تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۶۴۰۳۲
یادداشت؛
روایتی از شکاف طبقاتی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد / مدارس نمرهای یا غیرانتفاعی؟ / مدارس دولتی نیاز به توجه ویژه دارند
۴
کبنا ؛
اتفاق رایج در مدارس غیردولتی انتظارات نمره ای است، غالبا به دلیل اینکه دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی برای ثبت نام پول پرداخت می کنند، انتظاراتی مثل نمره های بالا را از مدارس دارند. از طرفی چون مدارس غیرانتفاعی گاهاً ضعف آموزشی دارند، در این خصوص همکاری می کنند. در واقع «برخی» مدارس غیرانتفاعی تبدیل به بنگاه تجاری شده اند، این موضوع باعث می شود هم کیفیت آموزش پایین بیاید، و هم شکاف اجتماعی و طبقاتی میان دانش آموزان در مدارس عادی و غیرانتفاعی ایجاد شود. به عنوان یک مسئله مهم، لازم است که آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه ای به مدارس عادی رسیدگی کند و همچنین نظارت ها را روی مدارس غیرانتفاعی افزایش دهد.
رحیم جهانبازی در یادداشتی به موضوع مدارس غیرانتفاعی پرداخته است: در همه کشورهای دنیا، آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان و شاخص های مهم توسعه همواره مورد توجه دولت مردان بوده و برای تحکیم و ارتقای آن از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. توجه دولت ها به مقوله آموزش و پرورش باعث رشد، بالندگی و شکوفایی جامعه در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حوزهای دیگر می شود. آموزش و پرورش پویا و با نشاط، تقویت و تحکیم نهاد خانواده و اجتماع را به دنبال خواهد داشت.
متاُسفانه در کشور ما در دو - سه دهه گذشته عده ای فرصت طلب به جای آسیب شناسی و تقویت این دستگاه مهم فرهنگی و زیربنایی کشور زمینه خصوصی سازی این وزارت خانه را به بهانه کاهش مشکلات با تاُسیس مدارس غیر دولتی فراهم کرده تا از این بستر هم گوشه ای از نارسائی ها را پوشش داده و هم به نان ونوایی برسند، که وجه دوم ماجرا برجسته تر شده است.
از آن زمان تا کنون هرساله بر تعداد این مدارس افزوده می شود. مدارسی که از کمترین امکانات کمی و کیفی برخوردارند و به سهولت مجوز آنها حتی به اشخاص غیرفرهنگی واگذار می شود و بسیاری از آنها در بدترین سطح و اماکن بدون نظارت های لازم اداره می شوند.
این مدارس که در پی جذب حداکثری مشتری هستند بدون توجه به شیوه های اصولی آموزش، برای ارائه آمار قبولی بالا به شیوه نمره محوری توجه نموده و از ارزش های والای آموزش عمومی فاصله گرفته و روح و اصالت آموزش پرورش را خدشه دار کرده و موجبات گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی را فراهم کرده است. این مراکز آموزشی که هر سال بر تعداد آنها اضافه می شود، به علت نبود نظارت های لازم به شیوه های متفاوت و سلیقه ای و بدون رعایت عدالت آموزشی و اجتماعی و همچنین عدم رعایت حقوق شهروندی، با اخذ شهریه های بالا و غیر متعارف و برخوردهای دون شاُن و غیر موجه، نارضایتی عمومی را موجب شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد محروم از توسعه، این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرده است. بی توجهی آموزش و پرورش استان به نیازها و فضاهای آموزشی دولتی از یک طرف، نبود سازوکار و نظارت مناسب بر روند مدارس غیر دولتی از طرف دیگر باعث شده تا میدان برای کاسبان آموزشی هر چه بیشتر مهیا و هرکدام با شیوه ای خاص، سلیقه ای و میلی، با اخذ شهریه های سنگین، فشار مضاعفی را بر خانواده ها تحمیل کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود در جمع فرهنگیان، تقویت مدارس دولتی را مهم دانسته و فرمودند: «نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش می بندد، ضعف مدرسه است. وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه می گیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.» بی توجهی به آموزش وپرورش دولتی به عنوان بزرگترین و زیربنایی ترین دستگاه آموزشی و فرهنگی کشور و تضعیف آن، هم چون آفتی است که به تدریج نظام آموزشی کشور را در مسیر انحراف قرار داده و موجب گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی می شود که مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
اکنون تا شروع فصل مدارس حدود سه ماه فرصت باقی است. اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان باید در جهت توسعه، بازسازی و تجهیز مدارس دولتی بیش از پیش اهتمام ورزیده تا زمینه بازگشت و رونق مدارس دولتی چون گذشته فراهم شود.
