تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۴۷۲۸۵۶
در گفتوگو با کبنانیوز مطرح شد
توضیحات مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مناظرهها / فضای مناظره ضمن حرمت و اخلاقمداری بهشدت داغ بود
۳
کبنا ؛براساس اطلاعیه ستاد انتخابات صدا و سیما، داوطلبان نمایندگی مجلس تا پایان روز چهارشنبه (۲ اسفندماه) نسبت به ویرایش یا اصلاح تبلیغات تلویزیونی در سامانه ستاد انتخابات اقدام کنند.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه خبری کبنا نیوز به تشریح فعالیتهای مختلف در این سازمان پرداخت.
امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگوی اختصاصی با کبنا نیوز گفت: امروز صدا و سیما در دوره تحول قرار دارد؛ برنامه سند تحول با موضوعهای مختلف و بر اساس انتظارات مقام معظم رهبری ایجاد شد. این سند مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته؛ که هویتمحوری و عدالتگستری از محورهای اصلی این سند است.
رئوف در ادامه به مسئله انتخابات گریزی زد و گفت: انتخابات بهعنوان یک نقطه عطف در نظام جمهوری اسلامی معطوف میشود که یکی از دستاوردهای نظام هم موضوع انتخابات است. این چهلمین انتخاباتی است (انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲) که در تاریخ پس از انقلاب برگزار خواهد شد.
وی افزود: یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی موضوع جمهوریت بود که از طریق مکانیزم انتخابات و آرای عمومی مردم برای برگزاری تشکیل تمامی مجامع قانونگذاری از جمله شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی حتی در برخی از جایگاههایی مثل رهبری، نظام و ریاست جمهوری تعریف شده است. مطمئناً انقلاب اسلامی به آن اراده جامه عمل پوشانده است.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد انتخابات را رجوع به آرای عمومی دانست و گفت: پیوند وسیعی از طریق حاکمیت با مردم بر اساس آن نگاه اول در انقلاب وجود داشته که در این چهل و پنج سال کاملاَ به منصه ظهور رسیده است و مردم خودشان در سرنوشت خودشان حق تصمیمگیری دارند.
رئوف تصریح کرد: در برخی از دورههای انتخاباتی شایعه و القا میکردند که هرکسی را بخواهند بهعنوان منتخب معرفی میکنند؛ اما این درست نیست در واقع میزان رأی مبناست؛ در فرمایشات امامین انقلاب هم روی این مسئله تاکید شده که «میزان رای ملت است» مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند که «رأی مردم حق الناس است»
وی در ادامه به مناظرههای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: شیوهی تبلیغات در تمامی نظامهای انتخاباتی براساس قانون انتخابات متفاوت بوده است. صدا و سیما از بستر خود برای تبلیغات استفاده کرده و فرصتهایی را به شکل برابر در اختیار کاندیداها قرار داده است. صدا و سیما در این موضوع پیشدستانه عمل کرد و علیرغم اینکه میتوانست در کف انتظارات قانونگذار عمل کند یک طرح نو راه انداخت و حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای دویست حوزهی انتخابیه کشور تاسیس کرد که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با سه حوزهی انتخابیه ۳ کانال تلویزیونی بود.
این مسئول اضافه کرد: کانالهای انتخاباتی از ۲۴ دیماه در استان کهگیلویه و بویراحمد راهاندازی شد. این کانالها فعالیت خود را حول محور مشارکت آغاز کرد.
رئوف بیان کرد: برنامههای تبلیغاتی کاندیدا از سوم اسفندماه متناسب با مباحث قانونی حول محور تبلیغات ۲۰ دقیقهای رسماً پخش میشود. داوطلبان از ظرفیت این برنامهها استفاده کردند. سامانهی تبلیغات سازمان صدا و سیما که از طریق اطلاعرسانی خدمت همهی داوطلبان اعلام شده بود به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار گرفت. در این سامانه تعدادی سوالات به صورت اختیاری بارگذاری شد که افراد سوالات را انتخاب کرده و مواضع خودشان را اعلام و تدوین کردند. صدا و سیما هیچگونه دخل و تصرفی در این بستههای ۲۰ دقیقهای ندارد.
