تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۴۶۶۰۱۱
کبنا گزارش می دهد؛

بوکسیت چرام برای چه کسانی حراج شد؟ / چرا ایمیدرو از سرمایه گذاری در سرفاریاب چرام منصرف شد / مسوولان استان حقوق مردم را از «رئیس جمهور» پیگیری کنند

۵
۰
بوکسیت چرام برای چه کسانی حراج شد؟ / چرا ایمیدرو از سرمایه گذاری در سرفاریاب چرام منصرف شد / مسوولان استان حقوق مردم را از «رئیس جمهور» پیگیری کنند
کبنا ؛
براساس آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، بخش آلومینیوم در 11 ماهه سال گذشته به میزان 114 هزار و 569 تن شمش آلومینیوم و محصولات آلومینیومی به ارزش افزون بر 211 میلیون و 880 هزار دلار صادر كرد. ماده اولیه شمش آلومینیومی پودر آلومینا است که از بوکسیت بدست می آید. 
به گزارش کبنا نیوز، حدودا 6 معدن بوکسیت در سطح کشور وجود دارد. معدن جاجرم خراسان، معدن علی آباد گلستان، معدن مندون سرفاریاب کهگیلویه و بویراحمد، معدن کرمان، یزد و سمنان از معدود معادن بوکسیت کشور است. این معادن ذخایر مختلفی از 20 میلیون تن تا چند میلیون تن دارند و معدن سرفاریاب چرام حدود 750 هزار تن ذخیره دارد.
طی چند سال اخیر تاکنون بیش از 150 هزار تن بوکسیت از معدن سرفاریاب چرام استخراج شده که حدوداً معادل 15 هزار میلیارد تومان درآمد است. اما با وجود درآمد زیادی که دارد، این معادن برای مردم سرفاریاب چیزی به جز آلودگی، استهلاک جاده ها و خرابی به بار نیاورده است.
دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از استخراج بوکسیت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سال 1400 دستور توقف استخراج از معدن بوکسیت سرفاریاب را صادر کرد و شرکت آلومینا که قرارداد استخراج بوکسیت را دارد طی مدتی حق برداشت از معدن را نداشت. از طرفی مردم بارها و بارها نسبت به استخراج بوکسیت و بی توجهی به توسعه منطقه گلایه مند شده اند و طی مدتی استخراج معدن بوکسیت سرفاریاب مورد توجه رسانه های استان قرار داشت.
نه به استخراج بوکسیت از معدن شاهرود سمنان
مردم، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی و مسئولان شهرستانی با فعالیت دوباره معدن بوکیست تاش شاهرود به دلیل آلایندگی زیست‌محیطی، تهدید برای منابع آبی، طبیعت قله شاهوار، گونه‌های گیاهی و حیات وحش منطقه، مخالف هستند و بر مواضع قبلی خود مبنی بر ممانعت از هرگونه فعالیت مجدد معدنی مخرب در این منطقه ایستاده‌اند.
هر چند که مردم بارها مقابل این موضوع ایستادند ولی این ایستادگی به نتیجه نرسید و مجوز بهره برداری مجدداً صادر شد.
مطالباتی که هیچ کدام پرداخت نشد
به گفته کارشناسان اشتغال زایی غیرمستقیم معادن بسیار بالا است و معادن حدود 5 هزار نفر اشتغال زایی غیرمستقیم دارند که تاکنون در سرفاریاب چرام اشتغال زایی انجام نگرفته است. از طرفی معدن آلودگی زیادی ایجاد می کند، هر روزه از معدن سرفاریاب ماشین های باری بوکسیت ها را خارج می کنند. چند سوال  در اینجا پیش می آید:
1. شرکت آلومینا که قرارداد استخراج از معدن سرفاریاب را دارد چقدر حق آلایندگی به سرفاریاب چرام پرداخت می کند، آیا تاکنون حق آلایندگی به مردم چرام تعلق گرفته است؟ مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون چه مطالبه ای در این خصوص داشته اند؟
2. شرکت آلومینا تاکنون مالیات بر ارزش افزوده معدن را به استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت کرده است؟ شواهد نشان می دهد که این حقوق پرداخت نشده و هنوز ریالی به مردم سرفاریاب داده نشده است.
3. چرا تاکنون این شرکت حتی برای یک نفر اشتغال زایی در سرفاریاب چرام ایجاد نکرده است؟ این شرکت در زمینه مسوولیت های اجتماعی چه فعالیتی برای مردم سرفاریاب چرام انجام داده است؟
4. درخصوص 19 درصد حق بارنامه ماشین های باربر که باید به راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد داده شود تاکنون چه اقدامی انجام گرفته است؟
5. سالانه حدود 25 درصد فروش محصول بوکسیت باید به سازمان امور دارایی استان تعلق بگیرد آیا تاکنون اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟ 
شواهد حاکی از آن است که تاکنون اقدام خاصی در خصوص مطالبات ذکر شده انجام نگرفته است. 

