تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۴۶۷۸۸۸
کبنا گزارش می‌دهد

نماینده بهبهان: میخ آخر بر تابوت سد آبریز / ممنوعیت انتقال آب بین حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب

۱۶
۰
نماینده بهبهان: میخ آخر بر تابوت سد آبریز / ممنوعیت انتقال آب بین حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب
کبنا ؛صبح امروز _دوشنبه 17 مهرماه 1402_ جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور مورد بررسی قرار گرفت. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ح) ماده 40 این لایحه با 126 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند (ح) ماده 40 لایحه مذکور؛ انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع است. تأیید تخصیص آب و اجرای طرح‌های انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیازهای زیست‌ محیطی طبق استانداردها و حدود مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان‌پذیر می‌باشد.
تبصره- استحصال و انتقال آب از دریا و دریاچه‌ها مشمول حکم این بند نمی‌شود.
بر اساس این گزارش؛ علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی به اصول 45، 48 و 50 اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 45 قانون اساسی حوضه‌های آبریز جزء انفال بوده و نمی‌توان برای آنها تصمیم‌گیری کرد؛همچنین بر اساس ماده 50 محیط زیست نیز مشمول مصارف غیرشربی می‌شود که در بند مذکور به آن اشاره شده و انتقال آب بین حوضه آبریز داخلی در این خصوص ممنوع شده است لذا موارد متعددی وجود دارد که باید رفع ابهام شود.
در ادامه سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در تذکر آیین‌نامه‌ای به ضرورت ایجاد صراحت در تدوین قانون و جلوگیری از برداشت‌های متفاوت تأکید کرد و گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی محیط زیست نیز مشمول بند مذکور می‌شود، به عنوان مثال برای حفظ دریاچه ارومیه باید انتقال بین حوضه‌ای انجام شود چرا که در صورت خشک شدن آن زندگی بیش  از 6 میلیون نفر تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ از این رو درخواست دارم در بند مذکور مصرف صنعتی انتقال آب ذکر شده و این موضوع ممنوع شود.
نماینده بهبهان: میخ آخر بر تابوت سد آبریز / ممنوعیت انتقال آب بین حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب
همچنین نمایندگان با بند الحاقی (1) ماده 40 این لایحه با 192 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس بند الحاقی 1 این ماده؛ وزارت نیرو مکلف است از طریق بخش خصوصی تا پایان اجرای برنامه، تمهیدات لازم جهت تأمین، طراحی و ساخت حداقل هشتاد درصد (%80) از آب شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر را از طریق خرید تضمینی آب شیرین شده و نیز مدیریت هوشمند و تجمیع خرید آب شیرین‌کن‌ها از طریق انتقال فناوری به داخل توسط جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان به انجام برساند.
در ادامه نمایندگان با بند الحاقی 2 ماده 40 این لایحه نیز با  144 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس این بند الحاقی؛ در راستای پایدار نمودن شرایط دریای خزر، دولت مکلف است مطالعات، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنین نمایندگان در جریان بررسی ماده 40 گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بند (چ) این ماده را برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.
بر اساس بند (چ) ارجاعی این ماده؛ وزارت نیرو مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، پس از تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و نصب شمارشگر (کنتور)های حجمی برای چاه‌های مجاز، به منظور جلوگیری از اضافه برداشت آب تا پایان سال اول برنامه نسبت به تعدیل پروانه چاه‌ها در هر دشت با رعایت ماده (44) قانون توزیع عادلانه آب اقدام نماید. در همین راستا دولت موظف است همزمان نسبت به برنامه‌ریزی لازم جهت فراهم نمودن سازوکارهای معیشت جایگزین برای اشخاص متضرر از تعدیل پروانه چاه، به نحو مقتضی اقدام نماید.
در حالی امروز در صحن علنی مجلس این موضوع مطرح شد و به موافقت نمایندگان مجلس رسید که مهدی روشنفکر (نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون)، سید ناصر حسینی‌پور (نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت) و سید محمد موحد(نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) حضور داشتند، این سه نفر تاکنون اظهارنظری در این خصوص نداشته‌اند.
محمدطلا مظلومی_ نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجاری_ که گویا ظفرمندانه از میدان جنگ برگشته در توئیتی نوشت: «میخ آخر بر تابوت سد آبریز»
او در ادامه نوشت: «با تصویب بند"ح"ماده ۴۰برنامه توسعه هفتم در مجلس شورای اسلامی: انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی برای مصارف غیرشرب ممنوع، تأیید تخصیص آب و اجرای انتقال آب شرب بین حوضه‌های آبریز و استان‌ها پس از طی مراحل فنی و تصویب در شورایعالی آب با لحاظ نیاز‌های زیست محیطی طبق استاندارد‌ها حد مجاز مندرج در اسناد و قوانین برای حقابه‌های مبدأ امکان پذیراست. 
در حالی نمایندگان مجلس امروز این مسئله را به تصویب رساندند که احداث سد آبریز یکی از مطالبات اصلی و مهم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و در سفر رئیس جمهور به استان این موضوع را به جد مطالبه کردند.
محمدطلا مظلومی_ نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجاری
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
کد ملی شناسنامه مظلومی آبرزگه مال کهگیلویه و بویراحمد است و اینگونه میخ میزند
بتاز و میخ بکوب و یقین بدان روزی می‌رسد میخ تابوت تو را هم میکوبد
اگر باران به کهساران نبارد
به سالی دجله گردد خشک رودی
ملا مظلومی
رای های تو هم همین لرهای بد بخت کهگیلویه و بویراحمد ساکن بهبهان بودند که دیگر آنها را به خواب هم نمی بینی
حسن
Iran, Islamic Republic of
شناسنامه موحد هم مال این سمت آبرزگه هست فقط همون رود مارون بینشونه از طرفی همین موحد با تقدیم سد به بهبهان پاداشش از مردم بهبهان هم گزفته ندیدیم هم تاوانی بده اتفاقا مردم کهگیلویه بهش دوبار جواب مثبت دادن لطفا الکی قصه نبافید اولویت مردم در کهگیلویه متفاوت هست
Iran, Islamic Republic of
باید خوشحال باشی

