تاریخ انتشار
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۴۶۵۲۹۷

امام حسین (ع) فصل مشترک مذهبی ها و غیرمذهبی ها / چرا در کهگیلویه و بویراحمد عاملان فرهنگی ضعیف عمل می کنند؟

۱
۲
امام حسین (ع) فصل مشترک مذهبی ها و غیرمذهبی ها / چرا در کهگیلویه و بویراحمد عاملان فرهنگی ضعیف عمل می کنند؟
کبنا ؛
هیئت مذهبی یکی از اجزای نظام تبلیغات اسلامی است که در طول 1400سال گذشته عامل انتقال دین به نسل‌ها بوده و نقش بزرگی در انتقال مفاهیم اعتقادی و اخلاقی ایفا کرده است، منتها در سالهای اخیر ظاهرگرایی در هیئت ها رواج بیشتری پیدا کرده و هیئت های ما خالی از محتوا شده اند، هیئت ها خالی از غنا و پرمایگی شده اند که بتوانند جوانان را جذب کنند، این ایرادها بر هیئت ها وارد است.
به گزارش کبنا نیوز، کهگیلویه و بویراحمد جزو جوان ترین استان های کشور است، و آسیب های اجتماعی نیز در این استان بسیار بالا است. از طرفی ایام محرم و صفر و عزاداری امام حسین (ع) فرصت خوبی برای جذب جوانان به سمت دین و مذهب است. وقتی می بینیم اقشار مختلف مردم و تیپ و شخصیت های متفاوت زیر علم سیدالشهدا سینه می زنند، مشخص است که مراسمات محرم و صفر و اربعین فصل مشترک مردم و نقطه اتحاد آنان است.
همیشه عاملان فرهنگی گلایه و ناراحتی بابت جذب نشدن جوانان به صحبت مذهبی ها را داشته اند، اما از ظرفیت بزرگ ایام عزاداری محرم و صفر غافل بوده اند و در این ایام فعالیت ها به روش سالهای قبل برگزار شده، نه برنامه جدیدی دیدیم، نه شاهد تقویت عاملان فرهنگی بودیم.
متأسفانه بزرگترین عامل ضعف در کهگیلویه و بویراحمد نبود افراد غنی و توانمند فرهنگی است، ممکن است خیلی افراد باسوادی داشته باشیم که دغدغه دین دارند ولی نمی توانند جوانان را جذب کنند، از طرفی مداحان برجسته ای مثل حاج محمود کریمی و حاج مهدی رسولی نداریم که با مداحی و سکنات خود بتوانند جوانان را جذب کنند، نوحه خوانی ها متوسط و ضعیف بوده اند و کمتر می توان نوحه خوانی های بامحتوایی را یافت که جذاب باشند. جوانان تشنه محتوا و فضای نوحه خوانی با محتوا هستند و هر زمانی که نوحه بامحتوا و غنی سروده شده و خوانده شده مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
لذا حلقه گمشده در هیئت های مذهبی استان نبود محتوا و عاملان فرهنگی غنی است که بتوانند جوانان را جذب کنند. از این رو نیاز هست که حوزه های علمیه با علم روز و شیوه های جدید برخورد با جوانان و نوجوانان آشنا شوند و نیاز است عاملان فرهنگی به عنوان نیروهای انسانی تربیت شوند و راه های جذب جوانان را بیاموزند.
امام حسین (ع) نقطه مشترک همه افراد و نقطه اتحاد مذهبی ها و غیرمذهبی ها است، مراسمات محرم و صفر حتی از برخی جریانات ملی نیز جذب کننده تر است، و می توان از این پتانسیل استفاده کرد تا جوانان به دین و آیین ایرانی و اسلامی کشیده شوند، ولی تاکنون چقدر جوانان ما جذب هیئت ها شده اند؟ و چقدر جذب افراد فراگیر شده است؟ در سطح کشور برخی هیئت هایی بصورت دلی و با محتوا ایجاد شده اند، هیئت هایی که افراد تشکیل دهنده آن افراد باسواد و دانشجویان بوده اند، و زمینه جذب جوانان در این هیئت ها بسیار بالا بوده است. ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد دانشجویان چقدر در زمینه هیئت ها فعال شده اند؟ حوزه های علمیه خواهران و برادران چقدر توانسته اند زمینه های جذب افراد را ایجاد کنند؟ هر چند که در سالهای اخیر تغییراتی در شیوه های سخنرانی ایجاد شده، و وضعیت بهتری را شاهد هستیم، ولی کافی نبوده است، ضمن اینکه ایرادات زیادی به فعالیت های فرهنگی عاملان فرهنگی استان وارد است، و نیاز هست مذهبی ها و هیئتی ها از ظاهرگرایی و فعالیت هایی که صرفاً برای اعلان حضور در جامعه است به سمت برگزاری برنامه های بامحتوای بیشتر پیش بروند. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یا حسین
Iran, Islamic Republic of
حرف دل ماست به خدا... من خودم یه دختر مذهبی ام از استان وقتی این وضعو میبینم تاسف می خورم از بی کفایتی این مسئولا.نسبت به بقیه شهر ها خیلی ضعیفیم. اصلا نه قضیه محتواست. همون ظاهر رو هم نگاه کنید خیلی بی نظمی و پراکنده کی می‌بینید ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1