تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۷۴۴۷۰
کبنا گزارش می دهد؛

کاهلی دولت در معرفی صندوق بیمه اجتماعی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد و مهجور ماندن صندوق / چرا مردم روستایی و عشایری استان از حقوق بیمه‌ای خود بازمانده اند؟

۰
کاهلی دولت در معرفی صندوق بیمه اجتماعی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد و مهجور ماندن صندوق / چرا مردم روستایی و عشایری استان از حقوق بیمه‌ای خود بازمانده اند؟
کبنا ؛
صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری یکی از خدمات دولت برای بهبود شاخص عدالت میان اقشار روستایی و عشایری است، در این صندوق دولت تا 66 درصد سهم بیمه هر فردی روستایی یا عشایری را پرداخت می کند، در حالی که سهم پرداختی دولت در بیمه تأمین اجتماعی 3 درصد است، از طرفی صندوق بیمه اجتماعی برای زنان روستایی دارای 3 فرزند و زنان عشایری رایگان انجام می گیرد، و فرد بیمه شده در زمان بازنشستگی می تواند حقوق و مزایان دریافت کند، اما چند درصد قشر روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد از وجود این صندوق و مزایای آن با خبر هستند؟
رتبه 27 کشور از نظر تعداد ثبت نامی!
به گزارش کبنا نیوز، متأسفانه با وجود اینکه این صندوق در سال 1384 راه اندازی شده، ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد مهجور مانده و از نظر شاخص ثبت نامی در رتبه 27 کشور است، و شاید در این یکی دو سال اخیر تا حدودی فعال شده و اخبار آن در رسانه ها منتشر می شود، اما باز هم همچنان ناشناخته مانده است.
چرا حقوق روستاییان و عشایر به دست فراموشی سپرده شده؟
هر زمانی که دولت عزم خود را جزم کرده، مردم هم پای کار آمده اند، اما متأسفانه همین امسال هم دولت در کهگیلویه و بویراحمد چندان تمایلی برای فراگیر کردن صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر ندارد. چرا به دلیل کاهلی دولت، این اقشار زحمتکش تاکنون نتوانسته اند از حقوق حقه خود استفاده کنند و اصلا نمی دانستند که چنین بیمه ای هم وجود دارد!؟ یک زمانی «بیمه سلامت» هر روز اخبار و تبلیغات خود را از رسانه های مختلف به گوش مردم می رساند، تا جایی که بخش زیادی از مردم برای ثبت نام در بیمه سلامت حضور پیدا کردند. اما چرا باید حقوق یکی از مهمترین و زحمت کش ترین و مولدترین اقشار مردم به دست فراموشی سپرده شود؟
رتبه 27 کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور!
وضعیتی ناخوشایند برای قشر زحمت کش روستایی و عشایری

استان کهگیلویه و بویراحمد جزو محروم ترین استان های کشور است، و 40 درصد جمعیت استان را نیز روستاییان و عشایر تشکیل می دهند، اما متأسفانه طبق آخرین آمار، صندوق بیمه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رتبه ۲۷ را در سطح کشوری به خود اختصاص داده است و تنها ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان عضو صندوق بیمه اجتماعی، روستایی و عشایری هستند. دو مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان زیر پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار دارند. ۲۶ کارگزار در بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها مستقر هستند تا افراد بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال را تحت پوشش بیمه قرار دهند تا از سه مزیت بازنشستگی، از کارافتادگی و مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند.
اهمیت بحث اعتمادسازی و تبلیغات
مدیر صندوق بیمه روستاییان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت اعتمادسازی درخصوص این صندوق گفت: صندوق بیمه اجتماعی یک فرصت سرمایه گذاری است اما متاسفانه از سال 1384 تاکنون آگاهی‌رسانی نسبت به این صندوق پایین بود و شاید تاکنون دولت ها تمایلی برای تحت پوشش قرار دادن مردم در این صندوق نداشته اند. کمبود تبلیغات و آگاهی رسانی به هم استانی ها موجب شده آنطور که انتظار می‌رفت این صندوق مورد استقبال قرار نگیرد. همچنین اعتمادسازی خوبی صورت نگرفته و مردم صندوق را نمی شناسند.
صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری در دولت سیزدهم فعال شد
کرمی اظهار کرد: اما در دولت سیزدهم علاوه بر برنامه ریزی برای قرار گرفتن جامعه هدف زیرپوشش بیمه و زمینه بهره مندی بیمه شدگان از مزایای مهم و حیاتی آن از جمله پرداخت تسهیلات، گسترش چتر خدمات حمایتی صندوق بیمه روستایی و عشایر این استان روند اجرایی خوبی داشته است. صندوق بیمه اجتماعی با توجه به حمایت های خود، چتری حمایتی بر سر روستاییان، کشاورزان و عشایر گشوده و مزیتی فراهم کرده است تا این قشرها برخلاف گذشته از مزیت هایی همچون دریافت تسهیلات بدون بهره،قابلیت انتقال این بیمه به دیگر صندوق ها، مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان بهره مند شوند.
کرمی بیان کرد: ۴۴ درصد جمعیت ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند و حدود ۱۲ درصد در قالب ۸۰ هزار نفر نیز جمعیت عشایری این استان است. کهگیلویه و بویراحمد دارای ۹ شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یک هزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.
پویش هر هفته یک روستا را راه اندازی کردیم
وی با بیان اینکه بنده یک سال است که در این استان حضور پیدا کرده ام افزود: سال گذشته سهم یک هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد ، که ما این تعداد را جذب کرده ایم، ولی ما می خواهیم که تعداد خیلی بیشتری تحت پوشش صندوق قرار بگیرند. به همین دلیل هم پویش هر هفته یک روستا را راه اندازی کردیم، و هر هفته در یک روستا حضور پیدا کردیم و مردم را تشویق به تحت پوشش قرار گرفتن کردیم.
دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها هم برای تبلیغ در زمینهٔ مزایای بیمه روستائیان می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. جایگاه این صندوق هنوز بطور کامل توسط جامعه مخاطب خود شناخته شده نیست که لازم است ظرفیت ها وکارکرد این صندوق برای جامعه کشاورزان و روستاییان تبلیع گردد.
تأکید معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد
بر گسترش فعالیت صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایر
طبق نظر معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، آگاهی بخشی جامعه روستایی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر امری ضروری است.
سید احسان عسکری با بیان اینکه توجه به مناطق محروم، گسترش عدالت و خدمات رسانی به کشاورزان، روستاییان و عشایر از اولویت‌های دولت سیزدهم است افزود: باید با یک دیدگاه تحولی در راستای افزایش سطح پوشش بیمه‌ای آنان اقدام کرد که این مهم در دو سال اخیر عملیاتی شده و امید است این روند همراه با افزایش کیفیت خدمات ادامه یابد.
عسکری با اشاره به اینکه هرچند جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی اکثراً از قشر مولد و تولید کننده ساکن در روستاها، مناطق عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند افزود: با توجه به نگاه ویژه استاندار به مقوله سرمایه گذاری و اشتغال انتظار است مسئولین ملی صندوق بیمه اجتماعی در بحث سرمایه‌گذاری نیز خدمات خود در استان را آغاز کنند.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1