تاریخ انتشار
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۶۵۲۶۹
کبنا گزارش می دهد؛

عزاداری محرم در دو نسل متفاوت؛ چرا دستگاه های فرهنگی و هیئت های مذهبی غافل هستند؟

۱
۰
عزاداری محرم در دو نسل متفاوت؛ چرا دستگاه های فرهنگی و هیئت های مذهبی غافل هستند؟
کبنا ؛
از 20 سال پیش تا همین الان هنوز جلسات روضه های خانگی برگزار می شود، از همان کودکی هر بار با شور و حال خاصی برای شربت های خوشمزه روضه امام حسین به خانه همسایه پا می گذاشتیم، شب ها هم می رفتیم هیئت سینه زنی. هر سال محرم، مردم با حرارت خاصی لباس سیاه شان را می پوشند و جلوی خانه و مغازه شان پارچه سیاه می زنند. تا همین امروز این سکنات و آیین از سوی خانواده ها به بچه های دهه 80 و 90 منتقل شده و اگر الان اعتقادات عده ای از مردم کم شده بخاطر رها شدن کار توسط دستگاه های فرهنگی است.
به گزارش کبنا نیوز، محرم همیشه از سوی اقشار مختلف مردم و بازاریان برگزار می شده و حکومت و دولت نقش کمی در برگزاری مراسم ها داشته اند، همین امروز در مراسم عاشورا، حضور مردم با زور انجام نمی گیرد بلکه با اعتقاد حضور پیدا می کنند، اما دولت و حکومت باید نقش تسهیل کننده داشته باشند. حضور جوانان در مراسمات با هر سر و شکلی که باشد نشاندهنده عشق به محرم است ولی دولت و دستگاه های فرهنگی چه کاری برای جوانان کرده اند؟

عزاداری ایام محرم در یاسوج
وقتی جوانان ما با شلوارهای پاره و نمادهای مختلف روی لباسهایشان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) حضور پیدا می کنند، نشان از بی توجهی دستگاه های فرهنگی دارد. اگر دولت با ظرافت بیشتری روی مسائل فرهنگی تمرکز می کرد، این جوانی که بدون روسری در مراسم مذهبی حضور پیدا می کند، با قیافه دیگری حضور پیدا می کرد.
خیلی وقت ها کم کاری و بی توجهی از جانب خانواده ها است، و خیلی وقت ها کم توجهی از جانب دستگاه های فرهنگی است. امر به معروف و نهی از منکر از سوی عده ای هنوز با بداخلاقی و دافعه صورت می گیرد، برگزاری برنامه های مذهبی با ضعف زیادی روبرو است، از طرفی فضای مجازی، بازی های خشن، رسانه های بیگانه و سریال های کره ای و هالیوودی تمام دنیای دخترها و پسرهای نوجوان و جوان را گرفته است. 
در یک دوره ای سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری فعالیتی را آغاز کرد و برخی نهادهایی ایجاد شدند که با شیوه ای نو و جدید سعی در احیای فرهنگ بومی و ایرانی اسلامی داشته اند. اما این حوزه ها هنوز آنچنان فراگیر نشده اند. از طرفی صداوسیمای کشور و استانی در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی اصلاً ورودی نداشته اند و اگر هم ورود کرده اند چندان درخور توجه و برنامه با ظرافتی نبوده که مخاطب هدف خود را جذب کند.

عزاداری ایام محرم در یاسوج
قاچاق و ورود لباس ها و لوازم التحریر خارجی با تصاویر قهرمان های هالیوودی از نظر اقتصادی و از نظر فرهنگی وضعیت بدی را در کشور ایجاد کرده اند.
در کهگیلویه و بویراحمد هیئت های مذهبی هنوز از فرصت ها استفاده نبرده اند، هیئت ها در مراسم های محرم و ماه رمضان آنقدر ضعیف عمل می کنند، سخنرانان ضعیف برای سخنرانی آورده می شود، مراسم با دقت و ظرافت برگزار نمی شود و در آخر می بینیم که هیئت بیشتر از اینکه جاذبه داشته باشد دافعه دارد.
سبک زندگی غربی روی تمام وجوه زندگی ما اثر گذاشته است و الان هم در حوزه بازی های کامپیوتری خشن و بدون هیچ قانون و قاعده ای، کودکان ما نیز در معرض شدیدترین تهاجمات قرار دارند.
بخشی از سیاست گذاری ها در سطح کلان باید انجام بگیرد، اما بعضی از این سیاست ها را باید در سطح استان پیاده کرد، استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار را از نظر آسیب های اجتماعی دارد، ولی می بینیم که حتی هیئت های عزاداری که دارای پتانسیل های زیادی برای کاهش آسیب ها هستند به صورت کیفی برنامه های خود را برگزار نمی کنند و جاذبه هیئت ها بسیار پایین است. خیلی از نمادهای فرهنگی از جمله امام زاده ها را در استان داریم که می توانند جاذبه ایجاد کنند، ولی کارهای فرهنگی بسیار ضعیف انجام می شوند، عاملان فرهنگی از آموزش های کیفی و خوبی بهره نبرده اند و همین باعث می شود که ما حتی در مسائلی که پتانسیل آن را در اختیار داریم، نمی توانیم جاذبه های فرهنگی خوبی را ایجاد کنیم.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با همین لباس ها هم برای حسین سینه وزنجیر زدن ارزشمنده
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1