تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۷۰۳۷۳

نوبخت : کشور را دو دستی تحویل تندروها نمی دهیم / اندیشه اقتصادی دولت روحانی بیشتر متناسب با نهادگرایی بود تا یک دولت لیبرال

۰
نوبخت : کشور را دو دستی تحویل تندروها نمی دهیم
کبنا ؛
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در مصاحبه خود با محمد قوچانی روزنامه ‎نگار، تاکید می کند که اندیشه اقتصادی دولت روحانی بیشتر متناسب با نهادگرایی بود تا یک دولت لیبرال؛ دولتی که حتی رئیس وقت کمیته امداد امام هم تصریح کرده هیچ دولتی مانند آن به مستضعفان توجه نکرده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خراسان، او از دلیل تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت روحانی و فرایند تصمیم‌گیری‌اش گفت و این که قرار نبود طولانی‌مدت اجرا شود.  دبیرکل حزب اعتدال و توسعه قبول ندارد که دولت روحانی دولت حزب متبوعش بوده و می‌گوید جمع مدیران این حزب در دولت حداقلی بود.  او حالا نامزد انتخابات مجلس دوازدهم شده؛ امیدوار است که اگر اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا کنند و نمایندگانشان را به مجلس بفرستند علاوه بر حجاب، بررسی هر موضوع دیگری در چارچوب قانون اساسی ممکن شود. از حرف‌های او برمی‌آید که آن‌ها نمی‌خواهند دودستی کشور را به تندروها بدهند.  نوبخت این روزها حضور چشمگیرتری در رسانه ها دارد و با صراحت بیشتری نیز اظهارنظر می کند . او در یکی از همین گفت و گوها که البته با واکنش ها و حاشیه های زیادی نیز همراه شد، به قانون اقدام راهبردی مجلس انتقاد کرد و گفت :«من و دوستانم بلد نیستیم در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم، هیچ وقت هم چنین ادعایی نداشتیم. داشتیم کاری می‌کردیم که تحریم‌ها لغو شود، همین مجلس کنونی نگذاشت. ما در دولت آقای روحانی نمی‌توانستیم تحریم‌ها را به دلیل شرایط آن موقع برداریم، ولی بعدا این شرایط مهیا شد.» رئیس سازمان بودجه دولت روحانی افزود: « (مجلسی‌ها) گفتند تمام  تحریم‌هایی که از خلقت آدم ابوالبشر تا الان در موضوعات دیگر هم وضع شد باید برداشته شود. گفتیم   این تحریم‌هایی که هست برای مذاکره در رابطه با مباحث هسته‌ای است. این که شما می‌گویید، حقوق بشر و مباحث منطقه‌ای است اما اگر می‌خواهید آن ها را هم برداریم، می‌توانیم در این خصوص هم مذاکره کنیم.» اظهاراتی که کمی بعد محمد جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی نیز آن را پی گرفت و او نیز همچون نوبخت مجلس یازدهم را متهم به کارشکنی در رفع تحریم ها کرد.
اعتدال و توسعه چه در سر دارد ؟
صراحت لهجه مسئولان دولت روحانی  این زنگ خطر را برای اردوگاه اصولگرایی به وجود آورد که جریان اعتدال با قدرت بیشتری پا به عرصه انتخابات مجلس بگذارد. موضوعی که برخی رسانه های اصولگرایی نیز به آن معترف بودند و همچون صبح نو خواستار همگرایی هرچه بیشتر جریان های اصولگرایی شدند: «تخریب مجلس روی دیگر سخن گفتن این نیروهای سیاسی با طبقه متوسط است تا آنان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنند و آن گاه ذیل ساختن دوقطبی برجامی، از فهرست خود رونمایی نمایند.  در این میان طبیعی است که هرگونه ایده‌ای که رقابت درون گروهی اصولگرایان را مطرح کند و به جریان غربگرا بی‌تفاوت باشد، می تواند زمینه کامیابی آن ها را در انتخابات مجلس فراهم نماید.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

ادغام رشته‌های «تجربی»، «ریاضی» و «انسانی»؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، گفت: ادغام رشته‌های شاخه نظری در حال بررسی کارشناسی ...
زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
1