تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۴۷۱۷۵۱
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| پزشکی که 72 ساعت با پای شکسته در کوه‌های دنا منتظر کمک بود

۴
۱
فیلم| پزشکی که 72 ساعت با پای شکسته در کوه‌های دنا منتظر کمک بود
کبنا ؛عملیات امداد و نجات حادثه دیدگان کوهستان در کهگیلویه و بویراحمد به علت کمبود امکانات طولانی‌تر از زمان معمول در سایر نقاط کشورمان است و تاملی در آن لحظات نفسگیر برای حادثه دیدگانی که برزخ مرگ و زندگی را تجربه می‌کنند ضرورت تقویت امکانات را گوشزد می‌کند.
   

به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن رشته کوه‌های بلند خامی و دنا یکی از مقاصد کوهنوردان در جنوب کشورمان محسوب می‌شود افزون بر این مسأله وجود ارتفاعات بزرگ و کوچکی چون کوه‌های نیر، دیل، سیاه و سفید باعث بروز حوادث زیادی برای گردشگران و جوامع محلی ساکن این مناطق شده اما نبودن بالگرد اورژانس منجر به طولانی شدن دوره امداد و نجات حوادث کوهستان در استان شده است.
رشته‌کوه دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است که این رشته‌کوه با دارا بودن ۵۲ قله بالای چهار هزار متر دارای یکی از بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از چهار هزار متر در ایران است،
کوه خامی با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از دیگر بلندی‌های رشته کوه‌های زاگرس است که در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و میان شهرستان‌های گچساران و باشت قرار گرفته است، وجود ۱۰ قله بیش از سه هزار متری، غار‌ها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان، آبشار دائمی، درختان انبوه، تپه ماهور‌های مخملی و گل‌های رنگارنگ این منطقه را به یکی از زیباترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده که به علت این ظرفیت‌ها هرزچندگاهی شاهد مصدوم یا گرفتار شدن افراد در ارتفاعات هستیم امری که تقویت زیرساخت در این استان را نمایان کرده است.
دکتر‌امیر انیر از پزشکان عمومی کهگیلویه و بویراحمدی که تیرماه امسال ۷۲ ساعت در ارتفاعات پازن پیر قلل رشته کوه دنا برای پایین آوردن از ارتفاعات را انتظار کشیده، می‌گوید که انتظار در مدت زمان سه روز آن هم با پای شکسته بسیار سخت بود.
اگرچه این مصدوم خودش پزشک و کوهنورد با تجربه‌ای بوده که توانست به خوبی این لحظات سخت را مدیریت کند اما ناگفته پیداست که انتظار سه روز با پای شکسته در جایی که نه تنها دارو بلکه غذا و آب هم به اندازه کافی در دسترس نبوده تجربه‌ای بسیار سخت است.
او در پاسخ به سؤالی درباره این مسأله که این مدت زمان طولانی را چگونه گذراند می‌گوید: در نخستین اقدام پای شکسته‌ام را به گونه‌ای با همان امکانات اولیه ثابت کردم تا بیشتر آسیب نبیند.
او تأکید کرد: درد پایم برایم قابل تحمل بود اما آن چیزی که بسیار سخت بود نگرانی برای خانواده‌ام بود که از سرنوشتم اطلاع نداشتند.
دکتر انیر تصریح کرد: در محل گرفتار شدنم تلفن همراه آنتن نمی‌داد و خوب می‌دانستم که خانواده‌ام با شنیدن خبر این حادثه نگران جان من خواهند شد.
وی تأکید کرد: مدیریت آب و غذایی که برای سفر ۲۴ ساعته تدارک دیده شده بود برای سه روز اقدام دیگری بود که انجام دادم.
او از امدادگرانی که با بسکت (برانکاردی که به شکل یک سبد است) مسیری بسیار طولانی او را حمل کردند قدردانی کرد.
دکتر انیر با یادآوری وجود رشته‌های کوه‌هایی چون دنا و خامی و ارتفاعات صخره‌ای مانند دیل، کوه‌های نیر، سیاه و سفید تأکید کرد: وجود یک بالگرد تخصصی که بتواند در ارتفاعات فرود داشته باشد یا حداقل پیش‌بینی کمپ‌هایی برای اسکان از نیاز‌های مغفول کوهنوردی استان است.
لحظات نفسگیر مرگ و زندگی به روایت چوپان کهگیلویه و بویراحمدی
«زکی محمدی» یکی دیگر از حادثه دیدگان کوهستان در صخره‌های سختگذر کوه نیر بود که چند روز پیش هفت ساعت را میان مرگ و زندگی انتظار کشید تا بالاخره امدادگران او را نجات دادند.
