تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب : ۴۶۳۰۵۱
کبنا گزارش می دهد؛

مسوولان کهگیلویه و بویراحمد اجازه ندهند که سازمان اقتصادی کوثر چوب حراج به کارخانه آرد یاسوج بزند! / 275 میلیارد کجا، 1700 میلیارد کجا؟

۱
۲
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد اجازه ندهند که سازمان اقتصادی کوثر چوب حراج به کارخانه آرد یاسوج بزند! / 275 میلیارد کجا، 1700 میلیارد کجا؟
کبنا ؛
کارخانه آرد یاسوج از سال 96 تاکنون دچار نارسایی و مشکلات زیادی است، از جمله مشکلات اخیر این کارخانه سوء مدیریت در آن بوده است، کارخانه آرد شبیه یک گوشت قربانی است و هیچ مسوول دلسوزی پیدا نمی‌شود که بخاطر مردم برای حل مشکلات آن تلاشی کند، متأسفانه افرادی غیربومی از تهران به یاسوج می آیند، تصمیماتی می گیرند و می روند، روز گذشته خبر فروش کارخانه آرد، موجبات نگرانی زیادی در میان افکار عمومی ایجاد کرده است.
قیمت واقعی این کارخانه حدود یک هزار و 700 میلیارد تومان است، ولی متأسفانه 297 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است، اگر این کارخانه به فروش برود، هیچ دردی از مردم دوا نمی کند ولی اگر این سرمایه را راه اندازی کنند، برای حدود 500 نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

به گزارش کبنا نیوز، مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با واگذاری مجتمع صنعتی آرد نشاسته و گلوکز یاسوج به بخش خصوصی مخالفند، در همین خصوص نماینده ولی فقیه استان در دیدار مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: به جای واگذاری این صنعت بزرگ به بخش خصوصی، بهتر است مدیریت‌ها اصلاح شود.
بنا بر این گزارش، کارخانه آرد یاسوج، نشاسته و گلوکز با چهار فاز مختلف یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر است که به دلیل برخی مشکلات اکنون تنها در یک فاز با اشتغال ۶۰ نفر در حال فعالیت بوده و اخیراً هم سازمان اقتصادی کوثر متولی کارخانه تصمیم به فروش آن گرفته است.
شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال ۱۳۶۳ مجوز صنعتی دریافت و در سال ۱۳۶۹ به بهره‌برداری رسید، فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آرد‌های نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد.
ظرفیت تولید این کارخانه ۳۰۰ تن در شبانه روز بوده و در زمینی به مساحت یک هکتار در ورودی جاده سروک واقع شده است. اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم این کارخانه به ترتیب حدود ۸۰ و ۵۰۰ نفر است. ظرفیت اسمی کارخانه آرد و نشاسته یاسوج ماهانه ۴۰ هزار تن است در حالی که فاز نخست آن تنها با ۴۵ درصد ظرفیت تولید کار می‌کند.
این کارخانه، یکی از مهم‌ترین واحد‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد وابسته به سازمان اقتصادی کوثر است که تعدادی از فرزندان جامعه ایثارگری در آن مشغول به کار هستند.
در شرایط فعلی اگر دولت بخواهد چنین کارخانه‌ای احداث کند هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز است با این حال سازمان اقتصادی کوثر تلاش بر فروش این کارخانه به بخش خصوصی دارد که مسئولان استانی با این اقدام از در مخالفت در آمده‌اند و فروش و واگذاری کارخانه را به صلاح نمی‌دانند.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر معتقد است که تاکنون سه مدیر برای این کارخانه گمارده شده که هیچ کدام موفق اقدام نکرده‌اند و هر مدیر دیگری هم بیاید وضع از این بدتر خواهد شد.
گرچه کارخانه آرد و نشاسته یاسوج به دلیل برخی سوء مدیریت‌ها و کم توجهی‌ها چندین بار تعطیل و یا در حالت رکود قرار گرفته بود اما اکنون در حال فعالیت است و کارگران و کارمندان مشغول به کار در این کارخانه نگران از سرنوشت این کارخانه و بیکاری خود هستند.
شواهد امر حکایت ازاین دارد که واگذاری واحد‌های تولیدی استان به بخش خصوصی در این سال‌ها موفقیت چندانی به همراه نداشته و تنها به هدر رفت بیت المال منجر شده است.
کارخانه قند یاسوج یکی از همین کارخانه‌هایی است که در دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و نیمه‌فعال ماند. بخش زیادی از تجهیزات آن به تاراج رفت و بر زمین ماند تا این‌که با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه‌گذار ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.
صد‌ها نفر از طریق این کارخانه بزرگ در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار و با کامی تلخ، آواره شدند.
گویا قرار است این وضعیت دوباره در کهگیلویه و بویراحمد تکرار شود و بحث واگذاری کارخانه آرد یاسوج اخیراً داغ شده و سبب نگرانی مردم و مسئولان استانی شده است.
