تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۴۶۴۴۱۳
عید غدیر، عیدُاللهالاکبر؛
بخوان سرود ولایت، که عید اهل ولاست/ رهبرانقلاب: غدیر یک مسأله اسلامی است نه فقط شیعی/ سنت امام رضا(ع) در روز عید غدیر
۰
کبنا ؛مسأله غدیر و تعیین امیرالمؤمنین(ع) به عنوان ولیامر امت اسلامی از سوی پیامبر مکرم اسلام(ص) یک حادثه بسیار بزرگ و پر معناست؛ در حقیقت دخالت نبی مکرم در امر مدیریت جامعه است.
در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجة الوداع اتفاق افتاد.
در این روز بزرگ، رسول گرامی اسلام(ص) به امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج، در محلی به نام غدیر خم حضرت علی علیه السلام، را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی نمودند. در حقیقت انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود. بنابراین روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین(ع) به امامت به اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام(ص) دارای اهمیت است.
نظر علما و مراجع درباره عید غدیر
رهبر معظم انقلاب اسلامی
* غدیر یک مسالهی اسلامی است؛ یک مسالهی فقط شیعی نیست. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶
* مسالهی غدیر با این مضمون والا متعلق به همهی مسلمانهاست، چون به معنای حاکمیت عدل، حاکمیت فضیلت و حاکمیت ولایتالله است. ۱۳۸۱/۱۲/۰۱
* غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مایوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مایوس کرد؟ قضیهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، قاعدهی امامت و ولایت را وضع کرد. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعدهی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* پیغمبر ۲۳ سال مجاهدت میکند، این چه حادثه و عارضهای است که اگر نباشد، همهی اینها [گویی] نیست «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»، این نمیتواند چند حکم فرعی باشد؛ این یک چیزی فراتر از اینها است؛ آن چیست؟ امامت است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* اینکه در آیهی مبارکهی سورهی مائده میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، تصریح به همین معناست که این نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعهی بشریت - آن وقتی تمام و کامل میشد که نقشهی راه برای بعد از پیغمبر هم معین باشد. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸
* دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب امیرالمومنین بهعنوان امامت بعد از پیغمبر، و مسئلهى پرداختن به حکومت و سیاست و امامت و ادارهى امت بعد از پیغمبر، در مسئلهى غدیر وجود دارد. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
*اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت، که رکن اصلی مذهب شیعه است، باید مثل بقیه مباحث مهم کلامی، مایهی اختلاف بین مسلمانان نشود. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
آیتالله سیستانی
شیعه باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت پیش از خود آنها دفاع کند ... من همیشه گفته و میگویم که نگویید برادران اهل سنت، بلکه بگویید «اهل سنت ما».
شکی نیست که عید غدیر از اعظم اعیاد است.
آیتاللهالعظمی لطفالله صافی گلپایگانی
مکتب غدیر مکتب جهاد، مکتب ایمان، مکتب قرآن و مکتب همه انبیاء است.
باید غدیر در تمام حوزهها و دانشگاهها تدریس شود و همگان پیامهای جامع و جهانی آن را دریافت نمایند و کرسیهای غدیرشناسی در مراکز علمی معتبر ایجاد شود.
روز تاریخی و بزرگ عید سعید غدیر مانند روز عظیم بعثت با اهمیت و بینظیر است. این دو روز با یکدیگر پیوند و بستگی کامل دارند.
بعثت اصل، اساس و پایه انقلاب الهی، جهانی و جاودانی اسلام و روز غدیر مکمل و تداومبخش آن است.
آیتالله مکارم شیرازی
اما اگر شرق و غرب عالم را بگردیم، تمام آیات و روایات را ببینیم و تمام تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا داستان غدیر را در کنار آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده قرار ندهیم، تفسیر این آیه شریف برای ما غیرممکن است.
اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمامی قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دلها به سوی آن جذب می شوند؛ بماند.
جوانان مسلمان را به حفظ حدیث غدیر وادار کنیم، خطبه غدیر را به طور فراگیر در اختیار مردم، جوانان و نوجوانان قرار بدهیم و در مقابل حفظ این خطبه، جایزه بگیرند و تشویق شوند، به خصوص در میان نسل جوان که آگاهی آنها بر مسأله غدیر لازم است، انتشار گسترده و وسیعی پیدا کند، آمیخته با محبت و تشویق.