این جوان ۱۹ ساله ساکن یکی از روستا‌های بخش لوداب از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که به دنبال گوسفندانم که هنگام چرا از مسیر منحرف شده بودند رفتم که خود گرفتار شدم.
او با اشاره به زیاد بودن ارتفاع منطقه مذکور و احتمال ریزش سنگ از بالای کوه می‌گوید به شدت ترسییده بودم و هر لحظه احتمال مرگم وجود داشت.
کوه نیر با ارتفاع سه هزار و ۴۵۰ متر یکی از کوه‌های ایران واقع در رشته‌کوه زاگرس جنوبی است که در استان کهگلیویه و بویراحمد قرار دارد.
این کوه در حد فاصل شهرستان‌های چرام و بویراحمد واقع شده‌است اما به علت قرار گرفتن قسمت عمده‌ای از این کوه در شهرستان چرام جزء سرحدات این شهرستان محسوب می‌شود.
محمدی تأکید می‌کند که توصیف لحظات سختی که در دل کوه پناه گرفتم بودم سخت و یادآوری آن برایم عذاب‌آور است.
او با اشاره به اینکه لحظات سخت بسیار کندتر از زمان عادی می‌گذرد تأکید می‌کند که مقاومت هفت ساعته تا آماده شدن شرایط نجات از سوی امدادگران برایم مثل معجزه بود.
ضرورت اختصاص بالگرد به کهگیلویه و بویراحمد
مهدی پورابراهیمی یکی از نجاتگران حاضر در این حوادث با اشاره به اینکه برای رسیدن به محل حادثه حداقل ۱۵۰ دقیقه به صورت پیاده و خودروی کمک دار هلال احمر زمان طی شد می‌گوید که در صورتی که بالگرد در اختیار نجاتگران بود نجات چوپان گرفتار در کوه نیر حداقل ۱۴۰ دقیقه کمتر می‌شد.
او درباره طولانی بودن مدت زمان امدادرسانی به حوادث کوهستان می‌گوید که ایجاد کارگاه و حساسیت موضوع با توجه به احتمال ریزش سنگ‌ها و احتمال جان باختن یا مصدوم شدن حادثه دیدگان باعث می‌شود تا زمان امدادرسانی طولانی‌تر باشد.
این مدرس امداد ونجات که چندین دوره نجاتگری در کشور‌های ایتالیا و آلمان را تجربه کرده با اشاره به اینکه گرفتاران در کوهستان لحظات بسیار سختی را میان مرگ و زندگی تجربه می‌کنند اعتقاد دارد که اختصاص بالگرد امدادرسانی در استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد بسیار ضروری است.
بالگرد امداد‌رسانی اورژانس کهگیلویه و بویراحمد که تابستان امسال برای امداد درسانی به یک مادر باردار و یک نوجوان دارای مشکل تنفسی به منطقه اجم اعزام شده بود در هنگام امداد‌رسانی سقوط و در آتش سوخت و از آن زمان تاکنون مسوولان علوم پزشکی و متولیان امر تلاش‌های زیادی برای اختصاص این تجهیزات امدادرسانی انجام داده‌اند اما ناکام بوده است.
آیا کهگیلویه و بویراحمد صاحب بالگرد امداد و نجات می‌شود
همین دیروز سه شنبه دوم بهمن ماه مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد و محمد‌امین نیکویی نژاد سرپرست اورژانس استان در نشستی چهار ساعتی با یک شرکت هواپیمایی در تهران برای تأمین یک بالگرد درمانی به توافق اولیه رسیدند.
آن طور که مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تنها هر پرواز بالگرد برای نجات حادثه دیدگان ۸۰۰ میلیون ریال برای دولت آب می‌خورد و هر ماه ۲۰ میلیارد ریال برای بالگرد در استان اعتبار نیاز است که البته این بودجه به غیر از حقوق خلبان است.
امید می‌رود که مسوولان متولی با تأمین این اعتبار بتوانند وضعیت امدادرسانی در کهگیلویه و بویراحمد را سامان بخشند. کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پرسنل
Romania
مطمئنم اورژانس بالاخره بالگرد میاره.
Canada
انشالله با قدوم مبارک و خجسته ی دکتر تاجگردون در مجلس خیلی از مشکلات استان مرتفع خواهد شده..
به امید خدا
Iran, Islamic Republic of
ایخاس مواظب خوش بو
Poland
تا زمانی که سرمایه دار میشیم پول بر میداریم میرم شهر و یا حتی کشورهای دیگه واستان فراموش میکنیم همینه یادمون می‌ره اینجا زادگامون احتیاج به سرمایه داره
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1