به گفته مسئولان راه‌اندازی فاز‌های این کارخانه یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به استان بوده که نادیده گرفته شده و علی رغم مکاتبات بسیار از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون هیچ اقدامی در این رابطه توسط سازمان اقتصادی کوثر صورت نگرفته است.
 آیت الله حسینی_ نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد_ با اشاره به تصمیم سازمان اقتصادی کوثر مبنی بر فروش کارخانه آرد این شهر به بخش خصوصی، افزود: ما از خصوصی سازی و دولتی شدن بنگاه‌های اقتصادی استان خاطره خوشی نداریم چرا که به بهانه خصوصی سازی سرمایه مملکت به فنا رفته است.
وی با انتقاد از قیمت گذاری مجتمع صنعتی آرد، نشاسه و گلوکز یاسوج از سوی سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: قیمتی که از سوی این سازمان پیشنهاد داده شده غیر معقول و نگران کننده است به همین خاطر دستور ورود دستگاه قضا به این موضوع را دادیم.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با اشاره به تصمیم سازمان اقتصادی کوثر مبنی بر فروش کارخانه آرد این شهر به بخش خصوصی، گفت: مردم این استان خاطره خوشی از خصوصی‌سازی ندارند.
آیت الله سید نصیر حسینی اظهار کرد: باید مراقب بود که بیت المال غارت نشود و بر باد نرود و تصمیم فروش این کارخانه بررسی شود که به نااهل سپرده نشود.
امام جمعه یاسوج اضافه کرد: به جای تغییر مدیریت بی‌فایده باید افراد توانمند و متخصص جایگزین شوند و منافع مردم در این کارخانه دیده شود.
آیت الله حسینی تأکید کرد: کارخانه قند یاسوج به بخش خصوصی واگذار شد و همه شاهدند که چه بلایی به سر این کارخانه عظیم آمد و اموال بیت المال بر باد رفت.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: کارخانه آرد یاسوج ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند زمینه اشتغال را برای جوانان زیادی فراهم کند و اجازه ندهید که این کارخانه به دست نااهل بیفتد و دردسر دیگری برای استان ایجاد شود.
وی به بی‌ثباتی مدیریت در بعضی از ادارات دولتی و شرکت‌های دولتی گریزی زد و گفت: با تغییر مدیریت‌ها چیزی عوض نمی‌شود، بلکه باید از ابتدا مدیران را با فکر، برنامه و بر اساس توانمندی و شایستگی انتخاب شوند.
آیت الله حسینی بیان کرد: بار‌ها اتفاق افتاده که یک مجموعه سنگین اقتصادی را به فردی واگذار کردند و آن مجموعه دولتی و اقتصادی را به صفر رساندند.
نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با فروش کارخانه مخالفتی نیست اما باید به کسانی فروخته شود که اهلیت داشته باشند، اگر قرار باشد کارخانه آرد یاسوج دچار سرنوشت کارخانه قند یاسوج شود، دردسرش برای ما و مسئولان مربوطه است.
آیت الله حسینی بیان کرد: باید از مسئولان قبلی در خصوص بلایی که سر این کارخانه آمده سؤال شود و چگونه این همه تجهیزات و امکانات موجود بوده و این کارخانه گرفتار این همه مشکلات شده است.
وی با اشاره به پروژه دیگر استان که دچار سوء مدیریت شده، افزود: سازمان اقتصادی کوثر با همکاری تأمین اجتماعی به منظور ساخت پروژه بزرگ مجتمع تجاری و رفاهی، گودال بزرگی را در دل مرکز استان حفر کردند و ر‌هایش کرده‌اند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: نفت از استان کهگیلویه و بویراحمد استخراج می‌شود و چیزی عاید این استان نمی‌شود و ۱۰ درصد آب‌های روان متعلق به این استان است و ادعا می‌کنند که سد‌ها ملی است و کمترین استفاده را این استان می‌برند.
آیت‌الله حسینی اضافه کرد: کارخانه آرد یاسوج را به سرمایه‌گذار خوب و توانمندی واگذار کنید که کارخانه راه بیفتد نه اینکه با قیمت ناچیز به فروش برسد و کارخانه را تخریب کند و برج بسازد و عده‌ای هم بیکار شوند.
وی گفت: توقع داشتیم سازمان اقتصادی کوثر بگوید که می‌خواهیم فاز‌های دیگر کارخانه را راه بیندازید، چگونه بخش خصوصی می‌تواند کارخانه را راه بیندازد اما بخش دولتی نمی‌تواند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چنانچه مدیری خطا می‌کند مجازات سنگنین برای آن در نظر بگیرید و مدیری که تعهد و تخصص ندارد برای مدیریت کارخانه معرفی نکنید.
واگذاری کارخانه آرد ونشاسته و گلوکز به بخش خصوصی حتمی است
مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر هم با اشاره به سخنان نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مجتمع را می‌فروشیم، اما نه به قیمت ناچیز.