چرا ایمیدرو از سرمایه گذاری منصرف شد؟ پای منافع چه گروهی در میان بود
در حالی که ماه های ابتدایی سال 1400 ایمیدرو زیر نظر وزارت صمت برای سرمایه گذاری در معدن بوکسیت چرام اعلام امادگی کرد، معاون وزیر صمت در سال 1402 در بازدید از معادن سرفاریاب، سرمایه گذاری روی بوکسیت چرام را منتفی اعلام کرد. جعفری رئیس سازمان توسعه و تجهیز معادن ایران دلیل این تغییر رویه وزار صمت را پایین بودن عیار ماده معدنی بوکسیت چرام اعلام کرد و گفت: خردایش و فرآوری بوکسیت چرام در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد.  اینها در حالی است که کارشناسان از بالا بودن عیار بوکسیت چرام خبر می دهند!
بازدید معاون وزیر از معادن سرفاریاب در اردیبهشت ماه 1402

به گفته مطلعان، خیلی از شرکت ها در دو سال گذشته با حمایت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای سرمایه گذاری روی معدن بوکسیت اعلام آمادگی کردند ولی همه این شرکت ها به دلایلی نامعلوم از ادامه همکاری منصرف شدند.
شرکت آلومینای ایران که حق برداشت بوکسیت چرام را دارد و بوکسیت چرام را به جاجرم خراسان شمالی بار می زند، زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است، در واقع شرکت آلومینا یک شرکت زیرمجموعه دولت محسوب می شود! این تعارض در دولت که حقوق مردم محروم چرام را نادیده گرفته جای بسی تأمل دارد.
حال مردم سرفاریاب چرام که بارها به وضعیت برداشت از معدن بوکسیت گلایه و اعتراض کرده اند انتظار دارند مسوولان استانی و نماینده های استان حق و حقوق مردم را پیگیری کنند. چرا یک شرکت دولتی باید میلیاردها تومان درآمد از معدن استان ما بدست آورد ولی هیچکدام از تعهدات خود را به استان نمی دهد. اشتغال زایی، حق آلایندگی، مالیات و دارایی، هزینه راهداری، مسوولیت های اجتماعی، همه این موارد می بایست توسط این شرکت انجام گیرد که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
جالب این است که در شاهرود سمنان با وجود پیگیری مستمر مردم، مسوولان شرکت الومینا حق الایندگی را انکار کرده و گفته اند که آلایندگی معدن در شاهرود اثبات نشده است! اخبار اعتراضات مردم و شرح ماجرا در رسانه های این استان منتشر شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
برای روسی ها و حامیان
محمدولایی
United States
الودگی یه طرف وجاده وترافیک تنگ پیرزال وبیکاری مردم ان دیار:::: بدترش. حمل میشود به شمال شرق بعد از همان راه برمی گردد به خلیج فارس::: زوره زور
Iran, Islamic Republic of
عامل تمام این بی برنامگی فقط شخص موحد هست که عرضه نداره از حق و حقوق این مردم مظلوم دفاع کنه...
البته فراموش نکنیم ایشون در عمل نماینده خوزستان هست نه استان ما
Iran, Islamic Republic of
جواب اینارو نمایندگان محترم ادوار گذشته و حال بدن .علی الخصوص سناتور ی که خودش تو جلسه ۱۴۰۲ با نماینده ایمیدرو و معاون وزارت صمت گفت من معامله گرم برا اشتغال جوانان با هر کسی معامله میکنم. خوب بلده فیلم بازی کنه .مثل کلیپی که جلو وزیر کشور در کلاچو در خصوص سد ابریز اجرا کرد و وحیدی خودش هم خندش گرفته بود .
صبا موقع انتخابات هم هر کدوم از کاندیدا حداقل ۴ کارخونه تو چرام و سرفاریاب برا بوکسیت و فسفات راه اندازی میکنن .
و در پایان اخ وبخت عسکر
Iran, Islamic Republic of
طی چند سال اخیر تاکنون بیش از 150 هزار تن بوکسیت از معدن سرفاریاب چرام استخراج شده که حدوداً معادل 15 هزار میلیارد تومان درآمد است.

این اعداد را از کجا آورده اید؟

بوکسیت را تنی چند حساب کرده اید ؟

حداقل یه حساب سرانگشتی می کردین و بعد این مبالغ را می نوشتین
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1