تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۴۶۸۴۷۳
بررسی بازدهی بازار طلا و ارز در مهرماه؛

رقابت دلار و سکه برای دلسردکردن سرمایه‌گذاران خرد / بلاتکلیفی در بازار ارز و طلا/ تتر لیدر می‌شود؟

۰
رقابت دلار و سکه برای دلسردکردن سرمایه‌گذاران خرد / بلاتکلیفی در بازار ارز و طلا/ تتر لیدر می‌شود؟
کبنا ؛طلا ۱۸ عیار و سکه و دلار در مهرماه امسال برای دلسردکردن سرمایه‌گذاران خرد رقابت تنگاتنگی داشتند.
به گزارش کبنا؛ طلا ۱۸ عیار در ماهی که پشت سر گذاشتیم، به لطف افزایش نرخ انس جهانی، گرمی ۱۰۲ هزار تومان گران شد اما اگر به چشم سرمایه‌گذاری به ماجرا نگاه کنیم، بازدهی آن به مثبت ۴.۵ درصد نمی‌رسد. ربع‌سکه که در بازار طلا بهترین عملکرد را داشته، نهایتا موفق به ثبت بازدهی ناچیز و مثبت پنج درصد شده و آنهایی که اوایل ماه گذشته به امید افزایش قیمت سکه گرمی سراغ آن رفتند، متحمل ضرر شدند. در بازار ارز هم دلار آمریکا با بازدهی کمتر از مثبت ۲.۵ درصد نسبت به یورو، درهم و بقیه اسکناس‌های رایج شرایط بهتری داشته است.
بازدهی بازار سکه و طلا در مهر؛ حداکثر پنج درصد
هر گرم طلا ۱۸ عیار عصر یکشنبه کارش را در مهرماه امسال با ایستادن در جایگاه دو میلیون و ۴۲۵ هزار تومان به پایان رساند. رقمی که به معنی رشد ۱۰۲ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار ظرف ماه گذشته است و بازدهی ماهانه مثبت ۴.۳ درصد را نشان می‌دهد. چون در آخرین روز معاملات شهریور امسال خرید هر گرم طلا ۱۸ عیار دو میلیون و ۳۲۳ هزار تومان هزینه داشته است.
طلا ۱۸ عیار در ماهی که ارزش انس جهانی حدود ۵۶ دلار یعنی حدود سه درصد ارتقا پیدا کرد، نهایتا دو میلیون و ۴۵۳ هزار تومان قیمت داشت و این عدد درجریان معاملات روز ۱۷ مهر به ثبت رسید. در طرف مقابل کف قیمت طلا ۱۸ عیار در ماهی که پشت سر گذاشتیم، دو میلیون و ۲۴۳ هزار تومان به ثبت رسید.

سکه امامی که به اسم تمام سکه بهار آزادی طرح جدید هم شهرت دارد، مهرماه امسال کمتر از مثبت چهار درصد بازدهی داشته است. درحالی که صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را عصر یکشنبه ۳۰ مهر به شکل تکفروشی ۲۹ میلیون و ۴۵ هزار تومان می‌فروختند خرید سکه امامی در اولین روز معاملاتی مهرماه امسال ۲۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان هزینه داشته است. به این ترتیب سکه امامی در ماهی که بین دو محدوده ۲۷ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان تا ۳۱ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان رفت و برگشت داشته، بازدهی مثبت ۳.۹ درصد را به جای گذاشته است.
ربع سکه با ثبت بازدهی تقریبا مثبت پنج درصد بهترین عملکرد ماهانه را در بازار سکه و طلا داشته است. قیمت ربع سکه در ۳۰ روز گذشته از ۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان حرکت کرده و با عبور از مرز ۱۰ میلیون، نهایتا به جایگاه ۱۰ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسیده است. فراموش نکنیم بیشترین قیمت ربع سکه در سال جاری ۱۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان به ثبت رسیده و الان ربع سکه را حدود ۲۰ درصد کمتر از قله تاریخی خودش معامله می‌کنند. از طرفی در مهر ماه امسال ربع سکه موفق به عبور از محدوده ۱۱ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان نشده و روز ۱۰ مهر تا ۹ میلیون و ۹۳۳ هزار تومان پایین آمده است.