ناصر فخاری با تاکید بر اینکه احیا و رونق این کارخانه تنها با واگذاری به بخش خصوصی میسر است، افزود: این کارخانه از پنج سال پیش زیان ده بوده و بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، کارخانه‌ای که چند سال زیان ده باشد باید به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادامه داد: انقلاب اقتصادی با خصوصی سازی محقق می‌شود و مشکلات این کارخانه به بیت المال خسارت وارده کرده است که می‌طلبد تعیین تکلیف شود.
مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه اگر این کارخانه توسط بخش خصوصی اداره شود موجب رونق استان می‌شودگفت: این کارخانه چهار فاز دارد که تنها یک فاز آن فعال است و با خصوصی سازی سه فاز دیگر آن هم راه اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم سرمایه مان را از این کارخانه آزاد کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از مشکل مسکن جامعه ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد را رفع کنیم.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تاکید کرد: مالکیت این کارخانه متعلق به این سازمان است و بر اساس قانون مختار به قیمت گذاری و فروش آن به بخش خصوصی است.
فخاری با اشاره به اینکه فعال سازی این کارخانه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد افزود: صرف چنین اعتباری با توجه به زیان ده بودن این صنعت غیر منطقی است.
وی گفت: سهام دار این مجتمع قیمت فروش آن را ۲۷۵ میلیارد تومان پیشنهاد داد.
وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود، گفت: انقلاب اقتصادی با خصوصی‌سازی محقق می‌شود و مشکلات این کارخانه به بیت المال خسارت وارده کرده است که می‌طلبد تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: چنانچه این کارخانه توسط بخش خصوصی اداره شود باعث رونق استان می‌شود.
فخاری ابراز کرد: این کارخانه چهار فاز دارد که تنها یک فاز آن فعال است و با خصوصی‌سازی سه فاز دیگر آن هم راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: چنانچه بتوانیم سرمایه‌مان را از این کارخانه آزاد کنیم، می‌توانیم بخش زیادی از مشکل مسکن جامعه ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد را مرتفع سازیم و برای ساخت مسکن آن‌ها هزینه خواهد شد.
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: ما وارث ناکارآمدی‌های دوران قبل هستیم و باید تصمیمات انقلابی برای این کارخانه گرفته شود.
فخاری تأکید کرد: با تغییر رویکرد و تغییر مدیر در کارخانه آرد یاسوج نتواستیم کارخانه را به بهره وری برسانیم.
وی افزود: تلاش کردیم که کارخانه را به بهره‌وری برسانیم، به همین منظور رویکرد‌ها و مدیریت‌ها را تغییر دادیم، اما متأسفانه اتفاق خاصی نیفتاد.
رهبر معاون دادستان مرکز استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نگران آینده این صنعت هستیم و مانع تکرار داستان کارخانه قند می‌شویم گفت: دستگاه قضا از واگذاری این مجتمع صنعتی به بخش خصوصی جلوگیری می‌کند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد قیمت واقعی این مجتمع اقتصادی و صنعتی را هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان اقتصادی کوثر در ایفای تعهدات خود نسبت به انجام مصوبه سفر اول رئیس جمهور در خصوص راه‌اندازی کارخانه بی‌توجهی کرده است.
محسن ضامن فر افزود: این سازمان باید ۶۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی فاز‌های این کارخانه اختصاص می‌داد که در این باره کوتاهی کرده و علی رغم مکاتبات بسیار از سوی استانداری استان تنها به فکر فروش کارخانه است.
وی تأکید کرد: راه‌اندازی این کارخانه به رونق اقتصادی و توسعه استان ختم می‌شود زیرا این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانه‌های این استان بشمار می‌رود.
مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: حوزه استانداری کهکیلویه و بویراحمد و حتی مراجع قضایی از واگذاری یا فروش این کارخانه به بخش خصوصی بسیار نگرانند و هیچ گونه موافقتی با این پیشنهاد ندارند و قطعاً جلو این اقدام را خواهند گرفت.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالیان اخیر کارخانه آرد یاسوج قربانی ضعف مدیریت شده است و می‌طلبد تصمیم اساسی برای آن گرفته شود.
رضا پارسیان نژاد اظهار کرد: کارخانه آرد یاسوج ظرفیت‌های بسیاری برای اشتغالزایی و درآمدزایی دارد.
وی افزود: این کارخانه ۱۱ محصول می‌تواند تولید کند و با توجه به وضعیت استان از لحاظ بیکاری رونق این کارخانه به توسعه استان کمک می‌کند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کارخانه آرد یاسوج قربانی ضعف مدیریت شده است و از سازمان اقتصادی کوثر می‌خواهیم که برای فروش آن مهلت دهد و کمک کند که کارخانه سرپا بماند.
مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از دولتمردان انتظار دارند تکلیف این کارخانه سریع‌تر مشخص و از فروش این کارخانه ممانعت شود زیرا فروش آن را غارت بیت المال می‌دانند و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بحث فروش این کارخانه داغ داغ است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مساحت کارخانه حدود سه هکتار هست نه یک هکتار
با گوگل ارث میتوانید اندازه گیری کنید
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1