تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۷
کد مطلب : ۴۷۴۷۰۲
کبنا گزارش می دهد؛

تخلف کنجدی / ضعف نظارت بر نانوایی ها/ مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به معضلات حوزه آرد و نان ورود کنند

۱۰
۱
تخلف کنجدی / ضعف نظارت بر نانوایی ها/ مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به معضلات حوزه آرد و نان ورود کنند
کبنا ؛
یکی از معضلاتی که در خصوص طرح هوشمندسازی یارانه نان وجود دارد گرانفروشی برخی نان‌های خاص است.
به گزارش کبنا نیوز، به دلیل سهمیه‌ای شدن آرد و نان، در سال‌های اخیر بسیاری از نانوایی‌ها به کم‌فروشی و گران‌فروشی روی آورده‌اند، برخی از این نانوایی‌ها با پاشیدن چند دانه کنجد روی نان، آن را به چند برابر قیمت می‌فروشند، نان را کوچک می‌کنند یا اندکی خمیر نان را بیشتر می‌کنند.
نظارت مردم بر اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان
به گفته وزیر اقتصاد گام سوم طرح هوشمندسازی یارانه نان «مردمی‌سازی نظارت» است که در این طرح، مردم می‌توانند نظرات، نکات مثبت و منفی و تجربیات خود را از طریق سامانه نظر بیان کنند و این یارگیری اجتماعی میلیونی پشتوانه محکمی برای ادامه این طرح خواهد بود.
گرانفروشی با نان کنجدی
نانوایی‌ها برای فروش نان‌های خاص مانند نان کنجدی یا نان‌های مشابه، از تکنیکی بهره می‌برند که می‌توان آن را به عنوان سوءاستفاده از یارانه‌های نان دانست. این موضوع منجر به مشکلاتی از جمله کاهش مصرف آرد یارانه‌ای و افزایش قیمت نان معمولی می‌شود.
گا‌هاً نانوایی‌ها با روش‌هایی مثل فروش نان کنجدی بجای نان ساده، سهم آرد یارانه‌ای خود را در دستگاه پوز هوشمند دو برابر اعلام می‌کنند.
نانوایی‌ها با این کار خود هم گرانفروشی کرده‌اند، و هم مقدار قابل توجه‌ای از آرد یارانه‌ای مازاد را (بخاطر فروش نان کنجدی یا نان‌های سبزیجات و... ) در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و سود نامتعارفی کسب کنند.
یکی از شهروندان یاسوجی در گفت و گو با کبنا نیوز گفت: باید دستگاه پوز دقیق باشد و میزان کنجد استفاده شده در هر نان با تصویر نان نمونه در دید عموم قرار داده شود و این تصویر با مهر و تأییدیه ناظران مربوطه باشد و همچنین قیمت نان کنجدی و یا معطر نان هر نانوایی در دید عموم ثبت شود.
حسن پور می‌گوید: نان آزاد قیمتش ۱۰ هزارتومان است، اما نان یارانه‌ای ۱۷۰۰ تومان است، نان کنجدی ۳۹۰۰ تومان است، یعنی بخاطر پاشیدن چند دانه کنجد، ۲۲۰۰ تومان افزایش قیمت داده‌اند. این منصفانه نیست و تخلف محسوب می‌شود.
وی گفت: یعنی نانوا آرد برای پخت یک نان مصرف کرده، اما در دستگاه پوز فروش بیش از ۲ و نیم نان را ثبت کرده است.
نبود گزینه نان کنجدی در دستگاه پوز
دستگاه‌های پوز هوشمند برای ثبت فروش نان، فقط نان‌های معمولی را در نظر می‌گیرند و قیمت نان‌های خاص مانند نان کنجدی را پیش‌بینی نمی‌کنند. این امر باعث می‌شود که نانوایی‌ها برای فروش نان‌های خاص، تعداد بیشتری نان معمولی در دستگاه پوز ثبت کنند تا مقدار آرد یارانه‌ای مصرفی خود را دو برابر گزارش دهند.
قیمت‌های سنگین نان‌های خاص با توجه به قیمت تمام شده آن‌ها بسیار غیرمتعارف و طمع خوارانه است، طبق بررسی‌ها قیمت یک کیلو کنجد در بازار کمتر از ۳۰۰ هزار تومان است در حالی که در برخی نانوایی‌ها بیشتر از یک میلیون تومان درنظر گرفته می‌شود.
نبود نظارت / پلاستیک هزار تومان!
تنها راه بهبود وضعیت و کاهش تخلف نظارت بیشتر بر نانوایی‌ها است. یکی دیگر از مواردی که گرانتر در نظر گرفته می‌شود قیمت پلاستیک است، پلاستیک قیمت ۵۰۰ تومانی، ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود.
برای جلوگیری از سوءاستفاده از یارانه‌های نان، لازم است که تنظیمات دقیق‌تری در دستگاه‌های پوز هوشمند اعمال شود. این تنظیمات باید قادر باشند به نان‌های خاص قابلیت عرضه بدهند بدون اینکه لازم باشد وانمود شود تعداد نان بیشتری فروخته شده یا آرد یارانه‌ای بیشتری ارایه شده.
برنامه کشیک و نظارت در برنامه دولت
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روز‌های اخیر گفته است نظارت و همچنین کشیک در فروردین ماه را در دستور کار قرار داده ایم، اگر چنین چیزی هست و نظارت وجود دارد، چطور نان‌های کنجدی و سبزیجات به قیمت دوبرابر نان معمولی فروخته می‌شود؟
احسان عسگری با تأکید بر ارائه خدمات مناسب نانوایی‌ها خاطر نشان کرد: ما امروز به جز بازرسی‌هایی که انجام دادیم یک بحث برنامه کشیک را برای نانوایی‌ها تدوین و این برنامه‌ها در تمام شهرستان‌ها اجرا و در همین راستا، سهمیه مازاد پخت اختصاص پیدا کرده است.
عسگری با اشاره به بحث نانوایی‌ها با توجه به مکانیزه شدن نظارت بر آن‌ها بیان کرد: یک سامانه تحت عنوان نانینو طراحی شده که در این سامانه تمامی جزئیات قیمتی و مقداری نان، وزن و همه ابعاد آن دیده شده و از این جهت تخلفاتی که در گذشته صورت می‌گرفته با محدود‌هایی مواجه شده است.
عسکری خاطر نشان کرد: این سامانه به صورت مداوم تخلفات را ارسال و داده‌ها را بررسی و در کنار این آنالیز جرایمی از جمله جریمه کاهش سهمیه آرد را اعمال می‌کند.