وی تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس تا پایان روز چهارشنبه (۲ اسفندماه) نسبت به ویرایش یا اصلاح تبلیغات تلویزیونی در سامانه ستاد انتخابات اقدام کنند.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طبق قاعده و چارچوب ستاد تبلیغات و متناسب با حوزه انتخابیه ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (سوم اسفند) تبلیغات کاندیداها در کانالهای انتخاباتی بارگذاری و پخش خواهد شد.
رئوف تصریح کرد: باید مکانی برای مناظره کاندیداها محیا میشد تا بتوانند نظرات خودشان را ارائه دهند و همدیگر را نقد کنند. چالش در مناظره داشته باشیم تا تبادل افکار و اندیشهها صورت گیرد. در طرح برگزاری مناظرات یک بستر بسیار خوب فراهم شد تا مردم بدون واسطه از طریق کانالهای انتخاباتی نظرات کاندیداهای مختلف را مورد بررسی قرار دهند و داوطلبی که امروز در عرصهی انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده تا چه اندازه توان و نگاه کارشناسی دارد و دیدگاهها را محک بزنند.
وی ابراز کرد: بر اساس برنامهریزی که صورت گرفت و بر اساس فرصت زمانی که در طول این هفت روز تبلیغات انتخاباتی قانونگذار در اختیار صدا و سیما قرار داده است، حدود هفت مناظره به صورت روزانه برای ۳ کانال تلویزیونی پیشبینی شده است. هر مناظره انتخاباتی به صورت هفت روز در کانالهای تلویزیونی و انتخاباتی پخش میشود.
رئوف گفت: حدود ۲۱ مناظره در استودیوی صدا و سیما ضبط شده که سهم هر حوزهی انتخابیه هفت مناظره است. مدت زمان برای هر مناظره حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ دقیقه است و بالغ بر هزار و 100 دقیقه مناظره برای برخی از حوزههای انتخابیه تولید شده که در طول ایام هفته پخش خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود ۸۵۰ دقیقه مناظره انتخاباتی تولید شد که کاندیدای توانمند در برخی از حوزههای انتخابیه حضور پیدا کردند، بهویژه افراد شاخص حوزههای بویراحمد، دنا و مارگون که در دورههای مختلف بهعنوان کاندیداها فعالیت داشتند نیز در این مناظرهها حضور بهم رساندند.
رئوف اضافه کرد: برنامهها و مناظرات با حضور این کاندیدا و نماینده هیئت نظارت و هیئت اجرائی ضبط شد. فضای مناظره ضمن حرمت و اخلاقمداری بهشدت داغ بود و برخی از سوالاتی که در افکار عمومی وجود داشت مطرح شد که افراد در آن فرصت همدیگر را نقد کردند و این امکان کاملاً به شکل عادلانه فراهم شد.
وی افزود: سئوالات مشترک در هر مناظره مطرح شد و افراد به این سئوالات پاسخ دادند، همچنین در مرحله دوم یک مدت زمان در اختیار کاندیداها قرار داده میشد که میتوانستند دیدگاههای همدیگر را نقد کنند و مرحله پایانی هم جمعبندی بود تا کاندید مطالب ناتمام را مطرح و از فرصت جمعبندی در راستای تکمیل دیدگاههای خودشان استفاده کنند.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمان ضبط مناظرها بسیار کوتاه بود که این برنامهها طی ۲ روز ضبط شد. نامزدها از تمامی فرصتهای در اختیارشان به شکل مناسب استفاده کردند. همزمان با ضبط مناظرهها نمایندهی هئیت نظارت بر انتخابات به صورت زنده و برخط، مناظرهها را بررسی کردند و اگر مطبی گفته شد که خارج از چارچوب مناظرهها بود به تشخیص این هیئت عمل شد؛ لذا صداوسیما هیچگونه دخل و تصرفی در ممیزیها ندارد و هرمطلبی که در هئیت نظارت و هئیت اجرایی تایید یا رد شد در واقع آن را امانتداری دانستیم البته دیدگاه هئیت نظارت و اجرایی لازم بود و تا کنون موردی بر حذفیات نبوده است. مطالب کاندیداها بدون هیچگونه دخل و تصرفی به تایید رئیس محترم هئیت نظارت استان رسید.
رئوف گفت: حدود ۷۰ نفر در حوزههای سیما، فنی، پشتیبانی و فضای مجازی برای ضبط این مناظرات وقت گذاشتند. محتوای برنامه را از حیث فرم و شکل دکور بهگونهای طراحی کردیم که جذابیت داشته و در کنار آن جذابیت بصری هم داشته باشد.
