تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۷۰۰۳۱
در صورت تزریق نشدن اعتبار احتمال تعطیلی پروژه وجود دارد

تکمیل پل مرگبار سریز در جاده یاسوج به سمیرم همچنان معطل اعتبار

۰
کمبود و نبود اعتبار پاشنه‌آشیل پروژه مهم پل سریز معروف به قتلگاه / پروژه در آستانه تعطیلی
کبنا ؛پل سریز به عنوان یکی از حادثه خیزترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد در جاده یاسوج سمیرم محسوب می‌شود، این طرح از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تکمیل این مسیر به دلیل آنچه که کمبود اعتبار خوانده می‌شود به کندی پیش می‌رود و حتی خطر تعطیلی و رکود هم بیخ گوش طرح وجود دارد.
به گزارش کبنا، بیش از یک دهه بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده ولی به هر دلیلی اراده‌ی محکمی برای شروع پروژه نبود و در بلاتکلیفی به سر می‌برد و تاکنون چندین نفر و چندین خانواده در اثر پیچ خطرناک این مسیر، از بین رفتند و عزادار شدند.
صدای شیون زنان در سوگ عزیزانشان خیلی نزدیک شنیده می‌شود چنانچه چاره‌ای اساسی برای تکمیل این قتلگاه‌ اندیشیده نشود هر روز باید شاهد پر پر شدن مردم این منطقه در جاده ترانزیتی باشیم.
طبق گفته‌های کارشناسان پلیس استان کهگیلویه و بویراحمد، دو طرف پل چهار خطه است و به طور ناگهانی باریک می‌شود همین باعث افزایش تصادفات و گره ترافیکی می‌شود و وقت زیادی از مردم و مسافران در این جاده گرفته می‌شود.
پل سریز یاسوج تبدیل به یک قتلگاه شده است اما با تلاش دولتمردان در این دولت کلنگ زنی شد و قرار بر این شده که در مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد اما کمبود و نبود اعتبار پاشنه آشیل این طرح مهم در استان شده است.
صد‌ها حادثه تلخ در این مسیر پرتردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
پروژه با مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال به پایان می‌رسد
پل سریز

پیمانکار پروژه پل سریز گفت: مبلغ اولیه پروژه پل سریز۷۴۰ میلیارد ریال است، که با کمی تعدیل پروژه با مبلغ قرارداد ۲ هزار میلیارد ریال به اتمام می‌رسد، پروژه از تیرماه ۱۴۰۲ شروع شد و تاالان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مسعود مولایی بیان کرد: پروژه مشکلات و معارضات زیادی داشت، در شرایط سخت کار انجام گرفت و محل حادثه خیزی است، کف رودخانه کاملاً سنگی است و برای حفاری زمان‌بر است، تاکنون دو پایه اصلی پل حفاری شده و یکی از پایه‌ها قرارداده شده است، در کل ۱۳ شمع کوبی داریم که باید انجام گیرد.
وی افزود: یکی از مشکلات این پروژه کمبود اعتبار است، تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه سال ۱۴۰۵ داده شده، با وجود اینکه پروژه نیاز به نقدینگی دارد، کار کردن با اسناد خزانه بسیار سخت است، پروژه ۲۵۰ میلیارد ریال کارکرد دارد، مبلغ ۸۰ میلیارد ریال ضمانت نامه پیش پرداخت ارائه دادیم، سه درصد آن پرداخت شده و ۱۱ درصد آن باقی مانده است.
       
