تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۴۷۰۲۲۴
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

شلیک به پازن دنا از فاصله صفر

۰
شلیک به پازن دنا از فاصله صفر
کبنا ؛مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلف متواری شکار پازن در منطقه حفاظت شده "دنا" شناسایی شد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی محیط زیست، اسلام جاودان خرد اظهار کرد: شکار پازن در محدوده حفاظت شده "میمند" ازسمت جاده آسفالت از داخل خودرو انجام شد که فرد متخلف با مشاهده ماموران متواری شد ولی با شناسایی هویت وی، اقدامات لازم از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.
جاودان خرد با اشاره به دستگیری ۳ گروه متخلف و ضبط ۴ قبضه سلاح شکاری گفت: علاوه بر ضبط لاشه یک رأس کل از متخلف فراری، نیز از ۲ گروه متخلف دیگر در مناطق آزاد شهرستان دنا ۳ قبضه سلاح و ۲ قطعه کبوتر کشف و ضبط شد.
خبر‌های که روزانه از شکار حیات وحش مناطق حفاظت شده استان اعم از کل و بز‌های وحشی، پرندگان و دیگر جانوران اطلاع‌رسانی می‌شود نشانه بی‌رحمی و خودخواهی افراد نسبت به طبیعت دارد.
آیا این افراد به اثر پروانه‌ای یا نظریه آشوب باور دارند که یک عامل اولیه کوچک چگونه در تعیین تغییرات بزرگتر و حتی غیرقابل پیش‌بینی و در سیستم‌های بزرگ و پیچیده نقش دارد.
محیط زیست مجموعه‌ای از بخش‌های مختلف است که این بخش‌ها مانند آب، خاک، پوشش گیاهی، اقلیم و انسان در یک ارتباط منطقی و تعادل با همدیگر هستند و هرگاه یکی از اجزای این سیستم منظم از تعادل خارج شود حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند وقوع سیل، افزایش بیابان، تخریب منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست، طغیان حشرات و شیوع انواع بیمار‌های... را باید انتظار داشت.
منابع طبیعی سرمایه ملی کشور و متعلق به همه نسل هاست که باید به خوبی مورد حمایت و حفاظت قرار گیرد اما با دخالت‌های بی‌رویه انسان در طبیعت باعث شده که تعادل محیط زیست در برخی مناطق استان بهم بخورد.
پیش‌تر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هشدار داد که ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می‌شدند اکنون در حال انقراض هستند که با همین شکار‌های بی‌رحمانه کل و بز‌های استان، باید در انتظار روز انقراض آن‌ها باشیم.
استان کهگیلویه وبواحمد با توجه به پستی و بلندی‌های فراوان و تنوع اقلیمی ایجاد شده دارای پوشش گیا‌های و جانوری و منابع حیاتی متنوع است که حفظ و نگهداری آن‌ها صرفاً با همراهی مردم و طبیعت دوست انجام می‌شود و ضرورت دارد تهدید‌های این مناطق با همکاری مردم به حداقل برسد.
کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری‌ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.
هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام‌های"دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
این استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.
کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

پربازدیدترین مقالات سال ۲۰۲۳ ویکی‌پدیا

محبوب ترین مقاله مورد جستجو قرار گرفته در ویکیپدیا در سال 2023 میلادی در مورد چت جی پی ...
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
1