سکه گرمی ارزان‌ترین سکه موجود در بازار است و به همین خاطر بخشی از سرمایه گذاران بازار سراغ آن می‌روند. با این حال سکه گرمی در ماه گذشته ۶۰ هزار تومان ارزان شد و بازدهی منفی به جا گذاشت. قیمت سکه گرمی در حدفاصل ۳۱ شهریور تا ۳۰ مهر از پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تقلیل پیدا کرد. حالا نسبت به روز ۱۱ اردیبهشت هم که سکه گرمی برای اولین بار تا مرز هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان پیشروی کرد، شاهد ریزش یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی هستیم.
نیم سکه هم در پایان خریدوفروش‌های عصر یکشنبه معادل ۱۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان فروخته شد تا آن‌هایی که اوایل مهر ماه سراغ خرید نیم سکه رفتند، نهایتا ۳.۶ درصد سود نصیبشان شود. چون صراف‌ها موقع خرید سکه، نسبت به نرخ فروش پول کمتری پرداخت می‌کنند. نیم سکه بهار آزادی در آخرین روز شهریور امسال ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان ارزش داشت و ظرف یک ماه ۵۴۰ هزار تومان گران شد.
///رقابت دلار و سکه برای دلسردکردن سرمایه‌گذاران خرد
سکه گرمی با ثبت بازدهی منفی یک درصد بدترین عملکرد ماهانه را در بازار طلا داشته است
بازدهی بازار ارز در مهر؛ حداکثر ۲.۴ درصد
قیمت دلار در مهر امسال کمتر از ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد و این بیشترین رشد قیمت بین انواع ارز‌های رایج بازار ارز در این مدت است. فروشنده‌های بازار آزاد ارز قیمت هر دلار آمریکا را عصر یکشنبه ۳۰ مهر درحالی ۵۰ هزار و ۵۸۰ تومان اعلام کردند که همین اسکناس روز ۳۱ شهریور کمتر از ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته است. رشد هزار و ۱۸۷ تومانی قیمت دلار در این مدت به معنی بازدهی ۲.۴ است و حالا درمقایسه با روز تاریخی ۱۱ اردیبهشت که شاهد خلق رکورد‌های جدیدی در بازار ارز بودیم، قیمت دلار حدود چهار هزار و ۴۷۰ تومان ریخته است.
درهم امارات معمولا رابطه مستقیمی با دلار آمریکا دارد، اما مهرماه امسال نرخ درهم امارات که معمولا برای تجار مهم است، کمتر از یک درصد رشد داشته. قیمت درهم امارات در این مدت از ۱۳ هزار و ۷۰۱ تومان به ۱۳ هزار و ۸۱۴ تومان ارتقا پیدا کرده و ۱۱۳ تومان بیشتر شده است.
یورو، اما عملکردی شبیه دلار از خودش نشان داده است. طوری که همزمان با ثبت بازدهی مثبت ۲.۴ درصد دلار، شاهد رشد ۲.۲ درصدی قیمت یورو بودیم.
قیمت یورو در پایان خریدوفروش‌های عصر یکشنبه ۳۰ مهر به ۵۳ هزار و ۶۷۴ تومان رسید و درمقایسه با آخرین روز معاملاتی شهریور امسال هزار و ۱۷۷ تومان یعنی ۲.۲ درصد افزایش پیدا کرد. با این حال قیمت یورو نسبت به قله تاریخی خودش تقریبا هفت هزار و ۵۰۰ تومان کمتر است و آن‌هایی که از ابتدای سال منتظر رشد قیمت یورو بودند، حالا شاهد افت دو هزار و ۵۰۰ تومانی ارزش این اسکناس هستند.
لیر ترکیه، اما در مهر امسال شرایط متفاوتی داشته است. اسکناسی که قبل از شروع معاملات بازار ارز در مهرامسال هزار و ۸۲۰ تومان قیمت داشته، اما در پایان خریدوفروش‌های روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۰ تومان از این عدد کاسته شده است. قیمت لیر ترکیه با این اوصاف در ماه گذشته پنج‌صدم درصد ارزان شده است.