سد مارون موحد با استخدام چند سید راکی و سوقی عوض کرد.
سد ابریز هم همینطور

Iran, Islamic Republic of

کسانی که بهبهان رفتند واز جاده کارخانه سیمان دیدن کردند حجم بزرگ آب رودخانه مارون را حتما دیده اند . کانال های مادر و بزرگ آب برای مصارف کشاورزی و آبیاری باغات و نخیلات و مزراع بزرگ ... آبی که از کهگیلویه سرچشمه می گیرد و بهبهان را سیراب می نماید و اراضی منطقه خود را تشنه ...
شهروند
Iran, Islamic Republic of
قرار بود عزت به کهگیلویه برگرده چه شد ؟
منتظریم
په چه شد عزت؟بدبخت مردم کهگیلویه
علی پناه
Iran, Islamic Republic of
خدایی آبریز حذف شده
دهدشت فرماندار نداره
شهردار نداره
هیچ خبری هم از نماینده کهگیلویه نیست
کهگیلویه مظلوم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسوولان وقت استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان کهگیلویه دهدشت و توابع آن جلوگیری نکردن از سد کوثر بنام کهگیلویه ساخته شد تاکنون یک قطره چهار شهرستان کهگیلویه دهدشت و توابع آن اختصاص پیدا نکرد این تشکر نماینده بهبهان خود را پیروز میدان می داند
Iran, Islamic Republic of
تبریک خدمت حاج آقا موحد

قول چند نفر دیگه برا کار گرفتی
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
مردم نماینده دارن ما هم نماینده داریم... سی سال مجلس اندازه ۴سال مظلومی کار نکردن
Iran, Islamic Republic of
پس چرا فرزند کهگیلویه وبویراحمد در خوزستان ب کار مشغوله تهدید ب مرگ میشه. تهدید ب تجاوز میشه
چرا خوزستانی ها میگن غیر بومی نباید شاغل باشه در خوزستان ولی از آب استان ما استفاده می کنن.
آقای نماینده محترم و شریف بهبهان جوابگو باش
تنگ هیگون کلاچو
United Kingdom
عزت کهگیلویه کجا جا موندی؟؟؟
این چندتا نیرو در شرکت برق دهدشت بدون آزمون ب راحتی در سال۱۴۰۲ جذب شدن به خاطر چشم پوشی از پروژه حیاتی سد آبریز،ارزششو داشت!!!!!
دلم برای جوانان این شهرستان میسوزد و کاری از دستم ساخته نیست
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
یکی از شرایطی که این سه نماینده را تهران خواست::::: خود را به خواب زدن بود::::: وتفرقه افکنی در استان
سیسخت
Iran, Islamic Republic of
...مانفت وگازداریم واین همه دشت های بزرگ درکهگیلویه...یعنی مانمیتونیم چندتا کارخونه وپتروشیمی درست ودرمون بزنیم برای جوون هامون؟🤔
اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
دوستان محترم سلام. لطفا مطالب این نماینده عزیز ومحترم بهبهان را جدی نگیرید. ایشان برداشت شان از مصوبه مجلس را اعلام کرده و زیادی و بدون دلیل ذوق شده شده است. اتفاقا مصوبه مجلس صد در صد به نغع تمام مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله احداث سد آبریز است و نماینده محترم بهبهان تیرش به سنگ خورده است و بد جور هم خورده است🤦‍♂️🤦‍♂️😅😅😅
Iran, Islamic Republic of
نه به عدل موحد بزرگواری
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار مظلومی عزیز
قطعا مردم شهرستان لنده قدردان زحمات شما خواهند بود
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1