وی افزود: وضعیت ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی در یک مقطع زمانی محدود از نظر فنی پیچیدگیهای خاص دارد. سازمان صدا و سیما تا قبل از راهاندازی کانالهای انتخاباتی حدود ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی را تحت مدیریت داشت؛ که در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی به آن اضافه شد. راهاندازی و سیگنالرسانی زمینی و به واسطه منطقه کوهستانی بسیار پیچیده و سخت بود اما تلاش کردیم تا بتوانیم تصاویر کاندیدای انتخاباتی را برای ۸۰ درصد جمعیت حوزههای انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد مخابره کنیم.
او اظهار کرد: بر اساس هئیت نظارت بر انتخابات حدود ۶ مناظره در سه حوزهی انتخابیه روز پنجشنبه (سوم اسفند) از کانالهای تلویزیونی انتخاباتی و شبکه دنا پخش خواهد شد.
فضای انتخاباتی از سوم اسفندماه به صورت رسمی آغاز میشود و هر روز از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح برای هر سه کانال انتخاباتی پخش رسمی را خواهیم داشت. بینندگان عزیز میتوان بازپخش مناظرهها را هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ آن روز و ساعت ۲۲ تا لغایت ۲۴ مشاهده کنند.
ساعات بازدید برنامههای انتخاباتی از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح، ۱۵ تا ۱۷ عصر و ۲۰ تا ۲۲ شب خواهد بود.
این سه کانال انتخاباتی از ۲۴ دی ماه در دسترس عموم قرار گرفته؛ و برنامههای متعدد در این کانالها آغاز شده است. که بینندگان باید گیرندهی دیجیتال خود را مجددا بازیابی کنند «برای دریافت کانال روی بازیابی خودکار کلیک کنید»
هدف از اجرای این طرح، ایجاد بستری مساوی و یکسان برای کاندیداست. در گذشته افرادی که پول بیشتری داشتند تبلیغات بیشتری هم ارائه میدادند که این آفت را در انتخابات گذشته مشاهده میکردیم؛ ثروت نامزدها یک حجم بسیار موثری در حجم تبلیغات ایفا میکرد.
این طرح در راستای عدالت انتخاباتی و ایجاد یک بستر مساوی بین کاندیدا ایجاد شد؛ تا اگر کاندیدی هزینه تبلیغات ندارد یا هزینههای هنگفتی را باید صرف این عرصه کند بهصورت رایگان و از طریق تلویزیونهای فراگیر و در دسترس مردم تبلیغات خود را ارائه دهد.
اپلیکیشن «تلوبیون» با ۴۰ میلیون دنبالکننده در دسترس مردم قرار دارد؛ که در این اپلیکیشن یک صفحه اختصاصی رایگان برای کاندیدا اختصاص داده شده تا افراد بتوانند فیلمهای تبلیغاتی خود را بارگزاری کنند. این طرح به صورت تدریجی در نتیجه انتخابات تاثیر میگذارد.
شرکتهای صوتی و تصویری در استان کهگیلویه و بویراحمد باید از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کند؛ صدا و سیما برای اینکه عدالت را مدنظر قرار دهد و امکاناتی را برای تولید این فیلمها به صورت مساوی در اختیار این افراد قرار دهد، هیچگونه مداخلهای را در این تبلیغات ۲۰ دقیقهای انجام نداده است.
رئوف در پاسخ سؤال دیگری گفت: صدا و سیما صرفاً یک کانال و شبکه نیست بلکه یک منظومه و سطح رسانهای است. سازمان صدا و سیما و رسانه ملی حدود ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی دارد که در سطح استانی (محلی)، ملی و فراملی فعالیت میکند. امروز در دنیا رسانههای نوین و با ظهور ابر رسانه «فضای مجازی» رقبای قوی در کنار رسانههای بروکست حاضر شدند. شبکههای خبری سیانان و… برای جذب مخاطب شکل آرایش رسانهای و شیوههای رسانهای خود را تغییر میدهند. در سازمان صدا وسیما هم این حرکت تحولی در سنوات گذشته برنامهریزی شده تا بتواند متناسب با انتظاراتی که مخاطب از رسانه ملی دارد برنامهسازی کند. اثربخشی و اثرسنجی تولید محتوا را در مقولهی مهم مخاطب باید مدنظر قرار دهیم برخی از شبکهها در دنیا وجود دارد که مخاطب زیادی دارند اما صرفا به پخش موسیقی میپردازند آیا کارکرد یک رسانه صرفا پخش موسیقی است!
