تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۴۶۲۶۱۵
پس از انتشار اخبار ضد و نقیض؛

سقوط باخموت بعد از ۲۲۴ روز جنگ حیثیتی

۱
۰
سقوط باخموت بعد از ۲۲۴ روز جنگ حیثیتی
کبنا ؛
پس از ماه‌ها جدال نفسگیر در شهر باخموت در استان دونتسک اوکراین و انتشار صد‌ها خبر ضد و نقیض درباره تصرف آن به دست طرفین درگیر، در نهایت روس‌ها توانستند به پیروزی دیگری دست پیدا کنند و این شهر را به کنترل خود درآورند.
به گزارش کبنا نیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یک شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا شهر باخموت در کنترل کی‌یف است، گفت «فکر می‌کنم، نه.» به گزارش اسکای‌نیوز، او این اظهارات را پیش از دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در حاشیه نشست جی ۷ در ژاپن بیان کرد و گفت: «باخموت در حال حاضر، فقط در قلب ماست.» تأیید تصرف باخموت به دست روس‌ها، درحالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه پیروزی در این شهر را اعلام کرده بود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی گفت که نیرو‌های «واگنر» با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه، عملیات آزادسازی باخموت را روز شنبه پس از ماه‌ها درگیری شدید به پایان رساندند.
در تصرف باخموت، نیرو‌های واگنر وابسته به روسیه نقش مؤثری ایفا کردند و در هفته‌های اخیر یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر هشدار داده بود که اگر ارتش روسیه به لحاظ تجهیزات نظامی از نیرو‌های این گروه پشتیبانی نکند، از باخموت عقب‌نشینی خواهند کرد و به نظر می‌رسد نیروی هوایی روسیه به کمک واگنر شتافته است تا این شهر را که هزینه‌های سنگینی را برایش دادند از دست ندهند. رئیس واگنر دیروز با انتشار ویدئویی، از تسلط کامل نیروهایش بر باخموت خبر داد و گفت که تسلط کامل بر باخموت ۲۲۴ روز طول کشید. پریگوژین همچنین گفت نیرو‌های گروه واگنر از پنج شنبه ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهند.
دو شهر زیر توپخانه روس‌ها
باخموت از هشت ماه پیش صحنه درگیری بین نیرو‌های روس و اوکراین بود و به دلیل تبادل آتش سنگین بین دوطرف، این شهر عملاً به ویرانه تبدیل شده است و همه ۷۰ هزار ساکن آن، این شهر مخروبه را ترک کرده‌اند. زلنسکی پیش‌تر گفته بود که نیروهایش سعی می‌کنند باخموت را حفظ کنند، اما نه به هر قیمتی. در نبرد باخموت نیرو‌های زیادی از طرفین کشته و زخمی شدند و به نوعی تصرف این شهر به لحاظ نمادین برای روس‌ها پیروزی روحیه‌بخش و حیثیتی به حساب می‌آید که پس از ماه‌ها وقفه در مسیر پیشروی‌ها، بالاخره توانستند یک شهر را تحت کنترل خود درآورند. این شهر در دونتسک قرار دارد و مرکز لجستیکی کلیدی برای تأمین تجهیزات اوکراین بوده است.
جان روزنبیک، کارشناس آکادمی بریتانیا در دانشگاه کمبریج، معتقد است کنترل باخموت، کراماتورسک و اسلوویانسک را در محدوده توپخانه روسیه قرار می‌دهد. کنراد موزیکا و مارک گالئوتی، کارشناسان امنیت روسیه نیز استدلال می‌کنند که حمله پرهزینه روسیه به باخموت را می‌توان بر اساس حفظ اعتبار روسیه و همچنین هزینه‌هایی ارزیابی کرد که نیرو‌های روسی قبلاً در جبهه‌های دیگر کرده بودند و از این جهت، حاضر شدند هر کاری می‌توانند انجام دهند تا شهر را تصرف کنند. پیش از این نیز خود زلنسکی چند روز قبل هشدار داد که اگر اوکراین از باخموت دست بکشد، سربازان روسیه «راهی باز» برای تصرف شهر‌های کلیدی خواهند داشت. راب پیچتا و تام پول در سی‌ان‌ان نوشتند: «تصرف باخموت یک دستاورد ملموس در میدان جنگ برای روسیه پس از ماه‌ها رکود و شکست است.»‌به علاوه این دو گفتند: «این شهر ارتباطات جاده‌ای مهمی را به سایر بخش‌های منطقه دونتسک فراهم می‌کند؛ از شرق به مرز لوهانسک، شمال غربی به اسلوویانسک و جنوب غربی به کوستیانتینیوکا.» باتوجه به اینکه تصرف باخموت پس از ماه‌ها انجام شد، می‌تواند روس‌ها را به ادامه مسیر پیشروی‌ها امیدوار کند و به لحاظ بار روانی هم آن‌ها را در موقعیت بهتری نسبت به اوکراینی‌ها قرار خواهد داد.
غربی‌ها همچنان در مسیر تنش‌زایی
با وجود اینکه روس‌ها هر روز نسبت به عواقب کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین هشدار می‌دهند، اعضای ناتو به سرکردگی امریکا و انگلیس در مسیر تشدید تنش‌ها گام بر می‌دارند. در این راستا، رئیس‌جمهور امریکا روز یک شنبه در دیدار با زلنسکی در ژاپن، بسته جدید ۳۷۵ میلیون دلاری را شامل مهمات، توپخانه و خودرو‌های زرهی به اوکراین اعلام کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز در این خصوص گزارش کرد: «بایدن تصریح کرد اوکراین، کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است و همه از آنچه شما انجام داده‌اید در حیرت هستند.» بایدن در این دیدار با اشاره به تصمیم اخیر خود برای صدور مجوز ارسال جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین و آموزش خلبانان اوکراینی برای کار با این هواپیما در امریکا گفت: «ایالات متحده همچنان هر آنچه که می‌تواند برای تقویت توانمندی اوکراین برای دفاع از خود انجام می‌دهد.» وی سپس ادامه داد: «تحریم‌های جدید علیه روسیه تضمین می‌کند که ما همچنان بر پوتین فشار آوریم تا حامیانش را پاسخگو بدانیم.» ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین گفت، حمایت لندن از کی‌یف هرگز متزلزل نخواهد شد. به گزارش اسکای‌نیوز، ریشی سوناک گفت که بابت توافق گروه متحدان اوکراین بر سر اهمیت ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته موردنیاز به زلنسکی خرسند است. دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، ریشی سوناک، زلنسکی را در جریان پیشرفت بسیار مثبت حاصل شده درخصوص موضوع جنگنده‌ها قرار داد.
جنگ‌افروزی واشنگتن و لندن درحالی است که اخیراً برخی منابع مدعی شدند که شماری از کشور‌های اروپایی از مقامات کی‌یف خواسته‌اند به هر نحوی شده به جنگ با روس‌ها پایان دهند، زیرا ادامه این نبرد‌های خونین را به صلاح اروپا نمی‌دانند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

غب
Iran, Islamic Republic of
نوبت خودمون هم میشه دلت و خوش نکن
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1