تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۶۷۹۲۷
بررسی رویکردها به ‌انتخابات مجلس دوازدهم:

ورژن جدید ائتلاف اعتدال- اصلاحات

۱
۰
ورژن جدید ائتلاف اعتدال- اصلاحات
کبنا ؛ مطلب نخست بحث نوع رویکرد شورای نگهبان در ماجرای احراز صلاحیت‌ها و دیگری بحث مشارکت مردم. در این راستا آنچه مشخص است با توجه به رویه سال‌های گذشته شورای نگهبان امکان اجازه حضور حداکثری به اصلاح‌طلبان بسیار ضعیف خواهد بود و احتمالا مردم هم حضوری حداکثری نخواهند داشت. لذا به‌نظر بهترین رویکردی که باید دنبال شود ائتلاف اصلاحات - اعتدال است که شانس لیست واحد و افراد تایید شده را بالا می‌برد و از طرفی می‌توان به مشارکت بخشی از مردم و رای آنها به این ائتلاف امیدوار بود تا مجلس یکدست یازدهم به مجلسی با تفکراتی از جناح‌های مختلف دوازدهم  تبدیل شود.
*تجربه موفق 3 ائتلاف

آرمان ملی نوشت: مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در سال‌جاری اوایل اسفندماه رخ خواهد داد و طی آن انتخابات مجلس دوازدهم برگزار خواهد شد. انتخاباتی که رویکردهای گوناگونی درباره آن متصور است. از نوع نگاه حاکمیت و نهادهای اجرایی و نظارتی گرفته تا رویکرد جریان‌های سیاسی و برخورد مردم که هر کدام در نوع خود تحلیل جداگانه‌ای را طلب می‌کند. اما آنچه مورد قبول بسیاری از تحلیلگران، چهره‌های سیاسی و مردم است اینکه شرایط جامعه نسبت به انتخابات پیش‌رو چندان مساعد نیست و نارضایتی‌های معیشتی موجود نیز مزید بر علت شده از هم‌اکنون انتخاباتی کم‌رونق شود. اما با این حال هستند برخی جریانات، احزاب و چهره‌هایی که هنوز امیدی به انتخابات دارند و معتقدند که همچنان می‌توان با آگاهی‌رسانی و روشنگری مردم را برای حضور حداکثری  در انتخابات ترغیب و تشویق کرد. به همین جهت نیز جدای از اصولگرایان که نگاه مشارکتی به انتخابات ندارند و تحت هر شرایطی برای پیروزی در انتخابات حاضر می‌شوند. جریانات اصلاح‌طلب و اعتدالگرا به طور مشخص هنوز برنامه مدونی‌ برای حضور و مشارکت در انتخابات ندارند و صرفا چند حزب اصلاح‌طلب و افرادی که در پیش ثبت‌نام تایید ابتدایی را دریافت کرده‌اند به‌دنبال حضور در انتخابات هستند. اما آن‌طور که ار گوشه و کنار خبر می‌رسد گویا باید احتمالا شاهد ائتلاف جدیدی میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در انتخابات پیش‌رو باشیم. ائتلافی که تاکنون نیز این دو جریان از آن بهره کمی نبرده‌اند. اعتدالیون تجربه سه ائتلاف را دارند؛ سه ائتلافی که با اصلاح‌طلبان داشتند و به پیروزی منجر شد. انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ و مجلس ۹۴. در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان حسن روحانی رهبر معنوی اعتدال و توسعه را مورد حمایت خود قرار دادند و محمد خاتمی به‌عنوان رهبر اصلاحات، در هر دو انتخابات از او حمایت کرد که با پیروزی روحانی نیز همراه شد. در جریان انتخابات مجلس دهم نیز طیف اعتدالی‌ در رایزنی با اصلاح‌طلبان توانستند به‌صورت یکپارچه و با کمترین تعداد فهرست‌های انتخاباتی حداکثر صندلی‌ها را از آن خود کنند و تعداد قابل‌توجهی از ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اعم از طیف روحانی و طیف علی لاریجانی، توانستند وارد مجلس شوند. حال به نظر می‌رسد که این رویکرد برنده در انتخابات مجلس دوازدهم نیز اتخاذ خواهد شد. چه اینکه طیف اعتدالیون به رهبری حسن روحانی با اصلاح‌طلبان قائل به مشارکت و احزابی که در انتخابات حاضر خواهند شد به‌همراه طیف نمایندگان ادوار حامی علی لاریجانی می‌توانند با هم ائتلافی را شکل دهند و به شرط مشارکت معقول مردم درصد پیروزی و موفقیت خود را بالا ببرند.
