تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۵
کد مطلب : ۴۶۸۴۳۲
مطابق با نتایج پژوهش علمی:

هشدارهای نگران کننده استاد دانشگاه یاسوج در باره تغییر اقلیم دنا

۰
هشدارهای نگران کننده استاد دانشگاه یاسوج در باره تغییر اقلیم دنا
کبنا ؛عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج گفت: مطالعات و بررسی علمی بر اساس داده‌های سه دهه گذشته، افزایش دما و تغییر اقلیم را در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد.
تغییرات اقلیمی به عنوان منشأ تغییر در الگو‌های آب و هوایی سراسر کره زمین، به عنوان یکی از بزرگترین بحران‌های تاریخ حیات بشری مطرح است.
مهدی فاضلی_ استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج_ به اتفاق چند نفر دیگر از دانشگاهیان یاسوج، داده‌های ۳۰‌ ایستگاه هواشناسی و تغییرات دما و بارش‌ها را در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار در سه دهه گذشته را مورد مطالعه قرار دادند که بر اساس نتایج آن وضعیت روند کاهشی یا افزایشی دما و بارش در سال‌های گذشته و پیش‌بینی‌هایی برای آینده ارایه شده است.
این محقق تغییرات اقلیمی را صرفاً بر پایه پارامتر‌های «دما» و «بارش» مطالعه و بررسی و یادآوری کرد: در کشور ما دمای کمینه (کمترین) مربوط به سردترین ماه سال (دی ماه) است و دمای بیشینه مربوط به گرمترین ماه سال (تیرماه) است که در این مطالعه، بررسی هر ۲ ماه، روند افزایش دما را نشان داد.
وی گفت: افزایش دما در دی ماه، بارش برف را کمتر می‌کند و نوع بارش‌ها را به سمت باران متمایل می‌شود که برای منطقه سردسیری استان کهگیلویه و بویراحمد چالش برانگیز و نگران‌کننده است.
استادیار دانشگاه یاسوج تصریح کرد: افزایش دما در تیرماه به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی منجر می‌شود و در مناطق مرتفع استان که مهمترین منابع آبی آن برف و یخچال است در اثر افزایش دما این منابع کاهش یافته و خطراتی برای ذخیره‌های گیاهی، جانوری و انسان‌ها بدنبال دارد.
عضو هیأت علمی گفت: پوشش جنگلی در ارتفاعات وابسته به ذخیره این منابع آبی است که با تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی این منابع در معرض خطر هستند.
وی گفت: نتایج این مطالعات نشان داد روند بارش باران در برخی از مناطق استان در سنوات گذشته کاهش بوده و در هیچ یک از مناطق استان، روند بارش افزایش نداشته است.
وی تغییر الگوی بارش برفی به بارش باران را در مناطق سردسیری هشدار داد و گفت: با افزایش باران در این مناطق شاهد افزایش سیلاب خواهیم بود و از آنجا که منطقه کوهستانی و دارای شیب زیاد است خطرات جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت.
هشدارهای نگران کننده استاد دانشگاه یاسوج در باره تغییر اقلیم دنا

وی نتایج مطالعات خود را از کاهش باران در مناطقی از استان در گذشته بیان کرد و هشدار داد: استان ما یکی از مناطق پُر آب جنوب غرب کشور به شمار می‌رود که روند کاهشی باران، زنگ خطری برای منطقه و تغییر اقلیم خواهد بود.
نتایج مطالعات علاوه بر نشان دادن وضعیت تغییرات دما و بارش‌ها در سه دهه گذشته، به پیش‌بینی وضعیت این پارامتر‌های در آینده کمک می‌کند و بر این اساس، گمانه زنی‌هایی مطابق با نتایج این داده‌ها در مورد آینده صورت گرفت.
وی تأکید کرد: مطالعات نشانی می‌دهد پارامتر میانگین دمای سالانه در سال‌های آینده افزایشی خواهد بود؛ همچنین، بر اساس خروجی مدل‌های اقلیمی و استفاده از الگو‌های اقلیمی (خوش بینانه و یا بدبینانه) در مورد بارش‌های آینده در برخی از مناطق افزایش و در برخی مناطق کاهش بارش‌ها را خواهیم داشت.
این محقق که تغییرات اقلیمی را برای استان زنگ خطری می‌داند نقش افکار عمومی در کاهش این خطرات را یادآور شد و گفت: آگاه بودن افکار عمومی نسبت به تغییر اقلیم برای حفظ سرمایه‌های طبیعی استان اعم از جنگل‌ها و منابع آبی اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی رفتار‌های سازنده عموم مردم را در برابر تغییرات اقلیمی خواستار شد و تأکید کرد: کاشت محصولات متناسب با اقلیم و پرهیز از کاشت محصولات پرآب، کاشت درخت، جلوگیری از آتش سوزی‌ها، تأمین گاز مورد نیاز ساکنان مناطق جنگلی برای خودداری کردن از قطع درختان و کاهش مصرف انرژی را دارای اثرات مثبت در سازگاری با تغییر اقلیم دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
هر دولتی که باشد قصه همین است؟

هر دولتی که باشد قصه همین است؟

همه که توان‌مان را هم افزا کنیم، قدرت مان چند برابر می‌شود و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد....
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
1