وی به برخی از حواشی هم پاسخ داد و گفت: زمانیکه به عنوان مدیرکل صدا و سیمای فعالیت خود را در کهگیلویه و بویراحمد آغاز کردم، به دنبال ایجاد رسانه فعال بودم نه یک رسانهی منفعل. رسانهای که نیازهای مردم، مسائل و مشکلات جامعه را در عرصههای مختلف برطرف کند؛ از ایدههای نخبگان و مسئولین استان استفاده کردیم تا محتوای برنامهها تغییر پیدا کند.
نظرات مردم در خصوص شبکه دنا بسیار مهم است؛ یکی از سرمایههای مهم صدا وسیما مردم هستند. مردم از برنامههای این شبکه استقبال و همچنین آن را نقد میکنند.
طبق بازخوردگیری صورت گرفته شبکه دنا یک شبکه تلویزیونی درون استانی نیست، براساس جذابیتها و ویژگیهای شبکه دنا شهرستانهای همجوار ازجمله رستم، سپیدان، نورآباد، گناوه، دیلم، بهبهان، باغملک، رامهرمز و لردگان علاقمند به دیدن برنامههای این شبکه هستند.
شعار محوری این سازمان این بود که در وهله اول صدای مردم باشد؛ در عین امیدآفرینی را مدنظر قرار دادیم. مخصوصا در جنگ شناختی و ترکیبی که دشمن در دستورکار قرار داده سعی داریم خدماتی که توسط بخشهای مختلف ارائه میشود را به سمع و نظر مردم برسانیم و همچنین در طرح مطالبات مردم هم هیچوقت کم فروشی نکردیم. بسته «صدای شما» که راهاندازی شد بسیاری از رسانههای ملی ازجمله کبنا نیوز هم از این ابتکار عمل صدا و سیما اختباس کرد؛ کبنا نیوز بخشی تحتعنوان «صدای مردم» را در سایت راهاندازی کرده که یکی از ویژگیها و مزیتهای هر رسانه این است که بتواند صدای مردم را بدون واسطه در جامعه منعکس کند و مردم این امکان را در آن رسانه ببینند که صدای آنها شنیده میشود و به سمع و نظر مسئولین رسیده میشود.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه خبری کبنا نیوز به تشریح فعالیتهای مختلف در این سازمان پرداخت.
امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در گفتوگوی اختصاصی با کبنا نیوز گفت: امروز صدا و سیما در دوره تحول قرار دارد؛ برنامه سند تحول با موضوعهای مختلف و بر اساس انتظارات مقام معظم رهبری ایجاد شد. این سند مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته؛ که هویتمحوری و عدالتگستری از محورهای اصلی این سند است.
رئوف در ادامه به مسئله انتخابات گریزی زد و گفت: انتخابات بهعنوان یک نقطه عطف در نظام جمهوری اسلامی معطوف میشود که یکی از دستاوردهای نظام هم موضوع انتخابات است. این چهلمین انتخاباتی است (انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲) که در تاریخ پس از انقلاب برگزار خواهد شد.
وی افزود: یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی موضوع جمهوریت بود که از طریق مکانیزم انتخابات و آرای عمومی مردم برای برگزاری تشکیل تمامی مجامع قانونگذاری از جمله شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی حتی در برخی از جایگاههایی مثل رهبری، نظام و ریاست جمهوری تعریف شده است. مطمئناً انقلاب اسلامی به آن اراده جامه عمل پوشانده است.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد انتخابات را رجوع به آرای عمومی دانست و گفت: پیوند وسیعی از طریق حاکمیت با مردم بر اساس آن نگاه اول در انقلاب وجود داشته که در این چهل و پنج سال کاملاَ به منصه ظهور رسیده است و مردم خودشان در سرنوشت خودشان حق تصمیمگیری دارند.
