تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب : ۴۶۵۲۶۱
کبنا گزارش می دهد؛

واکنش مردم: زایمان خانم در آمبولانس توسط پرسنل مرد؟ / لزوم سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه زایمان زنان

۹
۱
واکنش مردم: زایمان خانم در آمبولانس توسط پرسنل مرد؟ / لزوم سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه زایمان زنان
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد مناطق صعب العبور و محروم زیادی دارد و مردم در مواقع بیماری با اورژانس تماس می گیرند تا به کمک آنان بشتابد. رسالت اورژانس ایثارگرانه است و پرسنل اورژانس در مدت مأموریت خود با فداکاری و ایثار جان بیمار خود را نجات می دهند و او را به بیمارستان می رسانند. اخیراً اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت بیشتری در زمینه روابط عمومی و انتشار داشته و فعالیت های خود را بیش از گذشته نشر می دهد. انتشار اخبار اورژانس درخصوص زایمان زنان مسائلی را روشن کرده که مردم در خصوص آنان اظهارنظر کرده اند.
به گزارش کبنا نیوز،  مخاطبان پایگاه خبری کبنا نیوز در تماس هایی نسبت به زایمان مادران زیر نظر پرسنل مردم انتقاد کرده اند. یکی از مخاطبان در این خصوص گفت: ما از پرسنل اورژانس ممنونیم، ولی چرا برای زایمان یک خانم، هیچ پرسنل زنی وجود ندارد، این مادر باردار حتما احساس شرمندگی می کند وقتی که دو پرسنل مرد را بالای سر خود می بیند، هر چند که چاره ای هم ندارد.
یکی دیگر از مخاطبان گفت: به عنوان یک خانم این دغدغه را عنوان می کنم که یک خانمی که در زمان زایمان پوشیدگی خاصی ندارد، نیاز دارد که یک مامای زن بالای سرش باشد تا کمی از استرس و نگرانی اش کم شود، درست است که استان محروم هستیم ولی بالاخره ما مسلمان هستیم و به عنوان یک کشور مسلمان و استانی که مردمی سنتی و باغیرت دارد، لازم است که مامای خانم هم در زمان زایمان حضور داشته باشد.
یکی از مخاطبان آقا نیز گفت: ما مسلمان هستیم و در استانی زندگی می کنیم که مردمش بخاطر غیرت و مردانگی زبانزد هستند، ولی ما در رسانه ها عکس سلفی نیروهای اورژانس را با نوزاد تازه متولد شده می بینیم، یا اینکه می خوانیم زایمان در آمبولانس اتفاق افتاده و مرد بند ناف نوزاد را بریده، این اتفاقات غیرت و مسلمانی ما را دچار مشکل می کند و نباید زایمان خانم ها به این شکل و از طریق پرسنل آقا اتفاق بیفتد.
زنی که با استرس و نگرانی با آمبولانس راهی بیمارستان می شود، نیاز به یک مامای زن دارد، قطعا حضور یک پرسنل خانم در آمبولانس، ایثارگرانه و بسیار سخت است، ممکن است خانم های ماما چنین کاری را قبول نکنند که این هم یک مسئله است و باید برای آن راه حلی پیدا کرد. از طرفی زایمان گیری توسط مردها یا هر عمل پزشکی برای جنس مخالف، برای پرسنل مرد نیز یک چالش و نگرانی محسوب می شود و باب میلشان نیست.
از این رو دانشگاه علوم پزشکی استان برای این موضوع باید فکری کند، چه در بیمارستان ها و چه در زایمان های اورژانسی، باید نیروهای متخصص خانم بکار گرفته شود، بانوانی که بتوانند همراه با اورژانس در روستاها مأموریت بروند و تسهیل گر امر زایمان باشند.
یک زمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد زنان برای سونوگرافی مشکلات زیادی داشتند بخاطر اینکه متخصص سونوگرافی مرد بود، ولی الان خیلی از زنان وارد این حوزه شده اند، هر چند که کمبودهایی وجود دارد.
