسد نمایندگان استان از جمله رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی در کمیته توزیع اعتبارات در پایتخت حضور نیافته اند و این کم کاری غیرقابل قبول است.


به دلیل بسته‌شدن اکثر حساب‌های اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، نه‌تنها مطالبات پیمانکاران به‌تعویق‌افتاده، بلکه بسیاری از پروژه‌ها نیز تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند. دراین‌بین مشخص نیست بین مدیرکل راه و شهرسازی و ذیحساب چه می‌گذرد که هر دو طرف مشکل را از سرخود باز می‌کنند و آن را گردن دیگری می‌اندازند! 8 روز بیشتر تا پایان سال مالی نمانده و وضعیت جذب اعتبارات با ابهام روبرو است، از طرفی به نظر می‌رسد نمایندگان استان از جمله رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی در کمیته توزیع اعتبارات در پایتخت حضور نیافته‌اند و این کم کاری غیرقابل قبول است.
        

به گزارش کبنانیوز، ظهر امروز (چهارشنبه 21 شهریورماه 1403) جمعی از پیمانکاران طرح‌های راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد جلو این اداره کل تجمع اعتراض‌آمیز در خصوص عدم پرداخت مطالبات خود را داشتند و از اداره کل اقتصاد و دارایی و کارکرد ذیحساب اداره کل راه و شهرسازی به ستوه آمده بودند.
محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که خوب کارکرده و توانسته اعتبارات زیادی برای استان جذب کند؛ اما اداره کل اقتصاد و دارایی را مقصر بخشی از این مشکلات می‌داند و می‌گوید: ذیحساب این اداره کل از پرداخت مطالبات پیمانکاران عاجز است و توان کار برای این دستگاه عریض‌وطویل را ندارد.
بااین‌حال صدای اعتراض پیمانکاران بلند شده و انتظار دارند معاون عمرانی استاندار، دادستان و دیوان محاسبات و اقتصاد و دارایی به موضوع ورود کنند. پیمانکاران امروز به اتاق ذیحساب سر زدند؛ اما در اتاق قفل و هشت روز مانده به سال مالی به مرخصی رفته بود.
مهدی عدالت‌خواه یکی از پیمانکاران کهگیلویه و بویراحمد که پروژه‌های بزرگی را در دست اجرا دارد، گفت: ما پیمانکاران راه و شهرسازی هستیم و حدود یک سال و نیم است که حساب‌های راه و شهرسازی قفل است، چون شکایت بر روی حساب‌ها قرار دارد و بسته شده‌اند.
وی تأکید کرد: ذیحساب این اداره کل از پرداخت مطالبات ما اجتناب می‌کند و کارش قفل‌کردن پروژه‌ها و حساب‌هاست.
این پیمانکار اضافه کرد: ۲۰ سال است که در این استان پروژه کار می‌کنم؛ اما این‌گونه بدرفتاری انگیزه کار را از ما پیمانکاران می‌گیرد.
وی تصریح کرد: سه ماه است که وزارت نفت قرار است پولی را به‌عنوان اهدایی به اداره کل راه و شهرسازی بدهد؛ اما باوجود این‌که بارها وزارت نفت درخواست معرفی شماره‌حساب کرده، اما پاسخ درستی از سوی استان دریافت نکرده است و حساب‌های این اداره کل بسته است.
این پیمانکار گفت: مکاتباتی با وزارت نفت شده که این پول را به‌حساب سپرده انتقال دهند؛ اما این کار هم انجام نشده است.
عدالت‌خواه ابراز کرد: حدود ۷۰۰ میلیارد ریال مطالبات دارد و حدود ۶ ماه پول دریافت نکرده و به ستوه آمده است.
اداره کل راه و شهرسازی به یک ذیحساب کارراه‌انداز نیاز دارد
یکی دیگر از پیمانکاران استان گفت: باتوجه‌به اینکه پیمانکار در این شرایط اقتصادی و تورم سرسام‌آور و شاخص‌های تعدیل در حال کارکردن است و صورت‌وضعیت پیمانکار به طور کامل طی می‌شود اداره کل راه و شهرسازی به یک ذیحساب کارراه‌انداز نیاز دارد.
مولایی بیان کرد: ذیحساب وظیفه‌اش پرداخت است؛ اما از این کار امتناع می‌کند و انگیزه و توان پیمانکار را می‌گیرد.
یکی دیگر از پیمانکاران تأکید کرد: مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد باید پاسخ بدهد چرا به ذیحساب در این برهه زمانی که تنها هشت روز به پایان سال مالی مانده و وقتی برای جذب اعتبارات نمانده مرخصی می‌دهد.
دیده‌ور عنوان کرد: تمام حساب‌های راه و شهرسازی بسته است؛ اما باید یک کمیته تعاملی با حضور مسئولان تشکیل می‌شد و برای این مهم چاره‌ای اساسی‌اندیشیده می‌شد.
شریف‌پور مدیرکل اقتصاد و دارایی استان مرخصی ذیحساب اداره کل راه و شهرسازی را قانونی می‌داند و راه و شهرسازی استان را مقصر کم‌کاری‌ها و عدم پرداخت مطالبات می‌داند.
شریف‌پور تأکید می‌کند: اهداف دیگری پست پرده نارضایتی اداره کل راه و شهرسازی استان از ذیحساب است که از آن می‌گذریم.
راستا با شنیدن این اظهارات مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد عصبانی شد و افزود: اقتصاد و دارایی ضعیف عمل کرده و با اینکه موضوع را می‌دانست نسبت به تغییر ذیحساب اقدام نکرد.
 مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفت و گو با خبرنگار کبنانیوز، به مشکل بین این اداره و ذیحساب اشاره کرد و گفت: در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ و ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ نامه به دستگاه‌های نظارتی زدیم که برای کار کردن با ذیحساب دچار مشکل هستیم.
محمد راستا بیان کرد: ذی حسابی که از طرف اداره اقتصاد و دارایی معرفی شده فرد بسیار شریفی است ولی تعامل ندارد و همین موجب ضرر و زیان به دولت می‌شود.
راستا اظهار کرد: هم اینک حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پول در حساب راه و شهرسازی وجود دارد اما ذیحساب در پرداخت وسواس دارد و پرداخت به کندی صورت می‌گیرد.
محمد راستا تأکید کرد: حدود ۲ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه سند صادر شده است اما پروسه امضا و پرداخت توسط ذیحساب طولانی است.
وی ابراز کرد: سندها به موقع صادر می‌شود اما همه روی میز ذیحساب باقی مانده‌اند.
حساب اداره راه و شهرسازی مسدود است و ربطی به ذیحساب ندارد
همچنین معاون ذی‌حساب حاضر در اداره کل راه و شهرسازی این موضوع را بطور کامل رد کرد و گفت: حساب اداره مسدود است و ربطی به ذیحساب ندارد، ثبت مطالبات توسط ذیحساب انجام می‌گیرد، ثبت مطالبات به معنای این هست که پیمانکار از اداره طلب دارد، زمانی طلب پیمانکار پرداخت می‌شود که پول و اعتبار وجود داشته باشد، الان پول نیست. پول بدهند تا پرداخت شود.
وی گفت: گاهی اوقات اسناد بطور کامل به ذیحساب داده نمی‌شود، مثلاً اینکه اگر اضافه کاری توسط پیمانکار انجام شده، باید این موضوع ابلاغ شود، تا بتوانیم روی پرونده آن را اعمال کنیم.
وی بیان کرد: ۴ حساب در اداره راه و شهرسازی وجود دارد، حساب عمرانی، حساب هزینه‌ای، حساب رد وجوه سپرده، حسابی است که سپرده پیمانکاران را از طریق این حساب از خزانه دریافت می‌کنند و به آن‌ها می‌دهند، به این حساب نباید اعتبارات عمرانی و یا اعتبارات هزینه‌ای را واریز کنند، اما این کار را کردند.
وی بیان کرد: در حال حاضر حساب عمرانی اداره راه و شهرسازی به خاطر همان پیمانکارانی که رفته و شکایت کرده‌اند بسته شده است.
وی گفت: هم اکنون مدیرکل دارایی با ذیحساب صحبت کرده، برای اینکه تعامل بیشتری داشته باشند، و مسیر باز شود.
وی در انتقاد از مسئولان گفت: باید نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استاندار، رئیس سازمان مدیریت، رئیس اداره راه و شهرسازی در کمیته توزیع اعتبارات شرکت می‌کردند که اینطور گفته شده که در این کمیته حضور نداشته است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید پاسخ دهد که چرا اعتبار در استان نیست؟ سازمان مدیریت باید پاسخ دهد که چرا اعتبار ندارد ولی مناقصه برگزار می‌کنند؟ یکی از بندهای قانونی مناقصه این است که اگر ۱۰۰ میلیون هزینه این مناقصه است، باید ۲۵ درصد نقدینگی در حساب باشد. آیا این میزان نقدینگی در حساب وجود دارد؟
وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی نبود پول و اعتبار برای پرداختی‌ها است، افزود: مرخصی ذیحساب به اداره اقتصاد و دارایی مرتبط است وایشان مشکلی داشتند که مرخصی رفته‌اند.
چرا مبالغ اهدایی وزارت نفت تحویل گرفته نشد؟
طبق بررسی‌های انجام شده، از حدود یک سال و نیم پیش حساب‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مسدود شده‌اند. بااین‌حال وزارت نفت در پی آن است مبلغی به‌صورت اهدایی به‌حساب راه و شهرسازی واریز کند. باوجود این‌که بارها وزارت نفت درخواست معرفی شماره‌حساب کرده، اما پاسخ درستی از سوی استان کهگیلویه و بویراحمد دریافت نکرده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی: اگر ذیحساب خلافی داشته باشد ورود می‌کنیم
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ما وظیفه‌مان فقط نظارت است و اگر ذیحساب خلافی داشته باشد ورود می‌کنیم.
طاهر شریف‌پور عنوان کرد: هم اینک معاون ذیحساب در این مدت مرخصی کارهای ذیحساب را انجام می‌دهد و هیچ‌گونه کم‌کاری نشده است.
وی ادامه داد: اینکه حساب راه و شهرسازی بسته است متوجه خود همان دستگاه است و تاکنون تخلفی از ذیحساب این اداره کل دریافت نکرده‌ایم.


کد مطلب: 490560

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/490560/بلوکه-شدن-حساب-راه-شهرسازی-سرگردانی-بی-انگیزگی-پیمانکاران-ذیحساب-طلب-پرداخت-نمی-کند-هشت-روز-مانده-پایان-سال-مالی-مرخصی-رفته-آقای-معاون-عمرانی-دادستانی-ورود-کنید-مدیرکل-اقتصاد-دارایی-کم-کاری-اداره-کل-راستا-صحبت-های-شریف-پور-خلاف-واقعیت-اگر-همراه-همه-اعتبارات-جذب-می-شد-سندها-روی-میز-بادکرده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1