کمتر واقعه تاریخی در جهان؛ به سان رویداد «غدیر» مورد توجه طبقات مختلف از محدّث و مفسر و متکلم و فیلسوف و خطیب و شاعر و سیرهنویس واقع شده است.
آیتالله سبحانی
رویداد غدیر، یکی از حادثههای قطعی و انکارناپذیر در سیره رسول خدا و تاریخ اسلام است.
تعیین خلیفه از جانب خدای متعال که پیام حدیث غدیر است، یک نعمت و موهبت آسمانی است و شایسته است انسان به خاطر این موهبت جلسه شکرگزاری برپا کند و آن روز را جشن و سرور بشمارد.
کمتر حدیثی از نظر تواتر و کثرت راویان به پای حدیث غدیر میرسد، زیرا صد و بیست نفر از صحابی و نود نفر از تابعین و سیصد و شصت نفر از دانشمندان اهل سنت، گفتار رسول خدا را در روز غدیر درباره امیرمؤمنان نقل کردهاند.
آیتالله جوادی آملی
آنچه که مورد عنایت ذات اقدس اله در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منور بینشی است.که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی نیست، عید غدیر برترین اعیاد امت اسلامی است.
بهترین معرف برای عظمت روز غدیر و حادثه جهانی این روز، قرآن و عترت است.
اگر کسی به همه «ماجاء به النبی» - و قوانین دین مقدس اسلام - مؤمن باشد ولی به غدیر ایمان نیاورد، به هیچ چیز ایمان نیاورده است.
آیتالله نوری همدانی
غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است.
عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشتساز تا روز قیامت به شمار میآید.
امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.
امام علی (ع) تکمیلکننده نبوت و هدایت انسانها بودند بنابراین شناخت این خیمهگاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است.
باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمانهای گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.
آیتالله علوی گرگانی
این روز (عید غدیر) از اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عید است و چرا این گونه نباشد در حالی که اصل قبولی تمام اعمال ولایت است و این روز نیز عید ولایت است.
علامه مصباح یزدی
در مورد خلافت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر (ص)، خدای متعال آیات متعددی نازل فرموده است. پیامبر اکرم (ص) نیز در طول دوران زندگی خود با تمهیدات و بیانهای مختلفی این مسأله را به مردم گوشزد نمود.
داستان غدیر را اگر امروزه نقل میکنیم برای این است که مراقب باشیم مشابه داستان غدیر ممکن است در این زمان برای ما نیز اتفاق بیفتد. باید مراقب باشیم که اشتباه مسلمانان صدر اسلام را در اطاعت نکردن از پیغمبر (ص) تکرار نکنیم.
مسلمانان شد چه بود؟ چه مطلبی موجب شد مسأله غدیر و ولایت فراموش شود؟
توجه به مسأله غدیر و خلافت امیرالمؤمنین (ع) برای این است که هشیار شویم و ببینیم گذشتگان چرا و چگونه فریب خوردند؛ تا از آن پند بگیریم و سعی کنیم دیگر فریب نخوریم.
مرحوم آیتالله اراکی
به طور قطع و یقین مولائی که حضرت رسولالله الاعظم فرمودند به معنای سرپرستی و ولایت است و اگر به معنای دوستی باشد جمله غلط است، یعنی «کسی که من دوست او هستم این علی هم و باید دوست او باشد»، این جمله تکلیف است برای علی نه برای مردم و اگر رسولالله میخواستند تکلیف مردم را روشن کنند باید میفرمودند: « من کان مولای فلیکن مولا علی» یعنی کسی که دوست من است باید دوست علی باشد».
مرحوم آیتالله بهجت
عیدی که از همه اعیاد بالاتر است عید ولایت، عید غدیر خم است. چه طور این عید بالاتر است؟ به اعتبار این که «چون که صد آمد نود هم پیش ماست.»
بعید نیست استحباب جماعت در نماز عید غدیر، که به امید مطلوبیت خوانده شود.
مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی
از آن نظر که ولایت افضل واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید به آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.
مرحوم آیتالله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی
تلاش برای بزرگداشت اعیاد غدیریه باعث احیای روحیه معنوی مردم میشود و یادآوری هویت پر از افتخار شیعیان مایه شعف و مباهات مردم به واسطه اینکه پیرو امیرمؤمنان (ع) هستند، می شود.
عید غدیر برترین و مهمترین اعیاد اسلام است که مربوط به رهبری مسلمانان است. در حفظ و نشر آن تلاش نمائیم و به همه توصیه و سفارش میکنم با هم متحد شوید و در برابر کفر و نفاق و استکبار جهانی صف واحد تشکیل دهید.
مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی
به برکت غدیر میتوانیم نظارهگر استمرار انقلاب باشیم و اسلام عزیز را به جامعه بشری ارائه نمائیم؛ با احیای غدیر، حقایق ولایت و معارف اصیل مکتب زنده میشود و باید دانست گم شده جهان بشریت همین امر است و بس.
مرحوم آیتالله مرعشی نجفی
غدیر ریشه و پایه دینی قیّم است و بر هر مسلمانی است که سعی کند در برپایی آن. از درگاه خداوند متعال برای کسانی که در احیاء غدیر به پا خواستند، امید اجر و ثواب دارم و ما هم تأیید و یاری میکنیم.
نسبت به برپایی این مناسبتهای اسلامی که در آن استحکام دین حنیف (توحیدی) میباشد.
مرحوم علامه طباطبایی
پیامبر اسلام در غدیرخم با معرفی علی(ع) به عنوان متصدی اسلام، اندیشه معاندان را باطل کرد و فرمود: اللهاکبر از کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت خدا و ولایت علی (ع) بعد از من.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
آیتالله شهید مطهری
در آن روز (غدیر) جریانی رخ داده که آن قدر با اهمیت است که آن را مکمل دین و متمم نعمت خدا بر بشر شمرده است. آن موضوعی که بتواند نامش مکمل دین و متمم نعمت و آن چیزی باشد که با نبودنش، اسلام، اسلام نیست، چه بوده است؟
«... از آیاتی که در این مورد (امامت در قرآن) در سوره مائده وارد شده یکی این آیه است: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (سوره مائده، آیه ۶۷).
سوره مائده به اتفاق شیعه و سنی، آخرین سورهای است که بر پیغمبر(ص) نازل شده.
شیعه سؤال میکند: این دستوری (آیه ۶۷ سوره مائده) که جزء آخرین دستورها است و آن قدر مهم است که اگر پیغمبر(ص) آن را ابلاغ نکند، همه گذشتهها کان لم یکن (هیچ و پوچ) است، چیست؟ ما میگوییم آن موضوع، مسأله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کان لم یکن است، یعنی شیرازه اسلام از هم میپاشد.
شیعه از کمالات و روایات خود اهل تسنن دلیل می آورد که این آیه (آیه ۶۷ سوره مائده) در غدیرخم نازل شده است.
غدیر در همه قرنها در ادب و فرهنگ مردم حضور داشته است.
(الغدیر) از جنبه ادبی هم استفاده کرده است، چون در هر عصری هر مطلبی که در میان مردم وجود داشته باشد، شعر آن را منعکس میکنند.
در هر قرنی ما میبینیم که مسأله غدیر، جزء ادبیات آن قرن است بنابراین، چگونه میتوانیم این حدیث را انکار کنیم؟
مرحوم آیتالله خزعلی
گسترش فرهنگ غدیر، موهبتی بیبدیل در وادی هدایت و سعادت بشریت است.
تجلیات غدیر باید در مراکز تشیع و در جهان اسلام متبلور شود.
غدیر روز استمرار رسالت و روز امامی است که ما را به راه مستقیم فضیلت، اخلاق، اعتقاد، نیروی بصیرت و اراده هدایت کرده است.
امام خمینی (ره) غدیر را معیار حکومت جمهوری اسلامی میدانست. زیرا ادامه پیام غدیر، امامت حضرت ولیعصر(عج) است.
آنچه که به طور قطع و یقین ما را به خداوند میرساند کسی نیست جز امام برحق و معصوم و راهی نیست جز راه ولایت و امامت و این جمله در سایه وحدت دینی تحقق پیدا میکند.
امام علی(ع) از آن چنان جایگاه رفیعی در تاریخ اسلام برخوردار هستند که بخش اعظمی از آیات و روایات اسلامی در خصوص مقام والای ایشان نازل و بیان شده است.
سنت امام رضا(ع) در روز عید غدیر
رابطه زیبای عید بزرگ غدیر با اربعین ابا عبدالله(ع)
در تاریخ اسلام دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام از مراسم حجة الوداع اتفاق افتاد.