در حوزه زایمان نیز نیاز است که دانشگاه علوم پزشکی سیاست هایی را بکار گیرد که حضور زنان در بخش های مختلف مرتبط با زنان بیشتر شود و از این منظر آسایش و رفاه زنان در حوزه بهداشت و درمان فراهم شود.
از طرفی، زایمان گیری در شرایط اورژانسی کاری سخت و حساس است، هر چند که حضور مامای خانم لازم و ضروری است ولی در تجربیات پرستاران اینگونه ذکر شده که گاهاً مامای خانم در زایمان گیری اورژانس با مشکل مواجه شده و پرسنل مرد اورژانس مجبور شده ورود کند، بنابراین هر چند که نگرانی های مردم به جا است ولی اینگونه مسائل هم تخصصی است، و جان مادر و فرزند در اینگونه مواقع اهمیت زیادی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
عامو په چه عیب داره؟ خوب بی بچه اش و بارش بره، ایشا هم حضرت عباسی دم چنه گرفتید من دست؟؟؟
Romania
الان بالای ۳۰ ساله تحصیل مردان رو در رشته تخصص زنان و زایمان ممنوع کردن ولی شلوغ‌ترین مطب‌های متخصصین زنان در شیراز چند نفر پزشک مرد هستن که قبل از این طرح تخصص زنان گرفتن.میخوام بگم مردم دنبال بهترین و با دانش ترین پزشکان هستن و سلامتی خودشون رو فدای این افکار پوسیده و قرون وسطایی نمیکنن که حتما پزشکم زن باشه.دهها دندانپزشک زن تو این شهر هستن ولی خود خانمها میگن دوست داریم بریم دندونپزشک مرد چون کارشون بهتره.نیروهای خدوم اورژانس صدها ماموریت در شرایط سخت میرن جوری که خانمها عمرا قبول کنن در این شرایط کار کنن.حالا برای یک مورد زایمان در اورژانس که شاید یک درصد فعالیت یک پرسنل اورژانس در ماه هم نباشه بیا گیر بده چرا پرسنل خانم نرفته.مثل شما مثل اون مثلی هست که یه خانمی داشت تو رودخونه غرق میشد یه غریق نجات آقایی پرید رفت نجات ش داد فرداش شوهر زن رفت شکایت کرد چرا این آقا بدن خانمم رو لمس کرده.
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام اگه قرار باشه اورژانس۱۱۵ ماما داشته باشه باید برای تمام مراکز که حدود۲۰۰۰پایگاه است حدود۷هزار ماما جذب کنند حالا بفرمائید این بودجه از کجا تامین شود ضمنا ممکن است ماموریت زایمان در طول سال برای هر پایگاه بیش از دو مورد نباشد آیا مقرون به صرفه است با این اوضاع کشور؟
Iran, Islamic Republic of
سلام، لازم است چه اشکال داره مامای خانم بکار گرفته شود هم سلامت مردم مهم است و هم اشتغال زایی بوجود می آید و از طرفی بحث مسلمان بودن و محذب بودن رعایت می شود.
Iran, Islamic Republic of
از همانجایی که مرد ها جذب می شوند
دنا
Iran, Islamic Republic of
این همه پرستار مامای موردنیازشون ازهمین ها جذب کنندودوره ببینند...
Iran, Islamic Republic of
باید بازرسی برخورد کنه
همون مرد حاضر بود خانمش را یه مرد نامحرم ببیند؟
Iran, Islamic Republic of
خواسته به حقی است .
ضمن تشکر از پرسنل محترم اورژانس در استان ، در استخدام ها به جای خاله خرزویی ، از پرستارها ی زن برای اورژانس استخدام کنند . هم مرد هم زن . وقتی مردم تماس می گیرند و درخواست شان را اعلام می کنند موارد مربوط به خانم ها مثل زایمان و دیگر موارد ، پرستار خانم اعزام می شود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حق زنان ماشین نیست این همه مامای بی کاردانی خواهشا نیروی ۱۱۵ لازم است ماما داشته باشد این حق مدرنیست درحساس ترین لحظه زندگی‌اش این گونه برخورد شود‌خواهش رسیدگی شود
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1