تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۶۸۶۵۰
جزئیات تقلای گوگل برای جلوگیری از موفقیت اپل در زمینه سرچ اینترنتی؛
گوگل برای شکست اپل چه کرد؟
۰
کبنا ؛ گوگل سالیان متمادی با نگرانی فزایندهای شاهد بهبود فناوری جستجوی اپل بود و میدانست که شریک قدیمی و رقیب امروزی آن شرکت سرانجام موتور جستجوی اینترنتی خود را خواهد ساخت. این نگرانی در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش یافت زمانی که گوگل به اپل حدود ۱۸ میلیارد دلار پرداخت کرد تا موتور جستجوی گوگل را به عنوان انتخاب پیش فرض در آیفونها حفظ کند.
به گزارش کبنا، فرارو به نقل از نیویورک تایمز، به گفته دو منبع آگاه در همان سال Spotlight ابزار جستجوی آیفون اپل نتایج جستجوی وب غنیتری را به کاربران ارائه کرد؛ نتایجی مشابه آن چه میتوانستند از طریق جستجو در گوگل بیابند. گوگل بیسر و صدا برنامه ریزی کرد تا روی جاه طلبیهای جستجوی اپل سرپوش بگذارد.
براساس اسناد داخلی گوگل که توسط «نیویورک تایمز» بررسی شده گوگل راههایی برای کاهش استفاده از Spotlight یافت و نسخه خود را برای آیفون تولید کرد و کاربران آیفون را به استفاده از مرورگر گوگل کروم به جای مرورگر سافاری اپل متقاعد ساخت.
طرح ضد اپل گوگل اهمیتی را که مدیران آن شرکت برای حفظ تسلط در تجارت جستجو برای خود قائل بودند را نشان داد. هم چنین، این طرح رابطه پیچیده این شرکت با اپل که بیش از یک دهه است شریک گوگل در تجارت تبلیغات موبایلی بوده را ارائه میکند.
این رابطه در شکایت ضد انحصار برجستهای که توسط وزارت دادگستری و دهها ایالت علیه گوگل مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته است. وکلای دولت استدلال کردهاند که گوگل با قراردادهای پیش فرض امضا شده با شرکتهایی از جمله اپل، سامسونگ و موزیلا بازار را به انحصار خود درآورده و امکان رقابت را از میان برده است. زمانی که کاربران اطلاعات را در نوار بالای مرورگر جستجو میکنند، ترافیک به موتور جستجوی Google هدایت میکنند.
انتظار میرود مدیران گوگل ارائه سه هفتهای دفاعیات خود را در دادگاه چند ماهه در روز پنجشنبه آغاز کند. تاکنون این شرکت نقشی را که قراردادها با سازندگان تلفن و شرکتهای مرورگر در موفقیت آن داشته، کمرنگ نشان داده است.
گوگل استدلال میکند که موتور جستجوی آن شرکت به دلیل کیفیت و نوآوریای که دارد محبوب است در حالی که کاربران به راحتی میتوانند پیش فرض دیگری را در تنظیمات دستگاه خود انتخاب کنند و استفاده از گوگل انتخاب شخصی آنان بوده است. با این وجود، اسناد مورد ارزیابی قرار گرفته توسط «نیویورک تایمز» نشان میدهند که گوگل قدرت پیش فرضها را در هدایت کاربران به یک محصول درک میکند زیرا سعی کرده گزینه سافاری اپل را به عنوان مرورگر وب پیش فرض آیفون تغییر دهد.
«پیتر شوتنفلز» سخنگوی گوگل میگوید: «رقابت در صنعت فناوری بسیار شدید است و ما در بسیاری از زمینهها با اپل رقابت میکنیم. امروزه راههای بیشتری برای جستجوی اطلاعات وجود دارد به همین دلیل است که مهندسان ما سالانه هزاران پیشرفت را در جستجو انجام میدهند تا مطمئن شوند که مفیدترین نتایج را ارائه میکنیم».
