تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۶۲۹۵۰
کارشناس بهداشت هشدار داد:

بیماری تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد حدوداً دو برابر میانگین کشوری است / درمان از زمان تولد

۰
بیماری تیروئید در کهگیلویه و بویراحمد حدوداً دو برابر میانگین کشوری است / درمان از زمان تولد
کبنا ؛
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهدات دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هشداد داد بروز بیماری "تیروئید" در استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.
به گزارش کبنا نیوز، محمدطاهر پاراد با اشاره به نامگذاری هفته جهانی اطلاعی رسانی تیروئید در چهارم تا دهم خرداد اظهار کرد: بروز تیروئید در نوزادان در کشور ۳.۵ مورد در هزار تولد و در کهگیلویه و بویراحمد ۶ مورد در هزار تولد است‌.
پاراد با اشاره به کنترل پذیری این بیماری گفت: در صورت تشخیص به موقع بیماری تیروئید در کودکان، درمان برای آنها بسیار ساده است و نیاز به امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد.
گفتنی است؛ غده تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد بدن است و اهمیت آن به این دلیل است که این غده هورمون‌های زیادی را تولید کرده و وارد جریان خون می‌کند. هر یک از این هورمون‌ها هم نقش و جایگاه خاصی در بدن دارند.
بنابراین تمام هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید مهم و حیاتی هستند. در برخی موارد عواملی سبب می‌شوند تا تیروئید به میزان زیادتر یا کمتر هورمون تولید کند که به هر دو حالت اختلال تیروئید گفته می‌شود. بیماری‌ های مختلفی در مورد غده تیروئید به ثبت رسیده از جمله کم کاری تیروئید، پر کاری تیروئید، بیماری تیروئیدیت و تیروئیدیت هاشیموتو.

کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت به خانواده‌ها توصیه کرد برای تشخیص به موقع بیماری تیروئید سه تا پنج روز بعد از تولد برای انجام آزمایش تیروئید به مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش جهت نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان مراجعه کنند.
پاراد هشدار داد: در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود منجر به عوارض زیادی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلال در رشد و اختلال در یادگیری می‌شود بنابراین با تشخیص به موقع قابل درمان است.
وی یادآور شد: کلیه متولدین هر سال برای تشخیص کم کاری تیروئید غربالگری می شوند و سالانه حدود ۸۰ بیمار در استان تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاون بهداشت تصریح کرد: این بیماری گذرا یا دائمی است، یعنی پزشک برای مدت زمان محدود و مشخصی استفاده از دارو را توصیه می کند و بعد از آن نیاز به مصرف دارو نباشد، اما در نوع دائمی کودکان از بدو تولد تا آخر عمر باید دارو مصرف کنند که دراین صورت درمان هم ساده و اثرگذار خواهد بود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

آگهی استخدامی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد + جزئیات

واحد گشت و مراقبت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با مدرک ...
موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز افتتاح شد

افتتاحیه موسسه خیریه آموزشی و فرهنگی زنده یاد دکتر ابوالفضل نیکروز، عصر روز پنج‌شنبه(1402/03/04) ...
بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بن‌بست ارز دستوری؛ رمزگشایی از نامه قالیباف به رئیسی

بررسی‌ها حاکی از آن است که ارز دستوری با نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی، واکنش‌های سیاسی و کارشناسی ...
1