رئوف تصریح کرد: در برخی از دورههای انتخاباتی شایعه و القا میکردند که هرکسی را بخواهند بهعنوان منتخب معرفی میکنند؛ اما این درست نیست در واقع میزان رأی مبناست؛ در فرمایشات امامین انقلاب هم روی این مسئله تاکید شده که «میزان رای ملت است» مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند که «رأی مردم حق الناس است»
وی در ادامه به مناظرههای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: شیوهی تبلیغات در تمامی نظامهای انتخاباتی براساس قانون انتخابات متفاوت بوده است. صدا و سیما از بستر خود برای تبلیغات استفاده کرده و فرصتهایی را به شکل برابر در اختیار کاندیداها قرار داده است. صدا و سیما در این موضوع پیشدستانه عمل کرد و علیرغم اینکه میتوانست در کف انتظارات قانونگذار عمل کند یک طرح نو راه انداخت و حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای دویست حوزهی انتخابیه کشور تاسیس کرد که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با سه حوزهی انتخابیه ۳ کانال تلویزیونی بود.
این مسئول اضافه کرد: کانالهای انتخاباتی از ۲۴ دیماه در استان کهگیلویه و بویراحمد راهاندازی شد. این کانالها فعالیت خود را حول محور مشارکت آغاز کرد.
رئوف بیان کرد: برنامههای تبلیغاتی کاندیدا از سوم اسفندماه متناسب با مباحث قانونی حول محور تبلیغات ۲۰ دقیقهای رسماً پخش میشود. داوطلبان از ظرفیت این برنامهها استفاده کردند. سامانهی تبلیغات سازمان صدا و سیما که از طریق اطلاعرسانی خدمت همهی داوطلبان اعلام شده بود به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار گرفت. در این سامانه تعدادی سوالات به صورت اختیاری بارگذاری شد که افراد سوالات را انتخاب کرده و مواضع خودشان را اعلام و تدوین کردند. صدا و سیما هیچگونه دخل و تصرفی در این بستههای ۲۰ دقیقهای ندارد.
وی تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس تا پایان روز چهارشنبه (۲ اسفندماه) نسبت به ویرایش یا اصلاح تبلیغات تلویزیونی در سامانه ستاد انتخابات اقدام کنند.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طبق قاعده و چارچوب ستاد تبلیغات و متناسب با حوزه انتخابیه ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (سوم اسفند) تبلیغات کاندیداها در کانالهای انتخاباتی بارگذاری و پخش خواهد شد.
رئوف تصریح کرد: باید مکانی برای مناظره کاندیداها محیا میشد تا بتوانند نظرات خودشان را ارائه دهند و همدیگر را نقد کنند. چالش در مناظره داشته باشیم تا تبادل افکار و اندیشهها صورت گیرد. در طرح برگزاری مناظرات یک بستر بسیار خوب فراهم شد تا مردم بدون واسطه از طریق کانالهای انتخاباتی نظرات کاندیداهای مختلف را مورد بررسی قرار دهند و داوطلبی که امروز در عرصهی انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده تا چه اندازه توان و نگاه کارشناسی دارد و دیدگاهها را محک بزنند.
وی ابراز کرد: بر اساس برنامهریزی که صورت گرفت و بر اساس فرصت زمانی که در طول این هفت روز تبلیغات انتخاباتی قانونگذار در اختیار صدا و سیما قرار داده است، حدود هفت مناظره به صورت روزانه برای ۳ کانال تلویزیونی پیشبینی شده است. هر مناظره انتخاباتی به صورت هفت روز در کانالهای تلویزیونی و انتخاباتی پخش میشود.
رئوف گفت: حدود ۲۱ مناظره در استودیوی صدا و سیما ضبط شده که سهم هر حوزهی انتخابیه هفت مناظره است. مدت زمان برای هر مناظره حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ دقیقه است و بالغ بر هزار و 100 دقیقه مناظره برای برخی از حوزههای انتخابیه تولید شده که در طول ایام هفته پخش خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود ۸۵۰ دقیقه مناظره انتخاباتی تولید شد که کاندیدای توانمند در برخی از حوزههای انتخابیه حضور پیدا کردند، بهویژه افراد شاخص حوزههای بویراحمد، دنا و مارگون که در دورههای مختلف بهعنوان کاندیداها فعالیت داشتند نیز در این مناظرهها حضور بهم رساندند.
رئوف اضافه کرد: برنامهها و مناظرات با حضور این کاندیدا و نماینده هیئت نظارت و هیئت اجرائی ضبط شد. فضای مناظره ضمن حرمت و اخلاقمداری بهشدت داغ بود و برخی از سوالاتی که در افکار عمومی وجود داشت مطرح شد که افراد در آن فرصت همدیگر را نقد کردند و این امکان کاملاً به شکل عادلانه فراهم شد.
