تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۶۴۰۳۲
یادداشت؛

روایتی از شکاف طبقاتی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد / مدارس نمره‌ای یا غیرانتفاعی؟ / مدارس دولتی نیاز به توجه ویژه دارند

۱۱
۴
روایتی از شکاف طبقاتی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد / مدارس نمره‌ای یا غیرانتفاعی؟ / مدارس دولتی نیاز به توجه ویژه دارند
کبنا ؛
اتفاق رایج در مدارس غیردولتی انتظارات نمره ای است، غالبا به دلیل اینکه دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی برای ثبت نام پول پرداخت می کنند، انتظاراتی مثل نمره های بالا را از مدارس دارند. از طرفی چون مدارس غیرانتفاعی گاهاً ضعف آموزشی دارند، در این خصوص همکاری می کنند. در واقع «برخی» مدارس غیرانتفاعی تبدیل به بنگاه تجاری شده اند، این موضوع باعث می شود هم کیفیت آموزش پایین بیاید، و هم شکاف اجتماعی و طبقاتی میان دانش آموزان در مدارس عادی و غیرانتفاعی ایجاد شود. به عنوان یک مسئله مهم، لازم است که آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه ای به مدارس عادی رسیدگی کند و همچنین نظارت ها را روی مدارس غیرانتفاعی افزایش دهد.
رحیم جهانبازی در یادداشتی به موضوع مدارس غیرانتفاعی پرداخته است: در همه کشورهای دنیا، آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان و شاخص های مهم توسعه همواره مورد توجه دولت مردان بوده و برای تحکیم و ارتقای آن از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. توجه دولت ها به مقوله آموزش و پرورش باعث رشد، بالندگی و شکوفایی جامعه در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حوزهای دیگر می شود. آموزش و پرورش پویا و با نشاط، تقویت و تحکیم نهاد خانواده و اجتماع را به دنبال خواهد داشت.
متاُسفانه در کشور ما در دو - سه دهه گذشته عده ای فرصت طلب به جای آسیب شناسی و تقویت این دستگاه مهم فرهنگی و زیربنایی کشور زمینه خصوصی سازی این وزارت خانه را به بهانه کاهش مشکلات با تاُسیس مدارس غیر دولتی فراهم کرده تا از این بستر هم گوشه ای از نارسائی ها را پوشش داده و هم به نان ونوایی برسند، که وجه دوم ماجرا برجسته تر شده است.
از آن زمان تا کنون هرساله بر تعداد این مدارس افزوده می شود. مدارسی که از کمترین امکانات کمی و کیفی برخوردارند و به سهولت مجوز آنها حتی به اشخاص غیرفرهنگی واگذار می شود و بسیاری از آنها در بدترین سطح و اماکن بدون نظارت های لازم اداره می شوند.
این مدارس که در پی جذب حداکثری مشتری هستند بدون توجه به شیوه های اصولی آموزش، برای ارائه آمار قبولی بالا به شیوه نمره محوری توجه نموده و از ارزش های والای آموزش عمومی فاصله گرفته و روح و اصالت آموزش پرورش را خدشه دار کرده و موجبات گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی را فراهم کرده است. این مراکز آموزشی که هر سال بر تعداد آنها اضافه می شود، به علت نبود نظارت های لازم به شیوه های متفاوت و سلیقه ای و بدون رعایت عدالت آموزشی و اجتماعی و همچنین عدم رعایت حقوق شهروندی، با اخذ شهریه های بالا و غیر متعارف و برخوردهای دون شاُن و غیر موجه، نارضایتی عمومی را موجب شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد محروم از توسعه، این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرده است. بی توجهی آموزش و پرورش استان به نیازها و فضاهای آموزشی دولتی از یک طرف، نبود سازوکار و نظارت مناسب بر روند مدارس غیر دولتی از طرف دیگر باعث شده تا میدان برای کاسبان آموزشی هر چه بیشتر مهیا و هرکدام با شیوه ای خاص، سلیقه ای و میلی، با اخذ شهریه های سنگین، فشار مضاعفی را بر خانواده ها تحمیل کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود در جمع فرهنگیان، تقویت مدارس دولتی را مهم دانسته و فرمودند: «نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته می‌شود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش می بندد، ضعف مدرسه است. وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه می گیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بی‌عدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.» بی توجهی به آموزش وپرورش دولتی به عنوان بزرگترین و زیربنایی ترین دستگاه آموزشی و فرهنگی کشور و تضعیف آن، هم چون آفتی است که به تدریج نظام آموزشی کشور را در مسیر انحراف قرار داده و موجب گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی می شود که مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
اکنون تا شروع فصل مدارس حدود سه ماه فرصت باقی است. اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان باید در جهت توسعه، بازسازی و تجهیز مدارس دولتی بیش از پیش اهتمام ورزیده تا زمینه بازگشت و رونق مدارس دولتی چون گذشته فراهم شود.
