تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۴۶۹۷۲۰

روایت علی مطهری از پنج دستاورد طوفان الاقصی / پاسخ به یک شبهه درباره عملیات حماس

۱
۰
روایت علی مطهری از پنج دستاورد طوفان الاقصی / پاسخ به یک شبهه درباره عملیات حماس
کبنا ؛از آثار مهم عمليات طوفان الاقصي يكي زنده شدن مساله فلسطين در دنياست كه مي‌رفت از خاطره‌ها محو شود.
علی مطهری، طی یادداشتی با عنوان «حماس، پیروز مطلق» در روزنامه اصلاح طلب اعتماد به دستاورهای عملیات طوفان الاقصی پرداخته و به شبهه تعداد شهدا پس از عملیات حماس نیز پاسخ داده است.
به گزارش کبنا، متن کامل یادداشت مطهری را خواهید خواند:
اين سوال براي برخي مطرح است كه آيا آزادي 150 زنداني فلسطيني در مقابل 50  اسير اسراييلي ـ كه البته تعداد اينها خصوصا زندانيان فلسطيني بسيار بيشتر از اينها خواهد بود ـ ارزش عمليات توفان الاقصي را داشت كه بيش از 14 هزار و 500 شهيد و حدود 30 هزار مجروح فلسطيني به دنبال خود داشت؟ اين افراد بايد شرايط زمان اين عمليات را در نظر بگيرند. عمليات توفان الاقصي زماني رخ داد كه چند ماهي بود كه صهيونيست‌ها انواع بي‌حرمتي‌ها به مسجدالاقصي را روا مي‌داشتند و شهرك‌نشين‌هاي مسلح به راحتي فلسطيني‌هاي ساكن كرانه باختري رود اردن را به قتل مي‌رساندند و شهرك‌سازي رژيم صهيونيست نيز برخلاف قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و توافق اسلو رونق يافته بود و از همه مهم‌تر امريكا توانسته بود روابط چند كشور عربي را با آن رژيم عادي‌سازي كند و مي‌رفت كه عربستان نيز به اين روند بپيوندد و كم‌كم مساله فلسطين در دنيا فراموش شود. از طرفي در داخل اسراييل با روي كار آمدن دست‌راستي‌ها و تندروها و متعصبان مذهبي و تلاش نتانياهو براي محدود كردن اختيارات قوه قضاييه، اختلاف و دو دستگي ميان مقامات و نيز ميان مردم سرزمين اشغالي شدت گرفته بود و حكومت رو به ضعف بود. در چنين شرايطي حماس عمليات توفان الاقصي را اجرا كرد كه به معني واقعي كلمه اسراييل را از نظر اطلاعاتي و امنيتي و نظامي غافلگير كرد. گرچه صهيونيست‌ها ابتدا رو به مظلوم‌نمايي آوردند و اعلام كردند كه حماس چهل كودك ما را سر بريده و ده‌ها غيرنظامي را به قتل رسانده است ولي خيلي زود خبر كودكان تكذيب شد و درباره خبر قتل غيرنظاميان هم خلبان بالگردي كه آن روز بر فراز جشن يهوديان به پرواز درآمده بود اخيرا در مصاحبه با روزنامه هاآرتص گفت كه ما همه را هدف قرار مي‌داديم و قابل تشخيص نبود كه چه كسي از حماس است و بنابراين بسياري از غيرنظاميان را خودمان به قتل رسانديم.
از آثار مهم عمليات توفان الاقصي يكي زنده شدن مساله فلسطين در دنياست كه مي‌رفت از خاطره‌ها محو شود. 
دوم از ميان رفتن يا حداقل مسكوت ماندن طرح عادي‌سازي روابط كشورهاي عربي با اسراييل است. اثر سوم، شكسته شدن طلسم شكست‌ناپذيري رژيم صهيونيستي است كه يك گروه آزادي‌بخش و نه يك ارتش مجهز و كلاسيك توانست او را به زانو درآورد و مجبور به آتش‌بس و آزادي زندانيانش كند. اثر چهارم اين عمليات، تغيير افكار عمومي جهان به نفع فلسطين است. تظاهرات‌هاي مختلف در امريكا و اروپا و اظهارنظرهاي برخي مقامات بلندپايه اروپايي به نفع فلسطين و استعفاي برخي مقامات امريكايي به دليل مخالفت با حمايت تسليحاتي و مالي امريكا از اسراييل، در تاريخ هفتاد و پنج ساله اشغال فلسطين سابقه ندارد. هيچ‌گاه دنيا اين مقدار پشتيبان فلسطين نبوده و اين مقدار به مظلوميت مردم اين سرزمين پي نبرده بود، همچنانكه هيچ‌گاه اين مقدار به سبعيت و درندگي و خون‌آشامي و نژادپرستي صهيونيست‌ها پي نبرده بود. 
اثر ديگر عمليات توفان الاقصي اتحاد نسبي كشورهاي اسلامي است گرچه برخي از آنها مانند تركيه و امارات رفتار رياكارانه‌اي داشته‌اند. در اين ميان موضع ايران به ايجاد اين اتحاد كمك كرده است. اگر ايران همان ابتدا يا در اواسط اين نبرد وارد صحنه مي‌شد، عرب‌ها موضع مي‌گرفتند و اسراييل هم از اين موضوع براي جدا كردن اعراب از ايران استفاده مي‌كرد ولي ايران كاري كرد كه خود عرب‌ها صحنه‌گردان باشند و خود دورادور اقدامات ديپلماتيك و غيره را انجام مي‌داد. 
آنچه در اين چهل و پنج روز گذشت به نوعي شامل همكاري ايران و امريكا در جهت گسترش نيافتن دامنه جنگ نيز مي‌شد گرچه هدف امريكا اين بود كه اسراييل بتواند حماس را نابود كند و ايران هدف‌هاي ديگري را در نظر داشت. اين همكاري مي‌تواند در روابط آينده ايران و امريكا و حتي در موضوع توافق هسته‌اي موثر باشد. 
اما پاسخ كساني كه مي‌گويند آيا اين دستاوردها ارزش اين همه شهيد و مجروح و خرابي را داشت، از نظر اينجانب مثبت است، زيرا اين دستاوردها جز از اين طريق به دست نمي‌آمد و الا حماس هم مي‌دانست كه اسراييل پس از عمليات دست به كشتار مي‌زند و نياز به پدافند هوايي دارد ولي چه كند كه در محاصره است و هيچ كس او را كمك نمي‌كند حتي دولت مصر كه در كنار او قرار گرفته است. بنابراين حماس راهي جز اين نداشته و البته راه درستي را پيموده و تا اينجا پيروز مطلق ميدان است.
مرجع : جهان نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما

India
تعبیر بسیار خوبی بود ولی به نظر می آید که اگر حزب الله لبنان آمادگی بیشتری داشت و سوریه هم همت می کرد بسوی بلندی های جولان اشغالی تحرکی انجام می‌داد و رعب و وحشت سرزمین‌هایی اشغالی را فرا می گرفت مخالفت و درگیری های سیاسی در خود سرزمین‌های اشغالی ایجاد می شد حداقل منجر به اخراج یا استعفای این نخست وزیر پست و آدم کش سرزمین‌های اشغالی میشد و زلزله سیاسی رخ می‌داد و آن شاءالله نابودی اسرائیل رقم خواهد خورد و ریاکاران و حامیان اشغالگران روسیاه خواهند شد
مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1