تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۴۶۳۸۴۵
روایت تکان دهنده نماینده مجلس از یک تحقیق منتشر نشده؛

گزارش مجلس نهم از تخلفات اوقاف منتشر شود، دیگر کسی وقف نمی‌کند / اوقاف اگر نمی‌ترسد از من شکایت کند

۱
۳
جعفرزاده ایمن آبادی: گزارش مجلس نهم از تخلفات اوقاف منتشر شود، دیگر کسی وقف نمی‌کند /  اوقاف اگر نمی‌ترسد از من شکایت کند
کبنا ؛فراز نوشت: یکی از دلایل رد صلاحیت بنده برای مجلس یازدهم پیگیری پرونده اوقاف بود. بنده یک چوب کبریت را هم به اوقاف نمی‌دهم چه برسد به اموال دیگر و هر کسی از نزدیکان من اینکار را کند، من قطعا جلوی او را خواهم گرفت.
در روز‌های اخیر ماجرای واگذاری موقوفه امینی‌ها در قزوین به عروس حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف در سرخط خبر‌های ایران قرار گرفته. موقوفه‌ای با ۱۵۰ هکتار زمین و یک دادمداری هزار رأسی که قیمت اجاره ماهانه آن تنها یک میلیون تومان تعیین شده است.
گفته می‌شود این موقوفه در بدترین حالت ماهی بالای ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. پیشتر در مجلس نهم تحقیقی در قالب یک پرونده توسط غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده آن زمان رشت درباره عملکرد سازمان اوقاف صورت گرفته بود که هیچگاه نتایج و جزئیات آن منتشر نشد. غلامعلی جعفرزاده اکنون در گفتگو با «فراز» از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواسته تا آن گزارش را منتشر و جزئیات آن را به اطلاع عمومی برساند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی می‌گوید که حجم تخلفات کشف شده در آن پرونده انقدر بالا بود که از ماجرای عروس حجت الاسلام خاموشی تعجب نکرده است. او تاکید می‌کند که حاضر است درباره تمام جزئیات آن گزارش در مراجع مسئول پاسخگو باشد. غلامعلی جعفرزاده، نماینده ادوار نهم و دهم مجلس نماینده‌ای است که پیشتر در دوره نهم مامور تهیه یک گزارش درباره کم و کیف فعالیت‌های سازمان اوقاف و تخلفات صورت گرفته در آن شده بود.
وی درباره یافته‌های آن گزارش و نتیجه تحقیقاتی که انجام داده بود به «فراز» گفت: یکی از دستگاه‌هایی که نظارت شرعی و قانونی حتی اخلاقی در آن رعایت نمی‌شود، سازمان اوقاف است. در مجلس نهم بنده خودم شخصا موظف شدم که یک گزارشی را در خصوص عملکرد سازمان اوقاف برای کمیسیون اصل نود، هماهنگ با دستگاه‌های نظارتی تهیه کنم. به محض انتشار خبر، اطلاعات موثقی به دست من رسید. یکی دو تا دستگاه نظارتی با ما همکاری لازم را داشته و اسناد و اطلاعات بسیار خوبی به ما دادند.
این نماینده ادوار مجلس افزود: در حال حاضر تمامی آن اسناد در کمیسیون اصل ۹۰ موجود است و اگر کمیسیون اصل ۹۰ آن را منتشر کند، بنده خودم شخصا پاسخگوی همه مسائل مربوط به آن را خواهم بود. جعفرزاده توضیح داد: چکیده این اطلاعات این است که سازمان اوقاف تمامی اجتهاد‌های شخصی را در وقف دخالت می‌دهد و نظر واقف را نسبت به مسائلی که خودش تشخیص می‌دهد، تغییر می‌دهد.
وی با اشاره به حجم این دست تخلفات تاکید کرد: من خودم هیچوقت در این مملکت تا زمانیکه این رویه‌ها تغییر نکند، هیچ چیزی را وقف نمی‌کنم و به مردم هم توصیه می‌کنم که اموالتان را وقف نکنید. جالب اینجاست حتی در دوران شاه هم، چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد، اما متاسفانه در جمهوری اسلامی با تفسیر برخی روایات و احکام، مجوز‌هایی برای خودشان درست کردند که نظر واقف را تغییر دهند که این بدترین کار است.
این نماینده پیشین مجلس گفت: کمیسیون اصل ۹۰ قصد داشت که یک نسخه از آن گزارش را برای دفتر رهبری بفرستد. این گزارش با وجود تمام مدارک و مستندات، هنوز در کمیسیون اصل ۹۰ است. این گزارش تلخ و ناراحت کننده که نشان از عدم تعهد اخلاقی و دینی است، ثابت می‌کند که در این سازوکار با نماد و اسم مذهبی چه کار‌ها که نمی‌توان کرد.
