تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۴۶۵۶۶۳
کبنا گزارش می‌دهد؛

خرید نان با کیفیت معضل بزرگ مردم یاسوج / چرا همه نان‌ها خورد و خمیر می‌شوند / رئیس صنف نانوایی‌ها: کیفیت آرد یاسوج پایین است؛ ۵۰ درصد آرد را از شیراز تأمین کنید تا مردم ببینند که مشکل اصلی چه چیزی است؟

۷
۱
خرید نان با کیفیت معضل بزرگ مردم یاسوج / چرا همه نان‌ها خورد و خمیر می‌شوند / رئیس صنف نانوایی‌ها: کیفیت آرد یاسوج پایین است؛ ۵۰ درصد آرد را از شیراز تأمین کنید تا مردم ببینند که مشکل اصلی چه چیزی است؟
کبنا ؛
هر نانوایی که می‌رویم نان بی‌کیفیتی تحویل می‌گیریم، از نانوایی تا خانه که نان را می‌بریم خورد و خمیر می‌شوند، یک نانوایی که کیفیتش بهتر است یا خیلی مسیر دوری دارد یا همیشه شلوغ است، بطور کلی خرید نان در یاسوج تبدیل به معضل بزرگی شده است. خیلی از نانوایی‌ها کیفیت را فدا کرده‌اند و از طرفی نان‌های لواش بسیار زیاد شده در حالی که ذائقه مردم بیشتر به نان تافتون و نان‌های سنتی است.
به گزارش کبنا نیوز، نان بخش جدانشدنی و اصلی‌ترین رکن سفره ایرانی است که از دیرباز نه تنها به عنوان یک خوراکی بلکه به عنوان نماد برکت در سفره ایرانیان بوده است. تمام انواع نان‌ها در شهر یاسوج مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد اما سه نوع نان بیشتر مورد توجه و استفاده است که عبارتند از نان‌های لواش، تافتون و نان‌های سنتی از جمله سنگگ و بربری.
بنا بر گزارش می‌دانی خبرنگار کبنا نیوز که از تعداد زیادی از نانوایی‌های شهر یاسوج به عمل آمده است، میزان رضایت مردم از کیفیت برخی از این نان‌ها به شدت کاهش یافته است.
بنابر گزارش آماری میزان رضایتمندی نسبت به کیفیت دو نوع نان لواش و تافتون در حد متوسط و رو به ضعیف گزارش شده که از نظر شهروندان این دو نوع نان تنها هنگام گرم بودن قابل مصرف‌اند و بلافاصله پس از سرد شدن و چند ساعت پس از خرید به شدت سفت و غیرقابل مصرف می‌شوند. اما وضع درباره کیفیت نان‌های سنتی مخصوصاً سنگک از آنهم بدتر است.
شکایت عمده شهروندان از کیفیت نان سنگگ در زمینه‌های کوچک بودن ابعاد، خمیر بودن هنگام خرید، تیره رنگ بودن و سوختگی و اضافات زیاد است.
کاهش کیفیت نان در شهر یاسوج را می‌توان مرتبط با دلایل زیر دانست:
۱. عدم نظارت کافی بر روند پخت و کیفیت نان از سوی بازرسان سازمان صنعت و معدن، شرکت غله و بهداشت و تحادیه نانوایان. به نظر می‌رسد بسیاری از نانوایی‌ها سایه نهاد‌های نظارتی را بر سر خود بصورت ملموس حس نمی‌کنند و یا اگر نظارتی هم هست بصورت جدی صورت نمی‌گیرد در نتیجه نانوا برای ارائه هر کیفیتی از نان خود را صاحب اراده و اختیار می‌داند
۲. عدم دانش و تجربه کافی برخی از نانوایان: برخی از نانوایی‌ها بدون داشتن ابتدایی‌ترین اطلاعات از نحوه پخت نان و نسبت‌های ترکیبی مواد اقدام به پخت می‌کنند که نتیجه این امر کاهش شدید کیفیت نان است.
