کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

فیلم| یک قلاده «خرس» با ۲ توله‌اش در دنا

15 آذر 1402 ساعت 10:31

ماموران یگان حفاظت شهرستان بویراحمد فیلمی از یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه ۲ توله‌اش در ارتفاعات کوه‌های مناطق حفاظت شده این منطقه ثبت کردند.


ماموران یگان حفاظت شهرستان بویراحمد فیلمی از یک قلاده خرس قهوه‌ای به همراه ۲ توله‌اش در ارتفاعات کوه‌های مناطق حفاظت شده این منطقه ثبت کردند.
به گزارش کبنا، روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نوشت، اسلام جاودان خرد اظهار کرد: ماموران حفاظت محیط زیست حین پایش منطقه حفاظت شده دنای شرقی موفق به ثبت این فیلم شدند.
   
جاودان خرد با اشاره به زیستگاه خرس قهوه‌ای در استان گفت: ذخیرگاه زیست کره دنا، محلی مناسب برای زیست گونه‌های شاخص جانوری چون خرس قهوه‌ای، پلنگ، کل و بز است.
وی یادآور شد: خرس قهوه‌ای گونه شاخص جانوری طبیعت استان است و نقش مهمی در پویایی و تنوع زیستی حیات وحش دارد که لازم است دوستداران طبیعت نسبت به حفظ محیط زیست و گونه‌های جانوری همکاری داشته باشند.
مدیر کل محیط زیست آموزش به ساکنان جوامع محلی را از برنامه‌های محیط زیست استان برشمرد و تأکید کرد: حفاظت از حیات وحش منطقه به خصوص گونه‌های منحصر بفرد، نیازمند کمک شهروندان به تکمیل زنجیره هراست و صیانت از محیط زیست است.
جاودان خرد افزود: احترام به طبیعت و توجه به توصیه‌های کارشناسی از قبیل رهاسازی نکردن زباله در طبیعت، تغذیه ندادن دستی به حیوانات، نزدیک نشدن و لمس کردن آن‌ها و آسیب نرساندن به آن‌ها از مهمترین کمک‌های مردم به محیط است.
کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است حدود یک سوم از مساحت استان را ناهمواری‌ها و ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع تشکیل داده است.
هفت منطقه حفاظت شده با مساحت ۱۸۰ و ۷۶۳ هکتار بنام های "دنا" با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، "دنای شرقی" با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، "خاییز سرخ" با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، "خامی" با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، "دیل" با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، "سولک" با ۲ هزار و ۴۲۸ هکتار و "سیوک" با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
این استان ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام است.
کهگیلویه و بویراحمد یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.


کد مطلب: 470077

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/470077/فیلم-یک-قلاده-خرس-۲-توله-اش-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1