تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۴۶۳۳۱۱
داعیه فرهنگ با بی فرهنگی نمی شود

کا / کی

سروش درست
۱۴
۲
کا / کی
کبنا ؛
با بی فرهنگی، نمی‌توان فرهنگ ساخت. این روزها، بعضی حرکت های غیر علمی، غیراصولی و غیر منطقی در لایه هایی از جامعه دیده می شود که زیر بنای فرهنگ را تخدیش و تخریب می سازد.  
«کا»  و «کی» دو پیشوند در زبان لری هستند که برای مردان به کار می روند. پیشوندها و پسوندهای مردان در ایلات و طوایف کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از: رئیس، کا، کی، میر، سی(سید)، خان، درویش، میرزا، آغا، خواجه، با، مهتر، اِسا(استاد)، قابض،کَکا، خلیفه، شیخ، مِلا و ... .
هر پیشوندی بر اسامی، بر اساس نوع طایفه، جایگاه و طبقه  اجتماعی، بر اسامی شخص افزوده می شود.  پیشوندهای مذهبی نیز در ایل وجود دارند که عبارتند از کَلی(کربلایی)، مَشَیی(مشهدی)، حاج و حاجی.
برخی از ایلمردان در ایل، با نام «کاْ» خوانده می شوند که ریشه الیمایی و‌ کیانی دارد. بدین معنا که «ریش سپید»مالْ، تیره، طایفه یا ایلی هستند. مثلاً :
کا فریدون، کاحسین،  کاطیفونی!!!
«کیْ» نیز پیشوند دگری ست که مانند «کا» ریشه الیمایی و کیانی دارد؛ مانند: کی عطا، کی مَحْ کاظم!!
 «کاْ» و «کیْ» هر دو در زبان پهلوی، به معنای روشنایی، طلیعه نور‌، تشعشع، فروزش و نور دهی ست.(نیبرگ)،(برهان)(دهخدا)،(ناظم الاطبا).
در دنیای امروزی، تهاجم فرهنگی به فرهنگ ایرانی، گاه از سوی بیگانگان صورت می گیرد که امری طبیعی ست و باید در مقابل این آفند دست به انواع پدافند مخصوص آن زد. اما آنچه باعث نگرانی ست از ناآگاهی داخلی سرچشمه می گیرد. نابسامانی فرهنگی، به ویژه در کهگیلویه و بویراحمد، در ابعاد گوناگون بیداد می کند که آسیب شناسی و درمان فرهنگ، نیازمند اهتمام مجدانه مراکز دانشگاهی، آموزش و پرورش،  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی و سایر نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با فرهنگ، نظیر NGO هاست.
 شاید درد و رنج نابسامانی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، نابسامانی سیاسی و ... بر گُرده ملت رنج آفرین باشد؛ اما نابسامانی فرهنگی، دردیست زجرآور که رنج نامه اش،بس دل جامعه ی استان را رنجانده است و همراه است با رنج و اَندُه!
فرهنگ نامه ها و نشانه ها، پیشوندها و پسوندهای اسامی و هر خرده فرهنگی در ایل و ایلیاتی، قاعده خاصی دارد.
 برخی ها تصور می کنند اسم به شخصیت حیات و هویت می دهد در صورتی که این شخصیت انسان است که  به اسم و پیشوند و پسوند آن معنا و حیات می بخشد.
چه بسا فردی نامش رستم است، اما با شجاعت و با سخاوت نیست، کوتاه پیکر است و نکیر المنظر، نه تنها نمودار شخصیت رستم نیست، بلکه تقلیل معنا به این اسم می بخشد و چه بسا که مایه مضحکه، تمسخر‌ و مزاح اطرافیان قرار گیرد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد، طوایف و ریشه و تبار افراد منتسب به هر تیره ای مشخص است و پیشوند و پسوندهای مسمایی نیز معین است و تغییرناپذیر.
بنابراین تغییر و‌ جا به جایی در پیشوند اسامی، مخالف عرف و  امکان پذیر نیست. کسی که پیشوند «شیخ» دارد زیبنده نیست که پیشوند «میر»بگیرد.پیشوند «کی» را «کا» خطاب نمودن خطایی فاحش است و نوعی بدعهدی در آداب و عرف ایلیاتی:
رها کن رأی بدعهدی و اندر رسم یاران آی!
از جهتی، فردی که «کا نامدار» نام دارد، به غلط، ایشان را «کی نامدار» تلفظ یا تکلم نماییم و منادا قرار دهیم؛ نه تنها غیر اصولی ست، بلکه باعث بی حرمتی به خودِ شخص، تخدیش و تخریب شخصیت آن فرد، تقلیل منزلت خانواده، تیره منتسب و حتی طایفه و ایلش می شود.