او هم چنین افزوده است: «گوگل برای تنظیمات پیش فرض پیشنهاداتی را ارائه میدهد. کاربران میتوانند تنظیمات پیش فرض خود را تغییر دهند و این کار را انجام میدهند».
شرکت اپل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. اسناد نشان میدهند که پاییز گذشته مدیران گوگل برای بحث در مورد چگونگی کاهش اتکای این شرکت به مرورگر سافاری اپل و بهترین استفاده از قانون جدید در اروپا به منظور تضعیف سازنده آیفون ملاقاتهایی را داشته اند. در حالی که گوگل چندین گزینه از جمله این که چه مقدار داده باید در آیفون در دسترس باشد را در نظر گرفته است مشخص نیست که مدیران آن شرکت در این مورد چه تصمیمی گرفته اند.
در آن زمان اتحادیه اروپا در حال آماده سازی قانون بازارهای دیجیتال بود که برای کمک به شرکتهای کوچکتر طراحی شده است تا کنترل صنعت فناوری بزرگ را بشکنند. بر اساس این قانون اتحادیه اروپا شرکتهای بزرگ فناوری را که به عنوان «دروازه بان» تعیین شدهاند مجبور میسازد تا پلتفرمهای خود را تا ماه مارس به روی رقبا باز کنند و به کاربران این امکان را میدهد که انتخاب کنند از کدام سرویس استفاده نمایند.
انتظار میرود این قانون اپل را مجبور کند تا به مشتریان اتحادیه اروپا اجازه دهد فروشگاههای اپلیکیشن رقیب را دانلود کنند. کاربرانی که یک دستگاه جدید اپل را در اروپا راه اندازی میکنند نیز میتوانند با گزینهای برای انتخاب یک مرورگر پیش فرض غیر از سافاری مواجه شوند.
گوگل که قانون آن شرکت را مجبور به رقابت بیشتر در عرصه جستجو میکند راههایی را برای لابیگری در اتحادیه اروپا بررسی کرده است. این اسناد نشان میدهند که تنظیم کنندهها میتوانند اکوسیستم نرمافزاری کاملا کنترل شده اپل را باز کرده تا گوگل بتواند کاربران را از Safari و Spotlight دور کند. مدیران گوگل درباره این که آن شرکت تا چه حد در مورد دسترسی به سیستم عامل اپل تهاجمی عمل کند با یکدیگر بحث کردند.
بر اساس اسناد بررسی شده توسط «نیویورک تایمز» مدیران گوگل متوجه شدند که اگر کاربران مجبور به انتخاب شوند تعداد کاربران اروپایی آیفون که گوگل کروم را انتخاب میکنند میتواند افزایشی سه برابری داشته باشد. این بدان معناست که این شرکت میتواند درآمد بیشتری از تبلیغات جستجو داشته باشد و کمتر از آن به اپل بپردازد.
«گاس هورویتز» یکی از اعضای ارشد دانشکده حقوق کری دانشگاه پنسیلوانیا که بر فناوری و رقابت تمرکز دارد میگوید: «مقرراتی که برای کمک به شرکتهای کوچکتر برای ورود به بازار در نظر گرفته شده اغلب میتواند توسط مدیران فعلی برای کسب مزیت نسبت به رقبای خود مورد استفاده قرار گیرد».
گوگل و اپل از سال ۲۰۰۲ میلادی نیم دهه پیش از معرفی آیفون با یکدیگر در زمینه موتور جستجو برای سافاری همکاری داشتند. این رابطه زمانی پیچیدهتر شد که گوگل سیستم عامل اندروید را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد که رقیب مستقیم آیفون بود. گوگل از همان روزهای ابتدایی این ویژگی نگران Spotlight اپل بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی یک ارائه داخلی درباره تاثیری که سیستم عامل جدید اپل در آن زمان یعنی iOS ۸ میتوانست بر درآمد گوگل داشته باشد توسط مدیران گوگل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اپل در سال ۲۰۱۸ میلادی یکی از مدیران قدرتمند جستجوی گوگل به نام «جان جیاناندریا» را شکار کرد و تیمهای کارکنان بخش جستجوی خود را با ساخت یک سیستم Spotlight توانمندتر گسترش داد. به گفته یکی از افراد مطلع بهبودهای این ابزار در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان بخشی از iOS ۱۵ باعث نگرانی گوگل در مورد نیات اپل در حوزه بازار جستجو شد.
