تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۴۷۱۴۸۷
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد:

آب پایدار و سالم به ۱۰۵ روستای کهگیلویه وبویراحمد رسید

۰
آب پایدار و سالم به ۱۰۵ روستای کهگیلویه وبویراحمد رسید
کبنا ؛۱۰۵روستای کهگیلویه وبویراحمد که با توجه به فرسودگی شبکه توزیع و انتقال و هدر رفت بالا همواره با قطعی‌های مکررو ناپایداری و کمبود آب مواجه بودند، با اصلاح و بازسازی شبکه و اجرای مجتمع‌های آبرسانی ظرف ۲ سال گذشته از آب سالم و پایدار برخوردار شدند.
به گزارش کبنا، میزان اعتباری که برای طرح‌های آبرسانی روستایی و اصلاح و بازسازی شبکه این ۱۰۵ روستا هزینه شد نیز افزون بر ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد بود که از محل اعتبارات محرومیت زدایی و در راستای توسعه و اصلاح شبکه آب مناطق روستایی استان بوده است.
گشایش قفل ۶ مشکل قدیمی در حوزه زیرساخت‌های آب و فاضلاب شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد از ارمغان‌های دولت سیزدهم درکهگیلویه و بویراحمد بوده که ضمن رفاه شهروندان استان به بهبود سلامت آنان نیز کمک کرده است.
اصلاح شبکه‌های آب شهر‌های بوستان و یاسوج، ارتقای پایداری شبکه آب برخی محلات شهر دوگنبدان، سرعت بخشی به احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر چرام و تعمیر و تجهیز ماشین آلات آبرسانی سیار به مناطق دوردست از جمله اقدام‌های شاخص دولت سیزدهم در حوزه آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر بوده است.

از آنجا که دسترسی به آب سالم برای مصرف آشامیدنی مهمترین نیاز بشر برای ادامه زندگی است و تصفیه خانه‌های فاضلاب هم نقش مهمی در حفظ سلامت محیط زیست و شهروندان دارند شیرینی خدمات دولت سیزدهم برای بهبود زیرساخت‌های این حوزه تا سال‌ها ماندگار خواهد بود.
نگاهی به اقدام‌های صورت گرفته در دوران فعالیت دولت سیزدهم که به منظور بهبود دسترسی به آب سالم در همه نقاط کهگیلویه و بویراحمد از بزرگترین شهر استان (یاسوج) تا دورترین روستا‌ها انجام شده گویای تلاش برای خدمات‌رسانی عادلانه در این حوزه است.
تصفیه خانه فاضلاب شهر چرام
شتاب بخشی به احداث تصفیه خانه شهر چرام که با استفاده از اعتبارات سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بهره‌برداری فاز نخست قرار دارد یکی از خدمات شاخص حوزه فاضلاب استان است.
طرحی که عنوان تصفیه خانه اضطراری را یدک می‌کشید به مدت چهار سال از زمان کلنگ زنی تا آغاز فعالیت دولت سیزدهم به صورت لاک پشتی در حال اجرا بود و در ۲ سال اخیر شتاب بخشی شده است.
با توجه به اینکه بهره‌برداری و راهبری صحیح فاضلاب منجر به بهبود کیفیت پساب، کاهش آلودگی و انتقال عوامل بیماری‌زا به محیط زیست می‌شود اجرای این طرح گامی برای افزایش بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه۴۰۰میلیارد ریال برای احداث تصفیه خانه شهر۳۲ هزار نفری چرام هزینه شده گفت: فاز نخست این طرح آماده بهره‌برداری است.
امید صالحی اظهار داشت: اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهرستان چرام با اختصاص اعتبارات سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سرعت چشمگیری یافت.
وی بیان کرد: فاز نخست طرح فاضلاب شهر چرام که طی چهار سال ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از طرح‌های راکد دولت پیش بود در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.
صالحی تصریح کرد: این طرح در زمینی به مساحت ۶. ۵ هکتار در منطقه‌امیرولی چرام در دست اجراست.
وی ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب چرام را سه هزار متر مکعب در شبانه روز اعلام کرد و تأکید کرد که سیستم تصفیه این تصفیه‌خانه از نوع لجن فعال است.
دیگر اقدام‌های شاخص حوزه فاضلاب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اجرای بیش از هشت کیلومتر شبکه فاضلاب با ۷۶۰ انشعاب از دیگر اقدام‌ها برای تقویت زیرساخت‌های رفاهی و سلامت مردم استان بوده است.