* همفکری با بزرگان و احزاب
چندی پیش بود که محمود واعظی، عضو حزب اعتدال و توسعه و رئیس دفتر حسن روحانی در دولت گذشته در گفت‌وگویی  با اشاره به بحث انتخابات بیان کرد: «ما بیشتر با جناح معتدل اصلاح‌طلب مرتبط بودیم و هستیم. اصلاح‌طلب‌های معتدل از جمله معاون اول تا وزرا و معاون رئیس‌جمهور و استانداران در دولت ما حضور فعال داشتند. به‌عنوان حزب اعتدال و توسعه همواره از گذشته هم با اصولگرایان معتدل از جمله آقایان لاریجانی، ناطق‌نوری، باهنر و… ارتباط خوبی داشتیم و هم با اصلاح‌طلب‌ها از جمله حزب کارگزاران، حزب اسلامی کار، خانه کارگر و یک تعداد دیگر احزاب رابطه خوبی داشتیم.» این نوع رویکردهای واعظی پالس‌های مثبتی به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو از جمله علی لاریجانی و محمدرضا باهنر داده که در یک ائتلاف با اعتدالیون در انتخابات پیش‌رو با یک لیست مشترک وارد شوند. نکته قابل اتکا اینجاست که تمامی این جریانات مورد قبول یکدیگر هستند و با یک هماهنگی ضمنی می‌توان امیدوار بود که در انتخابات مجلس به شکل واحدی ظاهر شوند. در همین راستا اگر نگاهی به دیدار اخیر حسن روحانی با شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بیندازیم می‌بینیم طبق گزارش‌هایی که بیرون داده شده رئیس‌جمهور سابق از ائتلاف با اصلاح‌طلبان استقبال کرده است. البته به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان به‌ویژه بخشی از این جریان به طور مشخص حزب کارگزاران سازندگی که به دنبال حضور و مشارکت در انتخابات است کنش فعالی را معطوف به انتخابات مجلس پیش گرفته است. چنانکه چندی پیش محمد قوچانی، رئیس کمیته سیاسی این حزب در گزارشی از دیدار با روحانی از قصد این حزب برای برگزاری جلساتی را در قالب پیشبرد همفکری و گفت‌وگو با بزرگانی چون سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، علی لاریجانی، سیدحسن خمینی، بهزاد نبوی و همچنین احزابی چون اتحاد ملت، اعتماد ملی، توسعه ملی،  حزب اسلامی کار و اعتدال و توسعه برگزار کند. برآیند این اتفاقات این نتیجه را به دست می‌دهد که گویا اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ائتلاف و حضور واحد در انتخابات تا حدی به جمع‌بندی رسیده‌اند. حال باید دید که طی شش‌ماهه پایان سال روند امور چگونه پیش خواهد رفت و اساسا این رویکرد تا آخر پایدار خواهد ماند یا دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

United Kingdom
هر چه ائتلاف کنند نکنند هیچ دردی از دردهای مردم کم نخواهد شد و برای اینچنین مجلس های فرمایشی و رئیس جمهور انتصابی آبی از آنها با مردم داغ نخواهد شد مردم نه فکر تغییر نظام هستند نه خدای ناکرده با نطام مشک ارند فقط به مجریان بسیار ضعیف قوانین اعتراض دارند هیچ کدامشان نه برای انقلاب نه برای اسلام نه خون داده اند نه عرق ریختند بلکه آمده اند بر سر سفره انقلاب نشسته و بصورت غیر متعارف سفره را پاره و پاره و سهم خواهی می کنند..
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1