کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ریاست مرکز ترویج جهاد کشاورزی چیتاب مطرح کرد

اعظَمِ غیاثی : قیمتهای مطرح شدهٔ کود شیمیائی در فضاهایِ عمومی و مجازی به هیچ وجه صحت ندارد.

مردم گول دلالان را نخورند.

7 خرداد 1402 ساعت 8:30

غیاثی: مطرح شدن هزینه کود و عدم دریافت و توزیع آن در مقطع زمانی که مردم خیال می کردند کود گران شده است بخاطر بحران آب در کشور دچار منع ارائه و فروش شده، که دونرخی شدن قیمت کود، و قفل شدن سامانه کشاورزی را در بر داشت.


ریاست مرکز ترویج جهاد کشاورزی چیتاب مطرح کرد : قیمتهای مطرح شدهٔ کود شیمیائی در محافل عمومی و فضای مجازی به هیچ وجه صحت ندارد.
به گزارش "کِبنا" از چیتاب همیشه با نزدیک شدن به فصل بَرداشتِ مَحصولاتِ کشت دیم، و شروع فصل دوم کشاورزی ( کِشتِ آبی ) حرف و حدیثهایی مبنی بر نبود، کمبود ، و گرانی کودهای شیمیائی مطرح و لقلقه زبان کشاورزان می شود.
بخش کبگیان یکی از مهمترین مناطق کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در کنار کاشت محصولات دیم قطب مهم کاشت محصول برنج و باغداری می باشد.
اعظم غیاثی ریاست مرکز ترویج جهاد کشاورزی چیتاب در واکنش به صحبتهای مطرح شده در فضای مجازی و حقیقی مبنی بر افزایش ناگهانی قیمت کودهای شیمیائی مورد نیاز کشاورزان با اذعان به اینکه عده ای ناخواسته یا ندانسته و کارشناسی نشده صحبتهای بی اساس مبنی بر افزایش قیمت کود شیمیائی مطرح می کنند گفت: مطرح شدن هزینه کود و عدم دریافت و توزیع آن در مقطع زمانی که مردم خیال می کردند کود گران شده است بخاطر بحران آب در کشور دچار منع ارائه و فروش شده، که دونرخی شدن قیمت کود، و قفل شدن سامانه کشاورزی را در بر داشت.
غیاثی افزود: در جلسات متعدد، بخشدارمحترم، شورای شهر، مرکز ترویج جهادوکشاورزی چیتاب با فرماندار و مدیرکل محترم با ارائه دُبیِ قابل توجه آب کبگیان (خاصه رودخانه چیتاب و آبهای روان) برنامه منع کشت برنج در بخش بایکد شد.
این مسئول با اشاره به وضعیت مناسب ذخیره کودهای بهاره در انبارهای شرکت خدمات حمایتی و کارگزاری ها اظهار داشت: در سال گذشته تمام سهیمه انواع مواد کودی مخصوص زمینهای دیم جذب شد و درسال جاری نیز برای نیاز کودی کشاورزان در کشت بهاره و تابستانه تامین و تدارک دیده شده و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
وی، کاشت برنج را یکی از محصولات کشت بهاره در چیتاب وحومه نام برد و افزود: با توجه به اینکه شهر چیتاب وروستاهای حومه در زمینه تولید برنج رتبه بالایی را دراختیار دارد، و سال زراعی پیشرو بارش چشمگیری داشتیم برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کشت مورد نیاز در نظر گرفته شده، که به کشاورزان عزیز توصیه می کنم با بهره گیری از روش های بهینه کشاورزی با مصرف آب کمتر، محصول بیشتری را تولید کنند.
این مسئول با اذعان به همکاری کشاورزان با توجه به اهتمام کشت برنج درکل حوزه، تاکید کرد: کود اوره سفید یارانه ای با قیمت کیسه ای ۱۵۰هزارتومان با محور هر کشاورز یک کیسه، تا قبل از نشاء کاری برای آنها تخصیص یافته و کودهای مورد نیاز برای زمان شالیکاری نیز پیش بینی شده است.
غیاثی از کارگزاری های بخش خواست تا با توجه به شرایط پایانی سال گذشته، کود مورد نیاز خود را خریداری و به انبارها حمل کنند.
وی یادآور شد: هریک از کشاورزان می توانند جهت دریافت کود موردنیاز، به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و پس از احراز هویت برای دریافت صدور حواله الکترونیک اقدام کنند.
مهندس غیاثی بدست آوردن دو عنصر، افزایش کیفیت محصول، و افزایش عملکرد بهره وری کشاورزان در محصول را منوط به استفاده ترکیبی اوره ، فسفات، و پتاس برشمرد و خاطرنشان کرد: چون خدمات حمایتی، مجوز دریافت کود سفید را منوط به استفاده ترکیبی و تلفیقی از مجموعه کودهای موجود اعلام کرده اند، فلذا کشاورزان عزیز گول تبلیغات سوء دلالان جهت تشنج بازار کود نیاز به کشت را نخورند.
وی ادامه داد: دونمونه کود فسفات۱۳ درصد به قیمت هرکیسه۲۴۰ هزار تومان و کود پتاس، سوپر فسفات ۴۶ درصدبه قیمت هرکیسه ۵۵۰ هزار تومان تخصیص و توزیع خواهدشد.
ریاست جهاد کشاورزی چیتاب در پایان گفت: انشالله تعالی، همه تلاش مجموعه جهاد کشاورزی چیتاب در سایه اعتلای شعار سال " مهار تورم رشد تولید داخلی " در تعامل با بخشداری و شورای شهر و بخش معطوف خدمت صادقانه جهت اجرای عدالت در تخصیص توزیعِ مطالبات به حق کشاورزان زحمتکش بوده و هست.


٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭ ٭
خـبر نگار : اسماعیل رسام


کد مطلب: 462862

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/462862/اعظ-م-غیاثی-قیمتهای-مطرح-شده-کود-شیمیائی-فضاهای-عمومی-مجازی-هیچ-وجه-صحت-ندارد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1