وی افزود: سئوالات مشترک در هر مناظره مطرح شد و افراد به این سئوالات پاسخ دادند، همچنین در مرحله دوم یک مدت زمان در اختیار کاندیداها قرار داده میشد که میتوانستند دیدگاههای همدیگر را نقد کنند و مرحله پایانی هم جمعبندی بود تا کاندید مطالب ناتمام را مطرح و از فرصت جمعبندی در راستای تکمیل دیدگاههای خودشان استفاده کنند.
مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زمان ضبط مناظرها بسیار کوتاه بود که این برنامهها طی ۲ روز ضبط شد. نامزدها از تمامی فرصتهای در اختیارشان به شکل مناسب استفاده کردند. همزمان با ضبط مناظرهها نمایندهی هئیت نظارت بر انتخابات به صورت زنده و برخط، مناظرهها را بررسی کردند و اگر مطبی گفته شد که خارج از چارچوب مناظرهها بود به تشخیص این هیئت عمل شد؛ لذا صداوسیما هیچگونه دخل و تصرفی در ممیزیها ندارد و هرمطلبی که در هئیت نظارت و هئیت اجرایی تایید یا رد شد در واقع آن را امانتداری دانستیم البته دیدگاه هئیت نظارت و اجرایی لازم بود و تا کنون موردی بر حذفیات نبوده است. مطالب کاندیداها بدون هیچگونه دخل و تصرفی به تایید رئیس محترم هئیت نظارت استان رسید.
رئوف گفت: حدود ۷۰ نفر در حوزههای سیما، فنی، پشتیبانی و فضای مجازی برای ضبط این مناظرات وقت گذاشتند. محتوای برنامه را از حیث فرم و شکل دکور بهگونهای طراحی کردیم که جذابیت داشته و در کنار آن جذابیت بصری هم داشته باشد.
وی افزود: وضعیت ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی در یک مقطع زمانی محدود از نظر فنی پیچیدگیهای خاص دارد. سازمان صدا و سیما تا قبل از راهاندازی کانالهای انتخاباتی حدود ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی را تحت مدیریت داشت؛ که در یک ماه گذشته حدود ۲۰۰ کانال تلویزیونی به آن اضافه شد. راهاندازی و سیگنالرسانی زمینی و به واسطه منطقه کوهستانی بسیار پیچیده و سخت بود اما تلاش کردیم تا بتوانیم تصاویر کاندیدای انتخاباتی را برای ۸۰ درصد جمعیت حوزههای انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد مخابره کنیم.
او اظهار کرد: بر اساس هئیت نظارت بر انتخابات حدود ۶ مناظره در سه حوزهی انتخابیه روز پنجشنبه (سوم اسفند) از کانالهای تلویزیونی انتخاباتی و شبکه دنا پخش خواهد شد.
فضای انتخاباتی از سوم اسفندماه به صورت رسمی آغاز میشود و هر روز از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح برای هر سه کانال انتخاباتی پخش رسمی را خواهیم داشت. بینندگان عزیز میتوان بازپخش مناظرهها را هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ آن روز و ساعت ۲۲ تا لغایت ۲۴ مشاهده کنند.
ساعات بازدید برنامههای انتخاباتی از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح، ۱۵ تا ۱۷ عصر و ۲۰ تا ۲۲ شب خواهد بود.
این سه کانال انتخاباتی از ۲۴ دی ماه در دسترس عموم قرار گرفته؛ و برنامههای متعدد در این کانالها آغاز شده است. که بینندگان باید گیرندهی دیجیتال خود را مجددا بازیابی کنند «برای دریافت کانال روی بازیابی خودکار کلیک کنید»
هدف از اجرای این طرح، ایجاد بستری مساوی و یکسان برای کاندیداست. در گذشته افرادی که پول بیشتری داشتند تبلیغات بیشتری هم ارائه میدادند که این آفت را در انتخابات گذشته مشاهده میکردیم؛ ثروت نامزدها یک حجم بسیار موثری در حجم تبلیغات ایفا میکرد.
این طرح در راستای عدالت انتخاباتی و ایجاد یک بستر مساوی بین کاندیدا ایجاد شد؛ تا اگر کاندیدی هزینه تبلیغات ندارد یا هزینههای هنگفتی را باید صرف این عرصه کند بهصورت رایگان و از طریق تلویزیونهای فراگیر و در دسترس مردم تبلیغات خود را ارائه دهد.
