تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۷۱۱۲۵
مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز کهگیلویه و بویراحمد:

سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی از عوارض تشخیص دیر هنگام فشارخون است

۰
سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی از عوارض تشخیص دیر هنگام فشارخون است
کبنا ؛
مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از جمعیت هدف بیش از 559 هزار نفری بالای ۱۸ سال بالغ بر 483 هزار نفر، قریب به 86 درصد در طرح پویش سلامت مورد غربالگری قرار گرفته اند.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه یاسوج، رشیدپور با بیان اینکه شاخص‌های سلامت هر کشور یکی از نمادهای پیشرفت و توسعه است، اظهار داشت: دو بیماری دیابت و پرفشاری خون بیماری‌های خاموشی هستند که به خاطر عوارضی که ایجاد می‌کنند به ام الامراض شهرت دارند.
وی تاکید کرد: فشار خون بالا اگر به موقع شناسایی نشود فرد دچار بیماری‌های قلبی_عروقی، سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.
وی در ادامه افزود: در بیماری دیابت نیز بیشترین عوارض متوجه کلیه در فرد است که قطع عضو، نابینایی و عوارض عصبی نیز از عوارض دیابت است.
مدیر پیشگیری و کنترل بیماری های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به اینکه نیمی از بیماران در کشور و به طبع آن در استان از عوارض اولیه بیماری‌های دیابت و فشار خون بی اطلاع هستند در همین راستا وزارت کشور اقدام به راه اندازی پویش سلامت جهت پایش این دو بیماری نموده است.
وی هدف اصلی از این پویش ملی سلامت را بیماری یابی، شناسایی و همچنین بالا بردن آگاهی جامعه نسبت به بیماری های غیر واگیر دیابت و پرفشاری خون عنوان کرد.
رشیدپور در ادامه به روند پیشگیری از بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ در مقایسه با دیابت نوع ۲ از وضعیت مناسب تری برخوردار هستند.
وی افزود: کمتر از ۱۰ درصد جمعیت به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند و بیماری دیابت نوع ۱ ژنتیکی بوده و فوری شناسایی می شوند و برای ان نوع بیماران انسولین نیز موثر است.
رشید پور در ادامه گفت: دیابت نوع ۲ افراد بالای ۳۰ سال را درگیر می کند و عواملی مانند اضافه وزن و چاقی در بدن بیمار باعث ایجاد مقاومت در برابر انسولین می شود.
وی ابراز داشت: با انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری هر هفته ۳ تا ۵ روز می توانند از بروز خطرات جدی در دیابت خودداری کنند.
رشید پور همچنین افزود:افرادی نیز هستند که به پیش دیابت و پیش فشارخون مبتلا هستند که با رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن می توانند به طور کامل درمان شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1