در این روز بزرگ، رسول گرامی اسلام(ص) به امر الهی در مسیر بازگشت از مراسم حج، در محلی به نام غدیر خم حضرت علی علیه السلام، را به عنوان وصی و جانشین بعد از خود به همگان معرفی نمودند. در حقیقت انتصاب حضرت علی(ع) به امامت در واقعه غدیر خم، ادامه رسالت مهم پیامبر گرامی اسلام بود. بنابراین روز غدیر و انتصاب امیرالمومنین(ع) به امامت به اندازه روز بعثت و رسالت نبی گرامی اسلام(ص) دارای اهمیت است.
نظر علما و مراجع درباره عید غدیر
رهبر معظم انقلاب اسلامی
* غدیر یک مسالهی اسلامی است؛ یک مسالهی فقط شیعی نیست. ۱۳۷۹/۰۱/۰۶
* مسالهی غدیر با این مضمون والا متعلق به همهی مسلمانهاست، چون به معنای حاکمیت عدل، حاکمیت فضیلت و حاکمیت ولایتالله است. ۱۳۸۱/۱۲/۰۱
* غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مایوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مایوس کرد؟ قضیهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. یک قاعدهای در اسلام درست شد؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، قاعدهی امامت و ولایت را وضع کرد. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندیها و قدرتمداریها را قبول ندارد؛ امامت را قبول دارد. این قاعدهی اسلام است؛ غدیر این را بیان میکند. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* پیغمبر ۲۳ سال مجاهدت میکند، این چه حادثه و عارضهای است که اگر نباشد، همهی اینها [گویی] نیست «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»، این نمیتواند چند حکم فرعی باشد؛ این یک چیزی فراتر از اینها است؛ آن چیست؟ امامت است. ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
* اینکه در آیهی مبارکهی سورهی مائده میفرماید: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»، تصریح به همین معناست که این نعمت - نعمت اسلام، نعمت هدایت، نعمت نشان دادن صراط مستقیم به جامعهی بشریت - آن وقتی تمام و کامل میشد که نقشهی راه برای بعد از پیغمبر هم معین باشد. ۱۳۸۵/۱۰/۱۸
* دو حقیقت، یعنى حقیقت نصب امیرالمومنین بهعنوان امامت بعد از پیغمبر، و مسئلهى پرداختن به حکومت و سیاست و امامت و ادارهى امت بعد از پیغمبر، در مسئلهى غدیر وجود دارد. ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
*اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت، که رکن اصلی مذهب شیعه است، باید مثل بقیه مباحث مهم کلامی، مایهی اختلاف بین مسلمانان نشود. ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
آیتالله سیستانی
شیعه باید از حقوق اجتماعی و سیاسی اهل سنت پیش از خود آنها دفاع کند ... من همیشه گفته و میگویم که نگویید برادران اهل سنت، بلکه بگویید «اهل سنت ما».
شکی نیست که عید غدیر از اعظم اعیاد است.
آیتاللهالعظمی لطفالله صافی گلپایگانی
مکتب غدیر مکتب جهاد، مکتب ایمان، مکتب قرآن و مکتب همه انبیاء است.
باید غدیر در تمام حوزهها و دانشگاهها تدریس شود و همگان پیامهای جامع و جهانی آن را دریافت نمایند و کرسیهای غدیرشناسی در مراکز علمی معتبر ایجاد شود.
روز تاریخی و بزرگ عید سعید غدیر مانند روز عظیم بعثت با اهمیت و بینظیر است. این دو روز با یکدیگر پیوند و بستگی کامل دارند.
بعثت اصل، اساس و پایه انقلاب الهی، جهانی و جاودانی اسلام و روز غدیر مکمل و تداومبخش آن است.
آیتالله مکارم شیرازی
اما اگر شرق و غرب عالم را بگردیم، تمام آیات و روایات را ببینیم و تمام تاریخ اسلام را بررسی کنیم تا داستان غدیر را در کنار آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده قرار ندهیم، تفسیر این آیه شریف برای ما غیرممکن است.
اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمامی قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دلها به سوی آن جذب می شوند؛ بماند.
جوانان مسلمان را به حفظ حدیث غدیر وادار کنیم، خطبه غدیر را به طور فراگیر در اختیار مردم، جوانان و نوجوانان قرار بدهیم و در مقابل حفظ این خطبه، جایزه بگیرند و تشویق شوند، به خصوص در میان نسل جوان که آگاهی آنها بر مسأله غدیر لازم است، انتشار گسترده و وسیعی پیدا کند، آمیخته با محبت و تشویق.
کمتر واقعه تاریخی در جهان؛ به سان رویداد «غدیر» مورد توجه طبقات مختلف از محدّث و مفسر و متکلم و فیلسوف و خطیب و شاعر و سیرهنویس واقع شده است.
