کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات گچساران و باشت؛

15 دی چه کسی در گچساران و باشت تأیید می‌شود؟

28 آبان 1402 ساعت 8:53

چینش انتخاباتی در گچساران به چه شکلی خواهد بود؟ چه کسانی می مانند و چه کسانی قصد کنار رفتن دارند؟ آیا اصولگرایان تک گزینه ای می شوند و دو قطبی آنها با تاجگردون شکل می گیرد؟ اصلاح طلبان و میانه روها چه استراتژی را در پیش می گیرند؟


چینش انتخاباتی در گچساران به چه شکلی خواهد بود؟ چه کسانی می‌مانند و چه کسانی قصد کنار رفتن دارند؟ آیا اصولگرایان تک گزینه‌ای می‌شوند و دو قطبی آن‌ها با تاجگردون شکل می‌گیرد؟ اصلاح طلبان و میانه رو‌ها چه استراتژی را در پیش می‌گیرند؟
به نظر می‌رسد در ابتدای گرماگرم انتخاباتی شهرستان‌های گچساران و باشت هستیم و جلسات داغ شبانه شروع شده است. یکی از باباکلان شروع کرده، دیگری از باشت و باوی، یکی از بویراحمد گرمسیر، دیگری از امام‌زاده جعفر. برخی‌ها هم هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند.
اصولگرایان سنتی گچساران فعلا در گوشه رینگ قرار گرفته‌اند، میانه رو‌ها و افرادی که رأی قومیتی دارند مثل «ریحان محمدپور» و «محمدباقر شریفی» فعالیت بیشتری از خود نشان داده‌اند و بخشی از سبد رأی تاجگردون را گرفته‌اند. از آن سو هم زینل‌زاده فعالیت‌هایی دارد. جعفری وضعیت متزلزلی دارد و‌فامیل و اقوام او بعد از چند دوره حمایت، این بار از حمایت او دست شسته‌اند.
از طرفی عده‌ای از لیدر‌های اصولگرایان هم به سمت تاجگردون رفته‌اند، ضمن اینکه افرادی مثل زارع پور و رحیمی نیز قطعاً سبد رأی قومیتی دارند. اما گویا استراتژی طیف اصلاح طلبان و در رأس آنان تاجگردون پیش روی‌های تک نفره تا بعد از تأیید صلاحیت‌ها است. به نظر می‌رسد تیم زاکانی هنوز به دنبال زدن تاجگردون هستند، اما این بار پشتوانه مردمی تاجگردون بالا است و شورای نگهبان نیز هیچ گاه تحت تأثیر فشار‌های بیرونی قرار نگرفته است.
قشقایی نیز که تاکنون ۳ گزینه شاخص انتخاباتی دارد که این افراد نیز فعلاً بخشی از آرای قومیتی خود را دارند و با وجود تعدد کاندیدا‌ها در اقوام بویراحمد و باوی بعید است که این افراد آرای حزبی از غیرقشقایی داشته باشند.
گچساران و باشت چندین سال است که نیاز به تکانی اساسی دارد، خیلی از پروژه‌های این دو شهرستان نیازمند اعتبار و تکمیل هستند. پروژه منطقه ویژۀ اقتصادی گچساران سال‌ها است که فقط در حد حرف و جانمایی مانده است. این دو شهرستانی که منابع سرشار طبیعی اعم از نفت و گاز و آب دارند، نیازمند همدلی و همراهی مردم و کاندیدا‌های انتخاباتی برای رسیدن به توسعه هستند.
به تازگی فرایند رسیدگی به پرونده صلاحیت کاندیدا‌ها در هیئت نظارت و شورای نگهبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه یعنی بیش از ۴۵ روز باید صبر کرد، و منتظر نتیجه بررسی صلاحیت‌ها ماند. تا ببینیم چه کسانی در گود انتخاباتی می‌مانند.
اگر تاجگردون در صحنه بماند، بدون شک او در انتخابات شکست نمی‌خورد، ولی اگر رد صلاحیت شود،  آرایش انتخاباتی دو طیف و تصمیمات دو طرف تعیین‌کننده برنده انتخابات خواهد بود.


کد مطلب: 469437

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/469437/15-دی-کسی-گچساران-باشت-تأیید-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1