اپلیکیشن «تلوبیون» با ۴۰ میلیون دنبالکننده در دسترس مردم قرار دارد؛ که در این اپلیکیشن یک صفحه اختصاصی رایگان برای کاندیدا اختصاص داده شده تا افراد بتوانند فیلمهای تبلیغاتی خود را بارگزاری کنند. این طرح به صورت تدریجی در نتیجه انتخابات تاثیر میگذارد.
شرکتهای صوتی و تصویری در استان کهگیلویه و بویراحمد باید از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کند؛ صدا و سیما برای اینکه عدالت را مدنظر قرار دهد و امکاناتی را برای تولید این فیلمها به صورت مساوی در اختیار این افراد قرار دهد، هیچگونه مداخلهای را در این تبلیغات ۲۰ دقیقهای انجام نداده است.
رئوف در پاسخ سؤال دیگری گفت: صدا و سیما صرفاً یک کانال و شبکه نیست بلکه یک منظومه و سطح رسانهای است. سازمان صدا و سیما و رسانه ملی حدود ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی دارد که در سطح استانی (محلی)، ملی و فراملی فعالیت میکند. امروز در دنیا رسانههای نوین و با ظهور ابر رسانه «فضای مجازی» رقبای قوی در کنار رسانههای بروکست حاضر شدند. شبکههای خبری سیانان و… برای جذب مخاطب شکل آرایش رسانهای و شیوههای رسانهای خود را تغییر میدهند. در سازمان صدا وسیما هم این حرکت تحولی در سنوات گذشته برنامهریزی شده تا بتواند متناسب با انتظاراتی که مخاطب از رسانه ملی دارد برنامهسازی کند. اثربخشی و اثرسنجی تولید محتوا را در مقولهی مهم مخاطب باید مدنظر قرار دهیم برخی از شبکهها در دنیا وجود دارد که مخاطب زیادی دارند اما صرفا به پخش موسیقی میپردازند آیا کارکرد یک رسانه صرفا پخش موسیقی است!
وی به برخی از حواشی هم پاسخ داد و گفت: زمانیکه به عنوان مدیرکل صدا و سیمای فعالیت خود را در کهگیلویه و بویراحمد آغاز کردم، به دنبال ایجاد رسانه فعال بودم نه یک رسانهی منفعل. رسانهای که نیازهای مردم، مسائل و مشکلات جامعه را در عرصههای مختلف برطرف کند؛ از ایدههای نخبگان و مسئولین استان استفاده کردیم تا محتوای برنامهها تغییر پیدا کند.
نظرات مردم در خصوص شبکه دنا بسیار مهم است؛ یکی از سرمایههای مهم صدا وسیما مردم هستند. مردم از برنامههای این شبکه استقبال و همچنین آن را نقد میکنند.
طبق بازخوردگیری صورت گرفته شبکه دنا یک شبکه تلویزیونی درون استانی نیست، براساس جذابیتها و ویژگیهای شبکه دنا شهرستانهای همجوار ازجمله رستم، سپیدان، نورآباد، گناوه، دیلم، بهبهان، باغملک، رامهرمز و لردگان علاقمند به دیدن برنامههای این شبکه هستند.
شعار محوری این سازمان این بود که در وهله اول صدای مردم باشد؛ در عین امیدآفرینی را مدنظر قرار دادیم. مخصوصا در جنگ شناختی و ترکیبی که دشمن در دستورکار قرار داده سعی داریم خدماتی که توسط بخشهای مختلف ارائه میشود را به سمع و نظر مردم برسانیم و همچنین در طرح مطالبات مردم هم هیچوقت کم فروشی نکردیم. بسته «صدای شما» که راهاندازی شد بسیاری از رسانههای ملی ازجمله کبنا نیوز هم از این ابتکار عمل صدا و سیما اختباس کرد؛ کبنا نیوز بخشی تحتعنوان «صدای مردم» را در سایت راهاندازی کرده که یکی از ویژگیها و مزیتهای هر رسانه این است که بتواند صدای مردم را بدون واسطه در جامعه منعکس کند و مردم این امکان را در آن رسانه ببینند که صدای آنها شنیده میشود و به سمع و نظر مسئولین رسیده میشود.