اسناد نشان دادند که در پاسخ به این تلاش اپل شرکت گوگل تلاشی را برای ساخت نسخه اختصاصی Spotlight انجام داد که قرار بود روی گوشیهای آیفون کار کند که اطلاعات و حقایق سریع از فایل ها، پیامها و برنامههای موجود در دستگاه را به کاربران ارائه میدهد. در سالیان اخیر اپل از Spotlight برای درخواستهای به اصطلاح تجاری که در نتایج آنها تبلیغات را نشان میدهد از Google استفاده نکرده بنابراین این ابزار به تجارت جستجوی Google آسیبی وارد نساخته است.
با این وجود، طبق اسناد بررسی شده توسط «نیویورک تایمز» مدیران گوگل در سال گذشته راههایی را برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا درباره تصمیم گیری به منظور تعیین Spotlight به عنوان موتور جستجو در نظر گرفتند. Spotlight شامل حداقل پنج ویژگی جستجوی مختلف بود که تصاویر وب را ارائه میکرد پاسخها و نتایج «غنی» که اطلاعات اضافی مانند عکسها را ارائه میدهد و هم چنین جستجوی جهانی که میتواند دستگاه ها، برنامهها و وب را اسکن کند. اتحادیه اروپا هنوز در این باره تصمیمی اتحاذ نکرده است. تکیه گوگل بر قوانینی که برای کمک به شرکتهای کوچک در نظر گرفته شده برخی از کارشناسان حقوقی را ناامید کرده است.
هوروویتز میگوید: «من ترجیح میدهم شرکتها بر اساس شایستگی برای مصرف کنندگان رقابت کنند تا بخواهند از محصولاتشان با ارائه محصولات با کیفیت بالاتر استفاده شود نه آن که این کار را از طریق پرداخت پول به وکلا رای رفتن به اتحادیه اروپا و وضع قوانینی برای دسترسی به پلتفرمهای رقیبشان انجام دهند».
به گزارش کبنا، فرارو به نقل از نیویورک تایمز، به گفته دو منبع آگاه در همان سال Spotlight ابزار جستجوی آیفون اپل نتایج جستجوی وب غنیتری را به کاربران ارائه کرد؛ نتایجی مشابه آن چه میتوانستند از طریق جستجو در گوگل بیابند. گوگل بیسر و صدا برنامه ریزی کرد تا روی جاه طلبیهای جستجوی اپل سرپوش بگذارد.
براساس اسناد داخلی گوگل که توسط «نیویورک تایمز» بررسی شده گوگل راههایی برای کاهش استفاده از Spotlight یافت و نسخه خود را برای آیفون تولید کرد و کاربران آیفون را به استفاده از مرورگر گوگل کروم به جای مرورگر سافاری اپل متقاعد ساخت.
طرح ضد اپل گوگل اهمیتی را که مدیران آن شرکت برای حفظ تسلط در تجارت جستجو برای خود قائل بودند را نشان داد. هم چنین، این طرح رابطه پیچیده این شرکت با اپل که بیش از یک دهه است شریک گوگل در تجارت تبلیغات موبایلی بوده را ارائه میکند.
این رابطه در شکایت ضد انحصار برجستهای که توسط وزارت دادگستری و دهها ایالت علیه گوگل مطرح شده مورد بررسی قرار گرفته است. وکلای دولت استدلال کردهاند که گوگل با قراردادهای پیش فرض امضا شده با شرکتهایی از جمله اپل، سامسونگ و موزیلا بازار را به انحصار خود درآورده و امکان رقابت را از میان برده است. زمانی که کاربران اطلاعات را در نوار بالای مرورگر جستجو میکنند، ترافیک به موتور جستجوی Google هدایت میکنند.