رحیم جهانبازی فعال اجتماعی و رسانه
رحیم جهانبازی در یادداشتی به موضوع مدارس غیرانتفاعی پرداخته است: در همه کشورهای دنیا، آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان و شاخص های مهم توسعه همواره مورد توجه دولت مردان بوده و برای تحکیم و ارتقای آن از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند. توجه دولت ها به مقوله آموزش و پرورش باعث رشد، بالندگی و شکوفایی جامعه در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حوزهای دیگر می شود. آموزش و پرورش پویا و با نشاط، تقویت و تحکیم نهاد خانواده و اجتماع را به دنبال خواهد داشت.
متاُسفانه در کشور ما در دو - سه دهه گذشته عده ای فرصت طلب به جای آسیب شناسی و تقویت این دستگاه مهم فرهنگی و زیربنایی کشور زمینه خصوصی سازی این وزارت خانه را به بهانه کاهش مشکلات با تاُسیس مدارس غیر دولتی فراهم کرده تا از این بستر هم گوشه ای از نارسائی ها را پوشش داده و هم به نان ونوایی برسند، که وجه دوم ماجرا برجسته تر شده است.
از آن زمان تا کنون هرساله بر تعداد این مدارس افزوده می شود. مدارسی که از کمترین امکانات کمی و کیفی برخوردارند و به سهولت مجوز آنها حتی به اشخاص غیرفرهنگی واگذار می شود و بسیاری از آنها در بدترین سطح و اماکن بدون نظارت های لازم اداره می شوند.
این مدارس که در پی جذب حداکثری مشتری هستند بدون توجه به شیوه های اصولی آموزش، برای ارائه آمار قبولی بالا به شیوه نمره محوری توجه نموده و از ارزش های والای آموزش عمومی فاصله گرفته و روح و اصالت آموزش پرورش را خدشه دار کرده و موجبات گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی را فراهم کرده است. این مراکز آموزشی که هر سال بر تعداد آنها اضافه می شود، به علت نبود نظارت های لازم به شیوه های متفاوت و سلیقه ای و بدون رعایت عدالت آموزشی و اجتماعی و همچنین عدم رعایت حقوق شهروندی، با اخذ شهریه های بالا و غیر متعارف و برخوردهای دون شاُن و غیر موجه، نارضایتی عمومی را موجب شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد محروم از توسعه، این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرده است. بی توجهی آموزش و پرورش استان به نیازها و فضاهای آموزشی دولتی از یک طرف، نبود سازوکار و نظارت مناسب بر روند مدارس غیر دولتی از طرف دیگر باعث شده تا میدان برای کاسبان آموزشی هر چه بیشتر مهیا و هرکدام با شیوه ای خاص، سلیقه ای و میلی، با اخذ شهریه های سنگین، فشار مضاعفی را بر خانواده ها تحمیل کنند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود در جمع فرهنگیان، تقویت مدارس دولتی را مهم دانسته و فرمودند: «نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش می بندد، ضعف مدرسه است. وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه می گیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.» بی توجهی به آموزش وپرورش دولتی به عنوان بزرگترین و زیربنایی ترین دستگاه آموزشی و فرهنگی کشور و تضعیف آن، هم چون آفتی است که به تدریج نظام آموزشی کشور را در مسیر انحراف قرار داده و موجب گسست اجتماعی و فاصله طبقاتی و بی عدالتی می شود که مغایر با اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
اکنون تا شروع فصل مدارس حدود سه ماه فرصت باقی است. اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان باید در جهت توسعه، بازسازی و تجهیز مدارس دولتی بیش از پیش اهتمام ورزیده تا زمینه بازگشت و رونق مدارس دولتی چون گذشته فراهم شود.
رحیم جهانبازی فعال اجتماعی و رسانه
اگه احیانا مدیر مدرسه اصرار بر کمک ایشان داشته باشن
فورا ارزیابی شکایت میکنن اما برا 12 میلیون مشکلی نداره