پوند انگلیس هم که یکی دیگر از اسکناس‌های رایج و سرشناس بازار ارز است، در پایان مهرماه امسال ۶۱ هزار و ۶۱۳ تومان فروخته شد تا بازدهی ماهانه آن با احتساب رشد هزار و ۴۴ تومانی معادل مثبت ۱.۷ درصد باشد.
مقایسه بازدهی سکه، طلا و انواع ارز در مهر ۱۴۰۲
انواع سکه، طلا و ارز قیمت 31 شهریور قیمت 30 مهر میزان افزایش یا کاهش بازدهی
هر گرم طلا 18 عیار دو میلیون و 323 هزار تومان دو میلیون و 425 هزار تومان 102 هزار تومان افزایش مثبت 4.3 درصد
سکه امامی 27 میلیون و 938 هزار تومان 29 میلیون و 45 هزار تومان یک میلیون و 107 هزار تومان افزایش مثبت 3.9 درصد
نیم سکه 14 میلیون و 920 هزار تومان 15 میلیون و 460 هزار تومان 540 هزار تومان افزایش مثبت 3.6 درصد
ربع سکه 9 میلیون و 940 هزار تومان 10 میلیون و 440 هزار تومان 500 هزار تومان افزایش مثبت پنج درصد
سکه گرمی پنج میلیون و 880 هزار تومان پنج میلیون و 820 هزار تومان 60 هزار تومان کاهش منفی یک درصد
دلار 49 هزار و 393 تومان 50 هزار و 580 تومان هزار و 187 تومان افزایش مثبت 2.4 درصد
یورو 52 هزار و 497 تومان 53 هزار و 674 تومان هزار و 177 تومان افزایش مثبت 2.2 درصد
پوند 60 هزار و 569 تومان 61 هزار و 613 تومان هزار و 44 تومان افزایش مثبت 1.7 درصد
درهم امارات 13 هزار و 701 تومان 13 هزار و 814 تومان 113 تومان افزایش کمتر از مثبت یک درصد
لیر ترکیه هزار و 820 دلار هزار و 810 دلار 10 تومان کاهش کمتر از منفی یک درصد

بلاتکلیفی در بازار ارز و طلا/ تتر لیدر می‌شود؟
اکوایران نیز در این باره نوشت: در طی معاملات روز قبل درهم نزولی شد، سکه امامی و سکه رفاه تقریبا درجا زدند، طلای آب شده نزولی شد، تتر رفت و برگشت داشت و دلار تهران بالا رفت. به همین خاطر با بررسی روند قیمت‌ها در بازارهای مرتبط با ارز و طلا، جهت کلی بازار مشخص نبود.
قیمت‌ها در بازار طلا و ارز در روز قبل بلاتکلیف بودند. به‌طوری که با بررسی این قیمت‌ها در بازار، جهت کلی بازار قابل تعریف نبود.
در طی معاملات روز قبل، درهم نزولی شد، سکه امامی و سکه رفاه تقریبا درجا زدند، طلای آب شده نزولی شد، تتر رفت و برگشت داشت و دلار تهران بالا رفت.
به همین خاطر با بررسی روند قیمت‌ها در بازارهای مرتبط با ارز و طلا جهت کلی بازار مشخص نبود.
دلار تهران و درهم امارات بالاتر از قیمت پایانی روز یکشنبه شروع به کار کردند ولی در نهایت درهم در ادامه مسیر کاهشی شد و پایین‌تر از قیمت پایانی روز شنبه به کار خود پایان داد که به خاطر میزان کاهش قیمت، ظن عرضه بازارساز در بازار در میان معامله‌گران قوت رفت.‌
دلار تهران هم اگرچه با اهرم درهم کاهشی شد ولی بالاتر از قیمت پایانی روز یکشنبه معاملات را به پایان رساند.
حمایت دلار در مهرماه
بررسی‌ها از نمودار دلار تهران نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی در طول مهرماه هروقت به ناحیه ۵۰ آر اس آی رسیده، حمایت شده و هربار به این محدوده برخورد کرده، افزایش یافته است.
در ابتدای معاملات روز قبل هم دلار سقف مثلث اصلاحی خود را شکست ولی در ادامه با اهرم درهم به سقف شکسته شده مثلث پولبک زد. از نظر تکنیکی شکست محدوده مقاومت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان و تثبیت بالای آن که همسطح مقاومت کیوجنسن هست برای تایید صعودی شدن دلار اهمیت دارد.