انتظار میرود مدیران گوگل ارائه سه هفتهای دفاعیات خود را در دادگاه چند ماهه در روز پنجشنبه آغاز کند. تاکنون این شرکت نقشی را که قراردادها با سازندگان تلفن و شرکتهای مرورگر در موفقیت آن داشته، کمرنگ نشان داده است.
گوگل استدلال میکند که موتور جستجوی آن شرکت به دلیل کیفیت و نوآوریای که دارد محبوب است در حالی که کاربران به راحتی میتوانند پیش فرض دیگری را در تنظیمات دستگاه خود انتخاب کنند و استفاده از گوگل انتخاب شخصی آنان بوده است. با این وجود، اسناد مورد ارزیابی قرار گرفته توسط «نیویورک تایمز» نشان میدهند که گوگل قدرت پیش فرضها را در هدایت کاربران به یک محصول درک میکند زیرا سعی کرده گزینه سافاری اپل را به عنوان مرورگر وب پیش فرض آیفون تغییر دهد.
«پیتر شوتنفلز» سخنگوی گوگل میگوید: «رقابت در صنعت فناوری بسیار شدید است و ما در بسیاری از زمینهها با اپل رقابت میکنیم. امروزه راههای بیشتری برای جستجوی اطلاعات وجود دارد به همین دلیل است که مهندسان ما سالانه هزاران پیشرفت را در جستجو انجام میدهند تا مطمئن شوند که مفیدترین نتایج را ارائه میکنیم».
او هم چنین افزوده است: «گوگل برای تنظیمات پیش فرض پیشنهاداتی را ارائه میدهد. کاربران میتوانند تنظیمات پیش فرض خود را تغییر دهند و این کار را انجام میدهند».
شرکت اپل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. اسناد نشان میدهند که پاییز گذشته مدیران گوگل برای بحث در مورد چگونگی کاهش اتکای این شرکت به مرورگر سافاری اپل و بهترین استفاده از قانون جدید در اروپا به منظور تضعیف سازنده آیفون ملاقاتهایی را داشته اند. در حالی که گوگل چندین گزینه از جمله این که چه مقدار داده باید در آیفون در دسترس باشد را در نظر گرفته است مشخص نیست که مدیران آن شرکت در این مورد چه تصمیمی گرفته اند.
در آن زمان اتحادیه اروپا در حال آماده سازی قانون بازارهای دیجیتال بود که برای کمک به شرکتهای کوچکتر طراحی شده است تا کنترل صنعت فناوری بزرگ را بشکنند. بر اساس این قانون اتحادیه اروپا شرکتهای بزرگ فناوری را که به عنوان «دروازه بان» تعیین شدهاند مجبور میسازد تا پلتفرمهای خود را تا ماه مارس به روی رقبا باز کنند و به کاربران این امکان را میدهد که انتخاب کنند از کدام سرویس استفاده نمایند.
انتظار میرود این قانون اپل را مجبور کند تا به مشتریان اتحادیه اروپا اجازه دهد فروشگاههای اپلیکیشن رقیب را دانلود کنند. کاربرانی که یک دستگاه جدید اپل را در اروپا راه اندازی میکنند نیز میتوانند با گزینهای برای انتخاب یک مرورگر پیش فرض غیر از سافاری مواجه شوند.
گوگل که قانون آن شرکت را مجبور به رقابت بیشتر در عرصه جستجو میکند راههایی را برای لابیگری در اتحادیه اروپا بررسی کرده است. این اسناد نشان میدهند که تنظیم کنندهها میتوانند اکوسیستم نرمافزاری کاملا کنترل شده اپل را باز کرده تا گوگل بتواند کاربران را از Safari و Spotlight دور کند. مدیران گوگل درباره این که آن شرکت تا چه حد در مورد دسترسی به سیستم عامل اپل تهاجمی عمل کند با یکدیگر بحث کردند.
