تاریخ انتشار
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۴۷۰۹۰۹
هم میهن نوشت:

جدال‌های داخلی اصولگرایان؛ حاشیه‌های «شریان» و «جبهه پایداری»

۰
جدال‌های داخلی اصولگرایان؛ حاشیه‌های «شریان» و «جبهه پایداری»
کبنا ؛به نظر می‌رسد مرحله سوم از پروژه یکدست‌سازی در زمستان ۱۴۰۲ با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از دو مرحله قبل و البته با حاشیه‌هایی درونی در حال پیگیری است و شاهد نوعی خودزنی در اردوگاه اصول‌گرایی هستیم.
به گزارش کبنا به نقل از هم میهن، با تمام نرم‌افزا‌ها و سخت‌افزار‌ها توانستند در زمستان ۹۸ و بهار ۱۴۰۰، دو مرحله از یکدست‌سازی را به دلخواه خودشان پشت سر بگذارند. از دل این دو مرحله علاوه بر اصلاح‌طلبان، پروژه دور شدن اصول‌گرایان معتدل از مناصب قدرت هم با موفقیت پشت سر گذاشته شد و حالا با گذشت بیش از دو سال از بهار رویایی یکدست‌سازان، جدال‌های داخلی اصول‌گرایان در حال اوج‌گیری‌است و در همین روز‌های گذشته، یک رگه از آن به نمایش عمومی درآمده است.
شریان در تقابل
ماجرا چند ماهی است آغاز شده است، اگر پیش از این پاشنه درِ هجمه‌های داخلی جریان اصول‌گرا بر محور تاختن بر «جبهه پایداری» می‌چرخید، با تشکیل «شریان» بار هجمه‌ها به سمت و سوی این حزب اصول‌گرا هم روانه شد. حزبی که با بدنه‌ای از چهره‌های شاخص جبهه پایداری تشکیل شده و در اولین مجمع عمومی آن دو عضو کابینه دولت سیزدهم حضور داشته‌اند که ویژه‌ترین آنها، «مهرداد بذرپاش» است.
در روز‌هایی که شریان فعالیت خود برای بستن لیست انتخاباتی را از طریق سایت خود با شعار «شاخص محوری؛ آری/ شخص‌محوری؛ خیر» آغاز کرده است. صبح سه‌شنبه ۵ دی، از اعضای کمیته انتخابات شریان در کانال تلگرامی خود متنی را در پاسخ به هجمه‌ها علیه این گروه سیاسی منتشر می‌کند که در آن دو موضوع مهم عنوان شده بود.
او در ابتدا می‌نویسد: «شریان به آقای بذرپاش ارتباط ندارد.»، اما نکته‌های مهم در ادامه متن آورده می‌شود که می‌گوید حزب مهرداد بذرپاش جای دیگری است، او می‌نویسد: «تشکلی به نام جماران رسماً سال۹۸ توسط ایشان (مهرداد بذرپاش) راه‌اندازی شده و اخیراً هم همایش انتخاباتی داشت.»
اما در بخش دیگری، او عنوان «پروژه‌بگیر» را برای منتقدان شریان استفاده کرده و در پایان می‌آورد: «ترس و واهمه این جماعت از اراده قاطع در شریان هست که ذهن جامعه را متوجه خودش کرده، اهل معامله نیست و قرار است بازی‌شان را در اسفند امسال به‌هم بزند.»
چند ساعت پس از انتشار این متن، خبرگزاری اصول‌گرای تسنیم گزارشی را درباره شریان با تیتر «شریان و حاشیه‌هایش! حزبی برای سیاست‌ورزی یا تکرار یک تجربه شکست‌خورده؟» در خروجی خود قرار می‌دهد، گزارشی که در آن اشاره می‌شود، مهرداد بذرپاش در شریان نقش اساسی دارد.
در بخشی از این گزارش آمده است: «شاید بزرگترین حاشیه شریان (چهره‌های نامحبوبی همچون حمید رسایی و حاشیه‌سازی، چون معصومه منصوری‌اصل در شورای مرکزی آن)؛ که بر متن تأسیس آن غلبه دارد، انتساب این تشکیلات به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی باشد.
حضور بذرپاش در مراسم اعلام موجودیت این حزب شائبه‌ها درباره وابستگی به وی را بیشتر کرد؛ اگر چه اعضای شریان این مسئله را رد می‌کنند، اما حضور چهره‌های نزدیک به وزیر راه یک علامت سوال بزرگ بر سر راه آنهاست و آن هم انتساب به بخشی از بدنه دولت است و می‌توان این حزب را تکرار تجربه هفده سال قبل بذرپاش در تشکیل رایحه خوش خدمت دانست.»
ساعتی پس از انتشار این گزارش، نوید صالح‌وند، عضو شورای مرکزی شریان در مقام پاسخ‌گویی به گزارش خبرگزاری تسنیم برآمده و در صفحه ایکس خود حمیدرضا مقدم‌فر (مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه) را مخاطب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «آقای مقدم‌فر! شما که همزمان مشاوره فرمانده سپاه و عضو یک گروه سیاسی هستید، چرا خبرگزاری تحت امرتان عنان از کف داده و خط تخریب جبهه انقلاب را با متن مملو از دروغ پیگیری می‌کند؟ مگر ‎شریان وارد حریم ممنوعه شما شده؟»
ادامه ماجرا
به نظر می‌رسد با اوضاع و احوالی که پدیدار شده، مرحله سوم از پروژه یکدست‌سازی در زمستان ۱۴۰۲ با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از دو مرحله قبل و البته با حاشیه‌هایی درونی در حال پیگیری است و شاهد نوعی خودزنی در اردوگاه اصول‌گرایی هستیم. اگر در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰، هدف از یکدست‌سازی قطع حضور اصلاح‌طلبان در مناصب قدرت بود، حالا فیلترینگ درونی شده و در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات مجلس، به‌نوعی شاهد خودزنی در بین اصول‌گرایانی هستیم که از یکدست‌سازی مرحله‌های اول و دوم موفق خارج شده‌اند.
روندی که قابل پیش‌بینی است در هفته‌های آینده به تقابل علنی‌تر منتهی شود، به‌گونه‌ای که خروجی این ماجرا‌ها می‌تواند انتشار لیست‌های متعدد از سوی اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس دوازدهم شود؛ صحنه‌ای که رقابتی تماماً داخلی برای کسب کرسی‌های بهارستان را همراه خواهد داشت و احتمالاً با ادبیات‌هایی تندتر هم همراه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
1