تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۴۷۰۶۰۰

اثر تنش‌ میان یمن و آمریکا بر دلار/ زخم کهنه بورس تازه شد

۰
اثر تنش‌ میان یمن و آمریکا بر دلار/ زخم کهنه بورس تازه شد
کبنا ؛تنش‌ها در دریای سرخ باعث خروج ناو آیزنهاور از خلیج فارس شده و قیمت جهانی نفت را افزایش داده است.
به گزارش کبنا، یمن با اختلال در حمل‌و‌نقل کشتی‌های تجاری اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به نحوی به اسرائیل مربوط می‌شوند، در دریای سرخ، به دنبال حمایت از مردم غزه است.
انصارالله یمن با توقیف بعضی کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل ریسک حمل‌و‌نقل را در دریای سرخ بالا برده است و باعث شده بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی به دنبال مسیرهای جایگزین باشند. همین اقدامات یمن عکس‌العمل ایالات متحده را همراه داشته و بر اساس اخبار منتشر شده آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی علیه یمن برای کاهش ریسک‌های حمل‌و‌نقل در دریای سرخ است. ایالات متحده ناو جنگی آیزنهاور را به همین منظور از خلیج فارس خارج کرده و برخی کشورها هم به آمریکا پیوسته‌اند. همین مسئله باعث افزایش ریسک‌ها و رشد قیمت نفت جهانی شده‌است. کشتی‌های تجاری از اقیانوس هند و کشورهای عربی از طریق تنگه باب‌المندب وارد دریای سرخ می‌شوند و پس از گذر از این دریا با عبور از کانال سوئز به مدیترانه و اتحادیه اروپا می‌رسند.
ریسک حمل‌و‌نقل در دریای سرخ افزایش یافته و آمریکا و یمن از تشدید فعالیت‌های نظامی در این منطقه سخن می‌گویند و همین مسئله قیمت نفت را بالا برده است. تنگه باب المندب که در میان دو کشور یمن و جیبوتی قرار گرفته سومین آبراه نفتی مهم جهان است که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند، کانال سوئز نیز در انتهای دریای سرخ مسیر انتقال روزانه حدود ۴.۶ میلیون بشکه نفت است. حال با تشدید تنش‌ها در این منطقه و افزایش تهدیدها درباره جنگ در این محدوده ریسک حمل‌و‌نقل بالاتر هم رفته و نگرانی‌ها از انتقال روزانه بخش قابل توجهی از نفت جهانی موجبات افزایش قیمت نفت را فراهم کرده است.
تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار
نفت بهانه دوباره‌ای برای افزایشی شدن پیدا کرده است و اگر این روند ادامه پیدا کند می‌تواند بر درآمدهای نفتی ایران اثرگذار باشد. بررسی‌ها از نمودار قیمت نفت جهانی و دلار تهران حاکی از آنست که قیمت دلار تهران همراه با افزایش قیمت نفت جهانی و رشد آن تثبیت شده و رشد نکرده است؛ چرا که در این مواقع درآمدهای نفتی افزایش می‌یابد و تقاضای احتیاطی با چشم انداز افزایش توانایی بازارساز در کنترل بازار عقب می‌کشد. به همین خاطر بررسی نمودار نفت جهانی و مقایسه آن با قیمت دلار ثابت می‌کند که با رشد قیمت نفت جهانی نمی‌توان انتظار رشد چندانی از دلار داشت.
حال با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ و افزایش قیمت نفت، تا زمانیکه اثر این اتفاق بر افزایش قیمت نفت مثبت باشد انتظارات صعودی از بازار ارز نیز سرکوب می‌شود و دلار می‌تواند سرکوب شود همچنین با خروج ناو آیزنهاور از خلیج فارس تنش‌های ایران در خلیج فارس نیز کمتر شده‌است که اثر کاهشی بر انتظارات از بازار ارز دارد‌پس تا زمانیکه تنش‌ها در دریای سرخ باعث کاهش تنش‌ها در خلیج فارس شود و قیمت نفت را افزایش دهد اثر تنش‌ها در یمن و دریای سرخ بر قیمت دلار محدود‌کننده خواهد بود.
 دلار به قبل جنگ برکشت
اگرچه با شروع جنگ در اسرائیل قیمت دلار تهران جهش قابل توجهی را تجربه کرد ولی در ادامه اثر تنش در بازار ارز خنثی شد و دلار تهران روند نزولی به خود گرفت تا جایی که دلار تهران در روز قبل به قیمت قبل از جنگ در سرزمین‌های اشغالی رسید.
حباب درهم در معاملات روز قبل افزایش یافت و در کانال ۴۰۰ تومان جای گرفته است که بیشتر از میانگین هفتگی حباب درهم در دو هفته گذشته است.
این مسئله نشان می‌دهد که در ادامه یا باید قیمت درهم کاهش بیشتری را تجربه کند و یا دلار افزایش پیدا کند تا میزان حباب درهم تعدیل شود.
کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان درهم حمایت مهمی است که در گذشته مقاومت مهم درهم بوده و مانع از رشد دلار می‌شده است حال حمایت مهمی است که می‌تواند مانع از سقوط دلار شود. درهم در روز قبل کانال ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان را از دست داد و باید دید در ادامه می‌تواند پایین حمایت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی تثبیت شود یا خیر؟
زخم کهنه بورس تازه شد
در این هفته منوچهر منطقی معاون وزیر صمت از آزادسازی قیمت خودرو تا پایان سال خبر داد ولی شورای رقابت با تکذیب این خبر اعلام کرد که خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.
احمد صانلو رییس مرکز تعزیرات در روز قبل از جریمه پنج هزار میلیارد تومانی شرکت بهمن موتور گفت خبری که سقوط پنج درصدی نماد خبهمن در بازار سرمایه را در حالی رقم زد که خوروسازی‌‌ها همچنان از قیمت‌گذاری دستوری در معرض ورشکستگی قرار دارند.
به نظر می‌رسد اخبار خودرویی دوباره در بازار سرمایه داغ شده که با توجه به کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد می‌تواند زمینه اصلاح بازار سرمایه را در کوتاه مدت رقم بزند.
بازار سرمایه مدت‌هاست از زخم قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد و زیان خودروسازان هم پای صعود بازار سرمایه را گرفته است حال در چنین شرایطی تازه شدن این زخم در بازار سرمایه برای صعودی شدن بازار مطلوب نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

قاچاق موتور هواپیما در هرمزگان!

مدیرکل تعزیرات حکومتی هرمزگان از محکومیت بیش از ۹۶ میلیارد ریالی قاچاقچیان یک نگله موتور ...
1