 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

انصاری
Iran, Islamic Republic of
چیزی که در این دولت خیلی کمرنگ هست حالا به هر دلیلی
نظارت بر بازار هست و کنترل نکردن تنظیم بازار یعنی تزریق به هر شکلی و بدون تدبیر صورت میگیرد ودر موقع وزمان خود نیست
البته تعجب ندارها چرا که تیم اقتصادی کشور از مرکز تا شهرستانها اکثریت آدمهای بی تجربه و بدون تخصص بازاری واقتصادی هستند جوان جویای نام
رییس جمهور هم ...
ایشان خیال می‌کنند با حرف و...میشود کشور را اداره کرد
Iran, Islamic Republic of
سامانه خرابشه تو سرتون
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بریت بتمرگیت قیمت نان نمیتونی درست کنی
Iran, Islamic Republic of
نان هوشمند چیه دیگه ن کنه نون خوردن هم میخوان دونه ای کنید.
Iran, Islamic Republic of
کم فروشی نانوایی های بربری و سنگگ رو اضافه کنید هر چند وقت اندازه نان ها کوچک تر میشود...بربری اول ۶۰ متری
شهروند
Iran, Islamic Republic of
نان بربری مشتری فراوان دارد،،قبلا وزنش، ۶۵۰ گرم وقیمت ش ۱۴۰۰ تومان بود ،ولی اکنون وزنش ۵۰۰ گرم ولی قیمتش شده ۲۴۰۰ تومان ،!! بحث کنجد غیر بهداشتی هم تحمیلی است ،، نان کنجدی باید به تقاضای مشتری باشد، ،اغلب مشتری ها متقاضی نان ساده هستند...
کریم
Iran, Islamic Republic of
شهری بی صاحب به نام یاسوج
Iran, Islamic Republic of
به خدا به قرآن ظلمی که داعش به سوریه کرددرحد ظلم دولت برسرنانوایان کم است
یک نانوا
Iran, Islamic Republic of
شمایی که این مقاله رو نوشتی نه یک روز داخل نونوایی کار کردی نه از حال و روز نانوا با خبر هستی . این مقاله هم نشان از سطحی نگری شما در مسایل دارد
شما اول تحقیق کن ببین قیمت آرد چقد است و نانوایی چقد سهمیه دارد
قیمت نان چقد است و جمع کن
بعد حساب کن
اجاره چقد است
حقوق و دستمزد چقد است
خمیر مایه چقد است
آب و برق و گاز رو محاسبه کن
همه رو کم کن اگر مبلغی بود به اختلاس شبیه بود بعد بیا ادای آدمای حق طلب رو دربیار
و این مطلبی که بدون اگاهی از این مطالب منتشر کردی حق الناس هست حق اون کارگری هست که توی گرما و سرما کار می‌کنه
زودتر از شما از خواب بلند میشه دیرتر از همه میره خونه و دستمزدش هم از همه اصناف کمتره و خدا حق کارگر را همیشه توی همین دنیا میگیره
دعا کن گریبانت رو نگیره با این مطالب
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
باسلام اگرکل نانوایان آرد آزادشدن ونان ازادبفروشن کل کم فروشی ودزدی گرفته می‌شود من خودم شاطرم همچیومیبینم خواهشا آرد وازادکنن نان هم به قیمت آزاد دست مردم بدن ویارانه نان رابه دست مردم بدن بهتراست باتشکر
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1