تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۴۶۵۱۴۳
کبنا گزارش می‌دهد

اهمیت سد سقاوه برای شهرستان مارگون / روشنفکر: برای رفع محرومیت گذر از اختلافات و دوری از حاشیه‌ها نیاز است

۱
اهمیت سد سقاوه برای شهرستان مارگون / روشنفکر: برای رفع محرومیت گذر از اختلافات و دوری از حاشیه‌ها نیاز است
کبنا ؛احداث سد خاکی سقاوه در شهرستان محروم و تازه تأسیس مارگون در کهگیلویه و بویراحمد اقدام ماندگاری از دولت خواهد بود که چشم انداز روشنی برای مدیریت منابع آب در این استان ترسیم کرده است.
به گزارش کبنا، حدود ۱۰ درصد منابع آبی کشور در این استان است در حالی که فقط یک درصد جمعیت و وسعت کشور را دارد و با این ۱۰ درصد منابع آبی باید یکی از استان‌های ثروتمند کشور در زمینه منابع آب باشد اما استان در آب شرب و کشاورزی با مشکلاتی روبه رو است.
براساس آمار‌های آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حجم آب تجدید‌پذیر استان ۹هزار و ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که سالیانه از این میزان یک هزار و ۷۰ میلیون متر مکعب آن مهار می‌شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می‌شود.
شهرستان مارگون نیز یکی از شهرستان‌های مهم و پرظرفیت استان در حوزه خاک، آب فراوان و چشمه سار‌ها و رودخانه‌ها، کشاورزی، گیاهان دارویی و غیره است که به رغم این منابع با توسعه یافتگی و رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی بیگانه است.
سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.
منطقه «سقاوه» در شهرستان مارگون در آینده به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل خواهد شد و بیشتر صنایع به آب نیاز دارند.
هم اینک نیز کارخانه سیمان مارگون در این شهرستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و یکی از طرح‌های ملی در بخش سیمان است.
به گفته کارشناسان ظرفیت منطقه برای کشاورزی احداث یک سد خاکی بزرگی را می‌طلبید که ساخت آن در دستور کار متولیان قرار گرفت.
سد سقاوه قرار است هم برای تولید برق و انرژی و هم تأمین آب ساخته شود. با توجه به درجه حرارت بالای دما و معضلات تأمین آب در مناطق گرمسیری، وجود یک سد جامع الاطراف، ضروری است تا بتواند شهرستان‌های مختلف را از لحاظ آب شرب، کشاورزی، صنعت، تولید برق و انرژی پوشش دهد.
با عنایت به توجه ویژه‌ای که دولت به مناطق کمتر توسعه یافته دارد، این سد نیز مورد تأیید و حمایت قرار گرفته و در سفر دور دوم رئیس جمهور کلنگ آن بر زمین‌زده شده است که این مهم اقدامی ارزشمند و خدمتی بزرگ برای مردم این شهرستان خواهد بود.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات شاخصی که در دولت انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است.
سید علی احمد‌زاده افزود: این سد می‌تواند ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با بهره‌برداری از آن مشکل روستا‌های اطراف و صنایع را نیز تأمین می‌کند.
وی تأکید کرد: سد سقاوه دارای مجوز‌های تخصیص آب، زیست محیطی، ماده ۲۳ و پدافند غیر عامل است، ارتفاع سد سقاوه ۴۴ متر و طول تاج آن نیز ۵۲۳ متر است.
سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود.
طبق اعلام وزیر کشور، بحث اشتغال یکی از معضلات اصلی شهرستان مارگون است که با توجه به زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی که در منطقه وجود دارد، می‌توان بخش زیادی از مشکلات بیکاری را از بین برد و مطمئناً وجود این سد می‌تواند کمک بزرگی در این مورد باشد.
احمد وحیدی افزود: با توجه به نزدیکی این سد به کارخانه سیمان مارگون، می‌توان ظرفیت تولیدی آن را افزایش و به تبع آن اشتغالزایی بیشتر نیز ایجاد شود.
وی تأکید کرد: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه در بدو امر مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به سد سقاوه تخصیص داده و‌امید است در ادامه نیز این تخصیص‌ها به موقع تأمین و تزریق شود.
این سد با هدف تأمین آب صنعت، کشاورزی، کنترل سیلاب، و کمک به اشتغالزایی و بحث گردشگری اجرا می‌شود که ظرفیتی معادل ۹.۷۵ میلیون مترمکعب دارد و برآورد اولیه مالی اجرای قرارداد آن، ۴۴۰ میلیارد تومان است که با تأمین به موقع اعتبار آن، طی سه سال تکمیل خواهد شد.
فرماندار مارگون گفت: در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان سد سقاوه با اعتبار اولیه چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد و در آغاز راه تخصیص نقدی ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت می‌شود.
مختار اندرخور تأکید کرد: مدت زمان اتمام و بهره‌برداری از سد سه ساله است و بودجه تمام شده سد ۱۳ هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به مزایای سد سقاوه، گفت: سد سقاوه پروژه‌ای بود که به دست وزیر کشور کلنگ زنی شد و برای مردم و روستا‌های همجوار برکت زیادی دارد، آب کشاورزی و آب صنعتی کارخانجات تأمین می‌شود، بحث گردشگری در این منطقه رونق پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: سد سقاوه علاوه بر تأمین آب مورد نیاز صنعت زمین‌های کشاورزی را نیز از تشنگی نجات می‌دهد.
فرماندار مارگون ادامه داد: احداث این سد یکی از دغدغه‌های اصلی مردم این منطقه بود که با پیگیری‌های استاندار و دولت سیزدهم به نتیجه رسید.
اندرخور بیان کرد: پیمانکار این طرح مهم زیر نظر وزارت دفاع است و‌امید می‌رود در مدت این سه سال تعیین شده کار تمام می‌شود.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه سد سقاوه در شهرستان مارگون در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی شد.
مهدی روشنفکر افزود: شهرستان مارگون در عین محرومیت دارای پتانسیل‌های بسیاری است.
وی با اشاره به احداث شهرک صنعتی در منطقه سقاوه شهرستان مارگون، تأکید کرد: یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران از ایجاد کسب و کار در حوزه صنعت مشکل تأمین آب مورد نیاز آن است که با احداث سد سقاوه شاهد رونق صنایع خواهیم بود.
روشنفکر بیان کرد: سد سقاوه علاوه بر تأمین آب مورد نیاز صنعت زمین‌های کشاورزی را نیز از تشنگی نجات می‌دهد و بخش کشاورزی نیز با رونق خود زمینه اشتغال بسیاری را فراهم خواهد کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: خدمات کنونی نظام جمهوری اسلامی در مناطق مختلف استان قابل قیاس با سال‌های پیش نیست.
وی ادامه داد: همچنان برای رفع و کاهش محرومیت به گذر زمان، همدلی، تعامل، گذر از دامن زدن به اختلافات و دوری از حاشیه‌ها نیاز است.
شهرستان مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد به سبب آب و هوای مطبوع، زمین حاصلخیز، معادن مهم و آب فراوانش ظرفیت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری دارد و با احداث سد بزرگ سقاوه، آینده‌ای بسیار درخشان برای این منطقه پیش‌بینی می‌شود.
ایرنا در پایان نوشت: شهرستان مارگون موقعیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به همسایگی با استان چهار محال و بختیاری، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت‌های ویژه گردشگری اشاره کرد.
ساخت این سد پیامد‌های مثبت زیادی همچون خروج منطقه از محرومیت و بن بست اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و دیگر موارد برای منطقه به همراه داشته است.
مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله‌ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1