تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۷۱۲۳۸
گفت و گو با متخصص زنان و زایمان و معاون سابق آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛

پشت پرده تعطیلی مرکز ناباروری بیمارستان شهید جلیل چه چیزی است؟ / چرا کهگیلویه و بویراحمد با 24 هزار زوج نابارور از دومین مرکز تخصصی ناباروری محروم است؟

۳
۱
پشت پرده تعطیلی مرکز ناباروری بیمارستان شهید جلیل چه چیزی است؟ / چرا کهگیلویه و بویراحمد با 24 هزار زوج نابارور از دومین مرکز تخصصی ناباروری محروم است؟
کبنا ؛
یکی از اولویت های جوانی جمعیت درمان ناباروری است، زیرا ازدواج انجام شده و تمایل به فرزندآوری نیز وجود دارد. باروری یا توانایی داشتن فرزند، موفقیت در تولید مثل و آغاز تولدی دوباره برای زوجین و نقطه مقابل آن یعنی ناباروری، با ایجاد اختلال در تولید مثل، همواره به عنوان پدیده‌ای گاه قابل درمان و گاه غیر قابل درمان، پیامدهای متعددی را ناخواسته در مقابل زوجین قرار می‌دهد.
به گزارش کبنا نیوز، بر اساس آمار در کشور از هر پنج زوج ایرانی یک زوج نابارور است و این در نوع خود یک تهدید برای آینده نسلی کشور است، همچنین طبق آمار بیش از 24 هزار زوج نابارور در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که آمار خیلی بالایی است.
پیش از این، تنها مرکز درمان ناباروری فعال و دارای امکانات پیشرفته کهگیلویه و بویراحمد در بیمارستان بی‌بی حکیمه گچساران بوده است، و در سال 1401 نیز در بیمارستان شهید جلیل یاسوج اولین مرکز تخصصی ناباروری بویراحمد ایجاد شد. اما متأسفانه این افتتاح فقط در حد نام بوده و این مرکز عملا از کار افتاده و رها شده مانده است.

شهین تاج آرامش متخصص زنان و زایمان و معاون سابق آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص این مرکز به خبرنگار کبنا نیوز گفت: در سال‌های اخیر عواملی نظیر تغییر نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی، تأخیر در سن ازدواج، تغییر در سن داشتن فرزند، افزایش استفاده از روش‌های پیشگیری از باروری، آزاد شدن سقط جنین و وضعیت اقتصادی نامطلوب باعث کاهش میزان باروری در کشورهای صنعتی شده است.
آرامش افزود: بخش درمان ناباروری و ژنتیک بیمارستان شهید جلیل یکی از بزرگترین مراکز جنوب کشور است که حدود هشت ماه گذشته در شهر یاسوج شروع به فعالیت کرده است. مردم شریف استان برای درمان ناباوری به شهرهای شیراز، اصفهان و... مراجعه می‌کردند که برای راه‌اندازی این بخش سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم و از طرفی کهگیلویه و بویراحمد آخرین استانی بود که بخش درمان ناباروری در آن فعال شده است. مرکز درمان ناباروری و ژنتیک به دلیل موضوع مهم فرزندآوری و افزایش جمعیت در لیست مراکزی است که از طرف نهاد رهبری حمایت می‌شود و البته تاکید به فعالیت و حمایت ویژه از این مراکز در سطح کشور شده است.
وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها از سوی اشخاص دارای نفوذ در استان، بیان کرد: عده‌ای پشت‌پرده به دلیل منافع شخصی در سیستم بیمارستان شهید جلیل دخالت می‌کنند و قصد تعطیلی این بخش را دارند. متاسفانه این اشخاص کارشکنی کرده و تجهیزات این بخش را فراهم نمی‌کنند. بیماران زیادی برای دریافت دارو و تجهیزات به بیمارستان مراجعه کردند اما هیچگونه تجهیزات درمان ناباوری در اختیار بیماران قرار نگرفت. رئیس بیمارستان شهید جلیل از دلیل کارشکنی‌ها اطلاعی نداشتند. اما باید پرسید که چه‌کسانی پشت‌پرده تعطیلی این مرکز هستند؟ متاسفانه این افراد سودجو به دنبال تعطیلی و ایجاد مراکز جدید برای افراد خاص هستند. برای راه‌اندازی مرکز ناباوری هزینه‌های زیادی پرداخت شده است. این مرکز یکی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است و رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع مهم تاکید دارند و از این مراکز حمایت می‌کنند، اما چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد کارشکنی می‌کنند؟ چرا برای بیماران هیچگونه تجهیزاتی فراهم نمی‌شود؟ چرا برای تعطیلی این بخش تلاش می‌کنند؟ مردم استان کهگیلویه و بویراحمد توان پرداخت هزینه‌های گزاف از جمله کرایه تاکسی، اسکان و درمان در استان‌های دیگر را ندارند. این بخش به زوجین ناباور کمک می‌کند. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از این کار شکنی‌ها چیست، گفت: از ما خواستند که به بیمارستان امام سجاد (ع) برویم درصورتی‌که مکان و کاربری مشخصی برای راه‌اندازی مرکز ناباوری در این بیمارستان وجود ندارد. همچنین برای تغییر کاربری بیمارستان شهید جلیل هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم و حتی نقشه بیمارستان هم عوض شد. مدیران بیمارستان خلاف سیاست‌های نظام پیش می‌روند و کارشکنی به شکلی است که تجهیزات برای انجام خدمات در این بخش وجود ندارد. وقتی خدمات و تجهیزات نباشد نمی‌توانیم ویزیت کنیم. تجهیزاتی از جمله سوزن و دارو ارائه نمی‌دهند.
وی به اهمیت این بخش اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ درصد زوجین در استان ناباور هستند و اکثر مردم استان توان پرداخت هزینه‌های گزاف در استان‌های دیگر را ندارند. زوجین می‌توانند با مراجعه به این بخش مشکلاتشان را برطرف کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

حقگو
Iran, Islamic Republic of
/ همیشه دنبال دشمن فرضی هست همون دوران معونتش هم همین بود
جون خودش برا همه خراب می‌کرد فکر میکنه همه مثل خودشن
پرسنل دانشگاه
France
خانم دکتر مگه مرکز ناباروری گچساران زیر نظر همین دانشگاه نیست؟!
چطور به مرکز نازایی گچساران امکانات می‌دهند ولی به مرکز یاسوج امکانات نمیدهند؟!؟!
میشه بفرمایید آمار بردارهای مرکز شهید جلیل چند نفر بوده؟!
نگید امکانات نمی‌دهند؛بگید خروجی نداشتید به همین خاطر مرکز غیرفعال شده
سیما خالویی
مرکز شهید جلیل فقط اسمش مرکز نازایی هست
همشون که پزشکان طرحی و دانشجوهای خودشون هستن که آنجا کار میکنن
فوق تخصص فقط دکتر آرامش هست که اونم یه خط درمیون نمیاد
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1