وی با اشاره به اینکه احداث هر کیلومتر شبکه فاضلاب در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تاگید کرد: اجرای این میزان شبکه فاضلاب با تلاش‌های شبانه روزی صورت گرفته است.
اصلاح شبکه آب شهر یاسوج
اصلاح شبکه آب شهر یاسوج از درخواست‌های همیشگی مسوولان برای برطرف کردن معضل ناپایداری آب این شهر بوده که در سفر نخست رئیس جمهور و هیأت وزیران دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد و حالا شهروندان این شهر‌امیدوار به حل این مشکل حداقل در نقاط بحرانی شده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲هزار و ۲۰۰میلیارد ریال برای اصلاح شبکه توزیع آب یاسوج در سفر هیأت دولت و رئیس جمهور به استان برای اصلاح شبکه فرسوده آب مرکز استان پیش‌بینی شد که تاکنون ۴۰ میلیارد تومان این اعتبار اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: تاکنون ۵۷۰ میلیارد ریال از اعتبار اختصاص یافته به اصلاح شبکه فرسوده آب یاسوج جذب و ۳۹ کیلومتر شبکه فرسوده این شهر اصلاح شده است.
وی با اشاره به اینکه کمبود منابع ذخیره آب از معضلاتی بود که منجر به قطعی‌های طولانی آب در شهر یاسوج می‌شد افزود: برای رفع این مشکل در زمان حاضر ۱۵ هزار متر مکعب مخزن در یاسوج در حال ساخت است.
وی با یادآوری اینکه بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مخزن آب دیگر باید در یاسوج ایجاد شود ابراز کرد: تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در دستور کار است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۳۰ درصد شبکه توزیع آب شرب شهر یاسوج فرسوده و نیازمند مرمت است.
شهریاسوج مرکزاستان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۸۵هزار مشترک آب دارد، براساس آخرین آمار که در سال ۱۳۹۹ اعلام شده شهر یاسوج ۱۳۹ هزار نفر جمعیت دارد.
تعمیر و تقویت زیرساخت‌های آبرسانی سیار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شماری از روستا‌های استان در نقاط دور دست و کم جمعیت با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: فرسودگی ماشین آلات و کمبود این تجهیزات از مشکلات کهنه‌ای است که با تلاش‌های انجام گرفته بخشی از آن مرتفع شده است.
صالحی تأکید کرد: ۶۰ میلیارد ریال برای تعمیر ماشین آلات آبرسانی سیار کهگیلویه و بویراحمد در یک سال گذشته تاکنون هزینه و ۲ دستگاه کامیون جدید به امکانات کنونی افزوده شده است.
بهبود پایداری آب شهر‌های دوگنبدان و بوستان
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاهش ناپایداری آب برخی نقاط شهر دوگنبدان از دیگر اقدام‌های دولت برای دسترسی بهتر شهروندان به آب آشامیدنی بوده که با افزایش انتقال آب از سد کوثر امکان‌پذیر شده است.
صالحی خاطرنشان کرد: این مشکل با افزایش آب سد کوثر به ۵۵۰ لیتر بر ثانیه در شهر دوگنبدان محقق شده است.
وی بیان کرد: اصلاح و توسعه شبکه در منطقه کارکنان و بازار روز شهردوگنبدان با اعتبار بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.
صالحی با بیان اینکه شبکه آب شهر بوستان بعد از سه دهه با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال امسال اصلاح شد افزود: در این زمینه بیش از ۲هزارو ۴۰۰ متر از شبکه‌های شهر بوستان بعد از ۳۰ سال اصلاح شد.
قطع انشعاب‌های غیرمجاز
از آنجا که از به علت استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغستان‌ها یکی از دلایل تنش آبی در برخی نقاط استان است قطع انشعاب‌های غیرمجاز از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم برای بهبود دسترسی به این مایع زندگی بشخ است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک سال گذشته تاکنون انشعاب غیرمجاز از یک سال گذشته تاکنون تاکنون در مناطق مختلف استان شناسایی شد.
وی بیان کرد: عمده انشعابات غیرمجاز در شهرستان‌های بویراحمد، باشت، گچساران، کهگیلویه، دنا و قلعه رئیسی شناسایی شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای پیشگیری از تضییع حقوق سایر مشترکان افرادی که اقدام به نصب شبکه آب خارج از روند قانونی کنند ضمن قطع انشعاب آنان و ضبط لوله‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی عنوان کرد: افزون بر این، جریمه خسارت تخریب نیز برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.
توسعه و اصلاح شبکه آب روستایی
البته اقدام‌های دولت سیزدهم در حوزه آب به رفع مشکلات مذکور ختم نشده و بهبود آبرسانی در مناطق روستایی در سه سال اخیر رشد چشمگیری یافته است.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال از زمان فعالیت دولت سیزدهم تاکنون و از محل اعتبارات محرومیت زدایی برای توسعه و اصلاح شبکه آب مناطق روستایی استان هزینه شده است.
امید صالحی افزود: این اعتبار برای اصلاح و توسعه شبکه آب ۱۰۵ روستای کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی تأکید کرد: پایدار‌سازی آب این تعداد روستا با اجرای ۲۶۱ کیلومتر شبکه و خط انتقال و یکهزار و ۲۰۰ متر مکعب مخزن عملیاتی شد.
وی بیان کرد: همچنین با حمایت بسیج سازندگی استان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر برای اصلاح و توسعه شبکه آب ۶۰۰ روستای دیگر کهگیلویه وبویراحمد پیش‌بینی شده است.
صالحی خاطرنشان کرد: بهبود آبرسانی به ۲۲ روستای دیگر نیز تا پایان می‌رسد و سال آینده نیز در ۱۴۵ روستا عملیات اجرایی آغاز می‌شود.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۶۰ هزار مشترک آب دارد که ۱۹۰ مشترک آب این استان ساکن شهر‌ها و مابقی در روستا‌ها سکونت دارند. این استان ۷۲۶ هزار نفری همچنین ۶۴ هزار مشترک بخش فاضلاب دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1