رحیم جهانبازی فعال اجتماعی و رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دانش آموزی مدرسه دولتی با بهترین دبیران درس میخونه اولیاش چنان وانمود به نداری می‌کنه که فکرمیکنی واقعا مشکل مالی داره حالا حاضره درمدرسه غیردولتی با شهریه بالا ثبت نام کنه
اگه احیانا مدیر مدرسه اصرار بر کمک ایشان داشته باشن
فورا ارزیابی شکایت می‌کنن اما برا 12 میلیون مشکلی نداره
Iran, Islamic Republic of
مدرسه غیردولتی بویراحمد هست که هدف موسس که معلوم نیست موسس کیه فقط فقط درآمد مالی هست هردانش آموزی رو هم می‌پذیره استثنایی و....
نظارتی هم وجود نداره
Iran, Islamic Republic of
مدارس دولتی به امان خدا رها شده
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
به اقای استاندار بگویید باید چه اتفاقی بیفته تا مدیرکل آموزش و پرورش عزل شود؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام ما همه دوست داریم که مدارس دولتی با کیفیت باشند همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اما چرا مدارس غیردولتی را چرا مورد هجمه قرار می‌دهید اگه کیفیت ندارند چرا اینهمه خانواده ها به این سمت می‌روند انصاف داشته باشید اگه همین مدارس در یاسوج نباشند چه فاجعه ای بوجود میاد الان بیشتر مدارس دولتی ما اجاره ای هستند ۳۰ هزار دانش آموز غیردولتی را شما فضا مهیا کنید بعد اگه خواستید آنها را جمع کنید فقط گناه شون این هست که به کمک دولت اومدند
عزت نفس
Iran, Islamic Republic of
مدارس غیرانتفاعی در سطح استان واقعاً دلخواه خودشون و میلشون شهریه میگرن
مدیرکل انقلابی هم خواب تشریف دارند
Iran, Islamic Republic of
دقیقا من دوتا مدرسه غیر انتفاعی را می شناسم مثلا مدرسه فجر پسرانه راهنمایی در سال گذشته حدود ۶۵۰۰شش میلیون پانصد ثابت شهریه می گرفت ودر سال تحصیلی ۱۲۰۱و۱۴۰۲ به ۹۵۰۰نه میلیون پانصد افزایش داشت یعنی حدود ۵۰درصد کاناداییها تحصیلی جدید واویلا می شود.ومدرسه دیگر فجر دانش در بلوار بویر احمد دختران سال گذشته حدود ۶۳۰۰بود حالا با فوق برنامه حدود ۱۲ میلیون باید پروانه کنید آن هم نصف را حالا باید پیش ثبت نام پرداخت شود .چه نظارتی مدارس دولتی هم که معلمین بی خیال هویج نظارتی نیست .بطفا به فریاد مردم برسید ما مجبور هستیم.
رضا
Iran, Islamic Republic of
استان تهران خبر نداری بالای 60میلیون است بهتر است اول تحقیق کنی بعد قلم بزنی قلم مغرضانه مقبول نمی افتد.الان شورای آموزش وپرورش نرخ مصوب کرده هیچ آموزشگاهی حق ندارد مازاد هزینه ای دریافت کند.
Iran, Islamic Republic of
مدارس غیر انتفاعی هیچ کمکی به امر اموزش و تربیت نمی کنند.مغازه های اموزش هستند.
کارگر
Iran, Islamic Republic of
کنکور دانشگاه آزمونهای استخدای به گا رفتن شما میگید مدارس ... مردم خودشون میخوان اگه خوب نیست نفرستین شاخ دم نداره
Hajar
Iran, Islamic Republic of
والا این مدارس غیر انتفاعی حقوق کم به معلما میدن اونوقت این همه هم از دانش آموزا میگیرن تازه بخاطر پولی هم که میگیرن گاهی نمره مفت میدن
خودم ی جا رفتم برا مصاحبه تو ی مدرسه غیر انتفاعی رئیس مدرسه به اون خانم که مسئول ثبت نمرات و اینا بود میگفت به فلانی نمره بده تا قبول شه اگه ندیم مادرش می بردش ی مدرسه دیگه آخه این آموزش و این نمره به درد چی میخوره فردا هم همینا میشن پزشک ، مهندس ، معلم و ... که مردم و کشور رو به نابودی میکشونن
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1