۳. آرد نامناسب: بسیاری از نانوا‌های شهر یاسوج علت کاهش کیفیت نان را اراِئه آرد نامناسب و وارداتی بیان می‌کنند که باید دید این ادعا تا چه میزان درست و قابل استناد است (توجه نمایید که آرد وارداتی به علت داشتن میزان پروتئین و گلوتن زیاد باعث سفتی نان می‌گردد) 
۴. افزودن جوش شیرین به نان: مصرف زیاد جوش شیرین در نان موجب تجزیه برخی از ویتأمین‌های B، مانند ریبوفالوین (۲B) می‌شود. از مضرات دیگر آن می‌توان به تسریع بیات شدن نان اشاره کرد. از جوش شیرین به عنوان ماده ترد‌کننده یا حجم‌آور استفاده می‌کنند. به همین دلیل نان به سرعت بیات می‌شود
۵. شهروندان: ناگفته نماند در برخی موارد مقصر رسیدن نان بی‌کیفیت به سفره مردم خود آن‌ها هستند آنهم به دو دلیل: اول آنکه مردم شهر یاسوج به شدت روحیه مطالبه‌گری پایینی دارند و نانوایی‌ها و نهاد‌های نظارتی را برای کاهش کیفیت مهم‌ترین ماده سبد غذایی خود مورد پرسش قرار نمی‌دهند. دوم آنکه اگر حتی نان با کیفیت به دست آن‌ها برسد بلافاصله پس از خرید و با همان حالت داغ و بدون سرد کردن، نان‌ها را در نایلون پلاستیکی قرار می‌دهند که این کار کیفیت و مزه نان را تا حد زیادی تغییر می‌دهد. انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی بر کیفیت نان ارائه شده به مردم کمی مسئولانه‌تر و مجدانه‌تر برخورد کنند به این صورت که با نظارت دقیق بر کیفیت نان در نانوایی‌ها و نمونه‌گیری‌های ماهیانه، با نانوایی‌های متخلف بدون اغماض و مطابق قانون برخورد کنند.
نانوایی‌هایی که کیفیت نان خوبی را در اختیار مردم قرار می‌دهن تشویق شوند.
شهروندان یاسوجی می‌توانند شکایات خود را به سامانه ۱۲۴ یا به شماره پیامک ۳۰۰۰۹۶۵۱ ارسال نمایند.
رئیس صنف نانوایی‌های شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: کیفیت پایین نان در یاسوج دلایلی دارد، ما آرد یاسوج را آزمایش کردیم، در دو نانوایی با دو سبک متفاوت پخت شد، و به این نتیجه رسیدیم که بیشترین مشکلات ما از آرد کارخانجات یاسوج است.
آقایی اظهار کرد: قیمت پایین نان از جمله مواردی است که باعث بی‌انگیزگی نانوایان می‌شود و قیمت از دغدغه‌های آنان است.
وی افزود: اگر این دو مورد همزمان اصلاح شود، یعنی اینکه هم آرد با کیفیتی داشته باشیم و هم قیمت نان منصفانه باشد، وضعیت بهتری از نظر کیفیتی را شاهد خواهیم بود.
آقایی با بیان اینکه مردم هم حق دارند که ناراضی باشند، افزود: در چند هفته آینده کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای نانوایان برگزار می‌شود.
وی گفت: یک نانوایی میانگین از ۵ تا ۷ کیسه آرد، نان تولید می‌کند، وقتی نانوایان آرد کم می‌آوردند برای اینکه جوابگوی مشتری‌ها باشند، مجبور می‌شوند از وزن نان کم کنند.
وی با اشاره به پایین بودن کیفیت نان در یاسوج گفت: ۵۰ درصد سهمیه آرد یاسوج را از شیراز تأمین کنید، تا مردم ببینند که مشکل اصلی چه چیزی است؟
وی گفت: انتقاد مردم را می‌پذیریم، کیفیت نان به آرد برمی گردد، سبوس بیشتر کیفیت نان را بالا می‌برد. چرا تولید آرد در کارخانه آرد یاسوج با کیفیت آرد شیراز که ۱۵۰ کیلومتری ما است اینقدر تفاوت دارد؟
وی در خصوص استفاده از جوش شیرین و کاهش کیفیت نان گفت: در نانوایی‌ها جوش شیرین استفاده نمی‌شود، هیچ کدام از نانوایی‌ها علناً از جوش شیرین استفاده نمی‌کنند و هر هفته نیز نان نانوایی‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
----------------------------
خبرنگار: محرابی
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
احسنت به اين گزارش منصافه و مطالبه گر
زبان مردم بينواي خاموش و دچار روزمرگي بوديد
خداروشكر هنوز در اين شهر فرد پويا زنده وحود دارد
دهه شصتی
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر تمام مسیولین استان کهگیلویه و بویر احمد
شهروند
Jordan
طرف/ شده رئیس صنف نانوایی ها دو کلام باهش حرف بزنی همه چی میاد دستتون اداره غله وو جهادووو صنف ...
شهروند
Jordan
آقای محترم وقتی زدین نظر شما...سیچه سانسورشون ایکنی ایزنی داخل سایت مثلا کابوک بازی ایدراری
محمدی
Iran, Islamic Republic of
یارانه اگر برای مردم است مستقیما به خود مردم که بالغ ،عاقل، رشید و هوشمند هستند دهید و آنها را در خرید کالا های اساسی که نان هم یکی از آنهاست آزاد گذاشته، آنگاه خواهید دید ریشه فساد از بین می رود، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.
Iran, Islamic Republic of
سلام . هیچ نانوایی توی شهر یاسوج کیفیت نداره ... صنف میره یه مبلغ پول میزنه به جیب و حسابش میگه بی خیال ماکه رشوه میگیریم کاری به مشتریان نان نداریم
Iran, Islamic Republic of
ککا وره ندارین نون بزنید
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1