تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۶۲۵۹۳
روانشناس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

مزایا و تاثیرات چند فرزندی/ مناسب‌ترین رفتار با کودکان تک فرزند چیست؟

۰
مزایا و تاثیرات چند فرزندی/ مناسب‌ترین رفتار با کودکان تک فرزند چیست؟
کبنا ؛روانشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاثیرات چند فرزندی در خانواده‌های پرجمعیت، مسئله ای است که والدین باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.
به گزارش کبنا نیوز، سمانه عباسی افزود: هر زوجی ممکن است بعد از ازدواج برای داشتن فرزند تصمیماتی بگیرد. فکر کردن به موضوع تعداد و زمان بارداری، این امکان را به زوجین می‌دهد که برای برآورده شدن نیازهای فرزندانشان برنامه ریزی کنند.
وی با بیان اینکه عده ای از افراد بر این باورند که در این اوضاع و مشکلات اقتصادی تک فرزندی مناسب ترین ایده است، خاطرنشان کرد: برخی دیگر معتقدند که داشتن فرزند بیش از یکی، مسئله ای است که باید به آن توجه شود. بنابراین اعتقادات والدین به منظور داشتن خانواده کم‌جمعیت یا پرجمعیت با یکدیگر بسیار متفاوت است.
عباسی تصریح کرد: این مسئله معایب و مزایایی دارد که باید تمام جوانب آن بررسی شود. در این مقاله سعی داریم مزایا و مشکلات خانواده‌های تک فرزندی و تاثیرات چند فرزندی را بررسی کنیم تا والدین بتوانند بهترین تصمیم را در این دوران بگیرند.
تاثیرات چند فرزندی چیست؟
وی گفت: در یک خانواده پرجمعیت فرزندان یاد می‌گیرند که چطور با هم همکاری کنند. در مشکلات از هم کمک بگیرند، احساس تنهایی نکنند و از نظرات بیشتری استفاده کنند. در یک خانواده پرجمعیت، فرزندان به خوبی می‌آموزند که چطور داشته‌های خود را با هم تقسیم کرده و از آن استفاده کنند.
روانشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در واقع افراد خانواده با هم روابط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری خواهند داشت که این موضوع اصلی ترین مسئله در شکل گیری روابط و عواطف هر فرد محسوب می شود. اگر کودکان خواهر و برادر داشته باشند. دیگر با بی‌حوصلگی روزمرگی خود را سپری نخواهند کرد و به نوعی سرگرم هستند.
وی تاکید کرد: به علاوه فرزندان به خوبی یاد می گیرند که چطور پشتیبان یکدیگر باشند و به همدیگر در کارها کمک کنند. همچنین رعایت حق و حقوق خود و دیگر افراد خانواده را به خوبی یاد می گیرند. بنابراین تاثیرات چند فرزندی مخصوصا بر روی کودکان برای حضور در جامعه بسیار مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
داشتن خانواده‌ی پرجمعیت چه معایبی دارد؟
عباسی تاکید کرد: مزایای و تاثیرات چند فرزندی را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر والدین تصمیم دارند بیش از یک فرزند داشته باشند؛ باید دقت کنند که حس محبت و توجه خود را در بین تمام آنها به طور یکسان و یک شکل ابراز کنند چرا که ممکن است حس ناامیدی و سرخوردگی در فرزندانشان به وجود آورند.
وی افزود: قبل از هر چیز توجه خود را برای صرف وقت یکسان در بین آنها متمرکز کنید تا از ایجاد حس رقابت و دشمنی در بین فرزندانتان جلوگیری نمایید.