گفتنی ست که هیچ پیشوند یا پسوندی، مایه برتری شخص، تیره، طایفه و ایلی بر دیگران نیست. ملاک برتری به انسانیت است و داد و دهش. تقوا، پرهیزگاری، راستی، درستی، ادبیات پنداری نیک، ادبیات گفتاری خوب و ادبیات رفتاری نیکو، در آموزه های دینی و ملّی ما ایرانیان، به شکلی پُر بسامد آمده است.
  در عرصه ی زبان و ادبیات  لری نیز، دست یازی و دست درازی به پیشوندها و پسوندها، به زبان و فرهنگ قوم لر آسیب می زند که متاسفانه در جامعه- بیشتر در بین عوام جامعه- و پاره ای اوقات حتی بین نسل تحصیل کرده نیز دیده می شود.
در هر ایلی، پیشوندها و پسوندها تعریف خاصی دارد. مثال:در ایل کهن برایی، پیشوند و پسوند کا، رئیس، کی، خان، ملا، درویش و سایر پیشوندهای مذهبی وجود دارد. در طایفه «اولا میرزالی»، پیشوند کی، کا، ملا و سایر پیشوندهای مذهبی هست. در طایفه کی گیوی، کی، کا، ملا و پیشوندهای مذهبی هست. در طایفه تامرادی، پیشوندهای «کا»،«کی»، «ملا» و پیشوندهای مذهبی وجود دارد. پیشوندهای مذهبی، مرتبط با زیارت خانه خدا و مقبره مطهر ائمه اطهار «علیهم السلام» است.  
شایان ذکر است که با ارزش  ترین پیشوند و پسوند در ایل، پیشوند «مِلا»ست که پیش از اسامی افراد باسواد و مکتب و مدرسه رفته می آید. اگر شخصی پیشوند«کی» داشته باشد، مشرف به مکه مکرمه شده باشد و نیز کدخدای طایفه اش باشد و از جهتی باسواد-حداقل قدرت خواندن و نوشتن داشته باشد، پیشوند آن فرد،  «مِلا» انتخاب می شود. مثال: علی هم «کی» است و هم «مِلا»؛ او را «ملاعلی» مخاطب قرار می دهن.  سبب و علت ارجْ مندی و ارزْ مندی پیشوند «ملا» -طوری که تا با ارزش ترین پیشوند، تکثیر و تکثر رتبه اجتماعی پیدا می کند- دلیل علمی و منطقی آن، اهمیت و ارزش دانش، علم و آگاهی در بین جامعه ی ایلی ست.
در ایل، پاره ای از خرده فرهنگ ها نیاز به اصلاح، رِفرم، بهبود و بهسازی دارند، که با توجه به توسعه جامعه، رشد تکنولوژی و باز تعریف آن در الگوهای نوین- با کاربری امروزی- پذیرفتنی و منطقی ست؛ اما پاره ای از خرده فرهنگ ها، مانند ادبیات پیشوند ها و پسوندهای اسامی خاص، غیر قابل تغییر و تَغَیُرند.
«کا» همیشه در ایل «کا» است و سرفراز! «کی» در ایل همآره، «کی» است ولاغیر!
کارهام در ایل کارهام است و هرگز به کی رهام تغییر نمی یابد.
«خواجه» هرگز به «کی» بدل نمی شود و بالعکس!
در سطور قبل، برخی از تیره ها در بویر احمد هست که برخی از فامیل پیشوند «کی»  و بعضی پیشوند «کا» دارند. رعایت اصول پیشوندها مطابق عرف و فرهنگ و تاریخ، مقوله ای اصولی، علمی و منطقی ست و هیچ دلیلی بر تخریب و تخدیش فرهنگ نیست که تعمداً « کا سالار»  را «کی سالار» بنامیم.
زیبنده است صدا و سیمای مرکز دنا، برنامه ای در زمینه فرهنگ و پاسداشت خرده فرهنگ ها ساخته و پرداخته و در راستای تنویر اذهان عمومی، در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
شایان ذکر است کسی که نام خود، پدر، جد و نیایَش «کافلانی» بوده است، سال ها، قرن ها و هزارگان هم بگذرد، همان «کا فلانی» ست؛ پس بی دلیل نمی توان با بی فرهنگی، فرهنگ را تخریب کرد.