آیتالله سبحانی
رویداد غدیر، یکی از حادثههای قطعی و انکارناپذیر در سیره رسول خدا و تاریخ اسلام است.
تعیین خلیفه از جانب خدای متعال که پیام حدیث غدیر است، یک نعمت و موهبت آسمانی است و شایسته است انسان به خاطر این موهبت جلسه شکرگزاری برپا کند و آن روز را جشن و سرور بشمارد.
کمتر حدیثی از نظر تواتر و کثرت راویان به پای حدیث غدیر میرسد، زیرا صد و بیست نفر از صحابی و نود نفر از تابعین و سیصد و شصت نفر از دانشمندان اهل سنت، گفتار رسول خدا را در روز غدیر درباره امیرمؤمنان نقل کردهاند.
آیتالله جوادی آملی
آنچه که مورد عنایت ذات اقدس اله در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منور بینشی است.که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی نیست، عید غدیر برترین اعیاد امت اسلامی است.
بهترین معرف برای عظمت روز غدیر و حادثه جهانی این روز، قرآن و عترت است.
اگر کسی به همه «ماجاء به النبی» - و قوانین دین مقدس اسلام - مؤمن باشد ولی به غدیر ایمان نیاورد، به هیچ چیز ایمان نیاورده است.
آیتالله نوری همدانی
غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است.
عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشتساز تا روز قیامت به شمار میآید.
امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.
امام علی (ع) تکمیلکننده نبوت و هدایت انسانها بودند بنابراین شناخت این خیمهگاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است.
باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمانهای گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.
آیتالله علوی گرگانی
این روز (عید غدیر) از اعیاد بزرگ اسلامی و مذهبی ما است و بلکه طبق برخی روایات بزرگترین عید است و چرا این گونه نباشد در حالی که اصل قبولی تمام اعمال ولایت است و این روز نیز عید ولایت است.
علامه مصباح یزدی
در مورد خلافت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) پس از پیامبر (ص)، خدای متعال آیات متعددی نازل فرموده است. پیامبر اکرم (ص) نیز در طول دوران زندگی خود با تمهیدات و بیانهای مختلفی این مسأله را به مردم گوشزد نمود.
داستان غدیر را اگر امروزه نقل میکنیم برای این است که مراقب باشیم مشابه داستان غدیر ممکن است در این زمان برای ما نیز اتفاق بیفتد. باید مراقب باشیم که اشتباه مسلمانان صدر اسلام را در اطاعت نکردن از پیغمبر (ص) تکرار نکنیم.
مسلمانان شد چه بود؟ چه مطلبی موجب شد مسأله غدیر و ولایت فراموش شود؟
توجه به مسأله غدیر و خلافت امیرالمؤمنین (ع) برای این است که هشیار شویم و ببینیم گذشتگان چرا و چگونه فریب خوردند؛ تا از آن پند بگیریم و سعی کنیم دیگر فریب نخوریم.
مرحوم آیتالله اراکی
به طور قطع و یقین مولائی که حضرت رسولالله الاعظم فرمودند به معنای سرپرستی و ولایت است و اگر به معنای دوستی باشد جمله غلط است، یعنی «کسی که من دوست او هستم این علی هم و باید دوست او باشد»، این جمله تکلیف است برای علی نه برای مردم و اگر رسولالله میخواستند تکلیف مردم را روشن کنند باید میفرمودند: « من کان مولای فلیکن مولا علی» یعنی کسی که دوست من است باید دوست علی باشد».
مرحوم آیتالله بهجت
عیدی که از همه اعیاد بالاتر است عید ولایت، عید غدیر خم است. چه طور این عید بالاتر است؟ به اعتبار این که «چون که صد آمد نود هم پیش ماست.»
بعید نیست استحباب جماعت در نماز عید غدیر، که به امید مطلوبیت خوانده شود.
مرحوم آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی
از آن نظر که ولایت افضل واجب اعمال است، عید غدیر افضل از اعیاد مذهبی دیگر است و باید به آن اهمیت بیشتر داده شود و اختصاص به ملت خاص ندارد، عید امت اسلام است.
مرحوم آیتالله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی
تلاش برای بزرگداشت اعیاد غدیریه باعث احیای روحیه معنوی مردم میشود و یادآوری هویت پر از افتخار شیعیان مایه شعف و مباهات مردم به واسطه اینکه پیرو امیرمؤمنان (ع) هستند، می شود.