مزایای تک فرزندی چیست؟
عباسی در ادامه با اشاره به مزایای تک فرزندی، یاد آور شد: کودکان تک فرزند در خانواده‌های کم‌جمعیت، از مزایای زیادی برخوردار هستند. آنها متناسب با ریتم والدین زندگی می‌کنند و وقت بیشتری را برای بودن با دوستان و اطرافیانشان صرف می‌کنند. به علاوه این کودکان تک فرزند دیگر در خانواده حس رقابت و درگیری با خواهر برادرنشان نخواهند داشت. همچنین توجه تمام اعضای خانواده را به خود جلب خواهند کرد و همیشه به خواسته‌های خود از والدین می‌رسند.
معایب و مشکلات تک فرزندی در خانواده چیست؟
وی بابیان اینکه اگر به تربیت کودکان تک فرزند اهمیتی داده نشود، فرزندانتان به افرادی خودخواه و زیاده خواه تبدیل می‌شوند، خاطر نشان کرد: در واقع این کودکان چالش‌های متفاوتی را نسبت به شرایط تجربه می‌کنند.
عباسی خاطر نشان کرد:توصیه می‌شود برای این فرزندان تربیت دقیقی را در نظر بگیرید؛ زیرا این امکان وجود دارد که اعمال و رفتارهایشان بیش از بقیه زیر ذره بین قرار بگیرد، کودکتان به فردی خرابکار و غیرقابل تحمل تبدیل شود و کمتر به دنبال ماجراجویی باشندو
وی عنوان کرد: این کودکان فرصت کافی برای همبازی و وقت گذراندن با کودکان هم سن خود را نخواهند داشت. ممکن است کودکان تک فرزند به رفتارها و توجهات والدینش عادت کنند و زمانی که در محیط جامعه قرار می‌گیرند، رفتارهای نامناسب دیگران بر روی روحیاتش اثر منفی بگذارد و او را سرخورده کند.
مناسب‌ترین رفتار با کودکان تک فرزند چیست؟
روانشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: رفتار و تربیت شما می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی شکل گیری شخصیت فرزندتان داشته باشد. بنابراین باید تمام توجه و حواس خود را بر روی این موضوع متمرکز کنید.
تاثیرات چند فرزندی بی‌تاثیر نیست؛ اما باید حس استقلال کودک را تقویت کنید
وی افزود: برخی از والدین به دلیل توجه بیش از حدی که بر روی تک فرزند خود دارند. می‌خواهند تمام مسئولیت‌هایی که فرزندشان توانایی انجام آن را دارد، خودشان به جای او انجام دهند. بهتر است بدانید این موضوع کودک شما را به مرور به فردی بی‌کفایت و بی‌مسئولیت تبدیل خواهد کرد که اصلا از نظر شخصیتی، رفتار پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود.
وی اضافه کرد: بنابراین اجازه دهید کارهای ساده و در حد توانش را خودش به تنهایی انجام دهد. به طور مثال از او بخواهید که اسباب بازی‌هایش را خودش جا به جا کند و یا لباس‌هایش را در کمد قرار دهد. در این حین از نظارت بیش از حد خودداری کنید. زیرا کودک حق اشتباه هم دارند. این راه‌ها به فرزندتان می‌آموزد که برخی کارها وظیفه‌ی او است و باید به درستی آن را انجام دهد.
محدودیت‌هایی را برای کودک مشخص کنید
عباسی ادامه داد: تاثیرات چند فرزندی این امکان را به خواهر و برادرها می‌دهد که از رفتارها و وظایف یکدیگر یاد بگیرند و محدودیت‌ها خود را به خوبی بشناسند. در صورتی که والدین باید خود به کودک تک فرزندشان بیاموزند که چه محدودیت‌های دارد. شاید در ابتدا برای فرزندتان سخت و دشوار باشد. اما او به خوبی حد و حدود خود را یاد می‌گیرد. با بیان این موضوعات، کودک از خواسته‌ها و انتظارات شما آگاه می‌شود.
وی تاکیدکرد: اگر هر عملی که او می‌خواهد را برایش انجام دهید؛ کودک دیگر توان شنیدن جواب منفی را نخواهد داشت و کودک محوری را در خانواده خود پرورش می‌دهید.

تاثیرات چند فرزندی بی‌تاثیر نیست؛ اما باید انتظارات خود را از کودک کاهش دهید
این روانشناس خاطر نشان کرد: والدین وقت بیشتری را برای کودک تک فرزند خود اختصاص خواهند داد. شاید این موضوع فواید بسیاری داشته باشد. اما انتظارات و توقعات بیش از حد از کودک داشتن، ممکن است او را خسته، بی‌علاقه و در برخی مسائل افسرده کند.
وی ابراز داشت: بنابراین به کودک بیاموزید که چطور زمانی را، به تنهایی بازی کند و برای خودش وقت بگذراند تا وقتی را برای استراحت والدینش اختصاص دهد. این موضوع باعث خواهد شد تا خلاقیت، استقلال و تصوراتش پرورش پیدا کند. به علاوه اجازه دهید بازی‌هایی که می‌خواهد انجام دهد را خودش انتخاب کند. در مقابل، تاثیرات چند فرزندی را نمی‌توان در چنین موضوعاتی نادیده گرفت.
اگر کودکتان از شما برادر یا خواهر بخواهد، چه توضیحی به او بدهید؟
وی عنوان کرد: اگر شرایط لازم برای چند فرزندی را ندارید، بهتر است زمانی که کودک از شما خواهر یا برادر خواست، به طور شفاف برایش توضیح دهید که تصمیم مادر و پدرش به چه دلیلی است. شاید دیدن یک نوزاد برای فرزندتان خیلی جالب باشد.
عباسی گفت: بنابراین می‌توانید افراد هم سن و سال فامیل و آشنایان را به خانه دعوت کنید تا از بودن با آنها لذت ببرد. با این وجود تاثیرات چند فرزندی بر روی کودکان بسیار اثری مثبت خواهد داشت.
روانشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: تاثیرات چند فرزندی، فواید بسیاری بر روی تربیت و رشد کودکان خواهد داشت. اثرات مثبتی که می‌تواند قبل از ورود فرزندتان به جامعه، آنها را به خوبی آماده کند.
عباسی افزود: با وجود شرایط اقتصادی سخت، شاید عده‌ای توان داشتن بیش از دو فرزند را نداشته باشند و خانواده‌ای کم‌جمعیت را ترجیح دهند. این مسئله به اوضاع و شرایط خانوادگی بستگی دارد، با این وجود مزایای چند فرزندی بسیار بیشتر از معایب آن بر روی کودکان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هم توان کنترل خانواده پرجمعیت را ندارید، بهتر است مراقب رفتارها و برخوردهای خود با فرزندتان باشید تا از کودک محوری در خانواده جلوگیری نمایید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1