تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۴۶۵۶۹۴
کارشناس مسئول معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد:

افزایش تعریق و دفع مایعات ­از بدن در تابستان / چگونه کم آبی بدن را برطرف کنیم؟

۰
افزایش تعریق و دفع مایعات ­از بدن در تابستان / چگونه کم آبی بدن را برطرف کنیم؟
کبنا ؛کارشناس مسئول مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در فصل تابستان به علت گرم شدن هوا میزان تعریق بدن حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی­لیتر در ساعت افزایش می یابد.
به گزارش کبنا نیوز، فرهاد تابان سیرت افزود: افزایش تعریق منجر به افزایش از دست دهی آب و املاح ضروری مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم می­گردد.
وی اذعان داشت: در صورتی که این افزایش از دست دهی آب و املاح با تغذیه مناسب جبران نشود، فرد دچار علائم ناخوشایندی از جمله ضعف، بی‌حالی، خستگی، کاهش تمرکز، یبوست و سردرد می‌شود.
تابان سیرت ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع علائم فوق بایستی رعایت اصول تغذیه­ای در فصل تابستان جدی گرفته شود. در گام اول میزان مایعات مصرفی خود را افزایش دهید به طوری که ادرار شما در طول روز سفید یا زرد بسیار کم رنگ باشد.
کارشناس مسئول مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دقت کنید که به جای استفاده از نوشیدنی­های حاوی شکر زیاد مانند آبمیوه­های صنعتی، نوشابه و دلستر از آب، شیر، دوغ و آبمیوه­های طبیعی استفاده کنید.
وی با بیان اینکه باید از مصرف افراطی محصولات حاوی کافئین مانند قهوه که منجر به افزایش دفع مایعات ­از بدن می­گردند، اجتناب کرد، یادآور شد: جهت رفع عطش در خارج از منزل می­توانید از دانه­های خاکشیر یا تخم شربتی استفاده نمایید. این دو ماده غذایی توانایی جذب آب و آزادسازی آن در مواقع لزوم را دارند.
تابان سیرت تاکید کرد: اگر مبتلا به فشار خون بالا نیستید، می­توانید در فصل تابستان نمک دریافتی خود را به مقدار بسیار اندکی افزایش دهید تا سدیم از دست رفته طی تعریق را جبران نمایید. البته دقت کنید که مصرف سدیم نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی­گرم در روز باشد. همچنین، مصرف مواد غذایی ناسالم حاوی نمک بالا مانند چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و ... پیشنهاد نمی­شود.
کارشناس مسئول مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف انواع میوه های تازه مانند سیب، هندوانه، طالبی، هلو، زردآلو، آلبالو، گیلاس، انگور و ... را در میان وعده­ها افزایش دهید.
وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین ضروری است مصرف انواع سبزی­های تازه مانند خیار، کاهو، کلم، پیاز، کدو، فلفل دلمه­ای، گوجه فرنگی و ... را در وعد­ه­های اصلی خود افزایش دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1