عید غدیر برترین و مهمترین اعیاد اسلام است که مربوط به رهبری مسلمانان است. در حفظ و نشر آن تلاش نمائیم و به همه توصیه و سفارش میکنم با هم متحد شوید و در برابر کفر و نفاق و استکبار جهانی صف واحد تشکیل دهید.
مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی
به برکت غدیر میتوانیم نظارهگر استمرار انقلاب باشیم و اسلام عزیز را به جامعه بشری ارائه نمائیم؛ با احیای غدیر، حقایق ولایت و معارف اصیل مکتب زنده میشود و باید دانست گم شده جهان بشریت همین امر است و بس.
مرحوم آیتالله مرعشی نجفی
غدیر ریشه و پایه دینی قیّم است و بر هر مسلمانی است که سعی کند در برپایی آن. از درگاه خداوند متعال برای کسانی که در احیاء غدیر به پا خواستند، امید اجر و ثواب دارم و ما هم تأیید و یاری میکنیم.
نسبت به برپایی این مناسبتهای اسلامی که در آن استحکام دین حنیف (توحیدی) میباشد.
مرحوم علامه طباطبایی
پیامبر اسلام در غدیرخم با معرفی علی(ع) به عنوان متصدی اسلام، اندیشه معاندان را باطل کرد و فرمود: اللهاکبر از کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت خدا و ولایت علی (ع) بعد از من.
غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.
آیتالله شهید مطهری
در آن روز (غدیر) جریانی رخ داده که آن قدر با اهمیت است که آن را مکمل دین و متمم نعمت خدا بر بشر شمرده است. آن موضوعی که بتواند نامش مکمل دین و متمم نعمت و آن چیزی باشد که با نبودنش، اسلام، اسلام نیست، چه بوده است؟
«... از آیاتی که در این مورد (امامت در قرآن) در سوره مائده وارد شده یکی این آیه است: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته (سوره مائده، آیه ۶۷).
سوره مائده به اتفاق شیعه و سنی، آخرین سورهای است که بر پیغمبر(ص) نازل شده.
شیعه سؤال میکند: این دستوری (آیه ۶۷ سوره مائده) که جزء آخرین دستورها است و آن قدر مهم است که اگر پیغمبر(ص) آن را ابلاغ نکند، همه گذشتهها کان لم یکن (هیچ و پوچ) است، چیست؟ ما میگوییم آن موضوع، مسأله امامت است که اگر نباشد، همه چیز کان لم یکن است، یعنی شیرازه اسلام از هم میپاشد.
شیعه از کمالات و روایات خود اهل تسنن دلیل می آورد که این آیه (آیه ۶۷ سوره مائده) در غدیرخم نازل شده است.
غدیر در همه قرنها در ادب و فرهنگ مردم حضور داشته است.
(الغدیر) از جنبه ادبی هم استفاده کرده است، چون در هر عصری هر مطلبی که در میان مردم وجود داشته باشد، شعر آن را منعکس میکنند.
در هر قرنی ما میبینیم که مسأله غدیر، جزء ادبیات آن قرن است بنابراین، چگونه میتوانیم این حدیث را انکار کنیم؟
مرحوم آیتالله خزعلی
گسترش فرهنگ غدیر، موهبتی بیبدیل در وادی هدایت و سعادت بشریت است.
تجلیات غدیر باید در مراکز تشیع و در جهان اسلام متبلور شود.
غدیر روز استمرار رسالت و روز امامی است که ما را به راه مستقیم فضیلت، اخلاق، اعتقاد، نیروی بصیرت و اراده هدایت کرده است.
امام خمینی (ره) غدیر را معیار حکومت جمهوری اسلامی میدانست. زیرا ادامه پیام غدیر، امامت حضرت ولیعصر(عج) است.
آنچه که به طور قطع و یقین ما را به خداوند میرساند کسی نیست جز امام برحق و معصوم و راهی نیست جز راه ولایت و امامت و این جمله در سایه وحدت دینی تحقق پیدا میکند.
امام علی(ع) از آن چنان جایگاه رفیعی در تاریخ اسلام برخوردار هستند که بخش اعظمی از آیات و روایات اسلامی در خصوص مقام والای ایشان نازل و بیان شده است.
سنت امام رضا(ع) در روز عید غدیر
رابطه زیبای عید بزرگ غدیر با اربعین ابا عبدالله(ع)
مرجع : جهان نیوز