جعفرزاده افزود: اگر این گزارش توسط کمیسیون اصل ۹۰ منتشر شود و سازمان اوقاف آن را تکذیب کنند، آنوقت من خودم پاسخگوی آن‌ها خواهم بود.
وی گفت: حجم تخلفاتی که در جریان این پرونده به آن برخورد کردم چنان بود که وقتی خبر بازی عروس‌های آقایان در اوقاف را شنیدم، اصلا تعجب نکردم.
اوقاف خودش را موظف به پاسخگویی نمی‌داند
جعفرزاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که «این تخلفات چگونه صورت گرفته چه توجیه فقهی داشته» گفت: مسئولان مربوطه به من شخصا نتوانستند سند قانع کننده‌ای ارائه دهند. خیلی مغرورانه و متکبرانه هم با من برخورد کردند و خودشان را موظف به پاسخگویی نمی‌دانستند. یکسری از این گزارشات را خود کارکنان سازمان اوقاف در اختیار ما قرار گذاشتند. آن چیزی که در حافظه من است گزارشات بسیار تلخی است که وقتی به ان فکر می‌کنم قلبم به درد می‌آید.
وی درباره دلیل عدم انتشار جزئیات این گزارش در سال‌های قبل گفت: بنده موظف بودم این گزارش را تحویل کمیسیون اصل ۹۰ بدهم و این کار را کردم. اگر کمیسیون اصل ۹۰ آن را منتشر کند بنده پاسخگوی همه ابعاد این گزارش خواهم بود. من افشاگر نبودم که افشا کنم.
یکی از دلایل ردصلاحیتم، تحقیق درباره اوقاف بود
این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه «بنده سر این گزارش خیلی تهدید شدم»، افزود: در شورای نگهبان در مورد همین گزارش به من حمله کردند. در شورای نگهبان بابت همین موضوع خیلی به من بی‌احترامی شد. من به آن‌ها گفتم این تخلفات در اوقاف در حال انجام شدن است، چرا اوقاف از من شکایت کرده؟
جعفرزاده با بیان اینکه «یکی از دلایل رد صلاحیت بنده برای مجلس یازدهم پیگیری همین مسئله بود»، تصریح کرد: بنده یک چوب کبریت را هم به اوقاف نمی‌دهم چه برسد به اموال دیگر و هر کسی از نزدیکان من اینکار را کند، من قطعا جلوی او را خواهم گرفت. وقف نجات‌دهنده کشور اسلامی‌است چیزی در ایران اتفاق می‌افتد اسمش وقف نیست! یکسری انسان‌های نا صالحی هستند که با اجتهاد‌های شخصی آبرویی برای سازمان اوقاف نگذاشتند.
ماجرای عروس فلانی در مقابل دیگر تخلفات اوقاف هیچ است
وی درباره پرونده‌های بررسی شده در جریان تحقیق مجلس نهم گفت: جزئیات آن پرونده‌ها که اگر منتشر شود اشک همه را در می‌آورد. یعنی بدین صورت که موقوفه عروس فلانی در مقابل این پرونده‌ها ناچیز است!
جعفرزاده افزود: بنده ۱۰ مورد را مورد بررسی قرار دادم و هر ۱۰ موردشان می‌تواند یک آبروریزی بزرگ و تاریخی برای سازمان اوقاف باشد. اوقاف اگر نمی‌ترسد گزارش را منتشر کرده و از من شکایت کند آن وقت من می‌دانم چگونه پاسخگو باشم.
این نماینده سابق مجلس مجلس تاکید کرد: بنده به شما قول می‌دهم که با انتشار این گزارش ۹۵ درصد در سازمان اوقاف ریزش خواهیم داشت. چون هر هفته سازمان اوقاف یک برنامه قرآنی می‌گذارد دلیل بر این نمی‌شود که هر کاری دلش می‌خواهد انجام بدهد. من فقه نخواندم، اما چه دینی می‌گوید زمین وقفی تغییر پیدا کند؟!
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

قلی
Iran, Islamic Republic of
اکثر قریب به اتفاق کسانی که به نوعی اختیار دولتی داشته اند یا در آینده خواهند داشت ،اکثر ،اکثر ،اکثر؛ نادزد بسیار بسیار کم است ،(دزدی فقط این نیست که مستقیما از بانک پول اختلاس کنی یا به خونه ی مردم بری وسایل شخصی شون بدزدی ، دزدی اون است که طرف تنها درآمدش یه حقوق کارمندی باشه که الان هم حقوق کارمندی کفاف زندگی روزانه کسی رو نمی کنه ، بعده چندسال یه مرتبه میبینی میلیاردر شده ) همه ی اون اکثریت ، چنین جنایاتی می کنن بعد پیش خودشون حلال حسابش می کنن .
این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1