حرف پیمانکار با مسوولان کهگیلویه و بویراحمد
پیمانکار پروژه پل سریز تصریح کرد: با توجه به اهمیت پروژه که در نقطه حادثه خیزی در حال کار هستیم، توقع داریم کارفرما نهایت همکاری را با این پروژه انجام دهد و پای کار هستند، صورتجلسات و کارکرد پیمانکار به موقع انجام شود تا روند پروژه به سرانجام برسد.
در صورت تزریق نشدن اعتبار احتمال تعطیلی پروژه وجود دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پروژه پل سریز در باند دوم محور یاسوج سمیرم به نسبت اعتبارات پیشرفت خوبی داشته است، مشکل اساسی در روند کندی این پروژه کمبود اعتبار است که اگر به موقع تزریق نشود ممکن است کار تعطیل شود.
محمد راستا افزود: راه و شهرسازی بیشترین پروژه و اعتبار را در دست اجرا دارد اما تخصیص اعتبارات قطره چکاتی به پروژه‌های بزرگ دردی را دوا نمی‌کند.
لزوم تسریع در تکمیل عملیات پل سریز
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: محل احداث پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان است که در این سال‌ها شاهد بروز تصادفات و حادثه تلخ و دلخراش زیادی بودیم.
علی محمد روستا افزود: این مسیر به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل می‌شود.
وی بیان کرد: این پروژه بعد از سال‌ها معطلی در سفر اول دولت سیزدهم به استان جز مصوبات سفر قرار گرفت و کلنگ آن ۲۰ بهمن ماه سال گذشته با اعتبار اولیه ۷۷۰ میلیارد ریال به زمین‌زده شد و در حال حاضر پروژه فعال و کار با کیفیت خوبی در حال انجام است.
 کمبود و نبود اعتبار پاشنه‌آشیل پروژه مهم پل سریز معروف به قتلگاه / پروژه در آستانه تعطیلی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه باند دوم پل سریز به طول ۱۵۰ متر به همراه پنج دهنه است، ادامه داد: تأکید ما بر سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه برای کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای بوده اما کمبود اعتبار مشکل جدی این پروژه است.
اختصاص اعتبارات چشمگیر برای راه‌های ورودی و خروجی مرکز استان
فرماندار بویراحمد گفت: کمبود اعتبار یکی از نگرانی‌های پیمانکار طرح پل سریز است اما باید توجه داشت که در متمم سفر اول رئیس جمهور و در سفر دوم رئیس جمهور اعتبارات بسیار خوبی برای راه‌های ورودی و خروجی مرکز استان پیش‌بینی و مصوب شده که به تدریج ابلاغ خواهند شد.
شهرام مهدوی مطلق اضافه کرد: علی رغم همه مشکلات موجود اما در حوزه راه و شهرسازی، در این دولت تمامی مسیر‌های منتهی به یاسوج تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.
وی، پل‌های مهریان، بنسنجان و سریز، کمربندی یاسوج، ورودی یلسوج از سرابتاوه، جاده تنگاری، جاده یاسوج به سپیدار تا سادات، جاده یاسوج به شیراز، پل‌های سوم و چهارم یاسوج، پروژه‌های مسکن ملی و دیگر موارد را از جمله پروژه‌های بزرگ حوزه یاسوج بر شمرد.
فرماندار بویراحمد ابراز کرد: با تکمیل این پروژه‌ها و شروع چهارخطه شدن محور‌های یاسوج، تحول بزرگی در توسعه مرکز استان ایجاد خواهد کرد.
دولت میراث‌دار طرح‌های تکمیل نشده راهسازی
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده است و در حال حاضر حدود ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال‌ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه‌گذاری چند برابری برای جاده‌سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می‌گرفت.
هم اینک طرح‌های بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت سیزدهم در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرح‌هایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آن‌ها به ۲۹ سال هم می‌رسد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رصد و پیگیری مداوم طرح‌های عمرانی، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و اراده‌ای در استان به وجود آمده است تا پروژه‌ها به سرانجام برسند.
اکنون عزم جدی دولت سیزدهم برای اجرای این پروژه بسان ده‌ها پروژه دیگر معطل مانده در استان کهگیلویه و بویراحمد جزم شده است.
 کمبود و نبود اعتبار پاشنه‌آشیل پروژه مهم پل سریز معروف به قتلگاه / پروژه در آستانه تعطیلی
البته باید در نظر داشته باشیم رویکرد دولت سیزدهم محرومیت زدایی است و با آغوش باز برای توسعه استان‌های محروم به ویژه کهگیلویه و بویراحمد پیش قدم شده است که این مهم به خوبی در سفر‌های استانی هیأت دولت و اولویت دهی به استان‌های محروم به خوبی قابل لمس است.
در این سال‌ها افزایش طول بزرگراه‌ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می‌دهد اما به علت همان عمق محرومیت‌ها زیرساخت‌های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی‌تر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
 کمبود و نبود اعتبار پاشنه‌آشیل پروژه مهم پل سریز معروف به قتلگاه / پروژه در آستانه تعطیلی
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محور‌های اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
فایل های مرتبط
1