تتر لیدر می‌شود؟
 تتر در روز قبل در ابتدای روز افزایشی بود ولی در ادامه از ساعت ۱۱ افزایش قیمت‌ها متوقف شد و در بعد از ظهر روند نزولی به معاملات درهم برگشت به نحوی که بیشتر مسیر رفته صبح را برگشت.
بررسی تکنیکالی تتر در بازه روزانه تشکیل یک مثلث قیمتی را تایید میکند. از دی‌ماه سال جاری قیمت تتر به وسیله یک خط روند حمایتی صعودی حمایت شده است.
در حال حاضر محدوده پنجاه هزار تومان حمایت خط روند صعودی است و تثبیت در پایین محدوده ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان هم به معنای از دست رفت زُن حمایتی است که می تواند شتاب کاهشی تتر را بیشتر کند. ولی در صورتی که تتر به وسیله خط روند صعودی خود حمایت شود و رو به بالا حرکت کند محدوده قیمتی ۵۴ هزار تومان سقف مثلث تشکیل شده برای تتر است.
باتوجه به نزدیکی تتر به محدوده حمایتی نحوه رفتار تتر می‌تواند برای دلار تعیین کننده باشد و تتر پتانسیل سیگنال‌دهی به بازار را دارد.
 رشد شبانه انس طلا
سکه امامی روز قبل بیشتر ساعات معاملاتی را در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد ولی در نهایت در آخرین ساعت معاملاتی با پیروی از طلای آب شده از سطح فوق پنجاه هزار تومان کاهش یافت و در محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بسته شد.
طلای آب شده که با صعودی شدن انس جهانی طلا لیدر افزایشی بازار ارز و طلا از نیمه مهر به بعد بوده است در روز قبل با عقب‌گرد انس، طلای آب‌شده کاهش قابل توجهی را ثبت‌کرد.
بازدهی اوراق خزانه روز قبل کاهش‌یافت و انتظارات از گسترش جنگ غزه فروکش کرد که باعث کاهش قیمت انس جهانی طلا شد در فضای خبری این چنینی در روز قبل قیمت انس جهانی طلا کاهشی شد و انتظارات افزایشی از انس طلا خنثی شد.
البته پس از حمله‌ای که به پایگاههای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در شب گذشته شد انس طلا افزایش یافت که اگر این روند نزولی نشود میتواند انتظارات کاهشی معامله گران طلای‌آب‌شده را تعدیل کند.
طلای آب شده در حال حاضر حمایت ده میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و مقاومت ده میلیون و ۶۴۰ هزار تومانی را پیش رو دارد.
الاکلنگ‌ خودرویی و بانکی در بورس
معامله‌گران بازار سرمایه در انتظار بهبود معاملات گروه خودرویی برای صعودی شدن بودند که گزارش افزایش زیان خودرویی‌ها کار بازار را خراب کرد و روند قیمت‌ها را نزولی کرد.
از آنجایی که گروه خودرویی لیدر سنتی بازار سرمایه شناخته می‌شود مقصر کاهش روز قبل شاخص کل هم گروه خودرویی شناخته شد.
همزمان با کاهش شاخص کل ارزش معاملات خرد روند صعودی به خود گرفته‌است ولی این روند به قدری ضعیف است که نمی‌تواند سیگنال بازگشت شاخص کل را ارایه کند.
در ساعات پایانی معاملات روز قبل بانک ملت به عنوان لیدر گروه بانکی رنج مثبت زد و از ریزش دست جمعی گروه‌ها جلوگیری کرد.
نسبت قیمت به سوداوری گروه بانکی زیر ۴ است و برای بانک ملت این نسبت به پایین‌تر از ۳ رسیده که نشان دهنده پیشروی سود نقدی این گروه نسبت به سود بانکی است و افزایش استقبال را توجیه می‌کند.
شاخص گروه بانکی با نزدیکی به حمایت ۳۸ درصد فیبوناچی به بالا برگشته‌است که این روند با لیدری بانک‌ ملت در روز جاری می‌تواند ادامه‌دار باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
1