بر اساس اسناد بررسی شده توسط «نیویورک تایمز» مدیران گوگل متوجه شدند که اگر کاربران مجبور به انتخاب شوند تعداد کاربران اروپایی آیفون که گوگل کروم را انتخاب میکنند میتواند افزایشی سه برابری داشته باشد. این بدان معناست که این شرکت میتواند درآمد بیشتری از تبلیغات جستجو داشته باشد و کمتر از آن به اپل بپردازد.
«گاس هورویتز» یکی از اعضای ارشد دانشکده حقوق کری دانشگاه پنسیلوانیا که بر فناوری و رقابت تمرکز دارد میگوید: «مقرراتی که برای کمک به شرکتهای کوچکتر برای ورود به بازار در نظر گرفته شده اغلب میتواند توسط مدیران فعلی برای کسب مزیت نسبت به رقبای خود مورد استفاده قرار گیرد».
گوگل و اپل از سال ۲۰۰۲ میلادی نیم دهه پیش از معرفی آیفون با یکدیگر در زمینه موتور جستجو برای سافاری همکاری داشتند. این رابطه زمانی پیچیدهتر شد که گوگل سیستم عامل اندروید را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد که رقیب مستقیم آیفون بود. گوگل از همان روزهای ابتدایی این ویژگی نگران Spotlight اپل بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی یک ارائه داخلی درباره تاثیری که سیستم عامل جدید اپل در آن زمان یعنی iOS ۸ میتوانست بر درآمد گوگل داشته باشد توسط مدیران گوگل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اپل در سال ۲۰۱۸ میلادی یکی از مدیران قدرتمند جستجوی گوگل به نام «جان جیاناندریا» را شکار کرد و تیمهای کارکنان بخش جستجوی خود را با ساخت یک سیستم Spotlight توانمندتر گسترش داد. به گفته یکی از افراد مطلع بهبودهای این ابزار در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان بخشی از iOS ۱۵ باعث نگرانی گوگل در مورد نیات اپل در حوزه بازار جستجو شد.
اسناد نشان دادند که در پاسخ به این تلاش اپل شرکت گوگل تلاشی را برای ساخت نسخه اختصاصی Spotlight انجام داد که قرار بود روی گوشیهای آیفون کار کند که اطلاعات و حقایق سریع از فایل ها، پیامها و برنامههای موجود در دستگاه را به کاربران ارائه میدهد. در سالیان اخیر اپل از Spotlight برای درخواستهای به اصطلاح تجاری که در نتایج آنها تبلیغات را نشان میدهد از Google استفاده نکرده بنابراین این ابزار به تجارت جستجوی Google آسیبی وارد نساخته است.
با این وجود، طبق اسناد بررسی شده توسط «نیویورک تایمز» مدیران گوگل در سال گذشته راههایی را برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا درباره تصمیم گیری به منظور تعیین Spotlight به عنوان موتور جستجو در نظر گرفتند. Spotlight شامل حداقل پنج ویژگی جستجوی مختلف بود که تصاویر وب را ارائه میکرد پاسخها و نتایج «غنی» که اطلاعات اضافی مانند عکسها را ارائه میدهد و هم چنین جستجوی جهانی که میتواند دستگاه ها، برنامهها و وب را اسکن کند. اتحادیه اروپا هنوز در این باره تصمیمی اتحاذ نکرده است. تکیه گوگل بر قوانینی که برای کمک به شرکتهای کوچک در نظر گرفته شده برخی از کارشناسان حقوقی را ناامید کرده است.
هوروویتز میگوید: «من ترجیح میدهم شرکتها بر اساس شایستگی برای مصرف کنندگان رقابت کنند تا بخواهند از محصولاتشان با ارائه محصولات با کیفیت بالاتر استفاده شود نه آن که این کار را از طریق پرداخت پول به وکلا رای رفتن به اتحادیه اروپا و وضع قوانینی برای دسترسی به پلتفرمهای رقیبشان انجام دهند».