تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۴۶۵۹۳۰
درباره حوزه نفتی و گازی آرش:

اولتیماتوم گازی تهران به کویت و ریاض

۰
اولتیماتوم گازی تهران به کویت و ریاض
کبنا ؛
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) ۲۳ مرداد ماه در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های اصحاب رسانه و خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.
به گزارش کبنا نیوز، رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق گفت: همواره گفته‌ایم هیچگاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم. از ابتدای کار دولت تصمیم آقای رئیس جمهور بر این شد که ما در دو مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرعادلانه آمریکا اقدام کنیم. آن بخشی که مربوط به تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌هاست، به محتوای برجام برمی‌گردد.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان و بازگشایی سفارت این کشور در تهران به سفر اخیرش به باکو اشاره کرد و گفت: درباره اتفاق رخ داده در سفارت جمهوری آذربایجان یک اقدام شخصی بود و کوتاهی در این مسیر رخ نداده، ولی اتفاقی رخ داده است. من به آقای الهام علی‌اف گفتم از این اتفاق‌ها رخ داده و خیلی عجیب نیست که بخواهد باعث بسته شدن سفارت شود.
در روزهای اخیر تیم قضایی ما به باکو سفر کرد و بخشی از تحقیقات تیم قضایی ما باید در تهران تکمیل می‌شد. این مرحله ۴۰ روز پیش باید تکمیل می‌شد و بخش دوم نیازمند تحقیقات از عوامل در باکو بود که هیأت قضایی ما در سفر به آذربایجان داشت، این مرحله از کار را انجام داد و امیدواریم بزودی شاهد صدور حکم قضایی باشیم. قوه قضائیه ما نهاد مستقلی است ولی مقامات قضایی گفتند نسبت به امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها با قدرت عمل می‌کنند و هر طرف خاطی به مجازات خواهد رسید. بعد از صدور این حکم در موضوع توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو کشور این مانع که در مناسبات وجود دارد نسبت به رفع آن در گام‌های بعدی اقدام شود. همچنین امیر عبداللهیان، درباره زمان دقیق سفرش به ریاض و در پاسخ به سؤالی درباره طولانی شدن استقرار سفرای ایران و عربستان در پایتخت‌ها گفت: طی روزهای آینده سفرا مستقر می‌شوند و سفیر ما در سفر من در روزهای آینده به محل ماموریت می‌رود و سفیر عربستان هم بزودی به ایران می‌آید. وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برنامه ایران برای ادامه مذاکرات برجامی نیز ابراز امیدواری کرد که در مسیر نگاه فنی آژانس به همکاری ادامه دهد و با نقشی که گروسی برای حل و فصل مسائل ایفا می‌کند به نقطه مطلوب خود برسیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات ایران و مصر و سفر سلطان عمان به تهران و پیامی که منتقل کرد نیز اظهار داشت: ایران از بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح استقبال کرد این موضوع را در مسیر دیپلماسی در دستورکار داریم. امیرعبداللهیان درباره حق‌آبه هیرمند افزود: تیم ما از وضعیت آب در سد کجکی با همراهی هیأت حاکمه افغانستان بازدید کرد و منتظریم گزارش فنی تیم را دریافت کنیم و به پیگیری‌ها برای تامین حق‌آبه از هیرمند ادامه می‌دهیم. گزارش ها حاکی از خشکسالی در افغانستان و مسیر است. به طرف مقابل گفته‌ایم باید تیم ما از سرچشمه بازدید کند.
وزیر خارجه درباره حوزه نفتی و گازی آرش نیز گفت: در این رابطه دو بار با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو کردم و با هم توافق داریم که موضوع حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. از مسیر فنی و حقوقی باید اقدامات صورت بگیرد. این موضوع از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای باید پیگیری شود. در خصوص مساله میدان گازی آرش برای ما بسیار مهم است که سر سوزنی از تمامیت ارضی ما مورد خدشه قرار نگیرد.
وی در ادامه گفت: حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس و در نزدیکی ایران آسیب پذیری را افزایش می‌دهد. این پیام قدرت نیست. این هیاهوها و جنجال‌ها کمکی به منطقه نمی‌کند. در سایه اعتماد و همکاری و تعاون رهبران منطقه همه مایلند نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام نیروهای مسلح ما به کشورهای همسایه جز دوستی و برادری نیست. ما با قدرت از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم. وزیر خارجه بیان کرد: هیچ طرفی دلسوزتر و متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1