------------------------
 سروش درست
*سی ام فروردین ۱۴۰۲خ.*
*یاســوج تلخکام*
نام شما

آدرس ايميل شما

سیسخت
Iran, Islamic Republic of
ونظرمو خیلی واشعارمحلی وخوانندیل فقط مضمونل سطح پایین وبی ارزشه گرفتنه ودس...ای همه موضوع خوب.
رجائی
Iran, Islamic Republic of
برادر درست می‌فرمائید خودتون هم ایل بزرگ تامرادی رو طایفه وطایفه را ایل خطاب کردین ککام 🌹
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
همین طور طایفه را ایل خطاب کرده
چون طایفه نویسنده هست😁
Iran, Islamic Republic of
چرا واقعیات را واضح بیان نکردید.
کی برای کدخدا و کدخدازاده ها اعم از باسواد و بیسواد
ملا برای افراد باسواد از هر طیفی که باشد
Iran, Islamic Republic of
خشوم ایا همیشه درست اول رئیس اینویسه یعنی مثلا ما هم هسیم
Iran, Islamic Republic of
احسن زیبا بیان کردین
Iran, Islamic Republic of
ایشون خیلی ناقص گفته
پیشوند کی برای افرادی که اصالتا کدخدا بودند بکار می رود
پسوند خان برای خوانین و خانزاده ها
پسشوند مشی برای مشهد رفته ها
پیشوند کلی برای کربلا رفته ها
پیشوند کا برای مردان بزرگسال بی سواد
پیشوند ملا برای مردان باسواد
Iran, Islamic Republic of
این پیشوند و پسوندها نوعی خط کشی هست و هیچ سودی برای توسعه فرهنگی جامعه ندارد.چرا ما نمیخواهیم گذر تاریخی جوامع را باور کنیم...هیچ کدام از این خرده فرهنگ ها و حتی شاکله ی یک فرهنگ ابدی نیست...اساسا فرهنگ یک امر ایستا نیست بلکه سیال هست...به قول حسین پناهی کهنه در برکه ی نو غلت میزنه. و باید هم اینگونه باشد.
Iran, Islamic Republic of
شخصیت امروزبه کا وکی نیست بلکه به دانش و توانایی علمی است
Iran, Islamic Republic of
کاش به جای حساسیت رو کا وکی از میزان غیرت ناموسی درمیان قوم لر در گذشته وامروز می گفتی
یاسوج تلخکام
Iran, Islamic Republic of
تاریخ نشان داده که اگه پول باشه کا فلونی تبدیل ب کی فلانی میشه مثلا کا طیفونی می شه کی طیفونی
اقا روباهه میشه اغا شیر
جمع کن بساطت را
اینا همه پشیزی ارزش ندارن
کا
کی
ملا
مهندس
دکتر
شیخ
رئیس
و....وقتی نباشه نیستی
پس زور بی خودی نزن
قابل اصلاح نیست
اگه پول داشته باشی هم کا هستی هم کی هم ملا و همه چیز
د. سیاهپور
Iran, Islamic Republic of
درود بر رسانه کبنا
و قلم واقع بین نویسنده جناب استاد درست. پرداختن به چنین مقولاتی بسیار حساس و ظریف از فرهنگ اجتماعی و سیاسی عشیره و ایلات کهگیلویه و بویراحمد،با چنین قلمی قابل تقدیر، شایسته و ستودنی است.این قلم، من اطلاع دارم به جد به موضوعات فرهنگی، اجتماعی مسائل استان، آسیب ها و آسیب شناسی در فرهنگ می پردازد.
مقولات فرهنگی و تاریخی، با دیدگاه پژوهشی و نگاه علمی بررسی و با تکیه بر واقع نگاری، نشر شده است.
به هر روی،
باید در پاسداری از فرهنگ کوشا بود و ضمن نگاه توسعه طلب متوازن با دنیا، هویت های فرهنگی ایلی حفظ شوند.
با تشکر
رجال بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اول: بفرمایید از کی تا حالا تامرادی و کی گیوی شدن طایفه !
دوم: اگر برایتان مقدور است نقش ها را در تاریخ قبل از انقلاب بخصوص در زمان صدارت کی نصر در سفلی و ملاولی پناهی در علیا را ذکر کنید تا بدانیم شما جزء کدامین بازیگران سیاسی وقت بودید؟!
سوم : اینکه تاریخ فی النفسه شیرین است ولی انچه شما از ان یاد می کنید تحریف تاریخ به وسیله ادبیات واپسگرایی تان است.
سید محمد فاطمی نیا
Iran, Islamic Republic of
لطفاً در مورد کی بیشتر توضیح دهید.
چون برخی افراد یک تبار : کا ،هستند و بعضی دیگر : کی،
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
1